همه چیز درباره ناودانی

همه چیز درباره ناودانی

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۸ فروردین ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه

از دیگر انواع پروفیل که در صنعت ساختمان سازی نیز بسیار پر کاربرد بوده و به نوعی محبوبیت خاصی دارد، می‌توان به ناودانی اشاره کرد.
انواع ناودانی را با توجه به نوع و کاربرد آن در ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی می‌کنند که این ویژگی‌ها در تعیین قیمت و وزن آن ها نقش بسزایی دارد.
حال در این مقاله از عصر آهن به تشریح کلیات درباره ناودانی که نوعی پروفیل می باشد، می پردازیم.

درباره ناودانی

در واقع اگر بخواهیم تعریف بهتری از ناودانی ارائه دهیم باید بگوییم که ناودانی یک نوع پروفیل بوده که از نورد شمش‌های فولاد کربنی ساخته شده و با توجه به آن که سطح مقطع آن U شکل است، ساختار آن از یک بدنه (جان) افقی و دو بال عمودی ساخته شده است.

در واقع منظور از U شکل بودن، اشاره به حالت پرسی در نحوه تولید آن می‌باشد که در ادامه به توضیح این مسئله خواهیم پرداخت.
از آنجایی که ناودانی از نوع پروفیل باز است می‌توان آن را به کمک پرس به شکلی که تقاطع زوایای داخلی آن به صورت گرد باشد در آورد.

انواع ناودانی در تقسیم بندی ناودانی‌ها می توان آن‌ها را با توجه به تولیدشان به 3 دسته زیر تقسیم کرد:

  • پرسی؛ که شکل دهی آن به صورت پرس بوده و تولید آن توسط دستگاه رول فرمینگ انجام می‌شود و در نهایت محصول نهایی به شکل U در می آید.
  • فابریک؛ که از همان ابتدای کار به همان شکل U بوده؛ اما با زاویه‌های داخلی تیز و قائم تولید می‌شود.
  • نورد گرم و سرد؛ محصول گالوانیزه بوده (که در آن آلیاژهایی همچون فولاد و روی به کار رفته و باعث افزایش عمر آن‌ها می‌شود. درصد به کارگیری آلیاژهای مختلف، در تعیین قیمت و وزن ناودانی موثر هستند) و تولید آن از طریق نورد گرم و سرد (Hot and cold roll) انجام می‌گیرد.
  • در نوع دیگری از تقسیم‌بندی، می‌توان ناودانی‌ها را به انواع ساده، مشبک و UNP (ناودانی اروپایی؛ که البته انواعی داشته و در ادامه توضیح خواهیم داد) تقسیم کرد که با توجه به ویژگی و نحوه ساخت آنها، هر کدام در بخش خاصی کاربرد دارند.

ناودانی ساده

ناودانی ساده بیشتر در طراحی کولرها کاربرد داشته و برای ساخت آن در صنایع ساختمانی و صنعتی از ورق گرم استفاده می‌شود. اما در مواردی دیگر اگر بخواهند نوع گالوانیزه شده آن را تهیه کنند، با توجه به نیازهای متعدد به دو صورت سرد و گرم این کار انجام پذیر است.

در خصوص سایز و اندازه این نوع از ناودانی‌ها نیز باید گفت که این نوع پروفیل در پنج بُعد 8، 10، 12، 14 و 16 در دسترس هستند. ارتفاع این ناودانی‌ها بین 30 تا 400 میلی‌متر قابل تغییر بوده که طبیعتا این موضوع در تعیین قیمت ناودانی بی تاثیر نیست.

ناودانی مشبک

در خصوص این نوع از ناودانی‌ها نیز باید گفت که با توجه به نیاز و نحوه بکارگیری در ساختار آن‌ها از ورق‌های گالوانیزه شده (به دو صورت گرم و سرد) استفاده شده است و بیشتر در قفسه بندی، ساختمان‌های سبک و... کاربرد دارد.

در ادامه به طور مختصر به معرفی ناودانی‌های آلومینیومی و استیلی که جزو انواع پر کاربرد ناودانی‌ها هستند خواهیم پرداخت.

ناودانی آلومینیومی

از جمله کاربردهای معروف ناودانی، آن هم با توجه به مقاومت و استحکام بالا و پایداری در برابر زنگ زدگی، می‌توان به استفاده از آن‌ها در نمای ساختمان، کفی تریلی یا کامیون، قالب‌های فلزی، ساخت درب و پنجره (که این نوع از پروفیل‌ها دارای دو شیار در دو طرف مقطع می‌باشند) و دکوراسیون اشاره کرد.
جهت پیاده سازی طرح‌های مدرن در نماهای ساختمانی، می‌توان ناودانی‌های آلومینیومی را نام برد. در واقع این زیرسازها که سنگ بنای اصلی برای طراحی نمای ساختمان‌ها به شمار می‌روند، به استراکچرنما معروف بوده و شامل مقاطع مختلف و متنوع آن هم با توجه به نوع پوشش نما و سیستم نصب آن‌ها می‌باشند.
در خصوص نوعی از ناودانی که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز باید گفت که به صورت خام و رنگی در ابعاد 25*25 و 20*20 قابل استفاده می‌باشند.

برای تولید یک ناودانی آلومینیومی با کیفیت بالا، لازم است تا در ترکیبات آن‌ها از آلیاژهای مخصوصی استفاده شود و در خصوص انجام عملیات حرارتی آن نیز از محاسبات دقیق مهندسی استفاده گردد.

این نوع از ناودانی طبق استانداردهای آمریکایی تولید شده و جزو سری 6000 محسوب می‌شوند. ناودانی آلومینیومی مقاومت بالایی در برابر خوردگی و حرارت داشته و با توجه به اینکه سبک می‌باشند، قابلیت جوش پذیری بالایی نیز دارند.

در خصوص ابعاد این محصول نیز باید گفت که سایز مقطع این نوع از پروفیل می‌تواند از 8*8 تا 100*100 میلی‌متر متغیر باشد.

بخوانید: آشنایی با ناودانی سبک و سنگین | بررسی تفاوت این دو مقطع

ناودانی استیل

در خصوص این نوع از پروفیل باید گفت که از جمله ناودانی های پرکاربرد در صنعت و ساختمان سازی بوده و به صورت سطح مقطع U شکل قابل دسترس و استفاده می باشد.

در مورد انواع ناودانی استیلی نیز باید گفت که: این نوع از پروفیل به دو صورت ساده و مشبک برای مصرف کنندگان عرضه می شود.

استانداردهای انواع ناودانی

از آنجایی که کاربرد ناودانی را برحسب شکل آن برای پروژه‌های صنعتی همچون ماشین آلات، اسکلت کامیون و ... یا پروژه‌های ساختمان سازی همچون ترمیم بناهای معماری، ساختمان و تجهیزات ساخت و ساز به نوبه خود منحصر به فرد کرده است، به همین خاطر با توجه به کاربردشان (که آن هم با توجه به شکل آن‌ها به دو صورت C و U تقسیم می شوند)، دو استاندارد UPN و UPE برای آن‌ها تعریف شده است.

تصویر انواع ناودانی

استاندارد UPN برای ناودانی‌های U شکل که دارای زوایای تقاطع داخلی به صورت گرد می‌باشند و استاندارد UPE برای ناودانی‌های C شکل که دارای بال‌های موازی هستند به کار برده می‌شوند.

اما علاوه‌بر استانداردهای بالا، یک سری استاندارد نیز برای کشورهای مختلف وجود دارد که چند مورد از آنها به شرح زیر هستند:

  • استاندارد فرانسه NF A 45-255
  • استاندارد UNP و UPE یا ناودانی اروپایی DIN-1026
  • استاندارد ناودانی مقاوم به خوردگی DIN EN ISO 12944-3

در خصوص استانداردهای موجود در ایران که شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان مطابق با آن‌ها اقدام به تولید ناودانی‌های نورد گرم می‌کند نیز به شرح زیر می‌باشند:
استانداردهای ملی ایران به شماره ی 1-4477 و  2-4477 که معادل با استانداردهای زیر هستند:

  • DIN 1026-12
  • EN 10279
  • GOST 8240

و در آخر نیز جا دارد تا اندازه مقاطع گوناگون ناودانی‌ها که براساس استاندار UNP تنظیم شده‌اند را برایتان بیان کنیم:

UNP60، UNP50، UNP50*25، UNP40، UNP40*20، UNP30، UNP30*15، UNP180، UNP160، UNP140، UNP120، UNP100، UNP80، UNP65، UNP320، UNP300، UNP280، UNP260، UNP240، UNP220، UNP200، UNP400، UNP380، UNP350

جمع‌بندی

در این دانشنامه سعی کردیم تا انواع ناودانی و کاربرد هر یک را بررسی کنیم. برای بررسی قیمت ناودانی و خرید آن می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید و یا با شماره 0414180 در تماس باشید.

کارشناسان فروش مجموعه عصرآهن راهنمای شما در خرید انواع مقاطع فولادی خواهند بود.

۰۲۲۵۵
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱