در بازار آهن سال 1400 چه گذشت؟ | بررسی نوسانات قیمت آهن در یک سال گذشته

در بازار آهن سال 1400 چه گذشت؟ | بررسی نوسانات قیمت آهن در یک سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: دیروز
زمان مطالعه: 7 دقیقه

با پایان رسیدن سال 1400 بهتر است نگاهی به نوسانات قیمت آهن در یک سال گذشته بیندازیم. بازه‌های زمانی که قیمت مقاطع فولادی افزایش یا کاهش پیدا کرده تنها با تهیه نمودار ممکن خواهد بود. در ادامه این مطلب با بررسی چندین نمودار، نوسان قیمت آهن در یک سال گذشته را تحلیل خواهیم کرد.

اصطلاح "نوسان قیمت" برای توصیف نوسانات قیمت یک کالا در یک بازه زمانی مشخص استفاده می‌شود. این نوسانات با درصد اختلاف روز به روز قیمت کالا اندازه‌گیری می‌شود.

از آنجایی که قیمت، تابعی از عرضه و تقاضا بوده می‌توان نتیجه گرفت که نوسانات حاکم بر بازار ناشی از میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار است. بنابراین درصد بالای نوسان قیمت هر محصول منعکس کننده نتایج حاصل از عرضه و تقاضا می‌باشد.

در کل می‌توان گفت نوسان، معیاری برای عدم قطعیت قیمت در بازار است. اگر با دید کلی به بازار محصول و کالا نگاه کنیم خواهیم دید، قیمت برخی کالاها در بازار، نوسانات بیشتری نسبت به دیگر کالاها دارد.

محصولات آهنی و مقاطع فولادی از جمله کالاهایی هستند که نوسانات زیادی در طول بازه‌های زمانی مختلف تجربه می‌کنند. نوسانات قیمت آهن در طول یک سال براساس دلایلی هم کاهش و هم افزایش زیادی داشته است.

اگر با صنعت فولاد و یا هر صنعت دیگری که به فولاد مرتبط است سر و کار دارید، احتمالا می‌دانید که قیمت فولاد نوسان زیادی دارد. این تغییر قیمت‌ها گاها ممکن است تا حدی زیاد باشند که همه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار داده و اختلالاتی در تولید و فروش به وجود آورند.

اینکه چه چیزهایی باعث افزایش و کاهش قیمت می‌شود و نوسانات ایجاد شده را به وجود می‌آورد، بستگی به دلایل متفاوتی دارد. قبل از پرداختن علت افزایش و کاهش قیمت آهن آلات ابتدا نوسانات قیمت آهن در سال 1400 را بررسی کنیم.

بخوانید: عصرآهن، وب‌سایتی برای بررسی قیمت آهن آلات

نوسانات قیمت میلگرد در سال 1400

نمودار زیر مربوط به قیمت میلگرد آذر امین در طول سال 1400 می‌باشد. نوسانات قیمت میلگرد در سال 1400 را با بررسی قیمت میلگرد سایز 14 آذر فولاد امین بررسی خواهیم کرد.

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، متوسط قیمت میلگرد 14 آذر امین در فروردین ماه، حدود 13 هزار تومان بود. می‌توان گفت افزایش قیمت میلگرد سال 1400 از فروردین ماه آغاز شد و سیر صعودی خود را پیش گرفت.

در اردیبهشت سال 1400 قیمت میلگرد در حدود 14 هزار و 450 تومان شد و افزایش قیمت تا اواسط خرداد ماه ادامه یافت و به نرخ 15 هزار 650 تومان رسید. به دلیل تعطیلی قیمت‌دهی از طرف تولیدکنندگان شفاف نبود به همین دلیل در خرداد ماه شاهد کاهش قیمت بودیم.

کاهش و ثبات قیمت تا هفته دوم تیر بر بازار حاکم بود اما از تیر ماه به دلیل افزایش تقاضا، قیمت میلگرد به نقطه اوج رسید. میانگین افزایش قیمت آهن در تیرماه حدود یک هزار و 300 تومان بیان شد که بیشترین افزایش و نوسانات قیمت آهن در سال 1400 در تیرماه ثبت گردید.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود نوسانات جزئی تا هفته اول شهریور ادامه یافت. اما از شهریور ماه سقوط قیمت میلگرد در بازار آهن احساس شد. قیمت‌های کاهشی بیشتر بر اثر کاهش تقاضا به دلیل کمتر شدن ساخت و ساز بود.

به طور کلی در فصل پاییز و زمستان همزمان با اتمام فصل ساخت و ساز خرید میلگرد نیز کاهش یافته بود و قیمت آهن آلات نسبت به فصل‌های قبل کمتر شده بود. حتی در آذر ماه با افزایش قیمت ارز و دلار همچنان قیمت میلگرد و آهن کاهشی بود.

در سال 1400 بیشترین قیمت ثبت شده برای میلگرد آذرامین، 17 هزار و 950 تومان و کمترین قیمت 12 هزار و 800 تومان بود.

نمودار قیمت میلگرد آذر امین در سال 1400
نمودار قیمت میلگرد آذر امین در سال 1400

نمودار قیمت میلگرد آجدار 16 آذر امین در تیرماه

نمودار زیرمربوط به یکی از پروفروش‌ترین سایز میلگرد آذر فولاد امین یعنی میلگرد سایز 16 می‌باشد. به دلیل اینکه نوسانات قیمت آهن در تیرماه بیشتر از دیگر ماه‌های سال بود، نمودار قیمت میلگرد این ماه را جداگانه برای بررسی در اختیار شما قرار داده‌ایم.

با توجه به نمودار، شیب صعودی قیمت میلگرد کاملا واضح می‌باشد. از اواسط تیرماه به بعد بیشترین نرخ سال 1400 رقم خورده و این افزایش تا شهریور ماه ادامه داشته است.

نمودار قیمت میلگرد 16 آذر امین در سال 1400
نمودار قیمت میلگرد 16 آذر امین در سال 1400

نوسانات قیمت تیرآهن در سال 1400

برای بررسی نوسانات قیمت تیرآهن در یک سال گذشته به بررسی نمودار قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان می‌پردازیم. افزایش قیمت در بازار تیرآهن نیز همانند نوسان قیمت میلگرد می‌باشد.

از فروردین ماه افزایش قیمت شروع شده است و تا شهریور 1400 ادامه یافته اما در فصل پاییز و زمستان قیمت و تقاضا کاهشی بود. با نگاه به نمودار قیمت تیرآهن، نزول و صعود در ماه‌های مختلف سال را بررسی نمایید.

بیشترین قیمت ثبت شده برای تیرآهن ذوبی در سال 1400، 20 هزار 500 تومان و کمترین قیمت 13 هزار 150 تومان بوده است.

نمودار قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در سال 1400
نمودار قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در سال 1400

نمودار قیمت تیرآهن 18 اصفهان در خرداد ماه

برای بررسی قیمت تیرآهن در یکی از ماه‌های سال، خرداد ماه را برگزیدیم. چراکه از این ماه افزایش قیمت تیرآهن تقریبا بیشتر شد و در تیرماه به بیشترین قیمت خود رسید. شیب نمودار زیر کاملا بیانگر نوسانات بازار آهن در خرداد ماه است.

نمودار قیمت تیرآهن 18 ذوبی در سال 1400
نمودار قیمت تیرآهن 18 ذوب آهن اصفهان در سال 1400

نوسانات قیمت نبشی در سال 1400

نبشی از جمله مقاطع فولادی است که فروش زیادی دارد و در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است. به همین دلیل به برررسی نوسانات قیمت نبشی در سال 1400 نیز می‌پردازیم. برای این کار نمودار قیمت نبشی آریان فولاد در یک سال گذشته تهیه شده است.

با توجه به نمودار زیر، بیشترین قیمت ثبت شده برای نبشی آریان فولاد، 14 هزار و 240 تومان و کمترین قیمت 11 هزار تومان بوده است.

نمودار قیمت نبشی آریان فولاد در سال 1400
نمودار قیمت نبشی آریان فولاد در سال 1400

نوسانات قیمت ناودانی در سال 1400

در زیر نمودار قیمت ناودانی فولاد ناب تبریز در یک سال گذشته آورده شده است تا دید کلی از قیمت ناودانی بازار آهن آلات در سال 1400 داشته باشیم. بیشترین قیمت ثبت شده برای ناودانی فولاد ناب تبریز، 19150 تومان و کمترین قیمت 12800 تومان بود.

نمودار قیمت ناودانی فولاد ناب تبریز در سال 1400
نمودار قیمت ناودانی فولاد ناب تبریز در سال 1400

نوسانات قیمت ورق در سال 1400

ورق فولاد مبارکه اصفهان در یک سال گذشته طبق نمودار زیر می‌باشد. همان طور که در نمودار نمایان است بیشترین قیمت ثبت شده برای ورق اصفهان، 18050 تومان و کمترین قیمت 12800 تومان می‌باشد.

نمودار قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان در سال 1400
نمودار قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان در سال 1400

نوسانات قیمت پروفیل در سال 1400

پروفیل فولاد مهر سهند یکی از پرفروش‌ترین مقاطع در بازار آهن ایران می‌باشد. نمودار قیمت پروفیل این تولیدکننده در سال گذشته تهیه شده است برای بررسی بیشتر نمودار زیر را بررسی کنید. بیشترین قیمت برای پروفیل مهرسهند در عرض یک سال، 25700 تومان و کمترین قیمت 22400 تومان بوده است.

نمودار قیمت پروفیل مهر سهند در سال 1400
نمودار قیمت پروفیل مهر سهند در سال 1400

بررسی نوسانات قیمت آهن در اواخر سال 1400 و اوایل سال 1401

وضعیت بازار فولاد تاثیرپذیر از رویدادها و حوادث‌های بین‌المللی است. بنابراین نوسانات متغیر قیمت آهن، یک مشکل جهانی بوده که هر تولیدکننده یا مصرف‌کننده‌ای با آن مواجه است.

از آنجایی که ساخت و ساز اخیرا افزایش یافته و رو به افزایش می‌باشد. تقاضا برای آهن و مقاطع آهنی بالا رفته است. از همین رو قیمت‌های ارائه شده در اسفندماه بیشتر از ماه دی و بهمن می‌باشد.

اگر به نمودارهایی که در متن بالا گذاشته شده است دقت کنید در همه نمودارها از اواسط بهمن به بعد به تدریج قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و در اسفندماه این افزایش نرخ بیشتر شده است. افزایش ساخت و ساز یکی از دلایل بیشتر شدن قیمت آهن در اسفند ماه بوده است.

اما دیگر علت افزایش قیمت آهن آلات، درگیری بین روسیه و اوکراین بود. این جنگ در قیمت جهانی آهن تاثیر گذاشت و باعث افزایش قیمت مقاطع فولادی در داخل و خارج از ایران شد.

پیش‌بینی می‌شود با شروع سال جدید و آغاز فصل ساخت و ساز، قیمت آهن آلات در سال 1401 افزایش داشته باشد.

بخوانید: بررسی رابطه تقاضا با قیمت آهن آلات | تحلیل بازار آهن سال 1400

جمع‌بندی

برای تحلیل بهتر و واضح‌تر نوسانات قیمت آهن در سال 1400، مقاطع فولادی مختلفی از چند تولیدکننده انتخاب کرده و به بررسی آنها پرداختیم تا بازار آهن آلات در سال 1400 را به درستی تحلیل کنیم. برای هر کدام از مقاطع فولادی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، پروفیل و ورق نمودار جداگانه‌ای تهیه شده است. شما نیز می‌توانید در بخش نظرات، تحلیل و برداشت‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین برای بررسی قیمت آهن به طور روزانه به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید و یا با شماره 04133250280 در تماس باشید. کارشناسان فروش ما در در خرید انواع مقاطع فولادی راهنمای شما خواهند بود.

۵۵۰۱۵
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱