علت التهاب در بازار آهن و فولاد چیست؟

علت التهاب در بازار آهن و فولاد چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 1 دقیقه

قیمت محصولات فولادی در ماه‌های گذشته روند کاملا صعودی را تجربه کرده است و در سه ماه گذشته شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی تا 20درصد بوده‌ایم. در حالی که عواملی مختلفی در این روند افزایشی تاثیرگذار بوده است اما به تحلیل گزارشکر فولاد، مهم‌ترین و اصلی عامل التهاب این روزهای بازار آهن و فولاد کمبود عرضه مواد اولیه مخصوصا شمش است.

از طرف دیگر شاهد عرضه‌ی شمش فقط در یک روز هفته هستیم که همین مورد نیز تاثیر زیادی در التهابات بازار داشته است. 

برای مثال در بازار بورس کالا امروز حدود ۴۹،۵۰۰ تن شمش استاندارد و حدود ۹،۶۱۹ تن سبد شمش(طول کوتاه) و در مجموع 59119 تن عرضه شده است اما این مقدار برای بازار فعلی کافی نیست و در نتیجه التهابات بازار آهن و فولاد و رقابت مسموم و هیجانی در بورس کالا با توجه به این اوضاع کاملا طبیعی است.

قیمت کارگزاری ها

ادامه‌ی روند کمبود شمش در بازار داخلی به این کشمکش بازار آهن و فولاد دامن خواهد زد و مشکلات زیادی را برای افزایش ظرفیت تولیدگنندگان آهن و فولاد ایجاد خواهد کرد.

البته ماجرای کمبود مواد اولیه چیز جدیدی نیست و از اوایل نیمه دوم سال گذشته با کمبود عرضه مواد اولیه داخلی همچون شمش و آهن اسفنجی مواجه بوده‌ایم. مطمئنا این کاهش عرضه شمش سبب بالا گرفتن رقابت در بورس کالا خواهد شد.

هر چند که نايب رئيس انجمن فولاد در هفته‌های گذشته اعلام کرد که به زودی عرضه شمش به صورت قبل يعنی دو بار در هفته بر می‌گردد و اين امر تنظيم بازار را به دنبال خواهد داشت، اما در حال حاضر تغییری در این روند دیده نشده است.

منبع: گزارشگر فولاد

بخوانید: انتقاد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تفاوت قیمت سنگ آهن و فولاد

۰۵۷۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱