داستان افزایش قیمت فولاد از کجا شروع شد؟

داستان افزایش قیمت فولاد از کجا شروع شد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۱ آذر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: 1 دقیقه

در حالیکه در ماه‌های گذشته پیرامون افزایش قیمت فولاد اخبار زیادی را شنیدیم و تحلیل‌های مختلفی از آن‌ به گوشمان رسید، اما داریوش اسماعیلی؛ معاونت معدنی وزارت صمت، داستان افزایش قیمت فولاد را مربوط به اوایل خرداد ماه که بورس کالا هیچ استعلامی از معاونت معدنی وزارت صمت نگرفت و هیچگونه نظارتی را هم نپذیرفت، دانست. 

داریوش اسماعیلی در ادامه اضافه کرد که از آنجا که بورس کالا شرکتی خصوصی است و هیأت مدیران آن‌ها عمدتا تولیدکنندگان شمش هستند، مانع از نظارت وزارت صمت بر بورس کالا شده‌اند و همین نقطه‌ شروع مشکلات است. 

برای مثال قیمت پایه ۸۳ درصد فوب طبق ستاد تنظیم بازار است اما بورس کالا قیمت پایه را ۹۵ درصد فوب در نظر گرفت و خودشان تغییراتی را بدون هیچ نظارتی از سمت وزارت صمت شروع کردند. 

آقای اسماعیلی در ادامه اشاره کردند که در حال حاضر وزارت صمت هیچ نظارتی و نقشی در تعیین قیمت در زنجیره فولاد ندارد و تنها در صورتی که تمامی اختیارات این حوزه به ما سپرده شود، قول می‌دهیم که ظرف یک ماه تمامی قیمت‌ها را معقول کنیم.

این افزایش قیمت از بهمن سال گذشته سیر صعودی خود را استارت زده است و هنوز توقفی در آن دیده نشده است. هر چند که افزایش نرخ ارز، نزدیک شدن به اواخر سال و  موضوع اف‌ای‌تی‌اف نیز به افزایش قیمت در بهمن ماه دامن زد.  در حال حاضر شاهد قیمت میلگرد 11 هزار تومانی هستیم که نسبت به بهمن ماه 98 افزایش 57 درصدی داشته است. حال این سوال مطرح می‌شود که در صورتی که هیچ نظارتی از سمت وزارت صمت بر این افزایش قیمت وجود ندارد، پس چه ارکانی بر این آشفته بازار نظارت دارد؟

منبع: اکوفارس

۰۴۸۰
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱