افزایش تولید فولاد در ایران مطابق گزارش انجمن جهانی فولاد

افزایش تولید فولاد در ایران مطابق گزارش انجمن جهانی فولاد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۹ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 1 دقیقه

با اینکه بازار آهن آلات در ماه‌های گذشته مخصوصا با شروع کرونا روزهای پر تنشی را سپری کرده است و شاهد افزایش شدید قیمت آهن آلات بوده‌ایم، اما گزارش انجمن جهانی فولاد از رشد تولید شرکت‌های فولاد ایران نسبت به دیگر تولیدکنندگان فولاد در جهان خبر می‌دهد. طبق این گزارش تولیدات فولادی ایران رشد 5.2 درصدی نسبت به رقم مشابه در سال گذشته داشته‌اند؛ این در حالی است که تولید فولاد در دنیا  6 درصدی کاهش یافته است.

تولیدات فولاد در ایران از 12 دی 98 تا 10 تیر 99 در مجموع به 13 میلیون و 886 هزار تن رسیده است. این گزارش از بین 64 کشور عضو انجام شده است که چین، هند، ژاپن، ایالات متحده آمریکا و روسیه 5 کشور برتر تولیدکننده‌ی فولاد آن محسوب می‌شود. در این بین چین که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان شناخته می‌شود،  فقط رشد 4.5 درصدی داشته است.

دیگر تولیدکنندگان فولاد مثل ژاپن، هند و کره جنوبی افت زیادی در تولید فولاد داشته‌اند که این رقم کاهشی برای این کشورها به ترتیب برابر 36، 26 . 14.3 درصد می‌باشد. البته کشورهای اروپایی نیز این افت تولیدات فولاد را تجربه کردند و آمریکای شمالی و اروپا به ترتیب با کاهش ۱۷.۶ و ۱۸.۷ درصدی  روبرو شدند. این در حالی است که  در آسیا برعکس، میزان تولیدات فولادی سه درصد رشد نیز داشته است.

در حال حاضر ایران در جایگاه دهم تولید فولاد و چهاردهم آلومینیوم جهان قرار دارد و بعد از کشورهایی همچون کره جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل قرار دارد. البته این اختلاف بسیار کم بوده و با درایت و رسیدگی، ایران می‌‎تواند به کشورهای برتر تولیدکننده فولاد دنیا نزدیک‌تر شود.  در سال 2019 کل تولیدات فولادی جهان 1869.9 تن بود که از این مقدار چین توانست 53.3 درصد از تولید جهانی فولاد را در سال 2019 به خود اختصاص دهد. 

در ایران نیز برترین تولیدکنندگان از نظر حجم تولید به شرکت ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان اختصاص دارند. خوشبختانه صنعت فولاد ایران در خاورمیانه رقیب آنچنانی ندارد و انتظار می‌رود که تا 1404 از سطح دهم جهان با ارتقای جایگاه به رتبه هفتم خواهد رسید.

بخوانید: بازار آهن کاوه آبگرم

منبع: دنیای بورس

۰۵۵۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱