آشنایی با مجتمع فولاد صنعت بناب

آشنایی با مجتمع فولاد صنعت بناب

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در این مقاله جامع، به معرفی مجتمع فولاد صنعت بناب (شاهین بناب) و تاریخچه احداث آن و نحوه تعیین و قیمت گذاری میلگرد شاهین بناب می‌پردازیم.

معرفی کارخانه

مجتمع فولاد صنعت بناب در سال 1383 در شهرستان بناب، واقع در استان آذربایجان شرقی توسط بخش خصوصی در زمینی به مساخت 140 هکتار احداث گردیده است.

جهت احداث این مجتمع کلیه امکانات زیربنایی اعم از دسترسی به جاده اصلی، خط راه آهن، نیرگاه برق، آب و گاز توسط متخصصین کشور عزیزمان ایران تحقیق و امکان سنجی به عمل آمده است.
مجتمع فولاد شاهین بناب از چندین شرکت بزرگ فولادی از جمله کارخانجات نورد و کارخانجات ذوب القایی و قوس الکتریکی تشکیل گردیده است.
پس از تاسیس کارخانجات فوق تولیدات این مجتمع به لحاظ کمبود کارخانه فولادی در منطقه نیاز اکثر استان ها و شهر های ایران از جمله تهران، کرج، رشت، ساری، اردبیل، زنجان، قزوین و استان های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان و همدان را تامین می نماید.

در سال های بعد، با احداث کارخانجات نورد در استان آذربایجان شرقی و اردبیل و همدان، نظیر کارخانجات آذر فولاد امین، فولاد کاوه تیکمه داش، فولاد راد همدان، تامین آهن آلات خصوصا میلگرد، منطقه ای شد.

تولیدات فولاد شاهین بناب

در حال حاضر تولیدات نوردی مجتمع فولاد شاهین بناب در استان آذربایجان شرقی و غربی و کردستان عرضه می شود.
تولیدات خطوط نورد این مجتمع، انواع میلگرد آجدار A2 و A3، تیرآهن، نبشی و ناودانی می باشد.
از لحاظ کیفیت، میلگرد شاهین بناب تمام استاندارد ها را رعایت و مورد قبول مصرف کننده نهایی می باشد.

خطوط تولید ذوب مجتمع فولاد صنعت بناب، از دو واحد ذوب و ریخته گری تشکیل گردیده که قسمتی از شمش فولادی مصرفی خطوط نورد مجتمع را تامین می کند و عمده شمش مصرفی از طریق فولاد خوزستان و سایر تولید کنندگان منطقه تامین می گردد.
با توجه به مجهز بودن مجتمع فولاد شاهین بناب به آزمایشگاه های پیشرفته، کلیه تولیدات از لحاظ مشخصات مکانیکی و شیمیایی آزمایشات لازم انجام و پس از تایید بخش کنترل کیفیت وارد بخش عرضه بازار می شود. قابل ذکر است، اینکه در سال های اخیر سهام این مجتمع به کنسرسیون فولاد صنعت بناب با مشارکت بانک گردشگری و چندین شرکت سرمایه گذاری واگذار گردیده و در حال حاضر با مدیریت جدید اداره می شود.

این مجتمع به لحاظ نزدیک بودن به کشور عراق، با شروع بازسازی عراق بعد از دوره جنگ و درخواست آهن آلات از ایران توانسته بخش اعظمی از تولیدات خود را صادر نماید و در حال حاضر نیز عمده تولیدات این مجموعه به کشور های همجوار صادر می شود.
با برنامه ریزی مدیریت محترم مجموعه، ظرفیت تولیدات شمش فولادی در حال افزایش می باشد و پیش بینی می شود تا پایان سال 1400 توان تولید شمش فولادی مجتمع فولاد بناب به یک میلیون تن در سال برسد.
از مهمترین اقدامات انجام شده توسط مدیریت مجتمع فولاد صنعت بناب، اخذ گواهی CE اتحادیه اروپا (گواهینامه استاندارد محصول اجباری اتحادیه اروپا) برای تولیدات می باشد.

تحلیل قیمت میلگرد شاهین بناب

به طور رسمی قیمت میلگرد شاهین بناب که از طریق خود کارخانه اعلام می شود، معمولا بالاتر از قیمت میلگرد کارخانجات همجوار خود در استان آذربایجان شرقی است.
اما در بازار با توجه رصد کارشناسان عصر آهن، قیمت میلگرد شاهین بناب پایین تر و یک مقدار متعادل تر نسبت به قیمت میلگرد کارخانجات دیگر استان معامله می گردد و این به دلیل تخفیفات بیشتری است که کارخانه بناب بر روی قیمت اعلامی خود لحاظ می کند.

به طور مثال تخفیفات اکثر کارخانجات میلگرد بر روی قیمت اعلامی خود حدود ۲۰ الی ۵۰ تومان می باشد ولی مجتمع فولاد صنعت بناب حدود 130 الی 150 تومان تخفیف بر روی قیمت اعلامی خود لحاظ می کند.
با توجه به اینکه کیفیت میلگرد شاهین بناب نسبت به واحد های نوپا در منطقه تا حدودی بالاتر است، لذا از نظر کارشناسان عصر آهن، قیمت اعلامی فولاد صنعت بناب منطقی به نظر می رسد.

با احتساب هزینه های حمل و نقل، مصرف میلگرد شاهین بناب در استان های آذربایجان، به خصوص آذربایجان غربی و کردستان، از توجیه بیشتری برخوردار می باشد و به طور معمول شهرهای آذرشهر، عجب شیر، بناب، مراغه، میاندوآب، ملکان، سقز، بانه، سنندج، کامیاران، ارومیه، بازرگران، خوی و مهاباد عمدتا مشتریان میلگرد بناب می باشند.
از اینکه تا انتها با این مقاله با عصر آهن همراه بودید سپاس گزار هستیم.

در صورتی که نیاز به خرید میلگرد بناب یا اطلاع از قیمت میلگرد بناب داشتید، می توانید از مشاوران و کارشناسان عصرآهن، راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. مشاوران و کارشناسان عصرآهن تا آخرین لحظه همراه و یاور شما خواهند بود .

۰۱۷۲۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱