خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی چگونه انجام می‌شود؟

خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی چگونه انجام می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در بازار آهن عرف پرداخت وجه، پرداخت نقدی است؛ اما خریداران، خرید مدت‌دار را به خرید نقدی ترجیح می‌دهند. از طرفی به‌دلیل عدم شناخت کافی فروشنده از خریدار، فروشندگان، فروش مدت‌دار را درست نمی‌دانند؛ اما خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی روشی است که هر دو طرف معامله به آن اطمینان کامل دارد. برای آشنایی با این روش، مقاله را تا انتها بخوانید.

همچنین در انتهای مقاله، بهترین و مطمئن‌ترین راه برای خرید میلگرد با ال سی یعنی نحوۀ خرید از عصرآهن را معرفی کرده‌ایم.

خریدارانی که قصد خرید تناژ بالای میلگرد دارند بدون پرداخت نقدی می‌توانند سفارش خود را ثبت کنند. با استفاده از اعتبار اسنادی، بانک به فروشنده اطمینان می‌دهند که پرداخت، سرموعد انجام خواهد شد؛ به‌عبارتی بانک اعتبار اسنادی را برای تضمین پرداخت به فروشنده صادر می‌کند و اساسا مسئولیت پرداخت را برعهده می‌گیرد.

قبل از اینکه بانک پرداخت را به فروشنده تضمین کند، خریدار باید به بانک ثابت کند که توانایی پرداخت را دارد. معمولا بانک‌ها برای صدور اعتبار اسنادی به اوراق بهادار یا پول نقد به‌عنوان وثیقه نیاز دارد؛ همچنین بانک از خریدار کارمزد نیز دریافت خواهد کرد.

ضمانت‌نامه بانکی قابل معامله است، بانک صادرکننده به ذی‌نفع یا هر بانکی که ذی‌نفع معرفی کرده است پول پرداخت می‌کند، بنابراین ذی‌نفع می‌تواند اعتبار اسنادی را به شرکت یا شخص دیگری واگذار کند.

‌‌

برای آشنایی با خرید میلگرد با ال سی، ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

ضمانت‌نامه بانکی چیست؟

ضمانت‌نامه بانکی یا اعتبار اسنادی، نامه‌ای از طرف بانک است که تضمین می‌کند وجه پرداختی خریدار به فروشنده در موقع تعیین شده و با مبلغ صحیح پرداخت می‌شود. در صورتی که خریدار قادر به پرداخت هزینه خرید نباشد، بانک ملزم به پرداخت کل یا باقی‌مانده مبلغ خرید خواهد بود.

در واقع بانک ضامن می‌شود که خریدار سر موعد، کل مبلغ پرداختی را واریز نماید. ضمانت‌نامه بانکی یا اسناد اعتباری توسط بانک گشایش‌کننده (بانک خریدار) به فروشنده ارسال می‌شود؛ سپس فروشنده این اسناد را به بانک معامله‌کننده یا همان بانک مورد تایید فروشنده ارسال می‌کند تا تاییدیه از سوی بانک صادر شود.

بعد از دریافت و تائید اسناد اعتباری بقیه مراحل خرید اعتباری انجام خواهد شد. با استفاده از این روش می‌توان کالاهای مختلفی خرید، یکی از این اقلام، خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی است.

منظور از خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی چیست؟

مصرف‌کننده‌ای را در نظر بگیرید که قصد دارد حجم بسیار بالایی میلگرد خریداری کند اما در لحظه، توان پرداخت تمام وجه معامله را ندارد؛ در این صورت می‌تواند خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی را ثبت کند و بعد از چند ماه (در ادامه راجع‌به مدت زمان مجاز برای پرداخت صحبت خواهیم کرد) مبلغ خرید را پرداخت نماید.

خرید اعتباری میلگرد یا خرید با ضمانت‌نامه بانکی یعنی اینکه خریدار می‌تواند میلگرد مورد نیاز خود را سفارش دهد و به‌جای پرداخت نقدی از پرداخت مدت‌دار استفاده کند. در این نوع خرید، خریدار کالا را تحویل می‌گیرد و بعد آن اقدام به پرداخت وجه معامله خواهد کرد.

به خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی، خرید میلگرد با ال سی نیز گفته می‌شود. خرید اعتباری LC برگرفته از کلمه letter of credits است. این روش خرید در معاملات بین‌المللی نیز قابل انجام است.

تا اینجای کار خرید میلگرد با ال سی کاملا مناسب به نظر می‌رسد؛ اما بهتر است قبل از اقدام به آن با شرایط و محدودیت‌های آن آشنا شوید.

نحوه خرید میلگرد با ضمانت نامه بانکی

برای خرید میلگرد با ال سی چه شرایطی لازم است؟

  1. خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی تنها برای خرید با تناژ بالا مناسب است؛ یعنی سفارش شما باید بالای 250 تن باشد تا بتوانید به‌صورت اعتباری میلگرد بخرید.
  2. مدت زمان پرداخت برای خرید اعتباری 90 روز یا 180 روز است. در خاطر داشته باشید که وجه پرداختی حتما در موعد سررسید باید پرداخت شود.
  3. بانک گشایش‌کننده برای اطمینان از خریدار، شرایط و اسنادی درخواست می‌کند و باید تمام موارد درخواست شده ازجانب خریدار انجام شود؛ این شرایط بسته به بانک خریدار ممکن است متفاوت باشد.

مراحل خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی

خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی، روش خرید مناسب و قابل انجام در ایران است. برای استفاده از آن باید شرایط و اولویت‌هایتان را مشخص کنید و با توجه به آنها تصمیم بگیرید. خرید میلگرد با ال سی (LC) در هشت مرحله انجام می‌شود.

  1. ارسال نامه درخواست

برای شروع به خرید اعتباری میلگرد، خریدار باید نامه درخواست خرید اعتباری خود را به فروشنده ارسال کند. در متن نامه حجم خرید و زمان پرداخت باید نوشته شود؛ همچنین نام و آدرس متقاضی، نام و آدرس ذی‌نفع، مبلغ حدودی اعتبار، نوع اعتبار، تاریخ و سررسید تحویل کالا، مبدا و مقصد حمل، وسیله حمل، شرایط تحویل و توضیحات لازم در این نامه نوشته می‌شود.

‌2. صدور پیش‌فاکتور

فروشنده بعد از دریافت نامۀ خریدار و بررسی آن، اقدامات لازم برای صدور پیش‌فاکتور به خریدار را انجام می‌دهد. لازم است بدانید مبلغ نوشته شده در پیش‌فاکتور با احتساب هزینه خرید اعتباری صادر می‌شود.

‌3. ارائه پیش‌فاکتور به بانک

خریدار بعد از دریافت پیش‌فاکتور از فروشنده، آن را به بانک موردنظر خود ارائه می‌کند.

‌4. گشایش اعتبار

این مرحله از مهم‌ترین مراحل خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی است. برای انجام خرید اعتباری، خریدار باید در بانک خود نسبت به گشایش اعتبار اقدام کند. لازم است بدانید که به بانک خریدار، بانک گشایش‌کننده و به بانک فروشنده، بانک معامله‌کننده گفته می‌شود.

‌5. تحویل اسناد اعتباری به فروشنده

در این مرحله بانک گشایش‌کننده، اسناد اعتباری و کد سپام را به فروشنده تحویل می‌دهد و به‌دنبال آن فروشنده، اسناد را به بانک طرف قرارداد خود ارسال خواهد کرد.

‌6. تائیدیه بانک معامله‌کننده

در این مرحله بانک معامله‌کننده باید برای تائید اسناد اعتباری و کد سپام دریافت‌شده از بانک گشایش‌دهنده اقدام کند. بعد از تائید این مرحله، مراحل بعدی انجام می‌شود.

‌7. ارسال بار

بعد از انجام تمام مراحلی که در بالا گفته شد، فروشنده بار را به محل تخلیه ارسال می‌کند؛ همچنین «سیاهه کالا» از طرف فروشده به خریدار تحویل داده می‌شود. در برگۀ سیاهه کالا، کالای فروخته شده در آن ثبت و تائید می‌شود.

سیاهه فروش کالا باید به امضا فروشنده رسیده باشد و در سه نسخه اصل با درج نام خریدار، شرح کالا، شماره اعتبار، نام بانک گشایش‌کننده، مقدار و مبلغ کالا و شماره و تاریخ پیش‌فاکتور به نام فروشند که حاکی از حمل کالا است، صادر شود.

‌8. پرداخت مبلغ

بعد از انجام تمام مراحل و ارسال بار به مشتری، خریدار تحویل کالا را به بانک اعلام می‌کند. بعد از آن خریدار در زمان مقرر در اسناد اعتباری، تمام مبلغ را واریز می‌کند.

نحوه پرداخت به این صورت است که در هر مرحله پس از دریافت اسناد و مدارک خواسته شده مطابق با شرایط اعتبار، وجه اسناد 90 روز بعد از تاریخ ارائه سیاهه اسناد به بانک معامله‌کننده، وجه اسناد به حساب شرکت نزد بانک معامله‌کننده واریز گردد.

شرایط پرداخت در خرید اعتباری میلگرد

شرایط پرداخت در خرید اعتباری میلگرد به این صورت است که فروشنده، اسناد را مطابق با شرایط اعتبار تهیه و قبل از تاریخ سررسید به بانک معامله‌کننده ارسال می‌نماید و پرداخت وجه از طریق اعتبار اسنادی- ریالی حداکثر ظرف مدت 10 روز پس از ارائه اسناد به بانک معامله‌کننده خواهد بود.

در خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی در هر مرحله پس از دریافت اسناد و مدارک خواسته شده توسط بانک معامله‌کننده اسناد، وجه اعتبار به حساب فروشنده واریز خواهد شد.

کلیه هزینه‌های مربوط به گشایش اعتبار اسنادی، ابلاغ و اصلاحیه، معامله اسناد و هرگونه کارمزد بانکی دیگر چه از طرف بانک گشاینده اعتبار و چه از طریق بانک معامله‌کننده برعهدۀ خریدار است.

چرا خرید میلگرد با ال سی پرطرفدار است؟

در این قسمت می‌خواهیم مزایای خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی و اعتباری را بررسی کنیم:

  • کیفیت و اعتبار بالای معامله به دلیل ضمانت بانک
  • پرداخت وجه معامله بعد از تحویل میلگرد
  • پرداخت مدت‌دار به‌جای خرید اعتباری
  • امکان کنترل کیفیت میلگرد خریداری شده
  • تحویل به‌موقع بار
  • اعتماد فروشنده به خریدار

نکات مهمی که در مورد خرید اعتباری بهتر است بدانید...

  • چنانچه کالا زودتر از تاریخ‌های تعیین‌شده حمل و متعاقبا اسناد اعتبار زودتر آماده تحویل بانک معامله‌کننده شود، بانک موظف به پرداخت وجه اعتبار به فروشنده خواهد بود.
  • چنانچه قبل از پایان مدت اعتبار LC کل کالا تحویل نگردد، فروشنده می‌تواند نسبت به ارسال اسناد بخش تحویل داده شده قبل از سررسید LC به بانک اقدام نماید. مدارک مورد نیاز جهت معامله اسناد شامل یک نسخه تصویر گزارش بازرسی کالا و یک نسخه اصل فاکتور صادره به انضمام نامه فروشنده که در آن به شماره پیش‌فاکتور، شماره و تاریخ اعتبار اسنادی، نام بانک گشایش‌کننده و معامله‌کننده اشاره شده باشد.
  • ارائه هرگونه مدارک اعم از بیمه‌نامه و سند حمل کالا از مبدا به مقصد به بانک گشایش‌کننده، برعهدۀ خریدار است.

چگونه با ضمانت‌نامه بانکی میلگرد بخریم؟

در این مقاله با معرفی خرید اعتباری بررسی کردیم که چگونه با ضمانت‌نامه بانکی میلگرد بخرید. این نحوه خرید یکی از روش‌های مطرح و جاافتاده برای خرید آهن‌آلات است که طرفدار زیادی در بازار آهن دارد.

یکی از خدماتی که مجموعه عصرآهن برای مشتریان خود فراهم کرده، فروش اعتباری آهن‌آلات است. شما نیز می‌توانید برای خرید اعتباری میلگرد و دیگر مقاطع آهنی از طریق مجموعه عصرآهن اقدام کنید. برای این کار کافیست با شماره 0414180 تماس بگیرید یا اطلاعات خود را در فرم قرار دهید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

برای ثبت سفارش یا تکمیل کردن فرم جهت خرید اعتباری از عصرآهن روی لینک فروش اعتباری آهن آلات کلیک کنید.

۱۲۸۲۰۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.arrow
۴۱۸۰ - ۰۴۱