هزینه ساخت خانه در سال 1402 | طبق اعلامیه نظام مهندسی

هزینه ساخت خانه در سال 1402 | طبق اعلامیه نظام مهندسی

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 2 دقیقه

هزینه ساخت‌وساز در کشور ایران هر سال باتوجه به نوسان‌ها و تغییر قیمت مصالح افزایش پیدا می‌کند. در ادامه می‌خواهیم هزینه ساخت خانه در سال 1402 را که توسط سازمان نظام مهندسی اعلام شده است بررسی کنیم.

البته هزینه اعلام شده از سمت سازمان نظام مهندسی کشور، هزینۀ علی‌الحساب بوده و امکان تغییر دارد.

هزینه ساخت و ساز در سال 1402:

جدول هزینه ساخت خانه در سال 1402

جدول بالا نرخی است توسط سازمان نظام مهندسی برای ساخت‌وساز در سال جاری ارائه شده است. در متن نامۀ اصلی را نیز قرار می‌دهیم تا الزامات لازم را مطالعه کنید:

نامه نظام مهندسی برای هزینه ساخت‌وساز
متن نامه نظام مهندسی

‌به نظر می‌آید سازمان نظام مهندسی روی قیمت ارائه شده در جدول بالا بیفزاید. چراکه باتوجه به تورم و نوسان قیمت مصالح، ساخت پروژه‌های ساختمانی غیرممکن است.

بیایید به مراحل مختلفی که فرایند ساخت خانه را تشکیل می‌دهند نگاهی بیندازیم و هزینه هر مرحله را به‌طور معمول بررسی کنیم. به خاطر داشته باشید که این هزینه‌ها می‌تواند بسته به شرایط مختلف در نوسان باشد.

  • ‌خرید زمین؛
  • هزینه اخذ جواز؛
  • هزینه اجرای ساختمان.

هر کدام از این مراحل هزینه‌های انحصاری دارد که باید با هزینه ساخت‌وساز برآورد شود. در مرحله اجرای ساختمان هزینه ساخت اسکلت بر اساس مصالح انتخاب شده متفاوت است.

برای ساخت سازه بتنی میلگرد و برای ساخت سازه فولادی از تیرآهن باید استفاده شود. برای اطلاع از آخرین قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید از طریق تماس تلفنی با مجموعه عصرآهن از طریق شمارۀ 0414180 به‌صورت تلفنی استعلام قیمت کنید. کارشناسان مجموعه عصرآهن پاسخ‌گوی سؤالات شما خواهند بود.

‌لازم به ذکر است در داخل نامه متن زیر نوشته شده است:

«در صورتی که هیئت مدیرۀ محترم سازمان استان با توجه به شرایط و کیفیت ساخت‌وساز در استان پیشنهاد افزایش یا کاهش حداکثر تا 25 درصد قیمت‌های تعیین‌شده را دارد، در هیئت 4 نفره (در هیئت 5 نفره تهران) طرح نماید و در صورت عدم پیشنهاد افزایش یا کاهش قیمت‌های اعلامی، طبق ارقام علی‌الحساب مذکور عمل گردد.

سخن آخر

‌طبق گفتۀ سازمان نظام مهندسی، هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1402 از 4 میلیون تومان تا 8 میلیون نسبت به تعداد طبقات متغیر است! بله رقم نوشته شده درست است.

تعیین هزینه ساخت هر متر ساختمان توسط نظام مهندسی در سال جدید، جامعه عمران و سازندگی را متعجب کرد. این قیمت‌گذاری آن هم با تورم و قیمت مقاطع فولادی در بازار امسال، خارج از تحلیل و تصمیم‌گیری بر مبنای اقتصاد است.

با توجه به اینکه امکان استفاده از این تعرفه‌ها در سال جدید میسر نیست. طبق گفتۀ روابط عمومی سازمان نظام مهندسی استان تهران، امکان افزایش مضاعف حق‌الزحمه و اعلام تعرفه‌های جدید به‌زودی در دسترس خواهد بود.

عدم تناسب هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1402 با حق‌الزحمه مسئولیت مهندسی از جمله موارد مهمی است که در سازمان نظام مهندسی مورد بحث قرار گرفته است.

۵۴۱۳۲
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱