زنگ زدن آهن چه مشکلاتی به بار می‌آورد

زنگ زدن آهن چه مشکلاتی به بار می‌آورد

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

قرار گرفتن در معرض اکسیژن باعث اکسید شدن آهن و آلیاژهای آن می‌شود به این فرآیند زنگ زدن آهن نیز گفته می‌شود. برای اطلاع از آسیب‌های زنگ زدن آهن، نحوه تاثیر آن بر اجسام فلزی و کارهایی که برای پیشگیری می‌توان به کار برد، ادامه مطلب را بخوانید.

زنگ زدگی آهن باعث پوسیده شدن و تخریب سطح آهن و فولاد می‌شود. بنابراین استفاده از مقاطع زنگ زده در ساختمان و دیگر صنایع بسیار خطرناک است زیرا حوادثی مثل ریزش سازه، خراب شدن دستگاه صنعتی، پوسیدگی ابزار آلات و آسیب‌های عمیق‌تر را منجر خواهد شد.

آهن علاوه‌بر کاربردی که در ساخت مقاطع فولادی و ساختمان دارد در صنایع بزرگ و کوچک و ساخت هزاران وسیله دیگر نیز استفاده می‌شود. بنابراین زنگ زدن آهن هرچقدر که خطرناک است جلوگیری از به وجود آمدن آن و روش‌های رفع زنگ سطح آهن به همان اندازه مهم می‌باشد.

مشکلاتی که زنگ زدگی آهن به وجود می‌آورد

برای اینکه وسیله ساخته شده از آهن کیفیت و مرغوبیت لازم را داشته باشد لازم است تا سطح آن بدون زنگ زدگی باشد. زنگ زدگی آهن می‌تواند مشکلات جدی به بار آورد و خسارات مالی و جانی شدیدی را موجب شود.

مقابله با خوردگی و زنگ زدگی هزینه‌های زیادی دارد؛ تعمیرات و تعویض قطعات به دلیل زنگ زدگی هزینه‌بر است. در شرایط شدیدتر، زنگ زدگی موجب غیر قابل استفاده شدن قطعات می‌شود اما با راهکارهای جلوگیری از زنگ زدن به راحتی می‌توان پیشگیری‌های لازم را انجام داد.

در زیر لیست رایج‌ترین مشکلاتی که زنگ زدگی آهن موجب آن می‌شود نوشته شده است:

به خطر افتادن مسائل ایمنی با زنگ زدن آهن

همان طور که گفته شد زنگ زدگی می‌تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند. به عنوان مثال می‌تواند باعث شکسته شدن المان شده و ایمنی سازه و افراد را به خطر بیاندازد. این گونه موارد بیشتر در سازه‌ها و پل‌ها به چشم می‌خورد. بهتر است سازه‌ها طی یک برنامه منظمی کنترل و بازرسی شوند تا مطمئن شد که این مشکل رخ نمی‌دهد.

زنگ زدن آهن باعث کاهش طول عمر محصول می‌شود

زنگ زدگی آهن همچنین می‌تواند بر طول عمر محصول تاثیر بگذارد. در این صورت باید قطعاتی که بیش از حد آسیب دیده‌اند، تعمیر یا تعویض شوند که این شرایط موجب به وجود آمدن هزینه‌های اضافی خواهد شد.

بنابراین با پیشگیری زنگ زدن آهن در وهله اول هم در طول عمر سازه اختلالی به وجود نمی‌آید و هم نیاز به هزینه‌های اضافی نخواهد بود.

به عنوان مثال در نظر بگیرید تجهیزات و دستگاه‌های صنایع آسیب ببیند باید زمان بیشتری صرف تعمیر و تعویض آن شود. در نتیجه روند ادامه کار تولید متوقف می‌شود و ممکن است ضرر و زیان زیادی به بار بیاورد.

تصویر آهن زنگ زده

ضعیف شدن مقطع

مقاطع زنگ خورده با گذشت زمان به دلیل وجود سوراخ و لایه لایه شدن سطح، ضعیف‌تر شده و از بین می‌روند. ضعیف شدن مقطع یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که بر اثر زنگ زدن آهن به وجود می‌آید.

زنگ زدگی جرم فلز را می‌کاهد و موجب تضعیف شدن مقطع می‌شود. بنابراین پس از شدیدتر شدن میزان خوردگی ، ممکن است قطعه آهنی دیگر نتواند وزن را مثل قبل تحمل کند.

همچنین لوله‌های زنگ خورده موجب نشت مایعات می‌شوند، میز و صندلی زنگ خورده تمیزی و زیبایی قبلی را نخواهد داشت و به این ترتیب کارایی خود را از دست می‌دهند.

زنگ زدگی باعث چسبندگی می‌شود

تشدید زنگ زدگی باعث چسبیدن قطعات متحرک به هم می‌شود. مثلا یک انبردست زنگ زده نمی‌تواند به درستی باز و بسته شود. زنگ زدن قطعات متحرک باعث می‌شود که دو قطعه نتوانند به درستی روی هم بلغزند و کارکردن با ابزارهای دستی زنگ زده دشوار است. مثلا پیچ و مهره زنگ زده به هم متصل می‌شوند و عملا بی‌مصرف می‌باشند.

بخوانید: از بین بردن زنگ زدگی با لیزر | میزان سازگاری آن با آهن و فولاد

زنگ زدگی خاصیت مغناطیسی را کاهش می‌دهد

آهن و آلیاژهای آن دارای خاصیت مغناطیسی منحصر به فردی هستند که در برخی کاربری‌ها مفید خواهند بود. فلز با لایه نازکی از زنگ زدگی احتمالا خاصیت مغناطیسی خود را حفظ می‌کند. اما فلزی که به شدت زنگ زده باشد خواص مغناطیسی خود را به طور کامل از دست می‌دهد و می‌تواند به صنایع متکی بر آهنربا مثل صنایع الکترونیک، خودرو و تولید انرژی آسیب برساند.

زنگ زدگی مانع رسانایی می‌شود

الکتریسیته ترجیح می‌دهد از طریق فلزات جریان یابد. زنگ زدگی روی آهن و فلز به عنوان یک عایق عمل می‌کند و از هدایت الکتریکی و جریان آن در اتصالات جلوگیری می‌کند. دستگاه‌های الکترونیکی ممکن است سالم باشند ولی اگر زنگ زدگی روی سیم‌پیچ‌های باتری وجود داشته باشد نمی‌توانند دیگر کار کنند.

چه اقداماتی باید برای جلوگیری از زنگ زدن آهن انجام شود؟

با برخی اقدامات می‌توان از رشد زنگ زدگی روی اجسام جلوگیری کرد. ابزار و قطعات تا حد امکان باید از رطوبت و آب دور نگه داشته شوند.

همچنین می‌توان سطوح را با رنگ و پوشش‌های محافظ از زنگ زدن محافظت کرد. البته به یاد داشته باشید که تمام اجسام آهنی مستعد زنگ زدگی هستند و هیچ روش پیش‌گیری کاملا کارساز نیست.

اگر زنگ زدگی آهن کم باشد به راحتی با برس یا سنباده پاک می‌شود. برای زنگ زدگی عمیق‌تر از محصولات شیمیایی می‌توان استفاده کرد. همچنین سرکه، اسیدسیتریک و جوش شیرین در رفع زنگ زدگی موثر می‌باشد.

و در آخر باید اشاره کرد که زنگ زدگی می‌تواند اعتبار یک تولیدکننده را زیر سوال ببرد. با زنگ زدن محصول و از بین رفتن کیفیت کالا، اعتبار کاربر به تولیدکننده از بین رفته و موجب کاهش فروش محصول خواهد شد.

بخوانید: زنگ زدگی میلگرد | شرایط استفاده از میلگرد زنگ زده در سازه

جمع بندی

در این دانشنامه مشکلاتی که زنگ زدن آهن موجب آن شده است را بررسی کردیم. البته در نظر داشته باشید که موارد گفته شده رایج‌ترین مسائل درگیر با آهن زنگ زده است. خوردگی و زنگ زدگی قطعا مشکلات بسیار زیادی به بار خواهد آورد که ما به بخشی از آن اشاره کردیم.

برای خرید انواع مقاطع آهنی و بررسی قیمت آهن به وبسایت عصرآهن مراجعه کرده و یا با شماره 04133250280 در تماس باشید. مشاوران ما راهنمای خرید آهن آلات شما خواهند بود.

۴۳۴۷۵
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱