ضایعات میلگرد چیست؟ | چگونه ضایعات میلگرد بازیافت می‌شوند؟

ضایعات میلگرد چیست؟ | چگونه ضایعات میلگرد بازیافت می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۹ دی ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ضایعات میلگرد مواد دور ریختنی و بی‌ارزشی نیستند و باید از آن استفاده مجدد شود. اما اینکه چطور ضایعات فلزی را به مواد قابل مصرف تبدیل می‌کنند؟ آیا همان مقاومت لازم را دارد یا نه؟ اصلا ضایعات میلگرد چگونه به دست می‌آید را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

فولاد یکی از گران‌ترین موادی است که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر خلاف دیگر مواد زائد، حتی ضایعات میلگرد نیز ارزش مالی دارند و با بازیافت، دوباره قابل مصرف هستند.

ضایعات میلگرد چیست؟

با افزایش بازیافت انواع مواد برای کاهش هزینه‌ها و کاهش آسیب رسانی به محیط زیست برخی از کشورها استفاده از بازیافت ضایعات فلزی را آغاز کردند. در کل ضایعات آهن مواد قابل بازیافتی هستند که معمولا پس از تخریب سازه‌های ساخته شده و یا در حین حفاری برداشت می‌شوند.

میلگردهایی که از ضایعات میلگرد ساخته می‌شوند دارای آج‌هایی بر روی سطح هستند. در واقع شکل ظاهری و عملکرد مشابه نوع میلگرد تولید شده از شمش فولادی را دارند.  

لازم به ذکر است استفاده از ضایعات میلگرد و تبدیل آن به مصالح ساختمانی ممکن است مزایای خود را داشته باشد ولی از جمله معایب آن براساس گزارشات ارائه شده این است که بسیار شکننده می‌باشند. البته این مشکل مربوط به نوع ضایعات بستگی دارد.

تصویر ضایعات میلگرد

ضایعات میلگرد از کجا به دست می‌آید؟

در آرماتوربندی، برشکاری، ساخت المان‌های سازه و در کل در هنگام کار با میلگرد، قسمت‌های اضافی مانده از طول میلگرد اصلی به عنوان ضایعات میلگرد شناخته می‌شود. این نوع ضایعات به دست آمده مرغوب‌ترین آهن قراضه‌ای می‌باشد که به بازیافت منتقل می‌گردد.

همچنین ضایعات میلگرد از تخریب سازه‌ها و محل‌های دپو ضایعات آهن نیز به دست می‌آیند که طی فرآیندی باید تصفیه و ذوب گردد. حتی ممکن است در تولیدات روزانه کارخانه فولاد، میلگرد از خط تولید با ایراداتی تولید شود مثلا طول آن کمتر از شاخه 12 متری باشد و یا دارای انحنا و خم باشد که در این صورت به عنوان ضایعات فروخته می‌شود. در ادامه به بازیافت ضایعات میلگرد خواهیم پرداخت.

خرید ضایعات میلگرد از کارخانه یا ضایعات فروشی انجام پذیر است و براساس قیمت ضایعات میلگرد روز خرید و فروش می‌شود.

بازیافت ضایعات میلگرد

سهولت در بازیافت میلگرد باعث شده تا میلگرد به عنوان یکی از مصالح سازگار با محیط زیست شناخته شود. در واقع می‌توان گفت پس از تخریب ساختمان بیشتر میلگردهای استفاده شده دوباره بازیافت خواهند یافت و در سازه‌های جدیدتر مصرف خواهد شد.

یکی از دلایلی که ضایعات میلگرد را بازیافت می‌کنند، صرفه جویی در هزینه و کمک به خط تولید میلگرد است. خرید و تولید میلگرد هزینه بالایی دارد و بازیافت آن می‌تواند به جبران هزینه‌ها یا تامین بودجه کمک کند.

اگرچه میلگرد ممکن است بازیافت شود و در پروژه‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد، اما می‌توان با استفاده از ابزار برش و خم، تغییر کاربردی میلگرد فولادی برای اهداف تزئینی و کاربردی را انجام داد. به عنوان مثال برای انجام پروژه‌های هنری، ساخت مجسمه، ساخت مبلمان و صندل پارک مورد استفاده قرار بگیرد. هدف از به کارگیری ضایعات میلگرد در ساخت موارد نام برده جلوه و جذابیت بصری است.

چگونه ضایعات میلگرد را بازیافت می‌کنند؟

برای بازیافت، ضایعات خریداری شده را به محل‌هایی که در آن فرآیند بازیافت قابل انجام است منتقل می‌کنند. سپس خصوصیات فیزیکی قطعات بازیافتی را بررسی می‌کنند تا سالم باشند یعنی بدون هیچ گونه زنگ زدگی و یا بتن چسبیده بر سطح باشند.

اگر روی میلگرد تکه‌هایی از بتن وجود داشت باید حتما رفع گردد سپس به فرآیند بازیافت منتقل شود. همچنین از استفاده میلگرد زنگ زده جلوگیری شود زیرا این قطعات بیشتر خورده می‌شوند و می‌توانند ایمنی سازه را کاهش دهند.

لازم به ذکر است مکان‌های دیگری برای یافتن ضایعات میلگرد برای بازیافت، شرکت‌های ضایعات یا محوطه‌های مخصوص انبار کردن زباله و یا همان محوطه‌های انبار ضایعات آهن می‌باشد. با پرس و جو از این مکان‌ها می‌توان حجم ضایعات میلگرد مورد نظر را تهیه کرد. میلگرد خریداری شده از محوطه‌های انبار زباله نیز باید از کیفیت لازم برخوردار باشند و حتما بررسی و بازرسی شوند.

تصویر ضایعات میلگرد زنگ زده

مراحل فرآیند بازیافت ضایعات میلگرد

فرآیند بازیافت میلگرد را می‌توان به چند مرحله زیر تقسیم بندی کرد:

مرحله اول) جمع آوری

جمع آوری آهن به دلیل ارزش پولی آن با دیگر ضایعات در تفاوت است. احتمال بازیافت ضایعات میلگرد بیش‌تر از ارسال آن به محل دفن زباله است. جمع آوری ضایعات میلگرد علاوه بر سازه‌ها و کارخانه‌ها از مراکز اسقاط ماشین آلات و محوطه جمع آوری زباله نیز انجام می‌شود که باید از نظر استانداردهای ایمنی بازرسی شود.

مرحله دوم) بررسی و کنترل

مرحله بررسی و کنترل شامل این است که ضایعات میلگرد از نظر شکستگی و میزان زنگ زدگی کنترل می‌شود و قابل مصرف بودن و غیر قابل مصرف بودن آن تشخیص داده می‌شود. در مراکز بزرگ بازیافت آهن معمولا از آهن رباهای بزرگی استفاده می‌شود زیرا به راحتی فلزات عاری از ناخالصی تشخیص داده می‌شود.

همچنین در این مرحله بتن مانده بر روی سطح فلز با برشکاری جدا می‌گردد تا دوباره قابل استفاده باشد. توجه شود که میلگردهای دارای زنگ زدگی نباید استفاده شوند زیرا با استانداردهای ایمنی در مغایرت هستند و باعث بروز حوادث جبران ناپذیری می‌شوند.

مرحله سوم) پردازش

ضایعات میلگرد دو نوع است؛ میلگردهایی که طول آنها به اندازه کافی بلند است و مجددا با اعمال تغییرات کمی قابل استفاده می‌شوند و میلگردهایی که با صاف کردن دوباره قابل استفاده نیستند و باید خرد شوند. خرد کردن ضایعات میلگرد برای تسهیل در فرآیند ذوب آن ایجاد می‌شود.

در مرحله پردازش درصد ترمیم میلگرد تشخیص داده می‌شود و سپس اگر نیاز بود خرد شده و به مرحله ذوب انتقال می‌یابد. ضایعات خرد شده به یک کوره بزرگ منتقل شده و ذوب می‌شوند. انواع مختلف فلزات در این مرحله تفکیک می‌شوند سپس داخل کوره ذوب ریخته می‌شوند.

مرحله چهارم) تصفیه

اگر ضایعات میلگرد دارای ناخالصی باشد بعد از ذوب شدن باید تصفیه شود، تصفیه ضایعات میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار است و به افزایش کیفیت آن کمک می‌کند. اگر فلزات جمع آوری شده عاری از هرگونه ناخالصی باشند و کیفیت خوبی داشته باشند تصفیه نمی‌شوند.

مرحله پنجم) شکل دهی

این آخرین مرحله از بازیافت ضایعات میلگرد است. فلزات بعد از مرحله تصفیه سرد و جامد می‌شوند. در این مرحله است که ضایعات میلگرد به اشکال مختلف تبدیل می‌شوند و برای استفاده مجدد به میلگرد آرماتوربندی، میله و دیگر مقاطع فولادی تبدیل می‌شوند. پس از اتمام مراحل، مقاطع تولید شده برای مصارف مختلف صنعتی و ساختمانی ارسال می‌شوند.

لازم به ذکر است فروشنده این نوع از میلگرد و مقاطع فولادی باید در هنگام فروش به مشتری ابلاغ کند که کالای خریداری شده از ضایعات تهیه شده است.

این چرخه بازیافت ضایعات فلز، یک فرآیند تکراری است. پس از اتمام عمر مفید فلز، قطعه دوباره بازیافت و ذوب شده و همان فرآیند تکرار می‌گردد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ضایعات میلگرد یا ذوب شده و به مقاطع قابل استفاده تبدیل می‌شوند یا مستقیما بدون استفاده از فرآیند ذوب قابل مصرف هستند و یا گاها با صاف‌کاری به ماده مورد نظر تبدیل می‌شوند.

جمع بندی

ضایعات میلگرد به دلیل ارزش مالی که دارند باید طی فرآیندی، مجددا مورد استفاده قرار بگیرند. برای این کار از فرآیند بازیافت فلز استفاده می‌کنند که در 5 مرحله قابل انجام است. در این دانشنامه سعی شد همه چیز در مورد ضایعات میلگرد گفته شود.

برای خرید و یا اطلاع از قیمت میلگرد امروز می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید. برای کسب اطلاع بیشتر و یا پرسش سوالات خود از طریق شماره 04133250280 با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۲۱۶۶۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱