همه چیز درباره ی فولاد ضد زنگ (قسمت دوم)

همه چیز درباره ی فولاد ضد زنگ (قسمت دوم)

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۳ آذر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه

مراحل ساخت فولاد ضد زنگ

به طور کلی ساخت فولاد ضدزنگ به وسیله ی فرآیند ریخته گری صورت می پذیرد که شامل مراحل زیر است:

ذوب مواد اولیه

فرآیند تولید فولاد ضد زنگ، با ذوب مواد اولیه در کوره قوس الکتریکی شروع می شود که حدود 8 تا 12 ساعت به طول می انجامد.

حذف محتوای کربن

مقدار اضافی کربن در تولید فولادهای ضدزنگ باید حذف شود. این کار را می توان با پرداخت فلز مذاب در مبدل AOD، آرگون زدایی و اکسیژن زدایی کرد.
استفاده از مبدل AOD با تزریق مخلوط اکسیژن - آرگون به کاهش کربن کمک می کند. هم چنین عناصر آلیاژی مانند نیکل و مولیبدن را نیز می توان به مبدل AOD اضافه کرد.
هنگامی که مقدار کم کربن مورد نیاز باشد، می توان از مبدل جایگزین VOD  یا خلاء اکسیژن زدایی به جای مبدل AOD استفاده کرد.

تنظیم

برای ایجاد تغییرات در ترکیب شیمیایی، فرآیند تنظیم ترجیح داده می شود. در این فرآیند از بین بردن عناصر ناخواسته و افزایش مقاومت، با حفظ ترکیب اصلی در محدوده ی دمایی خاص انجام می شود.

شکل دهی

فولاد مذاب داخل قالب ریخته می شود. این قالبها می توانند به شکل مستطیل، گرد، مربع، تخته سنگ، میله یا لوله باشند.

نورد گرم

نورد گرم در دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد رخ می دهد. درجه حرارت لازم به عیار فولاد ضدزنگ بستگی دارد که در نهایت به شکل صفحه، نوار و ورق در می آید.

نورد سرد

فرآیند نورد سرد در صورت نیاز به ابعاد خاص استفاده می شود و در دمای کمتر از دمای تبلور مجدد فولاد رخ می دهد.
نورد سرد با استفاده از غلتک های کوچک و یک سری غلتک های پشتیبان انجام می شود. این فرآیند امکان تولید ورق های پهن را فراهم می کند.

پخت (آنیل کردن)

فرآیند پخت یا آنیل کردن، فرآیندی است که برای نرم کردن فولاد ضد زنگ، تقویت شکل پذیری و اصلاح ساختار آن به کار می رود. فولاد در این فرآیند تحت شرایط کنترل شده گرم و سرد می شود.

بازپخت 

فرآیند بازپخت، باعث شکل پذیری در فولاد می شود. این شکل پذیری معمولاً به کمک شستشو در ترکیب اسیدی نیتریک - هیدروفلوریک از بین می رود. 

برش

در فرآیند برش، فولاد ضدزنگ به اندازه های دلخواه برش داده می شود. 
فولاد ضد زنگ را می توان با تیغه های گیوتینی برش داد. هم چنین برش های دایره ای، با استفاده از تیغه های دایره ای برش داده می شود. روش های دیگری نیز مانند برش شعله وجود دارد که برای برش فلز استفاده می شود.

صیقل کاری

صیقل کاری کمک می کند تا بهترین ظاهر محصولات فولادی ضد زنگ بدست آید. برای صیقل دادن فولاد، از چرخ های سنگ زنی یا تسمه های ساینده استفاده می شود.
روش های دیگر شامل چرخ های پارچه ای با ذرات ساینده، سایش خشک با استفاده از سندبلاست و سایش مرطوب با استفاده از محلول های اسیدی است. سطح صاف فولادهای ضدزنگ، مقاومت در برابر زنگ زدگی بهتری فراهم می کند.

زمینه های کاربرد فولادضدزنگ

فولادهای ضد زنگ به دلیل زیبایی ظاهری و مقاومت بالایشان در برابر خوردگی با آب در صنایع مختلف به کار می روند، از جمله :
•    معماری و ساخت و ساز 
•    فناوری خودرو و حمل و نقل 
•    ساخت مواد شیمیایی 
•    فناوری دریایی و کشتی سازی  
•    فناوری محیط زیست و صنعت آب 
•    کالاهای خانگی و مصرفی 
•    فرآوری مواد غذایی
•    دارو و داروسازی

مزایای استفاده از فولاد ضد زنگ

از جمله مزایای استفاده از فولاد ضدزنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    مقاوم در برابر خوردگی 
•    مقاوم در برابر سایش 
•    خاصیت جوش پذیری 
•    مقاوم در برابر دما 
•    بهداشتی
•    رسانا 
•    ماندگاری و عمر بالا
•    مقرون به صرفه

پنج تولید کننده برتر فولاد ضد زنگ

1)  شرکت Manek Metal Pvt  هند
شرکت Manek Metal، به عنوان تولید کننده و تأمین کننده برتر محصولات فولادی ضد زنگ، مشهور است. این شرکت، جایزه معتبرترین شرکت صادرات و بهترین طراحی را از سوی انجمن صنایع فولاد ضدزنگ هند، اخذ نموده است.
هم چنین در زمینه سایر محصولات فولادی نیز، گواهینامه صادرکننده ی عالی را از دولت هند، به عنوان معتبرترین کارخانه صادراتی دریافت کرده است.


2) شرکت Capital Metal Industries
این شرکت معتبر که دارای گواهینامه ISO 9001-2000 می باشد در تولید فلزات آهنی و غیر آهنی تخصص دارد. دفتر مرکزی این شرکت در سال 1982 در بمبئی تأسیس شد و به دلیل تولید انواع مواد با کیفیت با قیمت های بسیار مناسب مشهور شد. محصولات این شرکت شامل مواد لوله کشی، محصولات مس، سیم کابل، مواد سخت افزاری، لوله و اتصالات لوله و همینطور محصولاتی از جنس فولاد ضدزنگ می باشد.


3) شرکت  Divine Tubes
شرکت Divine Tubes که در سال 2004 تاسیس شده، دارای گواهینامه ISO 9001:2000 است. هم چنین این شرکت، تولید کننده و صادر کننده معتبر لوله های فولادی ضدزنگ با کیفیت نیز می باشد. این شرکت، طیف گسترده ای از لوله های  فولادی ضدزنگ با عیارهای 304 ،L 304،  L316، در اندازه های 6 الی 600 میلی متر و هم چنین ساخت لوله های فولادی ضد زنگ ERW و لوله های یکپارچه را تولید و عرضه می کند.


4) شرکت  Kalpatech Engineers
شرکت Kalpatech Engineers در سال 2004 تأسیس شده و مشغول تولید ماشین آلات ریخته گری، دستگاه های مورد نیاز برای تولید فلزات غیر آهنی مانند آلیاژهای مس، آلیاژهای مبتنی بر نیکل، آلیاژهای مبتنی بر روی، آلیاژهای آلومینیوم و فولاد ضد زنگ می باشد. این شرکت همچنین سیم هایی از جنس فولاد ضدزنگ برای قطعاتی مانند برف پاک کن، آسیاب های صافکاری و قطعات ریخته گری بصورت گسترده تولید می کند.


5) شرکت Rajendra Industrial Corporation
شرکت Rajendra دارای گواهینامه ISO9001-2000 بوده و پیشگام در تولید اتصالات و لوله های بلند است. تخصص این شرکت در تولید لوله های فولادی ضدزنگ، اتصالات فولادی ضد زنگ، اتصالات فولاد و کربن می باشد. هم چنین این محصولات در صنایع دفاعی، سیمان سازی، برق و پتروشیمی کاربرد دارند.

۰۱۵۵۲
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱