10 کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان

10 کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۳ آذر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: 6 دقیقه

جهش شدید فناوری، افزایش سطح درآمد، عوامل پویای ژئوپولتیکی و سیاسی- اقتصادی تا حدی در افزایش تقاضا نقش دارند، به طوری که کشورها را وادار می کنند تا تولید را افزایش دهند و این امر در برخی موارد تولید مازاد ایجاد می کند. اما تولید یا صادرات اضافی روند نگران کننده ای برای اقتصاد جهانی است. تولید مازاد فولاد به معنای صادرات مازاد با قیمت های بسیار پایین است و در نتیجه منجر به کاهش شدید تقاضای خارجی برای تولید فولاد و افزایش شغل در خارج از کشور می شود.
چندین قدرت جهانی برای نجات بازارهای شغلی برای کاهش تولید و صادرات اضافی تلاش می کنند.
این مقاله به تشریح روند عمده تولید فولاد جهانی می پردازد و به خواننده این امکان را می دهد تا در مورد سؤالات مطرح شده درباره تجارت جهانی فولاد و آینده آن، آگاهی کاملی داشته باشد.

چین

چین از همه اهداف فراتر رفت و در سال 2016 به رقم حیرت انگیز تولید 808.4 میلیون تن فولاد خام رسید.
تولید بیش از حد فولاد خام چین چندین کشور از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و هند را نگران کرده است، زیرا ادعا می کنند که میزان تقاضای بازار را کنترل می کنند.
ایالات متحده و سایر اقتصادهای بزرگ در حال مذاکره با چین در مورد صادرات مازاد و بسیار ارزان آن هستند. طبق گزارش روزنامه نگاران، اقتصاددانان و تحلیلگران بازار، قیام های عمومی مبنی بر لزوم ادامه کارخانه ها و تولید ناخالص داخلی بالا در همه زمان ها، چین را مجبور به تولید فولاد خام بیشتر از کل جهان می کند. بنابراین، این امر به تسریع کارها کمک می کند.
اما چندین کشور ادعا می کنند که چین از "بازارهای غربی به عنوان زباله صادراتی" استفاده می کند و باعث صادرات گسترده در خارج از کشور و در نتیجه تولید کم فولاد در ایالات متحده می شود.
چین 106.6 میلیون تن فولاد صادر می کند و از سال 2009 شاهد رشد غیرقابل تصور 364 درصدی بوده ایم. کره جنوبی، ویتنام و فیلیپین از بزرگترین خریداران فولاد چین هستند.
بیشتر شرکت های تولید کننده فولاد چین، دولتی و نیمه دولتی هستند. Hesteel Group و Baosteel Group بزرگترین تولیدکنندگان فلزی در چین و پذیرای بازارهای جهانی فولاد و شرکایشان هستند.
همچنین ظرفیت بیش از حد تولید باعث شده است که چین 50 درصد تولید جهانی فولاد را در اختیار داشته باشد. رشد چین در بخش فولاد به دلیل عوامل سیاسی- اقتصادی همراه با توسعه داخلی و همچنین افزایش نفوذ ژئوپولتیکی این کشور در دریای چین جنوبی، همراه بوده است.

ژاپن

اگرچه آمارها دائم در حال نوسان هستند، اما ژاپن بعد از افت 110.6 میلیون تنی در سال 2014، هم چنان مقدار تولید فولاد خود را بالای 104 میلیون تن نگه داشته است. علت این افت ناگهانی، افزایش شدید مالیات بر فروش مشخص شده است. با این حال، طبق نظر کارشناسان، یک عامل محرک می تواند به کشور کمک کند تا بهبود یابد.
کشور ژاپن، دومین صادرکننده فولاد پیشرفته و با درجه بالا است که با میزان 40.4 میلیون تن در سراسر جهان به فروش می رسد. علیرغم کاهش تولید، توانسته است رشد 22 درصدی صادرات را افزایش دهد. کره جنوبی، تایلند و چین عمده خریداران فولاد ژاپن هستند.Nippon ، Sumitomo و JFE بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در ژاپن هستند.

هند

طبق نظر اقتصاددانان بزرگ دربازارهای مشهور، هند قرار است از ژاپن پیشی بگیرد تا دومین تولید کننده بزرگ فولاد خام در جهان شود. پس از دستیابی به 95 میلیون تن در پایان سال 2016، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان در فوریه 2017، 101 میلیون تن فولاد تولید کرد که به میزان 11 درصد افزایش یافت.
هندوستان، چهاردهمین صادر کننده بزرگ فولاد خام، 10 میلیون تن فولاد را به خریداران جهانی عرضه کرد. هند براساس تخمین های مختلف معادل 75 درصد رشد صادراتی، عملکرد درخشانی داشته است. در تخمین های دیگر این میزان تا 101 درصد و 142 درصد می رسد. با این حال، واردات نزدیک به 25 درصد کاهش یافته است. بزرگترین خریداران فولاد از هند، کشورهای نپال، بلژیک و بنگلادش هستند.
گروه فولادی TATA ، Steel of India Ltd. (SAIL) و JSW Steel Limited  بزرگترین تولید کنندگان فولاد هند هستند. همچنین این شرکت ها به عنوان بزرگترین تولیدکننده های فولاد، با کیفیت صادراتی در جهان شناخته می شوند.

ایالات متحده آمریکا

پس از تجربه ی کاهش شدید تولید فولاد خام از 88.2 میلیون تن به 78.6 میلیون تن در سال 2016، به نظر نمی رسد وضعیت فولاد ایالات متحده بهبود یابد.
محققان بازار ادعا می كنند كه واردات بیش از حد ارزان و اقتصادی از سوی اقتصادهای بزرگ در حال توسعه، تولیدكنندگان فولاد داخلی را در بازارهای غربی وادار كرده است كه فعالیت خود را متوقف كرده و مشاغل را کاهش دهند و این باعث کاهش در میزان تولید می شود.
ایالات متحده و هم چنین بزرگترین وارد کننده فولاد، در حال مذاکره با تولید کنندگان بزرگ در اقتصادهای در حال توسعه، برای مهار صادرات اضافی هستند. چراکه این امر می تواند در بازار جهانی فاجعه بار باشد.
با این حال اقتصاددانان پیش بینی می کنند وضعیت موجود در تولید فولاد به حالت عادی باز خواهد گشت.
با وجود این، ایالات متحده هنوز هم فولاد با خلوص بالا را به نزدیک به 150 کشور جهان صادر می کند که بزرگترین خریدار آنها کانادا و مکزیک است.Nucor ، US Steel و ArcelorMittal  بزرگترین سازندگان فولاد در ایالات متحده هستند.
نهمین صادرکننده بزرگ فولاد تاکنون نزدیک به 9 میلیون تن فولاد را به 150 کشورفروخته است.

روسیه

پس از کاهش تولید در سال 2014، کارخانه های تولید فولاد روسیه با کاهش تدریجی تولید در سال 2016 به میزان 68.6 میلیون تن مواجه شدند. با این حال، در سه ماهه اول سال 2017، روسیه نزدیک به 70.8 میلیون تن فولاد تولید کرده است.
روسیه جایگاه خود را به عنوان سومین صادر کننده بزرگ فولاد با 31.1 میلیون تن صادرات فولاد از سال 2016 حفظ کرده است. قدرت جهانی نیز از سال 2011 شاهد افزایش شدید 22 درصدی صادرات بود.
فولاد تولیدی روسیه به طور عمده به ترکیه، تایوان و مکزیک صادر می شود. بزرگترین تولید کنندگان فولاد روسیه عبارتند از Novolipetsk Steel، Evraz Group و Severstal JSC.

کره جنوبی

کره جنوبی ششمین تولید کننده بزرگ فولاد جهان است که بیش از 68 میلیون تن فولاد از سال 2016 تولید کرده است.
گرچه روند تولید با کاهش لحظه ای در اوایل سال2017 همراه بوده است، با این حال کارشناسان ادعا می کنند که ارقام فقط بهتر شده است.
این کشور همچنین چهارمین صادر کننده بزرگ فولاد خام در جهان است. و خریداران عمده آن چین، آمریکا و ژاپن هستند.
با توجه به اینکه POSCO و شرکت Hyundai Steel بزرگترین تولیدکننده فولاد کره جنوبی هستند، صادرات این کشور به نزدیک به 30.3 میلیون تن رسیده است.

آلمان

آلمان که به تولید فولاد با خلوص بالا مشهور است، جایگاه خود را به عنوان هفتمین تولید کننده بزرگ فولاد خام در جهان حفظ کرده است. سال 2016، تولید فولاد این کشور 42.1 میلیون تن بوده است که تنها مقدار کمی نسبت به سال 2015 کاهش یافته است.
هم اکنون آلمان پنجمین صادر کننده بزرگ فولاد خام دنیا است. فرانسه، لهستان و هلند مصرف کننده فولاد ساخت آلمان هستند. 
فولاد ساخته آلمان از محبوبیت بالایی در بخش خودرو و سلاح برخوردار است.
شرکت هایThyssenKrupp ، ArcelorMittal و Salzgitter بزرگترین تولید کننده فولاد آلمان هستند.
طبق نظر کارشناسان، آلمان از نظر حجم تولید، قرار است در سالهای آینده از بسیاری کشورهای دیگر پیشی بگیرد.

ترکیه

پس از سقوط تدریجی تولید به دلیل قیام های سیاسی منطقه ای، انبارهای فولادی و واحدهای تولیدی ترکیه با افزایش شدید از 31.5 میلیون تن به 33.2 میلیون تن (یا رشد 9.7 درصدی) در ماه می 2017 افزایش یافته است.
صادرات فولاد ترکیه با دو درصد افزایش، از 14.8 میلیون تن در سال 2015 به 15 میلیون تن در سال 2016 رسیده است.
بزرگترین مصرف کننده فولاد ترکیه، کشورهای آمریکا، مصر و امارات هستند.
بزرگترین تولید کننده فولاد در ترکیه گروه های Erdemir، Içdas و Habas هستند.

برزیل

بحران اقتصادی برزیل، تولید ناخالص فولاد این کشور را به شدت کاهش داده و تقریباً به سه میلیون تن رسانده است. این میزان در 30.2 میلیون تن در سال 2016 متوقف شده است.
طبق اعلام یک انجمن ملی مشهور فولاد در برزیل، از سال 2014 صنعت فولاد کشور آمریکای جنوبی 83 واحد کارگاهی را بسته، بیش از 40 هزار شغل را تعطیل کرده و سرمایه گذاری های خود را به ارزش 3.2 میلیارد دلار به تأخیر انداخته است.
طبق نظر این انجمن، کشور برزیل تقریباً 9.2 درصد تولید فولاد خام خود را کاهش داده است. این موضوع بخش های مختلفی، از جمله خودرو را تحت تأثیر قرار داده است. صادرات فولاد برزیل با 2 درصد کاهش به 13.4 میلیون تن رسیده است.
بزرگترین تولید کننده فولاد در برزیل Gerdau ، ArcelorMittal ، USIMINAS و CSN هستند. برزیل هنوز رتبه ای در رده های برتر تولید کنندگان فولاد جهان دارد، اما به گفته کارشناسان، وضعیت آن به این زودی بهبود نخواهد یافت.

اوکراین

اوکراین که کشوری است واقع در اروپای شرقی، از نظر میزان تولید فولاد خام، از رتبه هشتم در سال 2010 به رتبه دهم در سال 2016 سقوط کرده است. یک درگیری بزرگ نظامی، تولید فلزات کشور را فلج کرد، به طوری که در حال حاضر در رقم 24.2 میلیون تن متوقف شده است. زیرا درگیری های نطامی کشور بیشتر در قسمت های شرقی که واحدهای فولادی آنجا واقع شده، رخ داده است.
از سال 2017، اوکراین 18.2 میلیون تن فولاد صادر کرده است که نشان دهنده ی کاهش 30 درصدی صادرات کل کشور در بحبوحه بحران سیاسی آن است.
Metinvest ، ISD، Corporation، JSC و Zaporizhstal بزرگترین سازندگان فولاد در اوکراین هستند.
مصر، ترکیه و ایتالیا بزرگترین مصرف کننده تولید فولاد اوکراین هستند.
کارشناسان در این مورد امیدوار هستند چرا که تولید فولاد خام این کشور تقریباً 2 میلیون تن رشد داشته است.
اوکراین هنوز هم رتبه ای در میان ده تولیدکننده و صادر کننده ی بزرگ فولاد خام در جهان دارد.

۰۳۷۳۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱