نحوه محاسبه میلگرد ساختمان بتنی

نحوه محاسبه میلگرد ساختمان بتنی

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از موارد بسیار مهم در ساخت‌و‌ساز ساختمان و پروژه‌های عمرانی، در دست داشتن مقدار موردنیاز میلگرد، تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی است. از طرفی برآورد میلگرد ساختمان یک پروژه به دلیل استفاده از سایزها و وزن‌های مختلف، ممکن است بسیار متفاوت به دست آید.

در این مقاله از دانشنامه عصرآهن به روش محاسبه میلگرد ساختمان بتنی می‌پردازیم. برای اطلاع از نحوه محاسبه میلگرد ساختمان بتنی در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

روش‌های محاسبه میلگرد در ساختمان

میلگرد را می‌توان از مهم‌ترین مصالح موردنیاز در کنار سیمان و امثال آن برای ساخت‌وساز یک ساختمان نام برد. بهترین راه برای تقویت فونداسیون ساختمان بتنی اضافه کردن میلگرد است. ساختمان‌ها با استفاده از میلگرد به‌عنوان عنصر تقویتی، قابلیت پاسخ‌گویی به بارهای مختلف را پیدا می‌کنند.

اینفوگرافبک محاسبه میلگرد در ساختمان

با استفاده از مقاطع فولادی، استحکام کششی کلی پایه را افزایش می‌دهد و اجازه می‌دهد از ساختار سنگین‌تری پشتیبانی کند. قبل از فونداسیون، ممکن است از خود سوال کنید که در این پروژه به چه مقدار میلگرد نیاز خواهیم داشت؟

در این مقاله محاسبه میلگرد ساختمان بتنی را مرحله‌ به ‌مرحله توضیح داده‌ایم:

محاسبه بارگذاری

در ابتدا، برای طراحی ایمن ساختمان بتنی، نیاز به تحلیل دقیق بارگذاری است. تحلیل بارگذاری، شامل شناسایی و محاسبه تمامی بارهای مرده (وزن‌های ثابت)، بارهای زنده (وزن‌های متغیر مانند بارهای افراد و مبلمان)، ‌بارهای برشی (نیروهای عمودی) است. این تحلیل‌ها از طریق نرم افزارهای مهندسی مخصوص انجام می‌شوند.

محاسبه بار برشی و محل قرارگیری میلگردها

بعد از تحلیل بارگذاری، نیاز به محاسبه بارهای برشی در نقاط مختلف ساختمان داریم. با توجه به این بارها، میلگردهای مناسب و قطر آن‌ها را در نقاط مختلف تعیین می‌کنیم. این میلگردها می‌توانند میلگردهای تکی یا مجدد باشند که بر اساس نیازهای محل قرارگیری طراحی می‌شوند.

رعایت اصول و نکات زیست محیطی

در روش محاسبه میلگرد ساختمان بتنی و طراحی ساختمان بتنی، رعایت اصول و نکات زیست محیطی بسیار اهمیت دارد. استفاده از مواد مرغوب، اتصال مناسب میلگردها به سازه و انجام بازبینی‌های دقیق از اصول مهم زیست محیطی هستند که حتما باید رعایت شوند.

نقشه‌ها و اجرای میلگردها

طراحی نهایی میلگردها بر اساس محاسبات، در نقشه‌های ساختمانی به تصویب می‌رسد. در اجرای ساختمان، میلگردها به دقت و با رعایت نقشه‌ها و استانداردهای معتبر، نصب می‌شوند.

بخوانید: نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون

محاسبه میلگرد برای ساختمان‌های بتنی چند طبقه

محاسبه میلگرد ساختمان بتنی، یک مرحله بسیار حیاتی است که بر استحکام و ایمنی ساختمان بسیار تاثیرگذار است.

ساختمان‌های بتنی، به عنوان یکی از اصولی‌ترین روش‌های ساختمان سازی، از میلگرد‌ها به عنوان عنصر تقویتی استفاده می‌کنند. میلگرد‌ها عمدتا برای مقابله با بارهای برشی به کار می‌روند و به عنوان پشتیبان‌های فولادی به سازه‌های بتنی اضافه می‌شوند.

همان اندازه که محاسبه بتن برای پایه‌ها برای پروژه فونداسیون مهم بشمار می‌رود، برآورد میلگرد ساختمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر مقدار میلگردها درست به دست نیاید، ممکن است با میلگرد بیش از حد مواجه شده و پروژه خود را بیش از بودجه پیش ببرید یا ممکن است در نهایت با میلگرد خیلی کمتر مواجه شوید که پروژه شما را بی فایده و توسعه نیافته می‌کند. با پیروی از روش آزمایش شده که در ادامه گفته شده است، مقادیر میلگرد برای فونداسیون‌ها را با موفقیت محاسبه کنید.

محاسبه میلگرد برای ساختمان‌های بتنی یک طبقه

برای ساخت و ساز یک ساختمان یک طبقه، باید میزان اقلام مصرفی را در درست داشته باشیم، به عنوان مثال:

  • مقدار میلگرد مصرفی برای هر یک متر مربع در یک ساختمان یک طبقه بین 60 الی 67 کیلوگرم است
  • مقدار فولاد مصرفی سنیگن برای هر یک متر مربع در یک ساختمان یک طبقه بین 3.5 تا 5.5 کیلوگرم است
  • مقدار فولاد مصرفی سبک برای هر یک متر مربع در یک ساختمان یک طبقه بین 2 تا 3 کیلوگرم است

محاسبه میلگرد برای ساختمان‌های بتنی دو طبقه

بهترین روش محاسبه میلگرد برای یک ساختمان، ابتدا در دست داشتن عمق فونداسیون است.

برای به دست آوردن حداقل عمق فونداسیون (h) نیز می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

فرمول حداقل عمق فونداسیون

نیز می‌توانیم به روش زیر برای محاسبه حداقل عرض نوارهای فوندانسیون (b) استفاده کنیم:

فرمول حداقل عرض نوارهای فوندانسیون

بعد از به دست آوردن جواب این دو، می‌توانیم حداقل مساحت سطح میلگردهای مورد نیاز را با این فرمول به دست آوریم:

فرمول حداقل مساحت سطح میلگرد

باید در نظر داشته باشید مساحت سطح هر میلگرد با فرمول محاسبه می‌شود که در این فرمول r شعاع میلگرد بوده و پس نصف سایز آن را در دست داریم، به همین دلیل با فرمول زیر می‌توانیم اندازه کامل سایز میلگرد را به دست آوریم:

فرمول اندازه کامل سایز میلگرد

 در آخر نیز جهت محاسبه میلگرد در ساختمان، مساحت کل سطح میلگرد‌های مورد نیاز در فونداسیون را تقسیم بر مساحت سطح یک میلگرد کنید.

محاسبه میلگرد برای ساختمان های بتنی سه طبقه

به همین روش که در بالا گفته شد، می‌توانید میلگرد مورد نیاز برای ساختمان‌های بتنی سه طبقه و یا بیشتر را به محاسبه کرده و به دست آورید.

می‌توانید مقدار میلگرد به دست آمده را در قیمت روز میلگرد ضرب کنید تا هزینه لازم برای خرید را محاسبه کنید.

سخن آخر

در این مقاله ما برآورد میلگرد ساختمان به اندازه مورد نیاز یک طبقه را توضیح دادیم که می‌توانید با روش گفته شده، میلگرد مورد نیاز برای ساختمان‌های چند طبقه را نیز به دست آورید.

محاسبه میلگرد ساختمان بتنی یکی از مراحل بسیار مهم در ساخت و ساز ساختمان‌ها است که برای به دست آوردن مقدار مناسب و درست نیازمند دانش کافی و دقت زیادی است. در پایان، باید یادآوری کرد که محاسبه میلگرد در ساختمان‌های بتنی، نقش بسیار مهمی در استحکام و ایمنی ساختمان ایفا می‌کند و با رعایت استانداردها و ضوابط مربوطه و انجام بازبینی دقیق، می‌توان طراحی ایمن و مطمئنی برای ساختمان انجام داد.

۱۴۷۸
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.arrow
۴۱۸۰ - ۰۴۱