میلگرد نرمال چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد نرمال چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در اجرای برخی المان‌های سازه بتن‌آرمه به میلگردهایی با طول کمتر از 12 متر نیاز است. به نظر شما در این مواقع باید میلگرد 12 متری را برش داد و به میلگرد با طول کمتر تبدیل کرد؟ آیا این عملکرد مقرون به صرفه است؟؟؟

در بازار آهن، میلگردی با نام میلگرد نرمال به فروش می‌رسد که طول کمتر از 12 متر دارد و در موارد مورد نیاز به کار برده می‌شود. برای آشنایی با این نوع میلگرد، موارد کاربرد و نحوه خرید آن در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

برای تمام مقاطع فولادی طول و ابعاد استانداردی تعیین شده است و این مقاطع براساس این استانداردها تولید می‌شوند. میلگرد فولادی نیز در حالت استاندارد، به طول 12 متر تولید و به بازار عرضه می‌شود. یعنی هر شاخه میلگرد استاندارد 12 متر است.

برای ساخت و ساز بایستی از مقاطع استاندارد استفاده کرد. همچنین در طراحی سازه با نرم افزار نیز ابعاد استاندارد مقاطع قرار داده می‌شود. در خط تولید کارخانجات فولاد، مقاطع تولید شده ممکن است طبق استاندارد تولید نشوند.

به عنوان مثال به دلیل نقص فنی دستگاه و ماشن‌آلات، میلگرد در طول مورد نظر ساخته نشود و یا برخی ایرادات در ظاهر آن وجود داشته باشد. در این دانشنامه می‌خواهیم راجب میلگردهایی که به دلیل نقص در خط تولید و هر دلیل دیگری، با ساختار درستی تولید نشده‌اند بحث کنیم.

میلگرد نرمال چیست؟

در آرماتوربندی سازه بتنی و در هنگام استفاده از میلگرد در صنایع مختلف نیاز است تا از میلگرد با طول کمتری استفاده شود. با توجه به اینکه قیمت آهن و مقاطع آهنی روز به روز بیشتر می‌شود، برش میلگرد 12 متری در طول‌های کوچکتر، مقرون به صرفه نمی‌باشد.

میلگرد نرمال به میلگردی گفته می‌شود که طول آن کمتر از 12 متر است. هدف از تولید میلگرد نرمال کاهش هزینه و استفاده بهینه از آهن تولید شده می‌باشد.

از میلگرد نرمال در مصارف خاص و مواقعی که طول کمتری از میلگرد نیاز است استفاده می‌شود. لازم به ذکر است میلگرد نرمال در طول‌های 3 تا 11 متری تولید می‌شوند.

البته ممکن است در خط تولید میلگرد، مقاطعی به دلایل فنی و نقص دستگاه تولیدی، در طول استاندارد تولید نشوند. یعنی طولی کمتر از طول 12 متر داشته باشند بنابراین این میلگردها نیز از دسته میلگرد استاندارد جدا شده و به عنوان میلگرد نرمال به فروش می‌رسند.

میلگرد نرمال ممکن است در انواع ساده و آجدار تولید شود؛ میلگرد ساده روی سطح خود آج ندارد و مقطع آن گرد است.

بخوانید: همه چیز درباره ضایعات آهن

تصویر میلگرد فولادی

کاربرد میلگرد نرمال

  • استفاده از آن در آرماتوربندی سازه مثل اجرای خاموت
  • تقویت فونداسیون 
  • اجرای کف سازه و راه‌پله
  • استفاده از آن به عنوان میلگرد حرارتی
  • فنرسازی

لازم به ذکر است بیشترین کاربرد میلگرد نرمال در بتن‌ریزی کف ساختمان، افزایش مقاومت کف سازی و زیرسازی می‌باشد.

میلگرد معمولی در چهار گرید تولید می‌شود که هر کدام با توجه به سایزبندی در مصارف مختلفی به کار برده می‌شوند. به یچ وجه از میلگرد نرمال بجای میلگرد استاندارد استفاده نمی‌شود.

میلگرد نرمال تنها در مصارفی که به آرماتور کوتاه‌تر نیاز است به عنوان مثال در خاموت‌بندی، آرماتوربندی فونداسیون و کف‌سازی‌ها به کار برده می‌شود.

تفاوت میلگرد نرمال با میلگرد آجدار

منظور از میلگرد آجدار همان میلگردی است که در 4 استاندارد A1، A2، A3 و A4 تولید می‌شود. نوع A2 و A3 آن بیشتر در آرماتوربندی ساختمان مصرف می‌شود. طول، سایز، ابعاد، ضخامت، مقاومت فشاری و کششی این میلگرد براساس استاندارد می‌باشد.

اما همان‌طور که گفته شد برخی خصوصیات فیزیکی میلگرد نرمال استاندارد نبوده و در مصارف خاصی به کار برده می‌شود. در بعضی مواقع از این نوع میلگرد در تامین میلگرد تقویتی سازه نیز استفاده می‌شود.

قیمت میلگرد نرمال

در فروش مقاطع آهنی، میلگرد آجدار و میلگرد نرمال جدا فروخته می‌شوند. بنابراین نرخ این دو مقطع نیز جداگانه نوشته می‌شود. قیمت میلگرد نرمال کمتر از قیمت میلگرد آجدار نوشته می‌شود.

کم بودن قیمت میلگرد نرمال دلیل بر بی‌کیفیت بودن آن نیست. چون طول میلگرد کمتر بوده و یا برخی استانداردهای لازم را ندارد با قیمت مناسب‌تری به فروش می‌رسد. البته مقاومت میلگرد نرمال دقیقا مشابه مقاومت میلگرد آجدار است برای اطمینان از این موارد می‌توانید از کارخانه خریدارش شده برگه آنالیز تهیه کنید.

البته توجه کنید با افزایش طول میلگرد قیمت آن نیز افزایش خواهد داشت. قیمت میلگرد آجدار با میلگرد نرمال با حدود 2 هزار تومان اختلاف بیشتر خواهد بود.

البته تغییرات قیمت مقاطع آهنی به موارد مختلفی بستگی دارد و در مقاطع زمانی مختلف افزایش و کاهش خواهد داشت.

انواع سایز میلگرد نرمال

همان طور که گفته شد میلگرد نرمال در دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شود. که نوع آجدار آن در ساختمان سازی و نوع ساده آن در صنعت به کار برده می‌شود. بنابراین سایزبندی آن به ترتیب زیر خواهد بود:

میلگرد نرمال آجدار در سایزهای 5/5 تا 40 میلی‌متر

میلگرد نرمال ساده در سایزهای 5/5 الی 40 میلی‌متر

تصویر میلگرد برش خورده

خرید میلگرد نرمال

برای خرید میلگرد نرمال ابتدا باید از کارخانه مربوطه استعلام گرفت. فروش میلگرد نرمال بیشتر توسط کارخانه ذوب آهن انجام می‌گیرد و در بازار آهن به نام میلگرد نرمال ذوبی شناخته می‌شود. برای خرید میلگرد نرمال با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

فرآیند خرید میلگرد نرمال به این ترتیب است که شما بعد از تماس با مجموعه عصرآهن و ثبت درخواست اولیه خود، کارشناس فروش مجموعه با کارخانجات تولیدکننده این نوع میلگرد تماس می‌گیرد سپس موجودی و قیمت نهایی را در اختیار خریدار قرار می‌دهد.

پس از صدور پیش فاکتور و تسویه مبلغ پیش فاکتور توسط مشتری، حواله صادر شده و بار به محل تخلیه ارسال می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توان از راه‌های ارتباطی با مجموعه در تماس باشید.

بخوانید: 10 راه آسان برای برش انواع آهن آلات

جمع‌بندی

اگر در صنعت فولاد فعالیت داشته باشید حتما اسم میلگرد نرمال را شنیده‌اید در این متن سعی کردیم این نوع میلگرد و انواع کاربرد آن را بررسی کنیم.

برای اطلاع از موجودی میلگرد نرمال باید از کارخانه مربوطه موجودی گرفت. برای خرید میلگرد نرمال با مجموعه عصرآهن در تماس باشید. کارشناسان فروش ما بعد از استعلام گرفتن از کارخانه، اطلاعات کامل از میلگرد نرمال را در اختیار مصرف‌کننده خواهند گذاشت.

برای بررسی قیمت میلگرد می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید و یا با شماره 04133250280 در تماس باشید.

۰۶۹۲۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱