منظور از میلگرد تقویتی چیست؟

منظور از میلگرد تقویتی چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه

برای افزایش مقاومت کششی اعضای سازه‌ای در سازه بتن‌آرمه از میلگرد طولی و عرضی استفاده می‌شود ولی در قسمت‌هایی از سازه این میلگردهای اصلی جواب‌گوی مقاومت کششی نیست، به همین دلیل نیاز است تا در این قسمت‌ها از آرماتور اضافی استفاده می‌شود. منظور از این آرماتور اضافی، میلگرد تقویتی است.

آشنایی با میلگرد تقویتی

استفاده از آرماتور اضافی در بخش‌هایی از سازه برای افزایش مقاومت کششی سازه است، به این میلگردهای اضافی میلگرد تقویتی گفته می‌شود. البته اجرای این میلگرد بر طبق نقشه‌های اجرایی است.

میلگرد تقویتی در فونداسیون، تیر، تیرچه، ستون و دیوار برشی به کار برده می‌شود. استفاده از میلگرد تقویتی ممکن است باعث تراکم بالا در بین میلگردها شود برای این منظور با استفاده از روش تفنگی و با رعایت فاصله بین میلگردها، بتن‌ریزی راحت انجام می‌گیرد.

در اجرای میلگرد تقویتی در سازه به‌ویژه در آرماتوربندی تیر بایستی 3 شرط زیر رعایت گردد، این سه فاصله حداقل برای میلگرد تیر در مبحث نهم مقررات ملی به این شکل بیان شده است:

  1. 25 میلی‌متر
  2. قطر بزرگ‌ترین میلگرد
  3. 1/33 برابر قطر اسمی سنگدانه

رعایت فاصله بین میلگردها صرفا برای اجرای صحیح و اصولی بتن‌ریزی است.

جالب است بدانید که :

رعایت حداقل 2/5 سانت بین میلگردها برای عبور بتن‌ریزی الزامی است. چک کردن میلگرد تقویتی یکی از وظایف مهندس ناظر است و باید طبق نقشه‌های اجرایی انجام شود.

میلگرد تقویتی فونداسیون

همان طور که گفته شد محل قرار گرفتن میلگرد تقویتی فونداسیون بر اساس نقشه‌های اجرایی انجام می‌شود.

فونداسیون و پی تمامی بارها و نیروهای وارد شده به سازه را تحمل می‌کند. در واقع نیروها از اعضا سازه‌ای به فونداسیون سپس به زمین انتقال می‌یابد. از این رو مقاومت پی و فونداسیون یک سازه باید به‌گونه‌ای تامین شود تا پاسخ‌گوی این نیروها باشد.

بنابراین بیشترین قسمتی از سازه که تحت نیروهای فشاری و کششی قرار می‌گیرد و باید آرماتوربندی مقاومی داشته باشد، فونداسیون است. برای افزایش استحکام آرماتوربندی فونداسیون از میلگرد تقویتی استفاده می‌شود.

میلگرد تقویتی اضافه‌بر میلگردهای اصلی اجرا می‌شود. میلگرد تقویتی در فونداسیون و دیگر نقاط سازه قبل از مصرف، خم و برش داده می‌شود.

تصویر آرماتوربندی فونداسیون

میلگرد تقویتی در سقف تیرچه بلوک

در اجرای سقف تیرچه بلوک علاوه بر استفاده از تیرچه، میلگرد ادکا، میلگرد حرارتی و میلگردهای اصلی از میلگرد تقویتی نیز استفاده می‌شود. برای بالا بردن مقاومت سقف و تیرچه از میلگرد تقویتی استفاده می‌شود.

فقط تنها موردی که باید به آن دقت کرد، طول میلگرد تقویتی تیرچه است. طول این میلگرد باید طوری باشد که از طول سقف بیرون نزند. بنابراین بهتر است میلگرد ابتدا در طول مورد نظر برش خورده سپس در سقف قرار گیرد.

لازم به ذکر است میلگرد تقویتی سقف از جمله الزامات اجرایی است.

میلگرد تقویتی تیر بتنی

تیر نیز همانند دیگر اعضای نامبرده نیاز به تقویت دارد. به‌ویژه در مناطق زلزله‌خیز که بر اساس تنش‌های وارده المان دچار تغییر می‌شود نیاز ست تا از میلگرد تقویتی استفاده شود. میلگرد تقویتی در نقاط آسیب‌پذیر ستون و تیر بتنی با رعایت محدودیت‌های آن مصرف می‌شود. نحوه قرارگیری و فاصله میلگردها از هم در تیر بتنی مهم است.

بخوانید: میلگرد نرمال چیست و چه کاربردی دارد؟

برآورد میزان میلگرد تقویتی مصرفی در سازه

برای محاسبه میزان میلگرد تقویتی مصرفی در سازه و در بخش‌های مختلف از نرم‌افزار ایتبس استفاده می‌شود. بعد از اعمال بارگذاری در سازه در قسمت‌های مورد نیاز، آرماتور تقویتی اضافه می‌شود. بنابراین به کمک نرم‌افزار تعداد میلگرد تقویتی مورد نیاز در سازه مشخص می‌گردد.

استفاده از میلگرد تقویتی در سازه الزامی است. در استفاده از میلگرد تقویتی به دو نکته مهم باید توجه کرد: اول اینکه وزن سازه بعد از اجرای میلگرد تقویتی توسط نرم‌افزار محاسبه شود (البته قبل از اجرا). مورد دوم اینکه فاصله بین میلگردها برای عبور دادن درست بتن، رعایت شود.

نقشه‌خوانی میلگرد تقویتی

برای خوانش میلگرد، تعداد و نوع آن در نقشه‌های اجرایی پروژه از یک فرمول استفاده می‌شود. با استفاده از آن اطلاعات مربوط به میلگرد برای اجرای در اختیار مهندسین و کارگران قرار داده می‌شود.

AØB@C

A نشانگر تعداد میلگرد مصرفی در قسمت مربوطه است.

B نشانگر قطر میلگرد است. (برحسب سانتیمتر نوشته می‌شود)

C نشانگر فاصله میلگردها از هم می‌باشد.

در هر کجای نقشه خوانش میلگرد با ترتیب گفته شده می‌باشد. بدین ترتیب تعداد، قط و فاصله آرماتورها مشخص می‌شود.

تصویر میلگرد تقویتی

خرید میلگرد تقویتی

میلگرد لازم برای آرماتوربندی اصلی و تقویتی سازه باید از کیفیت و استاندارد مناسب برخوردار باشد تا سازه مقاوم شود. به همین منظور مقاطع فولادی بایستی از فروشندگان معتبر خریداری شود.

امروزه در بازار آهن فروش جنس‌های بی‌کیفیت و تقلبی بسیار رواج یافته است و مصرف‌کنندگان بدون تحقیق خرید کرده و ضرر مالی دیده‌اند. برای برگشت زیان مالی و جانی وارده هیچ اعتباری نیست.

خرید میلگرد بدون شناخت ممکن است خسارات و زیان‌های زیادی به بار آورد. با این اطلاعات خرید از مکان‌های معتبر ضروری است.

شما می‌توانید میلگرد و دیگر مقاطع آهنی مورد نیاز را با اطمینان خاطر از طریق مجموعه عصرآهن ثبت کنید. عصرآهن، با سابقه طولانی مدت در بازار آهن و ارتباط موثر با تمامی تولیدکنندگان معتبر کشور در خرید درست شما را راهنمایی می‌کند.

بخوانید: راهنمای خرید میلگرد | شرایط خرید از عصرآهن

جمع‌بندی

در پایان باید به یاد داشت استفاده از میلگرد تقویتی راهی برای افزایش مقاومت سازه می‌باشد و لازمه آن رعایت مفاد و ضوابط مربوط به اجرا است.  در این دانشنامه استفاده از این نوع میلگرد در اعضای مختلف را بررسی کردیم. مهندسین با کمک آن می‌توانند ضعف سازه در برابر نیرو و تنش‌های وارده را به حداقل برسانند.

برای بررسی قیمت میلگرد و خرید آن به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید و یا با از طریق شماره 0414180 با ما در تماس باشید. کارشناسان و مشاوران عصرآهن در تلاش هستند تا در ثبت خرید مناسب، باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه راهنمای شما باشند.

۱۷۴۰۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱