کامل‌ترین راهنمای خرید میلگرد | شرایط خرید از عصرآهن

کامل‌ترین راهنمای خرید میلگرد | شرایط خرید از عصرآهن

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 9 دقیقه
  • مهم‌ترین نکات در خرید میلگرد چه مواردی است؟ 
  • در خرید میلگرد چه مواردی را باید رعایت کنیم؟
  • از کجا میلگرد بخریم؟
  • مدارک مورد نیاز برای خرید مستقیم آهن چیست؟

احتمالاً قبل از تهیۀ میلگرد، سؤالاتی از این دست در ذهن خود داشته‌اید. برای پاسخ به این سؤالات تیم محتوای عصرآهن یک راهنمای ساده و جامع برای خرید میلگرد تهیه کرده است تا با بیان بایدها و نبایدها به نکات مهم پرداخته شود.

در این راهنمای خرید از عصرآهن به تمامی نکات و پارامترهای مربوط به خرید میلگرد خواهیم پرداخت؛ همچنین اشتباهات متداولی که هنگام خرید بایستی از آن دوری کرد، بررسی خواهد شد. 

خرید دیگر مصالح ساختمانی مثل تیرآهن یا نبشی که مصرف بالایی هم دارند، تقریباً دربرگیرندۀ این نکات است. به همین دلیل با خواندن این مقاله، اطلاعاتی کاملی در زمینۀ خرید میلگرد دریافت خواهید کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

مهم ترین نکاتی که باید برای خرید میلگرد بدانید

در این قسمت مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از خرید بدانید را لیست کرده‌ایم تا با استفاده از این موارد راهنمای خرید میلگرد را تکمیل کنیم.

انواع میلگرد

نکتۀ اول دربارۀ شناختن انواع میلگرد است. میلگردها بر اساس پارامترهای مختلف دسته‌بندی می‌شوند. میلگرد موجود در بازار در قطرهای متفاوت در دو نوع ساده و آجدار با مقاومت‌های مختلف تولید می‌شود. داشتن شناخت کافی دربارۀ انواع میلگرد و قطر آن از موارد مهم و اولیه در ساخت‌وساز و نیز خرید میلگرد است.

‌ 

میلگرد AI، AII، AIII انواع میلگرد با قطر و شکل هندسی متفاوتی هستند که در پروژه‌های مختلف مصرف می‌شوند. میلگرد AI، میلگرد ساده و بدون آج که در قطرهای کم تولید می‌شود و برای بستن خاموت‌ها استفاده می‌شود. 

میلگرد AII  و AIII در ساخت‌ تیر و ستون سازۀ بتن‌آرمه بیشتر مورد مصرف هستند. این دو میلگرد آجدار بوده و از لحاظ شکل هندسی و مشخصات فنی تفاوت‌هایی با هم دارند. 

میلگرد A2 دارای آج‌های مارپیچی بوده و نوع A3، آج هفت هشتی دارد. در زیر تصاویر میلگردها جهت آشنایی بیشتر آورده شده است. تشخیص استفاده از آن در پروژه‌های ساختمانی به مقاومت میلگردها بستگی دارد.

میلگرد نوع A2 انعطاف‌پذیرتر است ولی نوع سوم میزان شکنندگی بالایی دارد. بررسی‌های لازم در این زمینه قبل از خرید میلگرد و اجرای پروژه باید کنترل شود.

تصویر انواع آج میلگرد در راهنمای خرید میلگرد
تصویر آج مارپیچی و آج جناغی

میلگردهای ساخته شده توسط تولیدکنندگان ایرانی در سایزهای 6، 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28، 30 و 32 میلی متر به بازار عرضه می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف میلگرد می‌توانید مقالۀ زیر را مطالعه کنید:

بخوانید: تفاوت میلگرد A1 و A2 و فرق آن با A3 و A4 | کاربرد و نحوه تشخیص

تعیین نوع میلگرد بر اساس نیاز پروژه

 قبل از اقدام به خرید میگرد، بایستی لیست موردنیاز برای پروژه در نوع و سایز لازم (طبق نقشه‌های ساختمانی) مشخص شود. نوع میلگرد همان طور که گفته شد A1، A2، A3 است و سایز میلگرد از 6 تا 32 میلی‌متر بوده که باید قبل از اقدام به خرید، لیست خود را آماده کنید.

انتخاب تولیدکننده

مشخص کردن کارخانه و تولیدکننده‌ای که قصد خرید از آن دارید، یکی از کارهایی است که باید قبل از ثبت سفارش مشخص شود. ایران در تولید محصولات فولادی به‌ویژه میلگرد، جایگاه خوبی در منطقه دارد. و در بیشتر استان‌ها کارخانۀ تولید میلگرد وجود دارد.

بررسی قیمت روز میلگرد

برای بررسی قیمت روز آهن باید از یک مرجع معتبر قیمت روز مقاطع آهنی را بررسی  کنید. اطلاع از نرخ نهایی آهن قبل از خرید به شما کمک می‌کند تا برآورد درستی از هزینه‌‌ها را داشته باشید.

در وب‌سایت عصرآهن لیست قیمت روز میلگرد و دیگر مقاطع آهنی را می‌توانید روزانه و لحظه‌ای بررسی کنید؛ همچنین برای استعلام قیمت با مجموعه در تماس باشید.

انجام مراحل زیر را قبل از خرید به شما توصیه می‌کنیم:

  • قبل از اقدام به خرید حتما حجم و میزان میلگرد موردنیاز سازه را مشخص کنید؛ 
  • سپس در وب‌سایت عصرآهن قیمت میلگرد را بررسی نمایید؛
  • با کارشناسان فروشِ عصرآهن از طریق شمارۀ 0414180 تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید.

مشورت با کارشناسان متخصص در زمینۀ آهن‌آلات 

بعد از تهیه لیست میلگرد پروژه و قبل از خرید خود حتما با کارشناسِ متخصص مشاوره داشته باشید تا از با کیفیت‌ترین میلگردها و بهترین و نزدیک‌ترین تولیدکنندگان به محل کارگاه سفارش‌گیری کنید.

‌ 

بعد از ثبت خرید، پیش‌فاکتور برای شما ارسال خواهد شد و نیاز است تا خریدار بعد از بررسی کامل مبلغ، تأییدیه خود را به کارشناس فروش مجموعه اطلاع دهد تا مراحل خرید و بارگیری از کارخانه صورت گیرد.

ضمن ارسال آدرس دقیق محل تخلیه بار و دیگر مدارک لازم، مبلغ پیش پرداخت را واریز نمایید. بعد از مشخص شدن وزن دقیق بار، مابه التفاوت مبلغ پیش فاکتور به حساب مشتری واریز خواهد شد.

تمامی این اطلاعات به طور دقیق بایستی در اختیار کارخانه، فروشگاه یا نمایندگان فروش قرار گیرد تا طبق لیست درخواستی مشتری، بارگیری انجام شود. 

جوش‌پذیری میلگرد

از جمله مهم‌ترین مواردی که باید یک میلگرد داشته باشد، خاصیت جوشکاری بالای آن است. قابلیت جوشکاری فولاد بر اساس میزان کربنِ معادل آن تعیین می‌شود.

اگر مقدار کربن معادل از 0/51 درصد کم باشد آن میلگرد قابل جوشکاری است. هرچه این مقدار کمتر جوش پذیری فولاد بیشتر می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای خرید مستقیم آهن

در راهنمای خرید میلگرد باید به مدارک لازم هم اشاره شود. مدارک خرید مستقیم آهن و میلگرد شامل موارد زیر است:

  • کلیه معاملات به‌صورت رسمی و با فاکتور رسمی، ارائه برگه درخواست و کدپستی محل تخلیه ثبت‌شده در سامانه جامع انبارها امکان‌پذیر است؛
  • ارائه تصویر کارت ملی معتبر برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی معتبر برای اشخاص حقوقی الزامی است؛
  • واریز وجه حتما باید از حساب شخص یا شرکت خریدار صورت گیرد؛
  • در صورت مغایرت نام واریزکننده شخص حقوقی یا حقیقی، مبلغ واریزی فقط در صورتی که از حساب خود شرکت یا شخص به اشتباه واریز شده باشد قابل عودت است؛
  • مبلغ واریزی باید از حساب شخص خریدار پرداخت شود.

بخوانید: با صفر تا صد خرید میلگرد از کارخانه آشنا شوید

بعد از خرید میلگرد چه مواردی باید رعایت شود؟

بعد از انجام سفارش‌گیری، بار به آدرس اعلام شده توسط مشتری ارسال می‌گردد. لازم است بعد از تحویل بار مربوطه بررسی‌های لازم انجام گردد. به موارد مهم در زیر اشاره کرده‌ایم:

  • پس از دریافت محصول، میلگردها را بررسی کنید تا سالم و با کیفیت باشد و هیچ زنگ‌زدگی روی آن مشاهده نشود؛ 
  • بار دریافتی را وزن کنید و از تطابق آن با بارنامه و استاندارد بودن وزن، اطمینان خاطر داشته باشید؛
  • روی بدنۀ میلگرد نام کارخانه تولیدکننده، روش تولید و کد مربوط به استاندارد آن حک می‌شود، این موارد باید بعد از تحویل بررسی گردد؛ 
  • حتما قبل از تخلیه بار، بررسی‌های لازم انجام شود تا در صورت مغایرت جنس دریافتی با فاکتور کالا با فروشنده (عصرآهن) تماس گرفته شود؛
  • بهتر است بررسی‌های لازم در حضور راننده انجام شود. تمامی مصالح فولادی مصرفی در سازه که به‌صورت میلگرد یا سیم آرماتوربندی به کار برده می‌شوند باید طبق استانداردهای معتبر تولید شده و دارای برگ و پلاک شناسایی کارخانه تولیدکننده باشند.

بخوانید: نحوه محاسبه وزن و قیمت میلگرد موردنیاز برای ساختمان

عناصر تشکیل‌دهنده میلگرد فولادی

برای حفظ و افزایش کیفیت میلگرد، عناصر و آلیاژهایی در هنگام ذوب و فرآیند ساخت به مواداولیه اضافه می‌شود. به‌عنوان مثال کربن، مقاومت میلگرد را افزایش می‌دهد یا وجود ذرات نیترید وانادیوم باعث استحکام فولاد می‌گردد؛ همچنین اضافه‌کردن مقدار زیادی از کروم به فولاد، آن را در برابر خوردگی مقاوم می‌کند و می‌توان فولاد ضدزنگ تولید کرد.

استفاده از فرآیندهای متفاوت تولید در کیفیت و مقاومت میلگرد تأثیرگذار است. نورد گرم، نورد سرد، میکرو آلیاژی، روش ترمکس و نرماله‌کردن فولاد روش‌هایی برای ساخت میلگرد است. 

روش ترمکس و روش میکرو آلیاژی از جمله فرآیندهایی است که تولیدکننده‌های ایران در ساخت محصولات استفاده می‌کنند. برای مطالعه بیشتر در این موضوع می‌توانید به دانشنامه ساخت میلگرد | آشنایی جامع با فرآیند تولید میلگرد مراجعه کنید. خریدار بهتر است از روش تولید محصول خریداری شده مطلع باشد.

مقاومت کششی میلگرد، خاصیت انعطاف‌پذیری و ضدزنگ بودن میلگرد، موضوع مهمی برای دوام و کیفیت سازه است؛ بنابراین تهیه مصالح مرغوب را از فروشندگان معتبر درخواست کنید.

سخن آخر

قبل از اقدام به خرید میلگرد باید نکاتی را رعایت کنید تا خریدی مطمئن و به صرفه داشته باشید. سعی داشتیم تمام نکات مهم و کاربردی را در فرمت راهنمای خرید میلگرد برای مشتریان و مخاطبان عصرآهن تهیه کنیم تا با استفاده از آن خریدی مطمئن، سریع و به صرفه داشته باشید.

مجموعه عصرآهن با داشتن عاملیت فروش تمام تولیدکنندگان ایران، خرید مستقیم و با کیفیت از کارخانه مد نظر را انجام خواهد داد. تیم پشتیبانی برای ثبت سفارش و یا ارائه مشاوره آماده خدمت رسانی می‌باشد.

برای خرید و اطلاع از قیمت میلگرد به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید، همچنین می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۴۱۳۳۲۵۰۲۸۰ با مشاورین ما در تماس باشید تا خریدی مناسب و مقرون به صرفه را تجربه کنید.

سؤالات متداول

راهنمای خرید میلگرد چه موارد مهمی را در برمی‌گیرد؟

در راهنمای میلگرد به مواردی مثل انتخاب‌کننده، آماده‌کردن لیست موردنیاز، اطلاع از قیمت میلگرد، مدرک موردنیاز برای خرید آهن و نکات مهم گفته می‌شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که در خرید میلگرد باید رعایت کرد چیست؟

بررسی آخرین قیمت میلگرد، آشنایی با تولیدکنندگان و خرید از فروشندۀ معتبر جزو مهم‌ترین مواردی است که باید در خرید عایت کرد.

۴۲۲۷۴
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱