بهترین زمان برای خرید میلگرد

بهترین زمان برای خرید میلگرد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 8 دقیقه

آگاهی از بهترین زمان برای خرید میلگرد برای تمامی خریداران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که قیمت مقاطع فولادی بر حسب کیلوگرم و به شکل روزانه اعلام می‌گردد.

نوسانات بازار آهن و هزینۀ نهایی که هر خریدار برای هر سفارش میلگرد باید پرداخت کند، باعث شده تا بهترین زمان خرید میلگرد برای خریداران اهمیت بسیار بالایی داشته باشد. مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان نیز برای این موضوع ارزش زیادی قائل‌اند.

 قرار است با خواندن این مقاله به یک پاسخ درست برسیم؛ اینکه چه زمانی برای خرید میلگرد مناسب است. پس در ادامه همراه ما باشید.

قبل از پرداختن به اصل موضوع، بهتر است ابتدا کمی درمورد تولید میلگرد در کشور صحبت کنیم.

تولید میلگرد در کشور

بهتر است در ابتدا بدانید که بیش از 45 کارخانه در کشور مشغول به تولید میلگرد هستند و این تعداد همچنان درحال افزایش است. کارخانه‌ها هرکدام شرایط تولیدات خود را بر حسب شرایط اقلیمی و نیاز بازار در کشور تعیین می‌کنند.

در ایران نیز روش‌های تولید میلگرد به 3 دسته تقسیم می‌شوند؛ روش ترمکس، روش نورد گرم و روش میکروآلیاژی این 3 شیوۀ تولید میلگرد هستند. تولیدات هرکارخانه باتوجه به روش تولید و انواع مواد اولیۀ مصرف شده، کیفیت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد.

کیفیت یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد در بازار است؛ به‌طور مثال می‌توان گفت که میلگردهایی که با روش میکروآلیاژی تولید می‌شوند، علاوه بر اینکه کیفیت مناسبی دارند، از قیمت بیشتری نیز برخوردار هستند.

میلگردها همچنین دارای مدل‌ها و سایزهای مختلفی هستند؛ مشخصات و ویژگی‌های میلگردها مسلماً بر پایه قیمت‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند. برای بررسی قیمت روز میلگرد روی تصویر زیر کلیک کنید.

بنر تولیدکنندگان میلگرد

قبل از اینکه بدانیم چطور بهترین زمان خرید میلگرد را تشخیص دهیم، در ابتدا باید آگاهی و اطلاعات لازم را دربارۀ عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد، کسب کنیم. برای آگاهی قبل از خرید میلگرد نیاز است تا مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم را در نظر بگیرید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد به چند دستۀ زیر تقسیم می‌شوند:

عوامل اقتصادی و سیاسی کشور

قیمت مقاطع فولادی که میلگرد نیز در دستۀ آنها قرار می‌گیرد، همواره تحت تأثیر عوامل سیاسی و اقتصادی قرار داشته است. هرچه شرایط اقتصادی و سیاسی دارای التهاب بیشتری باشد، موجب می‌شود که قیمت‌ها بیشتر دچار نوسان شود.

درحقیقت می‌توان گفت که بی‌ثباتی در حوزه اقتصاد کشور به سرعت تأثیر خود را بر نرخ ارز و سپس قیمت روزانه فولاد می‌گذارد. شرایط دیگری که بر قیمت میلگرد تاثیر دارد و مربوط به حوزه اقتصادی می‌شود، این است که در حین عقب‌نشینی خریداران برای خرید میلگرد، عرضه آن در بازار کاهش یافته و قیمت آن نیز پایین می‌آید.

نرخ تورم

تورم دیگر عاملی است که بر قیمت مقاطع فولادی تأثیر خواهد داشت. همان طور که تورم رابطۀ نزدیکی با نقدینگی دارد، وجود یا عدم حضور نقدینگی درون بازار بر هرچیز تأثیر می‌گذارد. با وجود اینکه در سال 1401 بانک مرکزی اعلام کرد که رشد نقدینگی کاهش یافته است؛ اما در آمار کلی مربوط به 20 سال گذشته این‌گونه آمده بود که کشور روند رو به افزایشی را در نقدینگی مشاهده خواهد کرد.

این عامل سبب ایجاد یک مشکل مزمن اقتصادی شده است. لازم به ذکر است در صورتی که نقدینگی روند افزایش خود را حفظ کند، تورم نیز افزایش خواهد یافت؛ البته عواملی وجود دارند که سبب کاهش نقدینگی می‌شوند و یکی از آنها انجام مذاکرات هسته‌ای است.

مذاکرات هسته‌ای

همان طور که در بخش قبل گفتیم مذاکرات هسته‌ای تاثیر قابل توجهی بر قیمت میلگرد دارند و نتیجه مذاکرات که آیا توافق حاصل می‌شود یا خیر، به این نتیجه که آیا بهترین زمان خرید میلگرد فرا رسیده است یا خیر، کمک بزرگی خواهد کرد.

قیمت جهانی میلگرد

منظور از قیمت جهانی آهن و فولاد در حقیقت همان قیمت‌های صادراتی است که کشورهای دیگر برای تولیدات خود در نظر می‌گیرند. باتوجه به اینکه مقاطع فولادی به‌عنوان یک کالای جهانی عرضه می‌شود، علاوه بر پارامترهای داخلی، پارامترهای دیگری نیز روی این قیمت تاثیرگذارند.

این تاثیرگذاری در اشکال مختلفی مانند تهیه مواد اولیه، خود را نشان می‌دهد. در حال حاضر بهترین تولیدکننده‌های فولاد خام کشورهایی مثل چین، اتحادیه اروپا، ژاپن، آمریکا، هند، روسیه و کره جنوبی هستند.

در این حوزه به دلیل چشم‌انداز اقتصادی چین و ایجاد گرمای شدید درون کرۀ زمین فعالیت‌های ساختمانی و عمرانی را دچار محدودیت کرده و همچنین ایجاد جنگ بین روسیه و اوکراین، باعث تحریم‌هایی بر علیه روسیه شده است. همین جنگ موجب شده تا روس‌ها تخفیفات 15 تا 20 درصدی بر اجناس خود لحاظ کنند.

برای آشنایی با بزرگ‌ترین کارخانجات فولاد در جهان پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید:

بخوانید: نوسان قیمت میلگرد 1401 | نمودار قیمت میلگرد در شش‌ماهه نخست سال

نوسانات ارز

با افزایش نوسانات ارز، تمامی اجناس ارزش بیشتری پیدا می‌کنند. میلگرد هم یکی از عواملی است که در اثر نوسانات ارزی، افزایش قیمت را به خود خواهد دید.

تأثیر واردات

میزان واردات و صادرات روی بهترین زمان خرید میلگرد تأثیر دارند. خود این موضوع نیز تحت تأثیر تحولات سیاسی کشور است. به‌طور مثال وضع عوارض موجود در حوزۀ صادرات سبب کاهش آن و در صورت وجود تخفیف از سمت کشورهای دیگر، واردات افزایش خواهد یافت.

تقاضا در بورس کالا

روند بورس کالا نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر تعیین بهترین زمان خرید میلگرد است. به بیان دیگر، میزان عرضه و تقاضای میلگرد، عامل اصلی تعیین‌کنندۀ قیمت نهایی این کالا در هفته خواهد بود. این موضوع مرتبط به کارخانه‌هایی است که علاوه بر فعالیت در تولیدات، بر بازار بورس نیز فعالیت می‌کنند.

می‌توانید از بخش دیدگاه، نظرات و تحلیل‌های اقتصادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

روش‌های تشخیص بهترین زمان خرید میلگرد

روش تشخیص بهترین زمان خرید میلگرد

برای تشخیص زمان مناسب خرید میلگرد حتما به نکات و روش‌های زیر توجه داشته باشید:

تحلیل بازار و پیش‌بینی قیمت

در صورتی که به صورت دقیق و حرفه‌ای و با درنظر گرفتن تمامی عوامل مؤثر، بازار آهن را بررسی کنید، می‌توانید پیش بینی قیمت میلگرد را انجام دهید. این روش به این صورت است که با بررسی دقیق نمودارها، افزایش و کاهش عوامل، حرکت بعدی بازار عرضه میلگرد را حدس می‌زنید و بهترین زمان خرید میلگرد را تشخیص می‌‎دهید.

در حقیقت باید بیان کرد که باتوجه به بی‌ثباتی اقتصاد کلان کشور و تورم موجود در بازار، این روش دقت کافی ندارد و نمی‌توان به تنهایی به این پیش‌بینی تکیه کرد.

تحلیل قیمت باتوجه به زمان پروژه و میزان عرضه و تقاضا

نکته تأثیرگذار دیگری که بر بهترین زمان خرید میلگرد تاثیرگذار است، زمان اجرای پروژه ساخت و ساز یا به اصطلاح فصل ساخت و ساز است. اوج فرآیند پروژه‌ها و ساخت‌وسازها در بازۀ اواخر بهار تا اوایل زمستان تخمین زده شده است.

به همین دلیل در زمانی که فصول ساخت و ساز رونق کمتری از خود نشان می‌دهد، بازار فولاد نیز دچار کاهش قیمت خواهد شد چرا که متقاضیان کمتری را به خود می‌بیند و به اصطلاح بهترین زمان برای خرید میلگرد همین زمان خواهد بود.

به نموارد زیر نگاه کنید. نوسان قیمت میلگرد در طول سال 1400 به تصویر کشیده شده است. بازه‌های زمانی که قیمت میلگرد در آن افزایش و کاهش یافته مشخص است.

نمودار قیمت میلگرد در سال 1400

بخوانید: راهنمای خرید میلگرد | شرایط خرید از عصرآهن

در بهترین زمان میلگرد بخرید!

در مجموع ابتدا باید با کسب آگاهی، عواملی که بر قیمت میلگرد در بازار تاثیرگذارند را پیدا کرده و سعی کنید با روش‌های مختلف حرکت بعدی بازار عرضه‌کننده را پیش‌بینی کنید. همچنین با بررسی عوامل مختلف که در این مقاله از آن‌ها نام برده شد، سعی کنید در بهترین زمان برای خرید میلگرد اقدام کنید.

برای استعلام قیمت میلگرد می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شمارۀ 0414180 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

قیمت امروز میلگرد چند است؟

برای اطلاع از قیمت روز میلگرد به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شماره 0414180 تماس بگیرید.

راهکارهای تشخیص زمان مناسب برای خرید میلگرد چیست؟

تحلیل بازار و پیش‌بینی رقبا، تحلیل قیمت باتوجه به زمان پروژه، بررسی میزان عرضه و تقاضا در این زمینه می‌تواند به شما کمک کنید.

۱۵۷۴
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱