قیمت آهن آلات در بورس کالا | یک بررسی کامل برای خریداران آهن

قیمت آهن آلات در بورس کالا | یک بررسی کامل برای خریداران آهن

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۹ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 8 دقیقه

به عقیدۀ برخی از کارشناسان، بورس کالا یکی از انتخاب‌های مهم برای سرمایه‌گذاری است. خرید اقلام مختلف از بورس نیازمند تحقیق و مهارت کافی است تا منجر به از دست دادن سرمایه نشود.

مقاطع آهنی نیز مثل بسیاری از کالاهای دیگر از بورس کالا خریداری می‌شود. برای خرید، باید نحوه اطلاع از آهن‌آلات عرضه شده و قیمت آن‌ها را بدانید.

این دانشنامه برای چگونگی اطلاع از قیمت آهن آلات در بورس کالا نوشته شده است، اینکه از چه طریق قیمت و معاملات بورس را بررسی کنیم.

در ادامه راهنمای کاملی از نحوه استفاده از بورس کالای ایران در اختیار شما قرار داده شده است. با ما همراه باشید...

با بورس کالای آهن‌آلات بیشتر آشنا شویم

یکی از بازارهای موجود برای خرید و عرضه آهن آلات، بورس کالا است. بسیاری از عرضه کنندگان آهنِ ایران حضور فعالی در بورس کالا داشته و به‌صورت هفتگی به عرضه و فروش محصول در بورس کالا می‌پردازند.

عرضه محصولات آهنی در بورس شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و دیگر مقاطع فولادی است. همچنین محصولاتی نظیر مواد اولیه ساخت آهن آلات یعنی آهن اسفنجی و شمش نیز به فروش می‌رسد.

قیمت آهن آلات در بورس از جمله عوامل تاثیر گذار در نرخ روزانه شمش، میلگرد، تیرآهن و در کل تمام محصولات فولادی بازار آهن است. به نحوی که بعد از تعیین شدن قیمت شمش در بورس کالا و میزان رقابت در معاملات، قیمت مقاطع فولادی در بازار آهن مشخص می‌گردد.

باید خاطر نشان کرد معاملات انواع مقاطع فولادی در طول روزهای مختلف هفته عرضه می‌شوند. در زیر روز عرضۀ هر کدام از این محصولات را نوشته‌ایم:

  • ورق در روز دوشنبه؛
  • آهن اسفنجی و سنگ آهن در روز یکشنبه؛
  • شمش در روز سه شنبه؛
  • مقاطع طویل فولاد نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در روز چهارشنبه.

به یاد داشته باشید یک روز قبل از عرضۀ هر محصول اطلاعیه‌ای از قیمت آن در بورس کالا گذاشته می‌شود.

البته لازم به ذکر است در صورت کمبود مواد اولیه یا برخی مقاطع شاهد رقابت و بروز نوسانات در بازار خواهیم بود.

بخوانید: راهنمای کامل خرید میلگرد از بورس کالا

هدف از عرضه و تقاضای آهن آلات در بورس کالا

هدف از معامله محصولات فولادی و مواد اولیه آن در بورس کالا، کنترل قیمت و میزان افزایش آن است. به‌طوری که ممکن است معاملات بورس در طول روز باعث تغییر مجدد قیمت آهن آلات شود.

به این معنی که قیمت آهن آلات در بورس کالا، تعیین‌کننده نرخ همان مقاطع در بازار آهن است.

از دیگر مزایای حضور تولیدکنندگان فولاد در بورس کالا، تنظیم میزان عرضه و تقاضا است؛ همچنین کنترل آشفتگیِ بازار و ثبات قیمت از دیگر تاثیرات آن خواهد بود.

لازم به ذکر است در بورس کالا تمامی معاملات، کنترل شده و طبق قوانین انجام می‌گیرد ازاین‌رو بستری امن برای خریداران و فروشندگان است.

مراحل بررسی قیمت آهن آلات در بورس کالا

معاملات آهن آلات در بورس رأس ساعت یازده در روز تعیین شده آغاز می‌شود. برای بررسی قیمت آهن آلات در بورس کالا ابتدا وارد وب‌سایت بورس کالای ایران شوید.

سپس طبق مراحلی که در تصویر نمایش داده شده عمل کنید؛ توضیحات مربوط به هر بخش در زیر آورده شده است:

تصویر وبسایت بورس کالای ایران
قیمت آهن آلات در بورس

با توجه به تصویر در صفحه اصلی وب‌سایت و در نوار بالای صفحه، گزینه‌های گوناگونی برای بررسی وجود دارد. با انتخاب "بازارها" به بازار فیزیکی، بازار فرعی، بازار املاک و مستغلات، بازار مناقصه، بازار مشتقه – آتی، بازار مشتقه – اختیار معامله، بازار مالی – اوراق سلف استاندارد، بازار مالی – اوراق خرید دین کالایی – بازار مالی – گواهی سپرده کالایی، بازار مالی – صندوق‌های سرمایه گذاری کالایی دسترسی خواهید داشت که برای ورود به هر کدام بر روی آن کلیک کنید.

برای ورود به بخش آهن آلات باید از بازار فیزیکی گزینه "اطلاعیه عرضه" را انتخاب کنید. سپس وارد صفحه بررسی قیمت می‌شوید.

‌‌

تصویر زیر برای آشنایی با این بخش است، از قسمت‌های مشخص شده موارد درست را انتخاب کنید، یعنی همه گروه‌های اصلی را روی «صنعتی»، همه گروه‌ها روی «فولاد»، همه زیر گروه‌ها را روی محصول مورد نظر تنظیم کنید؛ همچنین از بخش همه تولیدکنندگان، تولیدکننده مورد نظر را انتخاب کنید تا جدول براساس فیلتری که تعیین کرده‌اید، تنظیم گردد.

تصویر بررسی قیمت آهن آلات در بورس کالا
اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی

اگر لازم بود معاملات روزهای قبل را بررسی کنید، تاریخ معامله را می‌توانید از قسمت مربوط به تقویم تغییر دهید. بعد از تعیین اطلاعات لازم، بایستی از جدول، قیمت و دیگر موارد را استخراج کنید. تصویر زیر مربوط به جدول قیمت آهن آلات در بورس است:

تصویر قیمت پایه آهن آلات در بورس کالا
قیمت پایه آهن آلات در بورس

برای بررسی قیمت مقطع فولادی مورد نظر ستون "قیمت پایه" را بررسی کنید. همان طور که پیشتر گفته شد قیمت پایه یک روز قبل از معامله مشخص می‌گردد و در روز معامله به عنوان نرخ پایه تعیین می‌شود.

قیمت آهن آلات در بازار آهن براساس قیمت بورس کالا تعیین می‌شود؛ یعنی اگر در روز معامله میزان تقاضا زیاد باشد، رقابت زیاد شده و موجب افزایش قیمت می‌شود. اگر با رقابت محصول خریداری گردد قیمت بازار آهن آلات نیز افزایش پیدا می‌کند.

اما اگر میزان تقاضا کم باشد، رقابت کمتر شده و قیمت بازار آهن ثابت و یا رو به کاهش خواهد بود.

سوال؟ قیمت پایه در جدول بورس کالای آهن آلات چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت پایه بر اساس فرمول زیر مشخص می‌گردد:

قیمت شمش جهانی × میانگین هفتگی دلار نیمایی × 0/95 = قیمت پایه

قیمت پایه با استفاده از دو قیمت پایه کف و قیمت پایه سقف تعیین می‌شود، تولیدکنندگان می‌توانند رقمی بالاتر از قیمت پایه ارائه دهند، درصد تلرانس قیمت پایه کف و سقف 0/3 است.

اما اگر در روز معامله نتوانستید قیمت آهن آلات در بورس کالا را بررسی کنید و ساعت معامله به پایان رسیده است، چکار باید انجام دهید؟

تصویر عرضه آهن آلات در بورس کالا
آمار معاملات فیزیکی

به‌عنوان مثال فردای روز معامله یا یک هفته بعد از آن قصد بررسی قیمت در بورس کالا را داشتید، برای این منظور به صفحه اصلی وب‌سایت بورس کالای ایران رفته و از منو بالا گزینه "آمارها" را انتخاب کنید.

این قسمت شامل بازار فیزیکی، بازار املاک و مستغلات، بازار مناقصه، بازار مشتقه، بازار مالی (سلف، صندوق و گواهی) و بازار فرعی است.

‌‌

شما باید از بازار فیزیکی گزینه "آمار معاملات فیزیکی" را انتخاب نمایید سپس به صفحه دیگری منتقل خواهید شد. در این صفحه نیز همانند مراحلی که در بالا اشاره شد می‌توانید از قیمت آهن آلات در بورس اطلاع داشته باشید.

خرید آهن آلات در بورس کالا

تمامی تولیدکنندگان فولاد موظف‌اند در بورس کالا محصولات خود را برای فروش عرضه کنند بنابراین شرکت‌هایی مثل ارابه نسیم هگمتانه فولاد راد (راد همدان)، آناهیتا گیلان، فولاد میانه (آذربایجان) و فولاد البرز ایرانیان از جمله عرضه کنندگان در این حوزه می‌باشند.

در بورس کالا فقط تولیدکنندگان محصولات فولادی مجازند محصولات خود را به فروش بگذارند تا موارد امنیتی لازم رعایت شود و از حضور دلالان در بازار بورس جلوگیری گردد.

برای خرید بایستی اطلاعات هویتی خود را در وبسایت بورس کالای ایران ثبت کنید و حتما از روز قبل 10 درصد از هزینه را پرداخت کرده و حجم خرید محصول را مشخص نمایید، در صورتی که در بورس خرید خود را ثبت کردید تا هفت روز فرصت تسویه حساب دارید.

 جمع بندی

در بورس کالا، آهن آلات و مقاطع فولادی نیز عرضه می‌شوند. عرضه این محصولات توسط تولیدکنندگان فولاد ایران انجام می‌گردد.

در این دانشنامه ضمن آشنایی با حضور محصولات آهنی در بورس، نحوه بررسی قیمت آهن آلات در بورس کالای ایران آموزش داده شده است. با مطالعه آن به تمام سوالات ذهن خود در مورد بورس آهن آلات پاسخ دهید.

وب‌سایت عصرآهن به عنوان بازار اینترنتی آهن و فولاد در تلاش است تا تمامی اطلاعات مربوط به مقاطع آهنی را در اختیار کاربران قرار دهد.

‌شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت آهن، جدول سایزبندی مقاطع، اخبار بازار آهن و مقالات آموزشی و مهندسی به وب‌سایت ما مراجعه کنید. همچنین برای خرید و اطلاع از قیمت با کارشناسان مجموعه از طریق شماره 04133250280 در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

قیمت تیرآهن در بورس کالا چگونه بررسی می‌شود؟

قیمت مقاطع طویل فولادی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی روز چهارشنبه در بورس کالا عرضه می‌شود. بعد از عرضۀ حجم و قیمت تیرآهن باید طبق مراحلی که در متن گفته شده است خرید خود را ثبت کنید.

قیمت آهن آلات در بورس کالا چه تأثیری بر بازار آهن دارد؟

قیمت پایه‌ای که در بازار آهن برای خرید و فروش آهن‌آلات تعیین می‌شود بر اساس قیمت عرضه شده در بورس کالا است؛ یعنی نرخ مقاطع در بازار بعد از عرضه در بورس کالا ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

۵۴۰۹۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱