راهنمای کامل خرید میلگرد از بورس کالا

راهنمای کامل خرید میلگرد از بورس کالا

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 9 دقیقه

روش‌های زیادی برای خرید و سفارش میلگرد وجود دارد که یکی از متداول‌ترین آن‌ها خرید میلگرد از بورس کالا است‌. اما بدون اطلاع از شرایط خرید میلگرد از بورس کالا نمی‌توان به خریدی پر‌سود‌ دست پیدا کرد. برای اطلاع مزایا و شرایط کامل نحوه خرید از بورس کالا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اینکه خرید میلگرد از بورس کالا، اعتبار و اطمینان زیادی دارد، مبنی بر یک دلیل واضح است:

‌‌

در خرید از بورس کالا، وجه پرداختی در حساب وکالتی بورس واریز می‌شود و هیچ کلک و کلاهبرداری صورت نمی‌گیرد. در واقع خرید از بورس، از به وجود آمدن بازار سیاه جلوگیری می‌کند.

نحوه قیمت‌گذاری میلگرد در بورس کالا

برای اطلاع از قیمت میلگرد در بورس کالا باید قیمت پایه را در جدول بررسی کنید. قیمت پایه بر اساس فرمول زیر به‌دست می‌آید:

قیمت شمش جهانی × میانگین هفتگی دلار نیمایی × 0/95 = قیمت پایه

تولیدکنندگان می‌توانند قیمت بیشتری از قیمت پایه ارائه کنند. با توجه به تقاضا و رقابت در روز معامله، قیمت میلگرد در بورس کالا نوسان پیدا می‌کند.

مزیت‌های خرید میلگرد از بورس کالا چیست؟

معاملات میلگرد در بازار بورس کالا تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود. در این بازار شما می‌توانید قیمت میلگرد را به‌صورت زنده مشاهده و سپس خریداری کنید. خرید میلگرد از بازار بورس‌ کالا با قیمت مناسب‌تری همراه است. به‌همین دلیل، افراد بسیاری به خرید میلگرد ظفر بناب و سایر برندها از این بازار‌ تمایل دارند.

از دیگر مزایای خرید میلگرد از بورس کالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطمینان از اصالت کالا
  • شفافیت قیمت‌ها
  • پرداخت به‌موقع مبلغ از سوی خریدار
  • معامله آنلاین
  • امکان مذاکره بر سر قیمت و گرفتن تخفیف
  • تنوع تامین کننده
  • خرید از کارخانجات دولتی تنها از طریق بورس امکان‌پذیر است.

معایب خرید میلگرد از بورس کالا

شرایط خرید میلگرد از بورس کالا به‌گونه‌ای است که در کنار مزایای فراوان، معایبی نیز دارد. از جمله مهم‌ترین آنهامی‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خرید میلگرد از وبسایت‌های آنلاین اغلب بسیار سریع و تا چند روز کاری انجام می‌شود. اما باوجود مناسب بودن قیمت میلگرد در بورس کالا، ممکن است ارسال آن از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.
  2. برخی از کارخانه‌های میلگرد در بورس کالا، محصولات خود را به‌صورت محدود عرضه می‌کنند و شما نمی‌توانید بیشتر از تناژ اعلام شده خریداری کنید.
  3. خرید میلگرد کلاف و سایر مدل‌ها دارای محدودیت حداقل تناژ است. بدین صورت که امکان خرید کمتر از آن تناژ وجود ندارد.
  4. خرید از بورس کالا دارای کارمزد معاملاتی است و هزینه‌ای به قیمت نهایی میلگرد اضافه می‌‌شود.
  5. فرایند خرید در بورس کالا کمی پیچیده است و خریدار باید مراحلی را طی کند.‌ به‌همین دلیل، ممکن است منصرف شود یا مجبور شود هزینه‌ای اضافی به مشاور بپردازد.
  6. امکان معاوضه و بازگشت محصول در بازار بورس کالا وجود ندارد.

شرایط خرید میلگرد از بورس

لازمه فعالیت در بازار بورس داشتن کد بورسی است که برای گرفتن آن باید در یک کارگزاری ثبت نام کنید‌. بنابراین، اولین مرحله برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی انتخاب کارگزاری است.

پس‌ از دریافت کد بورسی از طریق سامانه کارگزاری می‌توانید به‌صورت آنلاین به خرید میلگرد از بازار بورس کالا بپردازید. لازم به ذکر است که گرفتن کد بورسی تنها یکبار نیاز است و باید از طریق کارگزاری‌ انتخابی شما انجام شود‌.

نحوه خرید میلگرد بورس کالا

خرید میلگرد از بورس کالا شاید در ابتدا کمی دشوار به‌نظر برسد، اما با اطلاع از مراحل آن می‌توانید به‌راحتی از بورس کالا میلگرد بخرید. در ادامه به توضیح مراحل آن می‌پردازیم:

مرحله اول: انتخاب کارگزار

در ایران، کارگزاری‌های بسیاری زیر نظر سازمان بورس‌ و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. برای شروع فعالیت در بورس‌ کالا در ابتدا باید یک کارگزاری مناسب انتخاب کنید.

مرحه دوم: دریافت کد بورسی

همان طور که گفته شد برای دریافت کد بورسی باید از طریق کارگزاری انتخاب شده اقدام کنید. برای گرفتن کد بورسی، بعد از افتتاح حساب و احراز هویت باید منتظر تایید قراداد الکترونیکی باشید.

با گذراندن این مراحل، کد بورسی شما ارسال می‌شود. ارسال کد بورسی بین یک هفته تا یک ماه زمان می‌گیرد. پس از دریافت آن می‌توانید به‌صورت رسمی در بورس کالا فعالیت کنید.

اگر کد بورسی ندارید و فعلا می‌خواهید قیمت آهن‌آلات را در بورس کالا بررسی کنید، دانشنامه قیمت آهن‌آلات در بورس کالا را بخوانید.

البته کد بورسی اشخاص حقیقی و حقوقی جداگانه است. در تکمیل مدارک باید به این موضوع دقت شود و کد مربوطه مشخص گردد.

تصویر بندیل میلگرد

مرحله سوم: کد فعالیت اقتصادی

اگر به‌صورت صنفی و بازرگانی به خرید یا مشاهده قیمت میلگرد در بورس کالا می‌پردازید باید دارای کد فعالیت اقتصادی باشید. جهت دریافت این کد می‌توانید به وبسایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید.

مرحله چهارم: فرم درخواست خرید

در این مرحله باید فرم درخواست خرید میلگرد را تکمیل کنید و شرایط دریافت و نوع استفاده از آن را توضیح دهید‌. به‌طور مثال، ‌اگر برای مصارف ساختمانی به میلگرد نیاز دارید باید در این فرم ذکر کنید.

با ورود به وب‌سایت www.ime.co.ir به قسمت اطلاعیه عرضه رفته و تاریخ معامله، قیمت پایه و محصولات عرضه شده را بررسی کنید.

شما برای خرید میلگرد از بورس کالا باید لیست محصولات خود را به کارگزار ارائه دهید. با بررسی لیست عرضه شده و سبد محصولات هر هفته در بورس، درخواست خرید خود را به کارگزار ابلاغ کنید. سپس کارگزار امکان خرید میلگردهای درخواستی شما را کنترل می‌کند.

مرحله پنجم: پرداخت بیعانه

باید 10 درصد از مبلغ را به‌عنوان ضمانت انجام معامله بپردازید تا کارگزاری برای خرید اقدام کند. این ویژگی را می‌توان نوعی فروش اعتباری میلگرد در بازار بورس کالا دانست.

مرحله ششم: صادر شدن حواله خرید

بعد از اقدام کارگزاری، حواله خرید برایتان ارسال می‌شود که به شما سه روز فرصت می‌دهد تا مبلغ کامل خرید میلگرد از بورس کالا به‌همراه کارمزد را پرداخت کنید.

چند نکته مهم درباره خرید میلگرد از بورس کالا

  • مقطع میلگرد هر هفته روز چهارشنبه در بورس معامله می‌شود. بنابراین برای خرید میلگرد در روز چهارشنبه قبل از ساعت 10:45 جنس موردنظر را مشخص کنید و حتما 10 درصد مبلغ را به حساب بورس واریز کنید.
  • طی 3 روز کاری باید بقیه مبلغ مانده را به حساب وکالتی بورس کالا واریز کنید و تمام امور تسویه را انجام دهید تا کارگزار بتواند سفارش درخواستی شما را ثبت کند.
  • لازم به ذکر است پنج‌شنبه‌ها در بورس کالا، روز کاری به حساب نمی‌آید.
  • بعد از ثبت سفارش، اعلامیه خرید از طریق بورس به خریدار ارائه می‌شود.
  • کلیه پرداختی‌ها باید از حساب خریدار واریز شود و درج نام خریدار در پرفراژ فیش‌ها به‌عنوان واریزکننده وجه، الزامی است. مسئولیت درج نادرست یا عدم درج نام خریدار و شناسه صحیح در پرفراژ فیش‌ها برعهده خریدار است.
  • در صورت عدم تأمین وجه بهای کالای خریداری شده به صورت کامل تا ساعت 12:50 روز تسویه، روزانه معادل 2/5 در هزار کل مبلغ کالا و حداکثر تا سه روز کاری، به آن جریمه تعلق می‌گیرد. در صورت عدم تسویه تا سه روز کاری، قرارداد فسخ می‌شود. کارمزد طرفین به‌علاوه 5 درصد ارزش کل کالای خریداری شده به عنوان خسارت انفساخ از محل پیش پرداخت کسر و معامله فسخ می‌شود.
  • امکان فسخ قرارداد در بورس کالا قبل از تاریخ ذکر شده وجود ندارد.
  • مقررات و دستوالعمل‌های بورس کالای ایران در سایت بورس کالا وجود دارد. لازم است قبل از خرید آنها را مطالعه کنید و با پذیرش مقررات و شروط فروشنده، اقدام به سفارش خرید کنید.

کارمزدهایی که باید مشتری پرداخت کند

یکی از شرایط خرید میلگرد از بورس کالا پرداخت کارمزد است که به‌عنوان حق‌الزحمه کارگزاری، شرکت بورس کالا و سازمان بورس و اوراق بهادار باید پرداخت شود. این کارمزدها عبارتند از:

  • 0.04 کارمزد برای سازمان بورس و اوراق بهادار
  • 0.18 کارمزد برای کارگزاری
  • 0.06 کارمزد برای شرکت بورس کالا

حداقل تناژ خرید میلگرد از بورس چقدر است؟

خرید میلگرد از بورس کالا دارای شرایط و قوانین مدونی است تا معاملات در شفافیت کامل و بدون هیچگونه شبهه‌ای انجام شود‌. یکی از مهم‌ترین شرایط خرید میلگرد از بورس کالا محدودیت حداقل خرید است که برای میلگرد، 22 تن وضع شده است. این قانون بدین معناست که افراد حقیقی امکان خرید کمتر از 22 تن میلگرد را ندارند. بنابراین، اگر به کمتر از این مقدار نیاز دارید باید از بنگاه‌های کوچک میلگرد خریداری کنید.

این محدودیت در سفارش، برای مصرف‌کنندگانی که قصد خرید با تناژ دلخواه (بر اساس نیاز مصرفی پروژه) دارند، مشکل‌ساز خواهد بود.

خرید میلگرد با پروانه ساخت چگونه است؟

میلگرد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح در پروژه‌های ساختمانی در بازار بورس کالا با قیمت دولتی عرضه می‌شود‌. این امر یکی از اصلی‌ترین دلایل تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار است.

دولت برای جلوگیری از سواستفاده‌هایی مانند احتکار و برای شناسایی خریداران واقعی شرایطی را وضع کرده است‌.

از جمله شرایط خرید میلگرد از بورس کالا با قیمت دولتی داشتن پروانه ساخت ساختمان است.

از دیگر شرایط، داشتن پروژه‌هایی با متراژ بالاتر از 1000 متر است. در این حالت شما می‌توانید به‌ازای هر متر، 50 کیلوگرم میلگرد با قیمت دولتی از بورس کالا خریداری کنید.

خرید میلگرد از بورس کالا بدون داشتن کد بورسی

خرید از بورس کالا برای تمام اشخاص حقوقی و حقیقی بدون داشتن کد بورسی امکان‌پذیر نیست. برای اینکه بتوانید بدون کد بورسی خرید کنید باید از طریق شرکت‌های حقوقی اقدام کنید.

برای خرید میلگرد از بورس کالا بدون داشتن کد بورسی و کارگزار کافی است با مجموعه عصرآهن در تماس باشید و از طریق عصرآهن، سبد محصول مورد نظر خود را در بورس کالا انتخاب و خرید کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مجموعه عصرآهن از طریق شماره 0414180 تماس بگیرید.

مشاوره و خرید از عصرآهن

در پروژه‌های ساختمانی خرید میلگرد باکیفیت دارای اهمیت زیادی است، چراکه میلگرد مستقیما با استحکام و مقاومت ساختمان سروکار دارد. برای خرید میلگرد به‌صورت آنلاین می‌توانید به سایت عصرآهن مراجعه کنید. در این سایت‌ انواع میلگرد در سایزهای مختلف از شرکت‌های معتبر و با قیمت بسیار مناسب موجود است.

برای درخواست سفارش یا گفتگو با کارشناسان عصر آهن می‌توانید با شماره تلفن 0414180 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

حداقل تناز خرید میلگرد از بورس کالا چقدر است؟

حداقل خرید میلگرد در بورس کالا برای اشخاص حقیقی 22 تن است.

شرایط خرید میلگرد از بورس کالا چیست؟

برای خرید میلگرد از بورس کالا ابتدا باید کد بورسی تهیه کنید. سپس طبق مراحلی که در داخل متن گفتیم، پیش بروید. اگر کد بورسی ندارید می‌توانید خرید خود را از طریق مجموعه عصرآهن انجام دهید.

۳۹۳۱۲
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱