میلگرد کلاف | معرفی کاربردهای گسترده آن در صنعت و ساختمان‌سازی

میلگرد کلاف | معرفی کاربردهای گسترده آن در صنعت و ساختمان‌سازی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 5 دقیقه

میلگردهای فولادی یکی از محصولات ضروری و بسیار کارآمد برای ساختن سازه‌های مختلف ساختمانی و صنعتی هستند. میلگرد در حقیقت برای جبران مقاومت کششی پایین بتن، در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. به همین دلیل آن‌ها را عوامل تقویت کننده بتن نیز می‌نامند. بتن عموماً در برابر نیروی فشاری از تحمل بسیار خوبی برخوردار است، اما وارد شدن نیروی کششی می‌تواند به سادگی باعث شکسته شدن آن شود. برای جلوگیری از این اتفاق، در تمامی سازه‌های بتنی از میلگرد کلاف برای ایجاد مقاومت کششی استفاده می‌شود.

نحوه نگهداری و حمل و نقل میلگردهای کلاف نیز نسبت به میلگردهای شاخه‌ای متفاوت می‌باشد. برای این منظور، لازم است تا نکاتی را رعایت کنید که در این مقاله به طور کامل توضیح داده می‌‎شود. همچنین شما می توانید قیمت میلگرد کلاف تولید کنندگان مختلف ایران را از روزانه در سایت عصر آهن مشاهده کنید.

بنر مشاهده قیمت میلگرد کلاف

میلگرد کلاف چیست؟

میلگردها را می‌توان در دو صورت شاخه‌ای و کلاف تقسیم‌بندی کرد که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی هستند و باید نوع آن‌ها را متناسب با نیاز خود انتخاب کنیم. میلگردهای شاخه‌ای به همان شکل ساده وارد بازار می‌شوند و در زمان استفاده با توجه به نیازها، برش داده یا حالت دار می‌شوند. اما میلگردهای کلاف، در واقع در هم پیچیده هستند که استفاده از آن برای سازه‌های صنعتی و ساختمانی بسیار گسترده است.

میلگرد کلاف در اندازه‌های مختلف 5.5، 6، 6.3، 6.5، 7، 8، 9، 10، 12 و 14 میلی متر تولید می‌شود. میزان انحراف مجاز در قطع کلاف 0.40± می‌باشد . بیضی بودن کلاف نیز نباید بیشتر از 50 درصد باشد.

معرفی انواع میلگرد کلاف

میلگرد کلاف در دو شکل آجدار و ساده در بازار عرضه می‌شود. همچنین با توجه به کاربردهای گسترده از این محصول در ساختمان‌سازی، در سایزهای متفاوتی نیز در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

به طور کلی، میلگرد کلاف ساده، در 4 دسته و از سایز 5.5 تا 10 در بازار عرضه می‌‎شود. اگر قصد استفاده از میلگردهای با سایز بالاتر را داشتید، سایز 12 نیز برای شما قابل دسترس است. برای سایزهای بالاتر نیز می‌توانید سفارش خود را به فولاد کویر ارسال کنید تا با توجه به سفارش شما، میلگردهای مناسب تولید شوند. همچنین دسته‌ای از این میلگردها در سایز 5.5 تا 8 میلی متر، با عنان میلگردهای مفتول نیز شناخته می‌شوند. استفاده از این محصول در آرماتوربندی ساختمان‌های بتنی، سبب می‌شود نیروی حاصل از بارها به صورت یکنواخت بر روی سقف توزیع شود.

در میلگرد کلاف آجدار، تنوع سایز و دسته‌ها کمتر می‌باشد. در ایران، به طور معمول، در دو دسته A2 و A3 در دسترس می‌باشد.

قیمت میلگرد کلاف در بازار بر اساس دسته و سایز آن‌ها تعیین می‌شود. میلگرد کلاف ساده، از نوع آجدار آن ارزان قیمت‌تر است، البته سایز آن‌ها نیز بر روی این موضوع تاثیرگذار می‌باشد.

آشنایی با انواع میلگرد کلاف از لحاظ میزان کربن

میلگرد کلاف را می‌توان علاوه بر نوع ساده و آجدار، از لحاظ میزان استفاده از کربن در آن‌ها نیز تقسیم‌بندی کرد. در ادامه دسته‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

وایر کم کربن

این میلگردها دارای درصد بسیار پایینی از کربن هستند. از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به قابلیت کشش‌پذیری بسیار بالا و امکان جوش‌پذیری بالا اشاره کرد. همچنین چکش‌خواری این محصولات بسیار بالا است و دارای قابلیت نورد در حالت سرد و کنترل ازدیاد طول مناسب می‌باشند.

وایر راد متوسط

دارای درصد متوسطی از کربن می‌باشد. از این محصولات به عنوان ماده اولیه در کارخانجات استفاده می‌کنند ساخت کابل‌های برق، ساخت فنر، سیم بکسل و غیره استفاده می‌کنند.

وایر راد پر کربن

این محصولات دارای درصد کربن بسیار بالایی هستند. همین امر، قابلیت انعطاف‌پذیری و چکش‌خواری آن‌ها را کاهش می‌دهد. کاربردهای این نوع محصولات مشابه وایر راد متوسط است.

کاربردهای میلگرد کلاف چیست؟

میلگرد کلاف دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنایع و ساختمان سازی‌ می‌باشد. علاوه‌بر استفاده از این محصول به عنوان خرپا و تیرچه در ساختمان سازی، سیم‌خاردار، سیم بکسل، زنجیر فلزی، ساخت فنر، میخ و پیچ و پرچ، توری حصاری و فنس و گابیون نیز استفاده می‌کنند.

همچنین از این آرماتورها، در انواع فولاد تبدیلی مانند مفتول‌های خوش‌تراش نیز استفاده می‌کنند. این امر نشان دهنده میزان اهمیت و تقاضای بالای این محصول می‌باشد.

استفاده از میلگرد کلاف بصورت دور پیچ

از طرفی دیگر، میزان عرضه و تقاضا در روز می‌تواند بر روی قیمت این میلگردها در روزهای متفاوت، تاثیرگذار باشد. صنایع الکترودسازی و جوشکاری از کاربردهای دیگر میلگردهای کلاف هستند.

از عمده کاربردهای این میلگردها در ساختمان سازی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت استحکام سازه‌های بتنی
  • گره زدن گیره‌های میلگرد دایره‌ای، مستطیلی و یا مربعی شکل
  • تقویت ستون
  • استحکام ستون‌ها و دیوارهای آجری
  • استحکام بلوک‌های فومی و بلوک‌های نسوز
  • افزایش استحکام اتصالات گازی

حمل و نقل و نگهداری میلگرد کلاف

حمل و نقل و نگهداری از میلگردهای کلاف، نسبت به میلگرد‌های آجدار، متفاوت است.

به صورت کلی می‌توان برای حمل و نقل میلگردهای سایز کوچک تا 10 میلی‌متر، از حالت کلاف استفاده کرد. به این ترتیب حمل و نقل آن‌ها بسیار راحت‌تر صورت خواهد گرفت.

پس از انتقال آن‌ها به محل پروژه مورد نظر، باید آن‌ها را در کارگاه و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص باز کرد. معمولاً زمانی که میلگرد کلاف را انبار می‌کنند، با استفاده از خرک‌های چوبی، از ارتباط مستقیم آن با خاک و سایر عوامل رطوبت‌زا جلوگیری می‌کنند، این امر از هرگونه زنگ زدگی آرماتور جلوگیری می‌کند.

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در حمل و نقل و انبارش، استفاده از پوشش‌های نایلونی است. گاهی اوقات پوشش نایلونی می‌تواند موجب افزایش احتمال زنگ‌زدگی آن‌ها شود.

به‌همین‌دلیل، برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، بهتر است از پوشش‌های مناسبی مانند پوشش‌های برزنت استفاده کنید.

تصویر از مراحل تولید میلگرد کلاف

روش تولید میلگرد کلاف

کارخانه فولاد کویر یکی از تولیدکنندگان میلگرد کلاف است که این آرماتورها را تحت استاندارد روسیه تولید می‌کند. ماده اولیه برای تولید این میلگردها، شمش بیلت است. این ماده حاصل فرایند نورد گرم است که پس از طی کردن فرآیند‌های ساخت فولاد، از جمله فرآیند‌هایی مانند کنورتور، فرآنید کوره روباز و یا کوره قوس الکتریکی به صورت مقطع فولادی میلگرد در می‌آیند

قطر آن‌ها 85 میل و وزن آن‌ها نیز 22 تن است. البته ابعاد و وزن میلگرد بنابر ظرفیت کارخانه و همچنین درخواست مشتری مشخص می‌شود.

پس از تولید میلگردها، آن‌ها را با استفاده از دستگاه‌های خاصی به صورت کلاف در می‌آورند. همانطور که بیان شد، برای تولید میلگرد کلاف از شمش‌های بیلت استفاده می‌کنند.

این شمش‌ها از کربن، منگز، سیلیسیوم، فسفر و گوگرد تشکیل شده است. با توجه به نوع میلگرد، درصد این موارد متفاوت است. شمش‌های فولادی را در کوره‌های با حرارت 1100 درجه سانتی گراد پیش گرم شده و سپس توسط رول‌های کوره به بخش رافلینگ انتقال می‌دهند. در نورد گرم به دلیل پایین بودن تنش‌های پلاستیکی، شمش‌های برافروخته با عبور از چندین ردیف متوالی غلتک، طی سه مرحله تغییر شکل می‌دهند و قطر آن‌ها کاهش می‌یابد تا به قطر نهایی برسند.

قیمت و خرید انواع میلگرد کلاف از عصر آهن

میلگرد کلاف دارای کاربردهای بسیار زیادی است و به‌همین‌دلیل اهمیت بسیار زیادی در صنایع مختلف و ساختمان سازی دارد. قیمت این محصول به موارد زیادی مانند میزان عرضه و تقاضا، سایز و نوع شمش‌های استفاده شده برای ساخت آن‌ها بستگی دارد.

فولاد کویر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع میلگرد و سایر محصولات صنعتی است که محصولات خود را به سراسر ایران صادر می‌کند. شما می‌توانید محصولات این برند معتبر را به سادگی از سایت عصر آهن به صورت کاملاً آنلاین خریداری کنید.

۰۱۲۹۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱