محاسبه وزن میلگرد | با راحت‌ترین روش‌، وزن میلگرد را به دست آورید!

محاسبه وزن میلگرد | با راحت‌ترین روش‌، وزن میلگرد را به دست آورید!

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۴ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 8 دقیقه

تقاضا برای میلگرد و انواع مقاطع آهنی روزبه‌روز در حال افزایش است این تقاضا باعث می‌شود تا فروش مقاطعی با کیفیت پایین در بازار آهن بیشتر شود.

یکی از راه‌های تشخیص مرغوبیت میلگرد، محاسبه وزن آن است. اگر که قصد دارید روش‌های محاسبه وزن میلگرد را یاد بگیرید، این مقاله برای شماست. تا انتهای دانشنامه با ما همراه باشید.

از لینک زیر می‌توانید به فایل صوتی مقاله گوش دهید:

چرا محاسبه وزن میلگرد مهم است؟

وزن هر یک از مقاطع فولادی، دلیل محکمی برای کیفیت بالای آن‌ها است. کیفیت بالای مقاطع موجب می‌شود تا سازه‌هایی با استحکام بالا و مقاومت زیاد ساخته شوند. کیفیت میلگرد دلیل مهمی است؛ اما علاوه بر کیفیت چندین دلیل دیگر نیز وجود دارد که اهمیت محاسبه وزن این مقطع را نشان می‌دهد. در زیر این موارد را نوشته‌ایم:

  • برآورد قیمت نهایی با در دست داشتن وزن میلگرد؛
  • تشخیص تقلبی بودن آن؛
  • طراحی درست سازه با استفاده از وزن دقیق میلگرد؛
  • مقایسۀ شاخه‌های میلگرد تولیدکنندگان مختلف.

بعد از اینکه اهمیت استفاده از وزن میلگرد مشخص شد، برویم سراغ روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم وزن میلگرد را محاسبه کنیم. در ادامه روش‌های کلی و تأییدشده را بررسی خواهیم کرد.

روش‌های محاسبه وزن میلگرد

برای برآورد وزن میلگرد از 4 روش زیر می‌توان اقدام کرد؛ در ادامه هر کدام از روش‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • فرمول محاسبه وزن
  • جدول وزن استاندارد
  • جدول وزن تولیدکنندگان
  • محاسبه آنلاین وزن میلگرد

روش اول؛ استفاده از فرمول محاسبه وزن میلگرد

برای به دست آوردن وزن از دو فرمول می‌توان استفاده کرد. هر دو فرمولی که در ادامه آورده شده، مورد تأیید است و مهندسین و پیمانکاران از آن‌ها در مواقع ضروری استفاده می‌کنند. یکی از این فرمول‌ها به فرمول کارگاهی معروف است. 

منظور از فرمول کارگاهی، فرمولی است که بر اساس تجربه به‌دست آمده است و پس از استفادۀ بسیاری از افرادِ مشغول در کارگاه‌های ساختمانی به یک روش همه‌گیر که می‌توان جواب درستی از آن گرفت تبدیل شده است. هرچه زودتر با این دو فرمول آشنا شویم.

فرمول محاسبه وزن میلگرد

فرمول محاسبۀ وزن میلگرد آجدار، ساده و دیگر انواع میلگردها در زیر قرار داده شده است برای به‌دست آوردن وزن میلگرد مورد نظر فقط کافی است اعداد را به‌طور دقیق در فرمول قرار دهید و به کمک ماشین‌حساب، وزن را محاسبه کنید.

توجه کنید در فرمول زیر مقادیر باید برحسب میلی‌متر نوشته شوند و تنها طول میلگرد به متر نوشته می‌شود. طول میلگرد عموماً 12 متر است اگر مقداری به غیر از این عدد بود، همان عدد را در فرمول قرار دهید. با در نظر گرفتن رقم 7/85 گرم بر سانتی متر مکعب بر چگالی فولاد، فرمول را تکمیل نمایید.

فرمول محاسبه وزن میلگرد

به آسانی می‌توانید با این فرمول، وزن میلگرد را محاسبه کنید. به‌عنوان مثال وزن میلگرد 14 میانه با طول شاخۀ 12 متری را محاسبه می‌کنیم؛ ارقام زیر را در فرمول قرار دهید:

محاسبه وزن میلگرد 14 میانه

وزن میلگرد 14 با استفاده از این فرمول حدود 15 کیلوگرم است. در نظر داشته باشید که وزن به‌دست‌آمده حدودی است؛ اما در خیلی مواقع کمک حالتان خواهد بود.

همان طور که گفته شد برای محاسبه وزن میلگرد ساده نیز می‌توانید از این فرمول استفاده کنید.

بخوانید: نحوه محاسبه وزن و قیمت میلگرد موردنیاز برای ساختمان

نحوه محاسبه وزن میلگرد کارگاهی

به دست آوردن وزن میلگرد تنها به یک فرمول اکتفا نمی‌کند؛ بلکه در کارگاه‌های ساختمانی از فرمول دیگری هم استفاده می‌شود. فرمول زیر سریع‌ترین و راحت‌ترین راه دستیابی به وزن میلگرد موردنظر است (در نظر داشته باشید رقم نهایی، حدودی است).

فرمول محاسبه وزن میلگرد در کارگاه

به‌عنوان مثال، میلگرد سایز 8 را با این فرمول محاسبه می‌کنیم. در فرمول بالا D و L به‌ترتیب قطر و طول میلگرد است.

فرمول محاسبه وزن میلگرد 8 در کارگاه

به این دلیل به این فرمول، فرمول کارگاهی گفته می‌شود که سریع‌ترین راه دستیابی به وزن مقطع است. برای این فرمول تنها به قطر و طول میلگرد نیاز دارید که با داشتن مقطع، مقادیر مورد نیاز را در دست خواهید داشت.

روش دوم؛ استفاده از جدول وزن استاندارد

روش دوم، دقیق‌ترین روش اطلاع از وزن میلگرد است. استفاده از جدول وزن میلگرد استاندارد یا جدول اشتال، دقیق‌ترین راه دستیابی به وزن است. لازم است بدانید که میلگرد استاندارد طبق وزن‌بندی جدول اشتال تولید می‌شود. 

برای استفاده از جدول اشتال باید به صفحۀ مربوط به میلگرد مراجعه کنید و در جدول میلگرد، ستون مربوط به وزن را در مقابل سایز پیدا کرده و عدد را بررسی کنید. جدول اشتال به‌صورت pdf و کتاب، قابل دسترس است؛ اما بهترین راه دسترسی به جدول وزن استاندارد، استفاده از جدول وزن میلگرد است.

روی «جدول وزن میلگرد» کلیک کنید و در صفحه‌ای که وارد شدید، وزن استاندارد سایزهای مختلف میلگرد را بررسی نمایید.

جدول وزن میلگرد استاندارد
جدول وزن میلگرد استاندارد

روش سوم؛ جدول وزن تولیدکنندگان

هر تولیدکنندۀ میلگرد در ایران باید میلگردهای تولید شده را طبق استاندارد تولید کند. با این حال وزن میلگرد کارخانجات با یکدیگر تفاوت دارد و هر کدام جدول وزنی مخصوص به محصولات خود را دارند. بنابراین برای اطلاع از وزن میلگردی که ثبت کرده‌اید به جدول وزنی خود کارخانه مراجعه نمایید.

برای استفاده از جدول وزن تولیدکنندگان میلگرد می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید و وزن هر میلگرد را در مقابل سایز مشاهده کنید؛ همچنین می‌توانید وزن میلگرد کارخانجات مختلف را با هم مقایسه کنید.

روش چهارم؛ محاسبه آنلاین وزن میلگرد

برای محاسبه آنلاین وزن میلگرد می‌توانید از ماشین حساب آنلاین استفاده کنید. برای این کار به صفحۀ جدول وزن میلگرد مراجعه کرده و از ماشین حساب وزن میلگرد استفاده کنید.

به تصویر زیر نگاه کنید. در صفحۀ جدول وزن میلگرد، قسمت محاسبه آنلاین را مشخص کرده‌ایم. در این قسمت باید قطر، طول و تعداد میلگرد را وارد کنید، سپس روی «محاسبه» کلیک کرده و وزن را دریافت کنید. وزن به دست آمده تقریبی بوده و براساس کیلوگرم است.

تصویر محاسبه آنلاین وزن میلگرد

دلیل تقریبی‌بودن وزن به دست آمده این است که وزن میلگرد تولیدشده نسبت به کارخانۀ سازنده متفاوت است؛ هرچند این تفاوت وزنی در تلرانس استاندارد قرار دارد.

بخوانید: بررسی تاثیر وزن بر قیمت میلگرد | چرا میلگرد سبک گران‌تر از میلگرد سنگین است؟

روش مورد نیاز خود را انتخاب کنید!

برای به دست آوردن وزن درست و دقیق میلگرد نیاز دارید تا از فرمول‌ها و روش‌های درست استفاده کنید. در این مقاله سریع‌ترین و دقیق‌ترین راه‌های برآورد و محاسبه وزن میلگرد را بررسی کردیم.

شما می‌توانید هر کدام از فرمول‌ها یا روش‌های گفته شده را به خاطر بسپارید و در مواقع موردنیاز از آن استفاده کنید.

اطلاع از وزن هر مقطع فولادی کمک می‌کند تا طراحی سازه به درستی انجام شود، قیمت نهایی را برآورد کرده و از کیفیت مقطع مطلع شویم.

برای خرید و بررسی قیمت میلگرد به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شماره 0414180 تماس بگیرید؛ کارشناسان فروش مجموعه عصرآهن راهنمای شما خواهند بود.

سوالات متداول

محاسبه وزن میلگرد حرارتی چگونه است؟

برای میلگرد حرارتی از سایزهای 6 و 8 میلگرد استفاده می‌کنند. همچنین به یاد داشته باشید برای میلگرد حرارتی ممکن است از میلگرد ساده یا آجدار استفاده شود. در هر صورت وزن میلگرد حرارتی با استفاده از 3 روشی که در بالا گفته شده است به دست می‌آید و هیچ تفاوتی با دیگر میلگردها ندارد.

وزن میلگرد 16 چقدر است؟

وزن استاندارد میلگرد 16 در جدول اشتال 18/96 کیلوگرم است؛ همچنین وزن میلگرد 16 اکثر تولیدکنندگان حدوداً بین 18 تا 20 کیلوگرم بوده و با توجه به کارخانۀ سازندۀ متغیر است.

چگونه وزن استاندارد میلگرد را به‌دست آوریم؟

برای به‌دست آوردن وزن استاندارد میلگرد، بهتر است از جدول وزن میلگرد استفاده کنید. در داخل متن جدول وزنی و انواع روش‌های محاسبه وزن میلگرد را نوشته‌ایم.

چرا باید وزن میلگرد استاندارد باشد؟

میلگرد استاندارد به میلگردی گفته می‌شود که دارای وزن، سایز و شکلی مطالبق با قوانین استاندارد است. اگر از مقاطع غیراستاندارد در ساخت سازه استفاده شود، امکان به‌وجود آمدن خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیر زیاد است.

۲۹۰۰۲
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱