بررسی تاثیر وزن بر قیمت میلگرد | چرا میلگرد سبک گران‌تر از میلگرد سنگین است؟

بررسی تاثیر وزن بر قیمت میلگرد | چرا میلگرد سبک گران‌تر از میلگرد سنگین است؟

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: امروز
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در صنعت فولاد، هر شاخه میلگرد برحسب کیلوگرم قیمت‌گذاری می‌شود.  بررسی روزانه قیمت آهن و میلگرد نیز به ازای هر کیلو اعلام می‌گردد بنابراین باید این چنین نتیجه‌گیری کرد که تاثیر وزن بر قیمت میلگرد نسبت به دیگر پارامترها بیشتر است.

اما اینکه آیا وزن کم باعث کاهش قیمت میلگرد و وزن زیاد باعث گران‌تر شدن آن می‌شود را در ادامه برررسی خواهیم کرد.

وزن و قیمت میلگرد رابطه مستقیمی با هم دارند یعنی طبیعی است با افزایش وزن، قیمت میلگرد نیز بیشتر شود. در واقع این‌طور به نظر می‌آید که قیمت میلگرد سبک وزن کمتر از میلگرد سنگین باشد. اما واقعیت این است که در بازار آهن ایران میلگرد سبک وزن، گران‌تر از میلگرد سنگین است.

با توجه به اینکه میلگرد یکی از مقاطع اصلی برای ساخت انواع سازه می‌باشد و قیمت آن در برآورد نهایی هزینه‌های پروژه تاثیرگذار است، از این رو برای خریدار و مصرف‌کننده قیمت و وزن مقطع فولادی خریداری شده مهم است. بیشتر بودن نرخ میلگرد کم وزن به دلایلی بستگی دارد که حتما بررسی خواهیم کرد.

تفاوت میلگرد سبک و سنگین چیست؟

میلگرد سبک و سنگین چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا هنگامی که میلگرد در دو دسته سبک و سنگین جداسازی می‌شود، سبک یا سنگین بودن مقطع به معنای غیراستاندارد بودن آن است؟ تاثیر وزن بر قیمت میلگرد چگونه محاسبه می‌باشد؟

در پاسخ به این سوال‌ها باید گفت هر یک از دو میلگرد سبک و سنگین، غیراستاندارد نبوده و وزن آنها در بازه استاندارد قرار می‌گیرد. برای توضیحات بیشتر نیاز است تا چندین پارامتر را بررسی کنیم. در ادامه به تعریف وزن میلگرد، میلگرد سبک، میلگرد سنگین و تاثیر وزن بر قیمت میلگرد می‌پردازیم.

وزن میلگرد

یکی از شاخصه‌هایی که کیفیت میلگرد با آن سنجیده می‌شود، وزن میلگرد است. همچنین وزن مقطع در تعیین مقاومت آن در برابر خمش و کشش تاثیرگذار می‌باشد.

میلگرد در شاخه‌های 12 متری به تولید می‌رسد که هر شاخه میلگرد با توجه به سایز آن، وزنی متمایز با دیگر سایزها دارد و هر چه سایز میلگرد بیشتر باشد وزن هم بیشتر خواهد بود.

وزن‌بندی میلگرد براساس جدول اشتال تعیین می‌شود و هر تولیدکننده موظف است وزن میلگرد فولادی خود را براساس استانداری که تعیین شده است، به خط تولید برساند.

در جدول وزن میلگرد، وزن استاندارد هر سایز میلگرد برحسب کیلوگرم نوشته شده است و تمامی این اعداد از جدول اشتال استخراج می‌شوند. وزن میلگرد مرغوب که در بازار آهن‌آلات قابل خرید است، طبق وزن‌بندی اشتال تعیین می‌گردد.

برای بررسی جدول وزن میلگرد می‌توانید روی لینک کلیک کرده و به صفحه مربوطه وارد شوید. اگر اعداد جدول استاندارد وزن میلگرد را با وزن میلگرد واقعی مقایسه کنید، ممکن است متوجه اختلافات جزئی در ارقام شوید. باید گفت این اختلافات در بازه استاندار بوده و همین موضوع باعث جداسازی میلگرد به دو دسته میلگرد سنگین و سبک می‌شود. تاثیر وزن بر قیمت میلگرد طبق همین دسته‌بندی تعیین می‌گردد.

بخوانید: فرمول محاسبه وزن آهن آلات

میلگرد سنگین چیست؟

میلگرد سنگین همان میلگردی است که طبق جدول اشتال و جدول وزن میلگرد ساخته شده است. میلگرد ذوب آهن اصفهان یکی از میلگردهای سنگین و پرطرفدار در بازار آهن است. بنابراین اگر شما وزن میلگرد ذوب آهن اصفهان را با وزن جدول استاندارد مقایسه کنید متوجه خواهید شد وزن‌بندی میلگرد ذوبی برطبق جدول استاندارد است و اختلاف بسیار جزئی دارند.

در تعریف میلگرد سنگین می‌توان گفت هر نوع میلگردی که وزن آن برطبق وزن‌بندی استاندارد باشد، میلگرد سنگین نامیده می‌شود. بسیاری از میلگردهای موجود در بازار از نوع سنگین می‌باشد.

تصویر میلگرد فولادی

میلگرد سبک چیست؟

میلگرد سبک نوعی از میلگرد آجدار موجود در بازار است و همان‌طور که از نام آن پیداست وزن آن نسبت به میلگرد سنگین، کمتر می‌باشد.

مهم است بدانید وزن میلگرد سبک در بازه استاندارد است بنابراین سبک بودن وزن میلگرد دلیل بر مقاوم نبودن یا بی‌کیفیت بودن آن نیست.

تعداد کمی از تولیدکنندگان فولاد، میلگرد سبک تولید کرده و به فروش می‌رسانند. البته پیمانکاران و مصرف‌کنندگان زیادی استفاده از این نوع میلگرد را ترجیح می‌دهند.

کارخانجات فولاد راد همدان، سیرجان حدید جنوب، آناهیتا گیلان و فولاد حسن رود از جمله تولیدکنندگان میلگرد سبک می‌باشند. برای مطالعه بیشتر در مورد این نوع میلگرد پیشنهاد می‌شود حتما دانشنامه زیر را مطالعه کنید.

بخوانید: سبک‌ترین میلگرد در بازار آهن آلات

لازم به ذکر است به طور معمول برای میلگرد سنگین پسوند به کار برده شده، استفاده نمی‌شود و در صنعت آهن و فولاد با نام "میلگرد فولادی" شناخته می‌شود و در اکثر کارهای ساختمانی به کار می‌رود. اما میلگرد سبک دقیقا به همین نام شناسایی و خریداری می‌شود. میلگرد سبک نیز در کارهای ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد.

رابطه وزن با قیمت میلگرد

بعد از بررسی میلگرد سبک و سنگین به تاثیر وزن بر قیمت میلگرد بپردازیم. اگر تا به حال به قیمت میلگرد کارخانجات مختلف نگاهی کرده باشید احتمالا متوجه تفاوت نرخ‌ها با هم شده باشید.

بیشتر مصرف‌کنندگان ممکن است این تصور را داشته باشند که میلگرد سبک ارزان‌تر از قیمت دیگر میلگردها باشد. چرا که وزن کمتری داشته و قیمت هر شاخه میلگرد برحسب وزن کیلویی آن محاسبه می‌شود.

بنابراین با توجه به سبک بودن این نوع میلگرد پس باید قیمت کمتری نیز داشته باشد. اما باید گفت میلگرد سبک گران‌تر از میلگرد سنگین است. برای کامل متوجه شدن قضیه، جدول‌های زیر را بررسی نمایید.

جدول میلگرد حسن رود
جدول میلگرد حسن رود
جدول میلگرد نیشابور
جدول میلگرد نیشابور

جدول اول مربوط به میلگرد حسن رود می‌باشد، یکی از تولیدکنندگانی که میلگرد سبک تولید می‌کند. برای این کار بهتر است در جدول زیر، ستون "وزن" را با وزن جدول بعدی مقایسه کنید. (حداقل تفاوت وزنی یک کیلوگرمی بارز است)

جدول دوم مربوط به میلگرد نیشابور است که از جمله میلگردهای (سنگین) پرطرفدار در بین مصرف‌کنندگان می‌باشد.

در هر دو جدول، سایز و استاندارد میلگردها یکسان بوده و وزن و قیمت هر کدام در مقابل سایز مربوطه قرار داده شده است. توجه کنید قیمت مربوط به نهم فروردین سال 1401 است.

قیمت میلگرد ثابت نیست و روزانه در حال تغییر است این دو جدول صرفا برای مقایسه آورده شده است، برای بررسی قیمت روز آهن می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید.

میلگرد سنگین بهتر است یا سبک؟

نوع میلگرد براساس نوع سازه انتخاب می‌شود. مهم است میلگرد به کار برده شده در اجرای ساختمان توانایی تحمل نیروهای جانبی وارد شده بر سازه را داشته باشد. وزن میلگرد در استحکام و مقاومت آن بسیار تاثیرگذار است، به طوریکه اگر وزن میلگرد از حد مجاز کمتر باشد نشان بر بی‌کیفیت بودن آن است.

وزن هر دو میلگرد سبک و سنگین تولید شده در بازه استاندارد می‌باشد و توسط تولیدکنندگان معتبر ساخته و عرضه می‌شود. هر دو میلگرد کیفیت لازم را دارند و براساس نوع ساختمان، ترجیح مهندس سازه و مهندس طراح انتخاب می‌شود. جنس هر دو میلگرد یکسان بوده و از فولاد ساخته شده است تنها تفاوت این دو میلگرد در وزن آنهاست.

بنابراین نمی‌توان گفت کدام یک از این دو نوع میلگرد مناسب‌تر است. براساس ترجیج مهندس سازه، مسائل اقتصادی و دیگر موارد مربوطه نوع میلگرد مناسب انتخاب می‌شود.

بخوانید: بررسی تاثیر وزن بر قیمت میلگرد | چرا میلگرد سبک گران‌تر از میلگرد سنگین است؟

جمع بندی

در نتیجه هر آنچه که در این دانشنامه گفته شد، گران‌تر بودن میلگرد سبک نسبت به میلگرد سنگین مشخص شد. همچنین بررسی شد که هیچ کدام از دو مورد نام برده شده بی‌کیفیت یا غیراستاندارد نیست.

برای خرید انواع و بررسی قیمت میلگرد تولید شده توسط کارخانجات مختلف می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید و یا با شماره 04133250280 تماس بگیرید.

۰۹۵۴۰
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱