سبک‌ترین میلگرد در بازار آهن آلات | معرفی تولیدکنندگان میلگرد سبک

سبک‌ترین میلگرد در بازار آهن آلات | معرفی تولیدکنندگان میلگرد سبک

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 9 دقیقه

وزن، طول و قطر میلگرد بر اساس اعداد معین استاندارد تولید می‌شود. برخی از تولیدکنندگان میلگرد، وزن میلگرد تولیدی خود را از حد استاندارد تعریف شده سبک‌تر می‌سازند. در این دانشنامه بررسی خواهیم کرد که میلگرد سبک چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا میلگرد سبک‌وزن در کیفیت سازه تأثیر دارد؟ علت بالا بودن قیمت میلگرد سبک چیست؟

در ادامه همراه ما باشید تا به تمامی این سؤالات پاسخ دهیم.

میلگرد سبک چیست؟

قبل از هر چیز باید خاطر نشان کرد که سبک وزن بودن میلگرد و نیز تمامی پروفیل‌ها و مصالح آهنی بایستی بر اساس بازۀ استاندارد باشد. اگر وزن مصالح مصرفی خارج بیش از حد استاندارد کم باشد، آن مقطع پاسخ‌گوی بارگذاری سازه نخواهد بود؛ حتی ممکن است مشکلات جدی به بار آورد. 

سایز میلگرد، طول و قطر آن وابسته به وزن میلگرد است زیرا کم بودن بیش از استاندارد، موجب کاهش قطر و طول یا حتی تغییر در نوع آج‌های میلگرد خواهد شد. استفاده از میلگرد غیراستاندارد ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

بهتر است به سؤال اصلی (میلگرد سبک چیست؟) بپردازیم.

در صنعت آهن‌آلات به میلگردی که وزن سبک‌تری نسبت به عرف تولید اکثر کارخانجات داشته باشد، میلگرد سبک گفته می‌شود. سبک‌وزن بودن این نوع میلگرد در بازۀ استاندارد تعیین می‌شود.

در ادامه علاوه بر بررسی این مقطع فولادی، کارخانه‌های تولید میلگرد سبک را بررسی خواهیم کرد.

دو کارخانۀ فولاد راد همدان و فولاد ظفر بناب سبک‌ترین میلگرد (استاندارد) بازار را تولید و عرضه می‌کنند. در ادامه با بررسی هر دو تولیدکننده و جداول وزنی مربوط، میلگرد سبک را با تولیدات دیگر کارخانجات و نیز با استاندارد میلگرد مقایسه خواهیم کرد.

بخوانید: شکل هندسی میلگرد | تاثیر آج میلگرد بر چسبندگی بین میلگرد و بتن

میلگرد فولاد راد همدان

تصویر میلگرد راد همدان

کارخانه راد همدان از سال 1396 در شهرک ویان استان همدان در زمینی به وسعت 50 هزار متر مربع شروع به فعالیت کرد. این تولیدکننده با ظرفیت تولید 500 هزار تن در سال، میلگرد آجدار در استاندارد A2 و A3 تولید می‌کند. استانداردهای رعایت شده برای ساخت میلگرد راد، استاندارد ملی ISIRI 3132 و استاندارد بین المللی DIN 488 و BS EN 4449 است.

این کارخانه با استفاده از تجهیزات اروپایی و طبق استانداردهای جهانی، میلگردی سبک‌تر از دیگر کارخانجات میلگرد ایران تولید می‌کند و کیفیت و استاندارد بودن محصولات خود را با برگه آنالیز و آزمایش مختص هر میلگرد تأیید می‌کند. نام تجاری حک شده بر روی هر شاخه میلگرد RAD است.

وزن و قیمت میلگرد فولاد راد همدان

میلگرد فولاد ظفر بناب

تصویر میلگرد ظفر بناب

کارخانه ظفر بناب در سال 1386 در استان آذربایجان شرقی در شهرستان بناب آغاز به فعالیت کرد. این کارخانه علاوه بر میلگرد که از جمله محصولات اصلی آن است محصولاتی مثل نبشی، ناودانی و تیرآهن نیز تولید می‌کند. این تولیدات براساس استانداردهای DIN و ASTM و استاندارد ملی ISIRI است.

وزن و قیمت میلگرد فولاد ظفر بناب

فولاد ظفر بناب تولیدکنندۀ میلگرد سبک وزن در شمال غرب کشور است که گواهینامه‌های ISO 14001، ISO 18001 و ISO 90001 برای کیفیت محصولات خود دریافت کرده است. نام تجاری حک شده بر روی میلگرد فولاد ظفر، ZN می‌باشد.

مقایسه وزن میلگرد راد همدان و فولاد ظفر بناب با حداقل وزن استاندارد:

جدول وزن میلگرد سبک
توجه: تمامی وزن‌ها از داده‌های آماری واحد فروش جمع آوری شده و تقریبی می‌باشند.
جالب است بدانید که :

وزن میلگرد هرچقدر سبک‌تر باشد تعداد شاخه‌ها در هر بندیل بیشتر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت این موضوع هم به نفع مصرف کننده و هم به نفع فروشنده است؛ چرا که آهن فروشان به صورت کیلویی خرید کرده ولی شاخه‌ای می‌فروشند.

معرفی بهترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد سبک

در این قسمت تمامی تولیدکنندگان میلگرد سبک در ایران را لیست کرده‌ایم:

  • فولاد راد همدان؛
  • فولاد ظفر بناب؛
  • کارخانجات حدید سیرجان جنوب؛
  • فولاد آناهیتا گیلان؛
  • فولاد گیلان حسن رود.

تاثیر وزن بر قیمت میلگرد

علاوه بر نوسانات بازار ارز و میزان عرضه و تقاضا عوامل دیگری هم بر قیمت میلگرد تأثیرگذار است؛ عواملی مانند وزن، طول، بسته بندی آن و کارخانۀ تولیدکننده. میلگرد راد همدان نسبت به تولیدکنندگان هم‌تراز خود قیمت بیشتری ارائه می‌کند و علت آن را تولید میلگرد سبک با کیفیت بالا طبق استانداردهای غربی بیان کرده است. 

یعنی میلگرد این کارخانه با به کار گرفتن امکانات و تجهیزات مدرن و پیشرفته تولید می‌شود. همچنین آجدار کردن میلگرد سبک براساس استاندارد، قطعا بر قیمت میلگرد تاثیرگذار خواهد بود.

با اینکه قیمت نرخ تولیدکنندگان میلگرد سبک در بازار آهن آلات زیاد است اما با توجه به وزن محصول، خرید این نوع میلگرد مقرون به صرفه‌تر است.

لازم به ذکر است :

سبک وزن بودن میلگرد فولاد ظفر بناب و فولاد راد همدان در تلرانس استاندارد است.

به‌عنوان مثال 20 شاخه میلگرد فولاد راد همدان را با 20 شاخه میلگرد آجدار از دیگر تولیدکنندگان را از لحاظ قیمت و وزن نهایی مقایسه می‌کنیم:

مشخصات میلگرد راد همدان:

  • میلگرد آجدار سبک؛
  •  استاندارد A3؛
  • سایز 14؛
  • وزن 13/5 کیلوگرم؛
  • قیمت 18.385 تومان (قیمت به روز نمی‌باشد).

مشخصات میلگردی مقایسه‌ای:

  • میلگرد آجدار؛
  • استاندارد A3؛  
  • سایز 14؛
  • وزن 14 کیلوگرم؛
  • قیمت 17.950 تومان (قیمت به روز نمی‌باشد). 
مقایسه قیمت تمام شده میلگرد سبک با میلگرد با وزن نرمال
مقایسه وزن و قیمت میلگرد آجدار A3 سایز 14

با بررسی قیمت نهایی به دست آمده با توجه به اینکه قیمت هر شاخه میلگرد سبک بیشتر از دیگر نمونه میلگردهای بازار است؛ اما مبلغ نهایی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.  این موضوع به نفع مصرف کننده است.

قبل از خرید میلگرد پیشنهاد می‌شود مقاله زیر را برای داشتن خریدی باکیفیت و مطمئن مطالعه کنید. تمامی نکاتی که باید در زمان خرید میلگرد و بعد از تحویل آن بدانید به طور جامع بیان شده است.

بخوانید: راهنمای خرید میلگرد | شرایط خرید از عصرآهن

وزن میلگرد استاندارد

خصوصیات مکانیکی، شیمیایی، ویژگی هندسی میلگرد و آهن آلات که شامل وزن، مقامت کششی و تسلیم و... است باید بر اساس استاندارد تعیین و تولید شود. استانداردهای مورد استفاده در ایران سه نوع است؛ استاندارد میلگرد روسی، استاندارد ISIRI 3132 (استاندارد ملی میلگرد ایران) و آیین نامه آبا. 

به غیر از استانداردهای داخلی از استاندارهای غربی نیز استفاده می‌شود.

طول میلگرد استاندارد، 12 متر است البته سایزهای کمتر از 10 میلی‌متر به صورت کلاف نیز تولید می‌شوند. در جدول زیر اندازۀ قطر، وزن طولی و سطح مقطع مربوط به هر کدام از سایزهای میلگرد را می‌توانید بررسی کنید.

لازم به ذکر است عصرآهن، وزن محصول خریداری شده را در فاکتور لحاظ می‌کند و شما بعد از تحویل بار می‌توانید وزن محصول را با وزن نوشته شده در فاکتور کنترل کنید. برای بررسی جدول وزن میلگرد روی لینک کلیک کنید.

جدول وزنی میلگرد استاندارد

بخوانید: اندازه گیری سایز میلگرد | آشنایی با سایزهای میلگرد و روش‌های اندازه‌گیری

محاسبه وزن میلگرد

فرمول زیر ساده ترین روش برای محاسبه وزن میلگرد است. البته با استفاده از جدول اشتال هم می‌توان وزن محصول را به دست آورد.

جدول وزنی میلگرد استاندارد

بخوانید: بررسی تاثیر وزن بر قیمت میلگرد | چرا میلگرد سبک گران‌تر از میلگرد سنگین است؟

نکته مهم: برخی کارخانجات برای سبک‌تر شدن میلگرد تولیدی، وزن میلگرد را کمتر از تلرانس استاندارد می‌سازند. در این صورت هر چند وزن میلگرد کم است ولی مقطع غیراستانداردی است و خرید آن به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

تفاوت این میلگرد با میلگرد سبک در این است که میلگرد سبک دارای وزن استاندارد بوده ولی میلگرد نوع اول غیراستاندارد است و کیفیت لازم را ندارد.

توصیه ما این است، هنگام تحویل کالا به‌صورت رندوم چند شاخه میلگرد را وزن کنید و با وزن استاندارد مقایسه کنید، در صورت مغایرت بیش از حد حتما به فروشنده یا کارخانه اطلاع دهید.

به‌عنوان مثال در برخی خریدها گزارش شده است که مصرف‌کننده، میلگرد 16 خریداری کرده ولی وزن آن برابر میلگرد 14 است. مصرف این نوع میلگرد در سازه مشکلات و خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

نحوۀ خرید میلگرد سبک

برای خرید میلگرد از کارخانه‌های تولید میلگرد سبک در ایران بهتر است به مراکز معتبر فروش مراجعه کنید. عصرآهن با همکاری بیش از 30 سال با تمامی این کارخانجات، خریدی مناسب و به‌صرفه را برای‌تان رقم خواهد زد.

برای خرید میلگرد سبک یا مشورت با کارشناسان فروش کافیست با شمارۀ 0414180 تماس بگیرید.

جمع بندی

وزن میلگرد سبک نسبت به دیگر میلگردهای موجود در بازار کمتر است اما این کم بودن وزن دلیل بر استاندارد نبودن یا بی‌کیفیتی محصول نیست. در حال حاضر دو کارخانه فولاد ظفر بناب و فولاد راد همدان سبک‌ترین میلگرد موجود در بازار ایران را تولید می‌کنند.

برای اطلاع از قیمت روز میلگرد این دو کارخانه و تمامی تولیدکنندگان آهن ایران و نیز بررسی وزن محصولات، می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید.

بررسی‌های لازم در خصوص میلگرد سبک وزن در دانشنامه فوق انجام شد شما می‌توانید با آنالیز دقیق آن نسبت به خرید میلگرد اقدام کنید. در صورت نیاز به مشاوره رایگان در خصوص خرید میلگرد و آهن آلات با شماره 0414180 با ما در تماس باشید، تیم پشتیبانی عصرآهن پاسخ‌گوی سؤالات شما خواهد بود.

سؤالات متداول

میلگرد کدام کارخانه سبک‌تر است؟

فولاد راد همدان، فولاد ظفر بناب، کارخانجات حدید سیرجان جنوب، فولاد آناهیتا گیلان و فولاد گیلان حسن رود.

جدول وزن میلگرد سبک چقدر با دیگر میلگردها تفاوت دارد؟

وزن میلگرد بک با دیگر میلگردها تفاوت دارد. برای بررسی جدول وزن هر کدام به متن مقاله مراجعه کنید. جدول وزن میلگرد برای دسترسی راحت‌تر در لینک مقاله قرار داده شده است.

آیا میلگرد سبک مناسب‌تر است؟

میلگرد سبک وزن کمتری دارد و موجب کاهش وزن کل سازه می‌شود؛ اما از نظر قیمت و کیفیت باید با دیگر میلگردها مقایسه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

۲۱۶۴۳۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.arrow
۴۱۸۰ - ۰۴۱