همه آنچه که باید در مورد خرید آهن آلات از بورس بدانید

همه آنچه که باید در مورد خرید آهن آلات از بورس بدانید

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 12 دقیقه

خرید آهن آلات از بورس کالا از روش‌هایی است که در صنعت فولاد، طرفداران خود را دارد. در این مقاله قصد داریم این روش خرید را مرحله‌به‌مرحله بررسی کنیم.

برای آشنایی بیشتر، متن مقاله را مطالعه کنید و اگر سؤالی در این زمینه داشتید از بخش «ارسال دیدگاه» با ما به اشتراک بگذارید.

در سال‌های اخیر، عرضه در بورس آهن آلات افزایش چشمگیری داشته است و کارخانه‌های تولیدی برای حضور در بورس کالا تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند.

بورس کالا که با هدف ایجاد تعادل در بازار از اوایل دهۀ هشتاد کار خود را آغاز کرده در چند سال اخیر به مرجعِ اصلیِ کشف بهتر قیمت آهن تبدیل شده است. در واقع بعد از تعیین قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا، قیمت بازار مشخص می‌شود.

مطمئناً تداوم عرضه بورس کالا و منظم‌شدن آن می‌تواند بازار فولاد را تنظیم کند و قیمت‌های محصولات فولادی را به قیمت واقعی آن‌ها نزدیک‌تر نماید.

اگر شما نیز به‌عنوان عرضه‌کننده یا خریدار، قصد معامله محصولات فولادی در بورس آهن آلات را دارید و به‌دنبال اطلاعات تکمیلی در مورد نحوه خرید و فروش و عرضه فولاد در بورس کالا هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. 

ما در ابتدا کمی در مورد بورس آهن آلات و اهمیت عرضه محصولات فولادی در بورس کالا برای شما صحبت می‌کنیم و پس از آن جزئیات کاملی از نحوه خرید آهن آلات از بورس کالا را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

بخوانید: راهنمای کامل خرید میلگرد از بورس کالا

جایگاه مقاطع فولادی در بورس کالا

بورس آهن آلات در واقع بازاری است که عرضه و تقاضای آهن در آن در چهارچوب خاص و تحت نظارت وزارت صمت انجام می‎شود. در واقع مقاطع فولادی و شِمش در روزهای خاصی توسط تولیدکنندگان در بورس کالا عرضه و در اختیار خریداران قرار می‌گیرند.

از عرضه‌کنندگان بورس كالای ايران در حوزه فولاد می‌توان به شرکت‌های زیر اشاره کرد:

  • فولاد مبارکه اصفهان؛
  • ذوب آهن اصفهان؛
  • مجتمع فولاد خراسان؛
  • فولاد البرز ایرانیان؛
  • فولاد جاوید بناب؛
  • صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه؛
  • فولاد آذربایجان.

البته عرضه‌کنندگان مقاطع آهنی در بورس كالای ايران در حوزه فولاد فقط به این مواردی که اشاره کردیم محدود نمی‌شوند و لیست تمامی عرضه‌کنندگان در سایت بورس کالای ایران موجود است. 

برای عرضه بورس کالا کارخانه‌های تولیدی محصولات خود را یک روز قبل از عرضه از طریق کارگزاری در اختیار کارشناسان بورس کالا قرار می‎دهند تا پس از بررسی، کارشناسی و قیمت‌گذاری، کالای موردنظر در بورس کالا عرضه شود.

عرضه آهن آلات در بورس کالا شامل عرضۀ تمامی مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و شمش است. البته عرضه فولاد در بورس کالا فعلا در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه صورت می‌گیرد. 

به ترتیب عرضه ورق فولادی در روز دوشنبه، شمش در روز سه‌شنبه مقاطع فولادی طویل مثل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در روز چهارشنبه معامله می‌شوند. 

زمان بندی عرضه آهن آلات در بورس کالا

در مورد فروش آهن آلات از بورس کالا هیچ محدودیتی برای هیچ تولیدکننده‌ای در کشور وجود ندارد و همه می‌توانند پس از دریافت کد معاملاتی از بورس کالای ایران معاملات خود را انجام دهند.

با اینکه معاملات آهن آلات در خارج از چهارچوب بورس کالا نیز انجام می‌‎شود؛ اما خرید و فروش در بورس مزایای خاص خود را دارد. 

شاید مهم‌ترین مزیتی که معاملات در بورس کالا نسبت به خرید و فروش آزاد دارد، قابلیت پیگیری و نظارت بر آن در چهارچوب قانون است و خیال خریداران از این بابت راحت‌ خواهد بود. 

همچنین محصولاتی که در بورس آهن آلات عرضه می‌شوند با توجه به کارشناسیِ صورت گرفته، استانداردهای لازم جهت عرضه را دارد. به‌طور کلی شما در بستر امنی می‌توانید خریدتان را انجام دهید. 

شما برای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا یا خرید آن نیاز به ثبت‌نام و دریافت کد معاملاتی دارید که ما در ادامه هر یک از این مراحل را به صورت کامل توضیح داده‌ایم. 

ثبت‌نام و اخذ کد معاملاتی برای فروشنده

برای انجام معاملات در بورس کالا شما نیاز به کد معاملاتی دارید. بدین منظور شما باید مدارک و مستندات خود را تکمیل و به کارگزار دارای مجوز فعالیت در بازار ارائه دهید.

تمامی مدارک موردنیاز برای اخذ کد معاملاتی در سایت بورس کالای ایران موجود هستند و شما می‌توانید برای مشاهده‌ این مدارک به بخش فرایند ارائۀ کد بورسی به مشتریان در سایت بورس کالا مراجعه کنید. 

توجه کنید که ثبت‌نام و اخذ کد معاملاتی بدون هیچ هزینه‌ای بوده و در طی حداکثر سه روز کاری کد معاملاتی ارائه خواهد شد. پس از دریافت کد شما می‌توانید معاملات خود را در بورس کالا انجام دهید.

همین طور لیست تمامی کارگزاران فعال در سایت بورس کالا اعلام شده‌اند. جهت مشاهدۀ این لیست روی کارگزاران فعال کلیک کنید.

نحوه عرضه بورس آهن آلات

پس از دریافت کد معاملاتی این امکان برای شما فراهم خواهد شد تا محصولات فولادی خود را در بورس کالای ایران عرضه کنید. در حال حاضر بیش از 75 عرضه‌کنندۀ فولاد و بسیاری از تولیدکنندگان به‌نام در صنعت فولاد در بورس کالا حضور دارند.

اگر شما نیز به‌عنوان عرضه‌کننده‌ می‌خواهید در بورس کالا فعالیت کنید، باید مدارک پذیرش کالا از جمله فرم درخواست پذیرش را به کارگزاری ارسال کنید. 

فرم تقاضای خرید شامل مشخصات زیر است:

  • مشخصات کالای قابل عرضه 
  • حجم کالای قابل عرضه 
  • حداکثر افزایش عرضه توسط عرضه‌‎کننده 
  • نوع معامله 
  • قیمت پایه
  • تاریخ عرضه 
  • نام عرضه کننده و تولیدکننده
  • نوع تسویه
  • مکان و زمان تحویل
  • نوع بسته‌بندی 

تمامی مدارک پذیرش کالا در بازار فیزیکی در سایت بورس کالای ایران موجود هستند؛ البته جهت عرضه بورس آهن آلات شرایط خاصی از سمت بورس کالای ایران اعلام شده است که شما می‌توانید این شرایط را در خود سایت بورس کالای ایران مطالعه کنید. 

در مورد نحوه عرضه فولاد در بورس کالا، کارگزاری مربوطه تمامی مدارک را در اختیار شما قرار خواهد داد و شما می‌توانید اطلاعات لازم را از آن‌ها دریافت کنید.

مراحل خرید آهن آلات از بورس

در این قسمت تمامی مراحل خرید آهن آلات از بورس کالا را معرفی خواهیم کرد. شما نیز برای خرید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

دریافت کد معاملاتی

شما به‌عنوان خریدار بدون کد معاملاتی نمی‌توانید مستقیماً در بورس کالا فعالیتی داشته باشید. جهت دریافت کد بورسی و امکان خرید باید حتما یک کارگزاری فعال را انتخاب کنید. لیست تمامی کارگزاران فعال در سایت بورس کالا اعلام شده‌اند. جهت مشاهده‌ این لیست روی کارگزاران فعال کلیک کنید.

شما می‌توانید به صورت شخص حقیقی (انفرادی) کد بورسی دریافت کنید و معاملات خود را انجام دهید یا اینکه به عنوان شخص حقوقی یعنی در چهارچوب یک سازمان یا شرکت اقدام به دریافت کد معاملاتی نمایید. 

نکتۀ دیگری که باید به آن توجه کنید این است که شما باید حساب بانکی که قرار است، خریدتان را با آن انجام دهید به کارگزاری معرفی کنید. 

اگر به هر دلیلی نتوانستید کد معاملاتی را دریافت کنید یا مراحل خرید در بورس کالا را به‌درستی طی کنید، می‌توانید آهن آلات موردنیاز خود را از مجموعه عصرآهن خریداری نمایید. 

علاوه بر این قیمت روز آهن‌آلات در سایت عصرآهن موجود است و شما به‌راحتی می‌توانید به صورت لحظه‌ای از قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی اطلاع یابید.

مشاهده‌ عرضه‌ها

اطلاعیۀ عرضۀ آهن‌آلات معمولاً یک روز قبل از عرضه در سایت بورس کالای ایران قرار داده می‌شود و ممکن است در طول روز چندین بار به‌روزرسانی شوند. برای مشاهده‌ اطلاعیه‌ عرضه‌ها باید مطابق عکس زیر به سایت بورس کالای ایران مراجعه کنید. 

مراحل خرید آهن آلات از بورس کالا 1

همان طور که در عکس زیر نیز مشاهده می‌کنید با انتخاب گروه صنعتی و فولاد عرضه‌های روز برای شما نشان داده خواهند شد. همین طور می‌توانید با انتخاب تاریخ مشخص، عرضه‌های آن تاریخ را ببینید. 

مراحل خرید آهن آلات از بورس کالا 2

شما می‌توانید تمامی مشخصات محصول عرضه شده را از نام کالا تا قیمت پایه و حجم آن در جدول عرضه‌ها مشاهده کنید.

با کلیک روی فلش در سمت راست (در عکس زیر با کادر قرمز مشخص شده است) مشخصات دیگری از کالا نیز نمایش داده می‌شوند که با انتخاب تیک هر گزینه می‌توانید آن را به لیست اضافه کنید. 

مفهوم هر گزینه در بخش اصطلاحات رایج در ادامۀ مطلب برای شما توضیح داده شده است. در صورتی که آشنایی با این مفاهیم ندارید، حتما این بخش از مطلب را با دقت مطالعه کنید.

مراحل خرید آهن آلات از بورس کالا 3

توجه کنید که قیمت پایه از طرف کارگزار فروشنده اعلام می‌شود و با قیمت نهایی که از سمت خریداران اعلام می‌شود، تفاوت خواهد داشت.

شما در کنار ارسال فرم تقاضای خرید باید 50 درصد از معامله که با قیمت پایه محاسبه می‎شود را به حساب بورس کالا واریز کنید؛ البته این مقدار پرداختی قبلاً 10درصد معامله‌ بود که در حال حاضر مقدار آن به 50 درصد معامله افزایش یافته است.

ارسال فرم سفارش خرید به کارگزاری

شما باید هر بار قبل از خرید از بورس آهن آلات، فرم سفارش خرید کالا را تکمیل و برای کارگزاری ارسال کنید. نمونه‌ای از این فرم را در زیر مشاهده می‌کنید. این فرم شامل مشخصات کالای موردنیاز، نام تولیدکننده و حداکثر قیمت خرید است. 

حداکثر زمان ارسال فرم سفارش خرید تا ساعت 10 صبح روز عرضه است.

فرم سفارش خرید کالا از بورس کالا
فرم سفارش خرید کالا از بورس کالا

پس از ثبتِ سفارش شما توسط کارگزاری این امکان برای شما فراهم خواهد شد که در زمان عرضه کالا در تالار معاملات رقابت کنید؛ البته شما به‌عنوان خریدار باید از زمان‌بندی دقیق عرضۀ محصولات فولادی مطلع باشید تا بتوانید نسبت به ارسال فرم سفارش خرید اقدام کنید. زمان‌بندی محصولات فولادی در حال حاضر به شکل زیر است.

حضور در تالار بورس در روز عرضه

زمانی که شما مراحل بالا را طی کردید، اجازۀ خرید را در بورس کالا به‌دست خواهید آورد. در روز عرضه، شما باید به تالار معاملات مراجعه کنید.

برای این کار روی «نمای بازار» کلیک کنید سپس به ترتیب «لینک اصلی»، «فیزیکی» و «بازار صنعتی» را انتخاب کنید. با مراجعه به این قسمت از وب‌سایت با صفحۀ زیر روبرو خواهید شد.

تالار معاملات بورس کالا

تالار بورس جایی است که خرید و فروش محصولات مختلف در آن انجام می‌شود و برندگان عرضه در زمان معامله در آن نمایش داده می‌شوند. 

تمامی محصولات فولادی از جمله شمش، میلگرد و تیرآهن در بورد اول یعنی صنعتی خرید و فروش می‌شوند و شما با کلیک روی گزینه مدنظر می‌توانید تمامی محصولات را مشاهده کنید. زمان شروع و زمان پایان نیز در سمت چپ کادر قرار گرفته‌ است. 

رقابت برای خرید آهن آلات از بورس، بسته به میزان عرضه‌وتقاضا دارد. اگر حجم عرضه بیشتر یا  برابر با میزان تقاضا باشد، رقابتی بین متقاضیان وجود نخواهد داشت و معامله با قیمت اعلامی از سمت کارگزار فروشنده انجام می‌پذیرد؛ اما اگر میزان عرضه از تقاضا کمتر باشد، باید منتظر رقابت باشید. مانند مزایده، افرادی که بالاترین قیمت را در فرم ارسالی اعلام کرده باشند، در این رقابت برنده خواهند شد.

اگر شانس با شما یار نباشد و برنده این رقابت نشوید، می‌توانید آهن آلات موردنیاز خود، از جمله میلگرد، تیرآهن و ورق را از مجموعه‌ عصرآهن خریداری نمایید. 

در هر سبد کالا شما می‌توانید جزئیات عرضه مثل نماد کالا، نام کالا،  تولیدکننده و محل تحویل بار را ببیند. در بخش جزئیات سفارش نیز قیمت فروشنده، میزان عرضه نمایش داده شده‌اند.

این بوردی که در بالا مشاهده می‌کنید، پس از انجام رقابت نشان داده شده است که بالاترین قیمت‌های خریداران و میزان تقاضای هر کدام از آن‌ها را مشخص می‌کنند.

هماهنگی لازم جهت معامله و تسویه

خرید آهن آلات از بورس کالا اگر رقم پیشنهادی شما، بالاترین رقم باشد و برندۀ رقابت شوید، صورت حسابی برای شما از سمت کارگزاری ارسال خواهد شد و شما باید تا مهلت مقرر تسویۀ خود را انجام دهید.

این صورت حساب شامل سررسید تحویل کالا و سررسید تسویه است و شما باید تا زمان مقرر مابه‌التفاوت معامله را به کارگزاری پرداخت کنید.

معمولا تا ۳ روز بعد از مهلت مقرر این فرصت به شما داده می‌شود که صورت حساب را پرداخت کنید. بعد از ۳ روز در صورت عدم پرداخت، خرید شما لغو خواهد شد و 5 درصد ارزش قرارداد به‌عنوان جریمه از مبلغ پرداختی شما کسر شده و مابغی به شما برگردانده خواهد شد. 

‌ 

اصطلاحات رایج در بورس کالا

ما در بالا تمامی موضوعاتی که در مورد خرید آهن آلات از بورس محصولات فولادی در بورس وجود دارند را بررسی کردیم. در این بخش می‌خواهیم در مورد اصطلاحاتی که ممکن است به هنگام مشاهدۀ اطلاعیۀ عرضه با آن‌ها موجه شوید را با شما به اشتراک بگذاریم. 

اگر با اصطلاح دیگری در بورس کالا مواجه شدید و معنی آن را نمی‎دانید می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم شما را با مفهوم آن آشنا کنیم.

حداقل عرضه: برای هر کالا طبق مقررات، کمترین مقدار مجاز عرضه وجود دارد که با نام حداقل عرضه شناخته می‌شود. 

قیمت پایه: قیمتی است که از طرف کارگزار فروشنده برای هر کالا اعلام می‌شود.

نوع قرارداد: نوع قراردادها در عرضه فولاد در بورس کالا بیشتر به دو صورت نقدی و سَلَف صورت می‌پذیرد که در مورد قراردادهای نقدی، همان طور که از نام آن نیز مشخص است، خریدار کل مبلغ را به صورت نقد پرداخت می‌کند و فروشنده نیز حداکثر طی سه روز کالای موردنظر را به خریدار تحویل می‌دهد؛ اما در مورد قرارداد سَلَف کل مبلغ در زمان معامله به کارگزاری پرداخت می‌شود و فروشنده متعهد می‌شود که کالای موردنظر را در تاریخ مشخصی به خریدار تحویل دهد. 

حداکثر افزایش عرضه: یعنی عرضه‌کننده کالا تا چه سقفی می‌تواند میزان عرضۀ خود را افزایش دهد.

‌‌

حداقل خرید: کمترین مقداری از کالا که هر کارگزار می‌تواند آن را بخرد.

حداکثر خرید در صورت وجود: حداکثر خرید برای هر عرضه همان برابر با میزان عرضه تولیدکننده می‌باشد.

حداقل تغییر قیمت سفارش: کمترین مقدار مجاز تغییر قیمتی سفارش‌‏های ثبت شده در سامانه معاملاتی است.

اتاق پایاپای: یکی از واحدهای بورس کالای ایران که وظیفۀ آن تسویۀ معاملات انجام شده است. 

نماد معاملاتی: نماد معاملاتی که در جدول عرضه‌ نیز آن را دیدید، شناسه‎ای است که بورس کالا به هر یک از کالاها می‌دهد.

بخوانید: قیمت آهن آلات در بورس کالا | یک بررسی کامل برای خریداران آهن

سخن آخر

سعی کردیم تمامی مواردی که برای خرید آهن آلات از بورس کالا لازم بود را در این مقاله توضیح دهیم. کافی است در روز عرضه مقاطع ساختمانی تالار بورس کالا را بررسی کنید. برای خرید مقاطع فولادی از بورس کالا می‌توانید از طریق مجموعۀ عصرآهن اقدام کنید.

۰۱۴۱۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱