بندیل تیرآهن چیست؟ | در هر بندیل چند شاخه تیرآهن وجود دارد؟

بندیل تیرآهن چیست؟ | در هر بندیل چند شاخه تیرآهن وجود دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 7 دقیقه

برای اینکه مقاطع طویل فولادی به‌راحتی از کارخانه به محل مورد نظر ارسال شود، آن‌ها را بسته‌بندی می‌کنند. به بسته‌بندی مقاطع آهنی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی بندیل گفته می‌شود. در این دانشنامه به بندیل تیرآهن و تمام اطلاعات مربوط به آن می‌پردازیم.

اگر قصد خرید تیرآهن دارید باید بدانید که محصول خریداری شده چگونه به محل پروژه ارسال می‌شود، چگونه بسته‌بندی می‌شود، چه ویژگی‌هایی دارد و هر بندیل چند شاخه تیرآهن دارد؛ در ادامه با ما همراه باشید چون می‌خواهیم به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

بندیل تیرآهن چیست؟

بندیل تیرآهن یک نوع بسته‌بندی است که برای حمل و نقل تیرآهن استفاده می‌شود. بندیل (Bundle) به معنای دسته است و شاخه‌های تیرآهن توسط تسمه‌هایی به یکدیگر متصل می‌شوند تا حمل و نقل آن‌ها راحت‌تر انجام شود. 

هر بندیل تیرآهن مجموعه‌ای از تیرآهن‌های هم‌سایز است که در کنار یکدیگر قرار گرفته و معمولاً به‌وسیله ۴ ردیف تسمه محکم شده‌اند. بندیل تیرآهن در کارخانه‌های تولید تیرآهن بسته‌بندی می‌شود و وزن بندیل براساس سایز، ابعاد و تعداد شاخه‌هایی که در هر بسته قرار داده می‌شود تعیین می‌گردد.

تصویر بندیل تیرآهن

مشخصات پلاک بندیل تیرآهن

روی هر بندیل تیرآهن که از کارخانه مدنظر ارسال می‌شود پلاکی نصب می‌گردد. که در روی آن اطلاعات مهم و موردنیاز نوشته می‌شود. این پلاک فلزی که روی هر بندیل تیرآهن نصب می‌گردد شامل اطلاعات زیر است:

  • نام تولیدکننده؛
  • سایز محصول؛
  • وزن بندیل؛
  • طول شاخه‌ها؛
  • علامت اختصاری کارخانه؛
  • آرم استاندارد ایران؛
  • اسم محصول؛
  • تاریخ تولید.

بخوانید: همه چیز درباره تیرآهن

وزن بندیل تیرآهن

وزن بندیل تیرآهن براساس سایز، ابعاد و تعداد شاخه‌هایی که در هر بسته قرار داده می‌شود تعیین می‌گردد، وزن بندیل هر کارخانه ممکن است با هم متفاوت باشد.

دلیل تفاوت در وزن بندیل به وزن هر شاخه بستگی دارد. چون وزن هر شاخه با توجه به تولیدکننده تفاوت‌های اندکی دارد؛ بنابراین طبیعی است که تعداد شاخه در هر بندیل نیز متفاوت باشد.

معمولاً بندیل اکثر تولیدکنندگان تیرآهن 2/5 تن بوده؛ فقط وزن بندیل تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان 5 الی 4/5 تن است. پس می‌توان گفت هر بندیل تیرآهن 2000 تا 2500 کیلوگرم است. با توجه به این وزن بندی می‌توان تعداد شاخه‌های هر بندیل را مشخص کرد.

طبیعتا هر چه سایز تیرآهن کوچک‌تر باشد وزن آن نیز سبک‌تر و تعداد شاخه‌هایی که در بندیل قرار می‌گیرد بیشتر خواهد بود و هر چه وزن تیرآهن بیشتر باشد تعداد شاخه‌هایی که در بندیل قرار می‌گیرد کمتر خواهد بود.

هر بندیل تیرآهن چند شاخه است؟

وزن بندیل تیرآهن اکثر کارخانه‌ها 2 الی 2/5 تن است و وزن بندیل تیرآهن ذوب آهن اصفهان 4/5 الی 5 تن است. با توجه به سایز هر تیرآهن تعداد شاخه‌هایی که در هر بندیل قرار داده می‌شود متفاوت است.

به عنوان مثال اگر تیرآهن سایز 14، یکی از متداول‌ترین تیرآهن‌های بازار آهن آلات را در نظر بگیریم به صورت تقریبی می‌توان تعداد هر شاخه در بندیل را برآورد کرد. در جدول زیر 6 تولیدکننده تیرآهن را انتخاب کرده و تعداد شاخه در هر بندیل را براساس وزن بندیل و وزن هر شاخه محاسبه کرده‌ایم. با دقت در جدول زیر می‌توانید تعداد شاخه در هر بندیل تیرآهن را به دست آورید.

جدول وزن بندیل تیرآهن
تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل تیرآهن

در واقع برای به دست آوردن تعداد شاخه‌های تیرآهن می‌توانید وزن کل هر بسته را بر وزن هر شاخه تقسیم کنید. برای اینکه وزن استاندارد هر شاخه تیرآهن را بررسی کنید به لینک جدول وزن تیرآهن رفته و از وزن استاندارد هر سایز استفاده کنید.

مراحل بندیل‌بندی تیرآهن 

فرآیند تولید بندیل تیرآهن شامل دو مرحله اصلی است:

برش تیرآهن 

در این مرحله، انواع مختلف تیرآهن در اندازه‌های استاندارد ( طول استاندارد تیرآهن 12 متر است) برش می‌خورد. سپس برای بسته‌بندی به مرحله بعد منتقل می‌شود.

اتصال شاخه‌ها با استفاده از تسمه‌ها 

پس از برش تیرآهن، شاخه‌ها در کنار هم قرار داده می‌شوند. این شاخه‌ها معمولاً با استفاده از تسمه‌های فلزی یا بسته‌بندی مناسب دیگر به یکدیگر متصل می‌شوند.

تسمه‌ها در چهار نقطه از هر شاخه استفاده می‌شوند تا تیرآهن‌ها به‌صورت منظم در بندیل به هم متصل شوند. این تسمه‌ها باید محکم و پایدار باشند تا بندیل تیرآهن در حین حمل و نقل محافظت شود و قطعات از هم جدا نشوند.

مزایای بندیل تیرآهن

مزایا و معایب بندیل تیرآهن از چند جنبه مهم مورد بررسی قرار می‌گیرند. در زیر به توضیح این مزایا و معایب می‌پردازیم:

قابلیت حمل و نقل

بندیل تیرآهن به دلیل شکل جمع‌وجور آن و اتصال شاخه‌ها با استفاده از تسمه‌، قابلیت حمل و نقل آسان را فراهم می‌کند. این بندیل‌ها می‌توانند به راحتی با استفاده از ماشین‌آلات مناسب حمل شوند و به مقصد موردنظر رسانده شوند.

اشغال فضای کمتر

تیرآهن بندیل بندی شده فضای کمتری را در انبار یا کارگاه ساختمانی اشغال می‌کند. این در صورتی است که اگر تیرآهن‌ها را بدون بندیل و بدون نظم در انبار قرار دهیم فضای بیشتری را اشغال خواهد کرد.

دسترسی به اطلاعات کافی

همان طور که گفتیم روی هر بندیل اطلاعاتی درباره مقاطع نوشته می‌شود که برای بررسی و کنترل بار خریداری شده لازم است.

چه مواردی در هنگام تحویل بندیل تیرآهن باید کنترل شود؟

بندیل‌های تیرآهن بعد از بسته بندی به وسیله ماشین مناسب به محل تخلیه ارسال می‌شوند. با توجه به حجم بار ممکن است بار خریداری شده با تریلی، خاور و یا نیسان ارسال می‌شود. لازم است خریدار بعد از تحویل بندیل برخی موارد را کنترل و بررسی کند.

مواردی مانند اسم کارخانه تولیدکننده تیرآهن، سایز تیرآهن و دیگر مشخصات مربوطه بررسی گردد. همچنین وزن هر بسته بندیل تیرآهن باید در کنار راننده باسکول شود سپس و با فاکتور مطابقت داده شده و از وزن بندی دقیق اطمینان حاصل شود.

از دیگر مواردی که بعد از تحویل بندیل باید بررسی گردد کنترل طول هر شاخه، رنگ سطح مقطع و سالم بودن تیرآهن است.

همان طور که قبلا گفته شد این اطلاعات روی پلاک الصاقی روی بندیل نوشته شده است. نوشتن این اطلاعات بر روی بندیل یکی از راه‌های تشخیص مقاطع فولادی تقلبی از اصل است.

بندیل‌های تیرآهن باید با دقت لازم تخلیه شوند تا هیچ گونه آسیبی به مقطع وارد نشود. برای اجرای بهتر لازم است بندیل‌ها را براساس سایز جدا کرده و با فاصله از زمین روی سکوهای چوبی قرار داده شوند. نباید بندیل تیرآهن را در محیط‌های آلوده یا مرطوب نگه داشت.

موقعیت جغرافیایی تولیدکنندگان تیرآهن

شاید با خواندن این مقاله سؤالی در ذهن‌تان به وجود بیاید که تولیدکنندگان تیرآهن در کدام استان‌های ایران قرار دارند. باید گفت کارخانه‌های تیرآهن به 6 تولیدکنندۀ فولاد ناب تبریز، فولاد ظفر بناب، فولاد البزر ایرانیان، ذوب آهن اصفهان، گروه صنعتی فولاد یزد و نورد کوثر اهواز تقسیم می‌شود.

در تصویر زیر موقعیت جغرافیایی تولیدکنندگان تیرآهن را مشاهده کنید:

تصویر موقعیت جغرافیایی تولیدکنندگان تیرآهن

بخوانید: 6 راه برای تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل

لازم به ذکر است در هنگام تحویل بندیل به خریدار، گواهینامه فنی محصول نیز باید همراه بار ارسال گردد البته گواهینامه فنی برای حجم بیش از یک ظرفیت (حدودا 25 تن) فرستاده می‌شود.

در این گواهینامه اطلاعاتی همچون نام کارخانه به همراه نشانی، شماره گواهینامه، علامت مشخصه و تاریخ صدور گواهینامه ارسال می‌گردد.

سخن آخر

در خرید حجم بالای مقاطع فولادی نظیر تیرآهن و میلگرد، شاخه‌ها به صورت بندیل بندی شده ارسال می‌شوند. بندیل تیرآهن به دسته بندی شاخه‌های تیرآهن گفته می‌شود که برای ارسال آسان توسط کارخانه انجام می‌شود.

‌ 

هر بندیل تیرآهن عموما 2000 کیلوگرم یا همان 2 تن است. در این دانشنامه سعی کردیم هر چیزی که مربوط به بندیل تیرآهن می‌شود را بررسی کنیم.

برای بررسی قیمت تیرآهن و خرید آن می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا از طریق شماره 0414180 با کارشناسان فروش ما در تماس باشید. مشاوران خرید آهن‌آلات در عصرآهن به شما کمک می‌کنند تا از قیمت روز آهن و موجودی تولیدکنندگان مطلع شوید.

۵۷۶۵۰
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱