آشنایی با تمامی روش‌های برش تیرآهن

آشنایی با تمامی روش‌های برش تیرآهن

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۸ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 7 دقیقه

با وجود افزایش چشم‌گیر میزان ساخت‌وساز سازه‌های بتنی، استفاده از سازه‌های فلزی همچنان پابرجاست و در بسیاری از مناطق در ساخت ساختمان‌ها از مقاطع فلزی بهره می‌برند. 

اگر هنگام گذر از اطراف یک پروژۀ ساختمانی کمی به جزئیات توجه کنید، احتمالاً فلزات مورد استفاده در آن را خواهید دید؛ تیرآهن یکی از همین موارد است.

طول استاندارد تیرآهن، 12 متر است. در کاربری‌های مختلف ساختمان ممکن است به طول کمتری از این مقطع نیاز باشد؛ ازاین‌رو برش‌دادن آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به همین منظور، در این مقاله تصمیم گرفتیم که راهنمای مناسبی را در رابطه با انواع روش برش تیرآهن ارائه دهیم.

روش‌های برش تیرآهن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هرکدام ابزار و فرآیند خاص خود را دارند؛ بنابراین اگر شما هم قصد اطلاع از آن‌ها را دارید، تا انتهای نوشته همراه ما باشید.

دلایل برشکاری تیرآهن

تیرآهن‌ها عموماً در شاخه‌های 12 متری تولید می‌شوند. نیاز به برش‌کاری تیرآهن دلایل مختلفی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نیاز به ابعاد مختلف تیرآهن در پروژه؛
  • اجرای شمشیری راه‌پله و نیاز به برش تیرآهن؛
  • جلوگیری از پِرتی زیاد مقاطع؛
  • قطع‌کردن قسمت آسیب‌دیدۀ تیرآهن.

بهتر است برویم سراغ آشنایی با روش‌های مختلف برش‌کاری تیرآهن.

روش‌های برش تیرآهن

انواع روش برش تیرآهن

برای برش‌دادن تیرآهن روش‌های متنوعی وجود دارد که هرکدام ابزار و ویژگی‌های خود را دارند. در این قسمت 8 روش مناسب را معرفی خواهیم کرد.

1. روش سرد (کوپال)

تصویر روش برش سرد (کوپال)

برش تیرآهن به روش سرد را کوپال می‌نامند. در این روش، قسمتی که باید بریده شود را روی لبه گیوتین قرار داده و با فشار شاسی، تیغه‌های گیوتین، محل مورد نظر را برش می‌دهد.

انعطاف بالا در عملیات برشکاری، یکی از اصلی‌ترین مزایای این روش است؛ زیرا گیوتین، قیچی و اره (ابزار مورد استفاده در روش کوپال)، امکان برش‌دادن تیرآهن به شکل‌های مختلف هندسی را فراهم می‌کنند.

حفظ خواص فلز و سرعت بالا، دیگر مزایای اصلی روش سرد است. در این روش دمای فلز افزایش چندانی ندارد به همین دلیل خواص فلز حفظ می‌شود.

البته این روش دارای معایبی است:

  • گران‌قیمت بودن وسایل مورد نیاز؛ 
  • ایجاد فرسودگی در گیوتین، قیچی و اره و نیاز به تعمیر آن (افزایش هزینه).

2. روش گرم (برنول)

تصویر روش برش گرم (برنول)

در روش برش تیرآهن به روش گرم، احتراق گاز استیلن و اکسیژن باعث خروج حرارتی از نوک مشعل شده و باعث ذوب‌شدن محل برش می‌شود؛ به همین دلیل، آن را روش گرم نیز می‌نامند.

سرعت بالای برشکاری در حجم بالا، ضایعات اندک و مکانیزه بودن عملیات، اصلی‌ترین مزایای این روش به‌شمار می‌روند. 

میزان هزینۀ روش گرم، نسبت به روش سرد (کوپال) کمتر است؛ البته باید اشاره کرد که روش برنول نیازمند مهارت بالاتری بوده و باید توسط متخصصین انجام شود.

در کنار مزایای ذکر شده، این روش نیز معایب خود را دارد: 

  • ایمنی پایین حتی با وجود دستگاه‌های مکانیزه؛
  • ایجاد تلفات سنگین احتمالی در صورت بروز مشکل.

3. روش اره آتشی

تصویر روش اره آتشی

دستگاه پروفیل‌بُر یا اره دیسکی آتشی، یکی دیگر از ابزارهایی است که برای برش تیرآهن استفاده می‌شود. این روش برش تیرآهن که امکان قطع‌کردن در زاویۀ دلخواه را فراهم می‌کند، بیشتر در کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

کلید ایمنی خودکار که قابلیت توقف دستگاه در زمان شکسته‌شدن تیغه را دارد، یکی از مهم‌ترین مزایای این اره‌ها است. 

هرچند که میزان نیروی برش در اختیار اپراتور بوده و تنظیم دقیق آن روی اندازۀ مناسب، نیازمند دانش و تجربه کافی است. علاوه بر تیرآهن، از این وسیله برای برش نبشی و ناودانی نیز استفاده می‌شود.

4. روش اره نواری

استفاده از اره نواری، یکی از روش‌های بسیار مناسب برای تیرآهن‌هایی با ضخامت زیاد است. وجود اره‌های دوار در این دستگاه، امکان برش‌های نازک‌تر را هم فراهم می‌کند؛ همین موضوع باعث می‌شود که تیرها پرتی کمتری داشته‌باشند. 

در انجام عملیات برش با این دستگاه، عموما از آب‌ و صابون برای خنک‌سازی استفاده می‌کنند.

5. روش واترجت

تصویر روش واترجت

واترجت تجهیزی بسیار پرکاربرد در صنعت‌های گوناگون به‌حساب می‌آید. یکی از مواردی که از روش بیشتر استفاده می‌شود، برش‌دادن فلزات است. در این دستگاه که از فناوری‌های جدید مورد استفاده در برش‌کاری است، با استفاده از فشار بالای آب عملیات برش را انجام می‌دهند.

در روش واترجت سنگ‌هایی مانند سیلیکون کاربید را با آب مخلوط می‌کنند و با کمک فشار بالا شرایط برش را فراهم می‌کنند. گفتنی است که از این دستگاه، بیشتر در صنایع و محیط‌های کارخانه‌ای استفاده می‌شود و قابل استفاده در محیط کارگاه ساختمانی نیست.

6. روش لیزر

تصویر روش لیزر

لیزر یکی از فناوری‌هایی است که کاربرد فراوانی در امر برش‌کاری مانند برش  دارد. روش لیزر بیشتر در برش‌های دقیق صنعتی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

می‌توان گفت که استفاده از واترجت در برش‌دادن فلزات، روشی تکامل یافتۀ برش لیزری است.

7. روش پلاسما

تصویر روش برش پلاسما

در میان انواع روش‌های برش فلزات، استفاده از دستگاه پلاسما را می‌توان مدرن‌ترینِ آن‌ها دانست. تیرآهن نیز یکی از انواع فلزات است که در کاربردهای پلاسما جای می‌گیرد.

دستگاه برش پلاسما (Plasma Cutting Machine) به دو صورت دستی و اتوماتیک ساخته می‌شود. از بزرگترین مزایای این دستگاه می‌توان به دقت برش بالا و تولید ضایعات کم اشاره کرد.

در مجموع روشی بسیار مناسب برای برش انواع تیرآهن و سایر محصولات فلزی به‌حساب می‌آید.

8. روش سنگ فرز

تصویر سنگ فرز

برخلاف پلاسما که تکنولوژی مدرنی به‌حساب می‌آید، روش برش تیرآهن با سنگ فرز (Grinfing Stone) را می‌توان سنتی‌ترین روش دانست. از این دستگاه که در صیقل‌کاری نیز کاربرد دارد، برای برش دادن لوله، میلگرد، تیرآهن و بسیاری دیگر از محصولات فولادی، استفاده می‌شود.

از این ابزار به‌راحتی می‌توان در محیط کارگاه و پروژۀ ساختمانی استفاده کرد.

بخوانید: 10 راه آسان برای برش انواع آهن آلات

سخن آخر

تیرآهن‌ها به‌عنوان یکی از محصولات فولادی پرمصرف در پروژه‌ها ، نیازمند برش‌کاری و کاهش اندازه هستند.

روش برش تیرآهن انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگی‌ها، کاربردها، مزایا و معایب خود را دارند؛ بنابراین لازم است که در انتخاب روش مناسب، دقت کافی را داشته باشید. ما در این مقاله سعی کردیم انواع مختلف آن را بررسی کنیم.

برای بررسی قیمت تیرآهن و خرید این مقطع می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شمارۀ 0414180 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

کدام روش برش تیرآهن مناسب‌تر است؟

هر کدام از روش‌های ذکرشده در این مقاله، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که در شرایط مناسب خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین نمی‌توان گفت کدام یک بر دیگری برتری دارد. شما باید طبق شرایط و نیاز خود، روش موردنظر را انتخاب کنید.

چرا تیرآهن‌ها نیاز به برش‌کاری دارند؟

برای بهره‌مندی در قسمت‌های مختلف ساختمان نیاز به برش‌دادن این محصول فولادی هستیم.

ابزار برش تیرآهن چه ویژگی‌هایی دارند؟

ابزارآلات برش در هر حوزه‌ای باید نسبت‌به ماده‌ای که قصد برش آن را داریم، جنس سخت‌تری داشته باشند. همچنین گرمای حاصل از عملیات برش را تحمل کنند.

۰۷۰۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱