گل میخ چیست و چه نقشی در سقف عرشه فولادی دارد؟

گل میخ چیست و چه نقشی در سقف عرشه فولادی دارد؟

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۳ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سقف عرشه فولادی یکی از سقف‌های مدرن با استحکام و ایمنی بالا است که در سال‌های اخیر در ساخت‌وساز استفاده زیادی از آن شده است. در اتصال این نوع سقف از گل میخ عرشه فولادی استفاده می‌شود که در این مقاله قصد داریم آن را معرفی و با ساختار و کارایی این مقطع آشنا شویم.

گل میخ عرشه فولادی چیست؟

این مقطع از جنس فولاد با نسبت کربن پایین‌ ساخته شده است. وظیفۀ گل میخ در سقف عرشه فولادی اتصال ورق و بتن به یکدیگر بوده و باید از متریال مرغوبی تهیه شود تا استحکام و ایمنی در سازه را به‌درستی اجرا کند. گل‌میخ بهتر است از فولاد ضدزنگ تهیه شود. 

لازم است بدانید که در صنعت ساختمان به این قطعه فولادی برشگیر هم گفته می‌شود؛ چرا که وظیفۀ انتقال نیروی برشی بین فولاد و بتن را بر عهده دارد. این مقاطع به دلیل قابلیت تحمل بار بالا، مقاومت در برابر لرزش و زلزله و قابلیت نصب آسان، بسیار محبوب هستند. 

گل‌میخ‌ها با توجه به سقف عرشه فولادی طراحی و تولید می‌شوند. قطر این مقاطع حداکثر تا 20 میلی‌متر بوده و ارتفاع آن‌ها نسبت به سقف، طراحی و انتخاب می‌شود.

بخوانید: سقف عرشه فولادی چیست؟ | چرا این سیستم سازه‌ای محبوبیت زیادی دارد؟

انواع گل میخ سقف عرشه فولادی

گل‌میخ در انواع متفاوتی تولید و در بازار به فروش می‌رسد. انواع آن ممکن است کاربرn متفاوتی مثل ایمنی یا تزئینی داشته باشند. انواع این مقطع فولادی عبارت‌اند از:

  • گل‌میخ طرحدار؛ سر این میخ‌ها به اشکال هندسی متفاوتی می‌تواند ساخته شود
  • گل‌میخ طرح چوبی؛ این نوع از جنس فلز بوده و تنها طرح چوب دارد
  • گل‌میخ آنتیک؛ طرح این مقاطع به شکل قدیمی یا سنتی است که در مصارف تزئینی به کار می‌رود
  • گل‌میخ ساده؛ همان مقطعی است که در سقف‌های عرشه فولادی و برای ایمنی سازه‌ها استفاده می‌شود

تصویر گل میخ عرشه فولادی

جوش گل میخ عرشه فولادی 

فرایند جوشکاری قوسی گل‌میخ از رایج‌ترین فرایندهای جوشکاری گل‌میخ‌های فلزی به فلز پایه است که از لحاظ ساختاری مشابه روش SMAW است. در این فرایند گل‌میخ فلزی به‌عنوان الکترود عمل نموده و قوس الکتریکی بین نوک گل‌میخ و سطح ورق ایجاد می‌شود.

این عملیات منجر به ذوب و ممزوج شدن گل میخ با ورق فولادی می‌گردد. گل‌میخ در داخل یک انبر تپانچه‌ای شکل قرار گرفته و جهت محافظت منطقۀ جوش از یک قطعه حلقوی سرامیکی استفاده می‌شود. 

پس از برقراری قوس در یک زمان مشخص انبر تپانچه‌ای شکل، گل‌میخ را به سمت حوضچۀ مذاب فشار داده و فرایند جوشکاری به اتمام می‌رسد.

در این فرایند علاوه‌بر ذوب کل مقطع گل‌میخ، یک جوش گوشه ظریف هم اطراف گل میخ ایجاد می‌شود. مدت زمان کل فرایند جوشکاری گل میخ عرشه فولادی، کمتر از یک ثانیه است.

دستگاه جوش گل‌میخ چیست؟

نحوه جوشکاری گل میخ عرشه فولادی را در بالا توضیح دادیم. جوشکاری گل‌میخ به روش قوسی و با استفاده از انبر تپانچه‌ای در محل پروژه و کارگاه انجام می‌شود.

تولید گل‌میخ عرشه فولادی چگونه انجام می‌شود؟

تولید گل‌میخ به دو روش فورج سرد و فورج گرم انجام می‌شود. هر کدام از این روش‌ها متریال خاص خود را دارند. 

در روش فورج گرم، میلگردهای ذوبی ناهمگن با کیفیت ضعیف با هم ترکیب می‌شوند و استحکام گل‌میخ عرشه فولادی کم می‌شود؛ همچنین، سازه در این روش ناپایدار است و محصول جوش‌پذیری نامناسب دارد. 

در حالی که در روش فورج سرد از ماشین‌آلات جدید و به‌روز استفاده شده و مواد مصرفی از متریال و مواد بسیار مرغوب است. در این روش لایه درونی فولاد یکنواخت شده و آلیاژ ساخته شده یکدست و یکنواخت است. 

به همین علت گل‌ميخ تولید شده با روش فورج سرد بدون ترک است و کربن کمتری دارد. این مقطع از لحاظ ایمنی مورد تأیید است. در نتيجه، توصيه می‌شود که برای داشتن محصولی استاندارد و سالم، از روش فورج سرد استفاده شود.

روش‌های اتصال گل‌میخ به چه شکل است؟

این محصول با استفاده از دستگاه جوشی به نام "استادولدینگ" به قطعات متصل می‌شود. این دستگاه جوشکاری قوس الکتریکی با سرعت بالا و کیفیت خوب عمل می‌کند. اتصال محصول ممکن است روی بال یا ورق گالوانیزه صورت گیرد. در هر صورت، یک حلقه سرامیکی در محل جوش قرار داده می‌شود تا از حوضچه مذاب که در زمان اجرای قوس الکتریکی استفاده می‌شود، حفاظت شود و اپراتور دستگاه نیز در امان باشد.

پس از نصب گل‌میخ‌ها، آن‌ها باید تست شوند تا صحت کارشان تأیید شود. جنس و کیفیت این محصول به همراه روش اتصال آن بسیار حائز اهمیت است. زیرا نقش موثر در ايمنی سقف عرشه فولادی حین بهره‌برداری و زلزله دارد. 

برای امتحان این محصول، فشار یکنواختی به آن وارد می‌شود تا حدود ۳۰ درجه نسبت به محور طولی گل‌میخ خم شود. در طول این خم شدن، محصول نباید شکسته یا کنده شود. برای بهبود اتصال محصول، باید از خشک بودن گلمیخ، ورق و سازه قبل از اتصال اطمینان حاصل کرده و دستگاه را در حالت ثابت نگه دارید. 

مهم است که پس از نصب تعدادی از این محصول، لیفت و هولدر را عوض کنید. قبل از نصب کامل محصول، با کمک چکش روی تیر آن را ثابت کنید و با دقت برای عاری بودن محصول از هرگونه زنگ، زخم، رطوبت و هرگونه مادۀ مضر توجه کنید.

برای اتصال به صورت مستقیم، از شعله پوش دنده ریز استفاده کنید و برای اتصال به ورق گالوانیزه از شعله پوش دنده درشت استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی و معرفی این گل میخ عرشه فولادی و کاربردهای آن در صنعت ساختمان پرداخته شد. این مقطع با داشتن خصوصیات فوق‌العاده از جمله قدرت بالا، مقاومت در برابر زلزله، ضدزنگ بودن به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای سیستم‌های سازه‌ای قدیمی و سنتی است.

همچنین در این مقاله به توضیح روش‌های تولید و کاربرد این نوع گل‌میخ‌ها پرداخته شده است. در نهایت، با توجه به خصوصیات منحصر به فرد این مقطع، استفاده از آن در پروژه‌های ساختمانی به‌عنوان گزینه ایده آل و مناسب تلقی می‌شود.

۰۴۳۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱