بزرگترین کارخانه فولاد جهان | آشنایی با تولیدکنندگان برتر فولاد

بزرگترین کارخانه فولاد جهان | آشنایی با تولیدکنندگان برتر فولاد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۴ مهر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در سراسر دنیا تولیدکنندگان فولاد زیادی وجود دارد؛ اما آیا می‌دانید از بین این همه تولیدکننده کدام به‌عنوان بزرگترین کارخانه فولاد جهان شناخته می‌شود؟

در ادامه با ما همراه باشید تا با بررسی بهترین کارخانجات فولاد جهان با بزرگ‌ترین کارخانۀ فولاد آشنا شویم.

ظرفیت تولید کشورهای تولیدکننده فولاد

در تصویر زیر، 20 کشور تولیدکننده فولاد به‌ترتیب میزان حجم تولید دسته‌بندی شده‌اند. رقم نوشته شده در کنار اسم هر کشور، برحسب میلیون‌تن است. اگر در تصویر نگاه کنید ایران با داشتن 28.5 میلیون تن تولید در سال، رتبۀ دهم را به خود اختصاص داده است. این اینفوگرافیک در سال 2022 طبق آمار سال 2021 توسط اتحادیۀ world steel تهیه شده است.

ظرفیت تولید تولیدکنندگان فولاد جهان

لیست 10 شرکت برتر تولیدکننده فولاد در جهان

در این قسمت، فهرست 10 شرکت برتر فولادی جهان در سال 2020 که طبق آمار سال 2019 نوشته شده است را بشناسیم. 

1) ArcelorMittal آرسلور میتال  

بزرگترین کارخانه فولاد جهان، کارخانۀ آرسلور میتال است که در صنعت و فولاد و معدن یک پیشرو به حساب می‌آید. این کارخانه 191 هزار نفر کارمند دارد و در چهار قاره و 18 کشور، 46 کارخانۀ فولاد سازی دارد که همگی فعال در این زمینه هستند. 

آرسلور میتال به دلیل اینکه در مناطق مختلف جهان شعبه دارد و تقریباً 37 درصد فولاد خام آن در قاره آمریکا، 49 درصد در اروپا و حدود 14 درصد در آمریکا تولید می‌شود. همچنین از کشورهای دیگر مانند قزاقستان، آفریقای جنوبی و اوکراین نیز فولاد خام دریافت می‌کند. طیف وسیعی از محصولات فولادی در خط تولید این کارخانۀ عظیم به تولید می‌رسد؛ محصولاتی نظیر مقاطع طویل، قوطی، لوله و پروفیل، صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و ابزارآلات مهندسی از جمله مقاطع پرکاربرد تولید شده در این کارخانه است.

علاوه‌بر محصولات گفته شده کارخانۀ آرسلور میتال انواع محصولات معدنی نظیر سنگ آهن، کنسانتره، کک و زغال سنگ تولید می‌کند؛ از این رو در لیست 10 کارخانه برتر جهان قرار گرفته است.

دفتر مرکزی مجموعۀ بزرگ ArcelorMittal در کشور لوکزامبورگ (کشوری در غرب اروپا و هم‌مرز با کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک) قرار دارد. 

تاریخچه کارخانه آرسلور میتال

در سال 1976 شخصی به‌نام لاکشمی میتال با سرمایۀ پدری خود یک کارخانۀ فولاد در کشور اندونزی خرید. این شخص با گذر زمان اقتصاد کارخانۀ خود را رونق داد و در سال 1989 به ظرفیت تولید سالانه 420 هزار تن رسید.

هرسال با افزایش میزان تولید به تعداد کارخانجات و شعبه‌های این مجموعه افزوده شد و به تعداد امروز در سراسر جهان رسید. پدر لاکشمی میتال نیز صاحب یک کارخانۀ فولاد بود.

2) بائو استیل چین China Baowu Steel

این کارخانه در دسامبر 2016 رونمایی شد و در ماه سپتامبر 2019 بازسازی شده و به رسمیت شناخته شد. این کارخانه رتبۀ دوم از لیست بزرگترین کارخانه فولاد جهان دارد.

در سال 2019، China Baowu با بهره وری 95.46 میلیون تن فولاد، درآمد ناخالص 552.2 میلیارد یوان و سود کل 34.53 میلیارد یوان به دست آورد. این کارخانه با ادامۀ مسیر رشد و پیشرفت خود به سمت رتبۀ اول شدن در حرکت است. 

از محصولات این کارخانه می‌توان به انواع مقاطع فولادی، مواد اولیه معدنی و کابل‌های برقی اشاره کرد. دفتر مرکزی بائو استیل در شانگهای قرار دارد و بزرگ‌ترین سهام‌دار آن دولت چین است.

لازم به ذکر است بیشترین ظرفیت تولید فولاد جهان به کارخانه Baowu Steel اختصاص دارد. در جدولی که در ادامۀ متن قرار داده‌ایم، ظرفیت تولید سالانۀ 10 کارخانه برتر در سال 2021 گذاشته شده است.

3) کارخانه فولاد نیپون Nippon Steel Corporation

با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های دنیا، طیف گسترده‌ای از محصولات فولادی ضدزنگ و باکیفیت را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. محصولات تولید شده در این کارخانه شامل صفحات فولادی، ورق‌، میله و سیم مفتول است. این شرکت اولین گریدهای فولاد فریتی و نوع جدیدی از فولاد ضد زنگ را تولید کرد.

صفحات فولادی تولید شده در این شرکت، برای سازه‌های صنعتی بزرگ مانند کشتی‌ها، پل‌ها و برج‌های بلند استفاده می‌شود. سازه‌های دریایی برای استخراج نفت و گاز و صفحات فولادی با کارایی بالا که برای مخازن و سایر محصولات مرتبط با انرژی استفاده می‌شود.

ورق فولادی که برای ساخت اتومبیل، لوازم الکتریکی، پروژه‌های ساختمانی، قوطی نوشیدنی، ترانسفورماتور و سایر کالاها استفاده می‌شود. این واحد با داشتن پایگاه‌های تولید و فرآوری در سراسر جهان، محصولات و خدمات با کیفیتی را در ژاپن و دیگر کشورها ارائه می‌کند.

بخوانید: تاریخچه تولید فولاد از اولین زمان پیدایش تا به امروز

4) HBIS Group

کارخانۀ HBIS به‌عنوان چهارمین کارخانۀ فولاد جهان، با هدف تبدیل شدن به رقابتی‌ترین شرکت فولادی، به ارائه صنایع مختلف و تولید با ارزش‌ترین مواد در صنعت فولاد مشغول است. این کارخانه هم در کشور چین قرار دارد و بزرگترین تامین‌کننده فولاد لوازم خانگی در چین، دومین تامین کننده فولاد خودرو و تامین کننده پیشرو فولاد برای مهندسی دریایی، پل‌ها و ساخت‌وساز است.

کارخانه نام‌برده به دلیل اینکه با کشورهای زیادی دادوستد دارد به‌عنوان بین‌المللی‌ترین شرکت در چین شناخته شده است. 

5) کارخانه POSCO

کارخانه پوسکو در 1 آوریل 1968 راه‌اندازی شد. این کارخانه به‌عنوان اولین کارخانۀ فولاد یکپارچه در کره با تولید 41 میلیون تن فولاد خام در سال رشد کرده و در حال حاضر با فروش در 53 کشور جهان به یک تجارت جهانی تبدیل شده است.

POSCO با استفاده از نوآوری‌های بی‌پایان و پیشرفت در فناوری به توسعه صنعت فولاد کمک می‌کند. این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد ضد زنگ در جهان است و رتبۀ پنجم از لیست بزرگترین کارخانه فولاد جهان را به خود اختصاص داده است.

شعار این کارخانه «ساختن آینده‌ای بهتر با کمک هم» است و در راستای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. 

6) شرکت شاگانگ Shagang Group

شرکت شاگانگ شرکت فولادسازی چینی است که در زمینۀ تولید انواع مقاطع فولادی، میلگرد، فولاد ضدزنگ و دیگر محصولات کاربردی است. این کارخانه بزرگ‌ترین شرکت خصوصی فولادسازی در چین است. 

کارخانۀ Shagang در حال حاضر دارایی کل 150 میلیارد یوان و بیش از 30000 کارمند دارد. ظرفیت تولید سالانۀ آن 31.9 میلیون تن آهن، 39.2 میلیون تن فولاد و 37.2 میلیون تن محصولات نوردی است (این آمار مربوط به سال 2019 است).

در سال‌های اخیر، محصولات شاگانگ به بیش از 40 کشور در شرق آسیا، آسیای جنوبی، خاورمیانه، اروپای غربی، آمریکای جنوبی، آفریقا و سایر کشورها و مناطق صادر شده است. در مجموع این کارخانه از نظر حجم صادرات در رتبۀ اول کشور چین قرار دارد. 

4 مورد از لیست بزرگترین کارخانه فولاد جهان را در جدول پایین بررسی کنید. این جدول در سال 2021 بر اساس آمار سال قبل تهیه شده است.

لیست تولیدکنندگان فولاد برتر جهان

با بررسی ستون تناژ کارخانجات، اگر ظرفیت تولید سالانۀ 10 کارخانۀ برتر جهان را با هم مقایسه کنیم، مشاهده خواهیم کرد حجم تولید کارخانه  Baowu Steel از همه بیشتر است. این کارخانه برای به دست آوردن رتبۀ یک در جهان تلاش می‌کند.

علاوه‌بر اینکه بزرگترین کارخانه فولاد جهان در آسیا و شرق جهان قرار دارد، 10 کارخانه برتر در لیست تولیدکنندگان فولاد هم در قارۀ آسیا واقع شده است. لازم است بدانید از این 10 تولیدکننده، 6 کارخانه در کشور چین قرار دارد و بقیه در کشورهایی مثل هند، کره، اندونزی و ژاپن واقع شده‌اند. 

دلیل اینکه کشورهای شرقی در این زمینه فعالیت بهتر و بیشتری دارند به چند عامل بستگی دارد:

  1. معادن استخراج سنگ آهن در شرق بیشتر است؛
  2. تامین انرژی موردنیاز کارخانجات فولاد در کشورهای آسیایی به‌دلیل فراوانی منابع، بهتر انجام می‌شود؛
  3. به‌دلیل آلودگی‌های زیست محیطی، بیشتر کشورهای اروپایی، واردات مقاطع آهنی را به تولید این مقاطع ترجیح می‌دهند؛
  4. همچنین رقابت بین کارخانجات مختلف فولاد در شرق، باعث افزایش میزان تولیدات شده است.

لیست تولیدکنندگان فولاد در ایران

همان طور که در اینفوگرافی اول متن مشاهده کردید، ایران در بین 20 کارخانه فولاد جهان، رتبۀ دهم را دارد. تولید سالانۀ 28 میلیون تن در سال به کمک تولیدکنندگان فولاد داخلی به انجام رسیده است. برای آشنایی با لیست تولیدکنندگان فولاد ایران، روی لینک کلیک کرده و لیست کارخانجات فولاد ایران را بررسی کنید.

سخن آخر

رقابتی سخت برای به دست آوردن مقام بزرگترین کارخانه فولاد جهان، بین تولیدکنندگان وجود دارد. با توجه به نمودار صعود و پیشرفت هرکدام از کارخانجات برتر فولاد، هر سال هم میزان تولید و فروش آن‌ها افزایش یافته و هم مساحت یا تعداد زیرمجموعه‌های‌شان بیشتر شده است. 

در این مقاله، این کارخانجات را با هم مقایسه کردیم و در پایان مقاله، نحوۀ دسترسی به کارخانجات فولاد در ایران را معرفی کردیم.

۰۳۵۹۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱