قیچی میلگرد‌بر هیدرولیکی چیست؟ | مزایا و معایب

قیچی میلگرد‌بر هیدرولیکی چیست؟ | مزایا و معایب

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۲ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 6 دقیقه

کیفیت میلگرد و نحوۀ برش آن نقش بسیار مهمی در استحکام سازه‌های بتنی دارد. شکل ظاهری میلگرد در بسیاری از موارد به‌گونه‌ای است که برای استفاده مفید از آن ناچار هستید محصول را برش دهید.

در بسیاری از قسمت‌های ساختمان هم به میلگردهایی با طول و سایز کم نیاز است؛ بنابراین باید از ابزاری استفاده کرد که بتواند میلگرد را به بهترین شکل ممکن در سایزهای مختلف برش دهد. در این مقاله قصد داریم درباره قیچی میلگردبر و انواع آن صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

قیچی میلگردبر چیست؟

تقریبا تمامی میلگردهای آجدار در شاخه‌های 12 متری تولید می‌شوند و این در حالی است که در ساخت سازه‌ها و آرماتوربندی ممکن است به میلگردهایی با طول بیشتر یا کمتر نیاز باشد. از طرفی میلگردهای گرید بالا اغلب خشک و شکننده هستند و نمی‌توان با هر ابزاری آن را خم کرد یا برش داد؛ زیرا خم‌کردن و برش دادن غیراصولی میلگرد موجب شکستن یا تغییر خواص شیمیایی و مکانیکی آن می‌گردد.

قیچی میلگردبر، بهترین وسیله، برای برش میلگرد است. این ابزار در انواع دستی، هیدرولیکی و گیربکسی در بازار موجود است که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

آخرین قیمت میلگرد

انواع قیچی میلگردبر

قیچی میلگرد بُر در سه نوع وجود دارد. در زیر این سه مورد را بررسی خواهیم کرد:

قیچی دستی

این نوع قیچیِ میلگرد با استفاده از نیرو دست کار می‌کند و به همین دلیل تنها برای برش میلگردهای سایز کوچک (تا 22 میلی‌متر) مناسب است. از این قیچی اغلب در پروژه‌های ساختمانی کوچک که حجم کار برش میلگرد در آن کم است، استفاده می‌شود.

تصویر قیچی میلگربر دستی

مزایا و معایب قیچی دستی

اصلی‌ترین مزیت قیچی‌های میلگردبر دستی این است که برای استفاده از آن به نیروی انسانی متخصص نیاز نیست.

احتمال آسیب به میلگرد و دقت پایین در برش نیز از جمله معایب قیچی دستی است. در حال حاضر با توجه به قیمت میلگرد بهتر است از میلگردبرهای هیدرولیکی یا گیربکسی استفاده کنید تا احتمال آسیب به محصول را به حداقل برسانید.

قیچی هیدرولیکی یا ماشینی

اگر برای پروژه‌هایی با حجم آرماتوربندی بالا به‌دنبال قیچی میلگردبر هستید، قیچی هیدرولیکی بهترین انتخاب است. این قیچی یک دستگاه پیشرفته برای برش میلگرد است که با استفاده از آن می‌توان میلگردهایی با قطر حداقل 16 و حداکثر 55 یا 70 میلی‌متر را برش داد.

تصویر قیچی میلگردبر هیدرولیکی

‌ 

در برخی از مدل‌های قیچی هیدرولیکی، چرخ‌هایی تعبیه شده که افزایش تعداد برش‌های میلگرد در واحد زمان و در نتیجه افزایش سرعت اتمام کار را به همراه خواهد داشت.

نحوه عملکرد قیچی‌های میلگردبر هیدرولیکی به این شکل است که یک موتور الکتریکی تک یا 3 فاز پمپ دستگاه را به کار انداخته و پمپ، روغن را به داخل سیستم جک انتقال می‌دهد. سپس جک با استفاده از فشار روغن، انرژی لازم برای برش میلگرد را به دست می‌آورد.

قیچی هیدرولیکی در مقایسه با قیچی دستی از سرعت برش بیشتری برخوردار است و میلگردهای برش داده شده توسط این دستگاه، ابعاد دقیق‌تری دارند.

در هنگام خرید قیچی برش میلگرد هیدرولیکی، در نظر داشته باشید که این دستگاه از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل الکتروموتور، پمپ هیدرولیک، شیلنگ جهت پمپ هیدرولیک، فک‌های نگهدارنده، تیغه جهت برش، 4 چرخ جهت جابه‌جایی و انتقال دستگاه و تکیه‌گاه جهت سوار شدن قسمت‌های مختلف است.

کاربرد قیچی‌های میلگردبر هیدرولیکی

در قیچی هیدرولیکی از یک سیال هیدرولیک برای انتقال نیرو استفاده می‌شود؛ از همین رو شرایط ایجاد فشار بسیار زیاد به کمک آن‌ها فراهم است که تنها با اعمال فشار محدود به یک پدال مخصوص تهیه خواهد شد. 

به‌طور کلی، این قیچی برای برش میلگرد در اندازه‌ها و درجۀ سختی متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در کنار آن می‌توان برای خم‌کردن میلگرد نیز از آن استفاده کرد. این قابلیت‌ها باعث شده تا قیچی برش میلگرد هیدرولیکی ابزاری فوق‌العاده کاربردی برای کارگاه‌های ساختمانی باشد و از آن برای آماده‌سازی آرماتور و پیاده‌سازی اسکلت میلگردی در سازه‌های بتنی استفاده شود.

مزایا و معایب قیچی هیدرولیکی

سرعت بالا، حجم کم، عمر زیاد و قابلیت جابه‌جایی آسان، از جمله مزایای قیچی‌های میلگردبر هیدرولیکی است که موجب برتری این قیچی نسبت به نوع دستی آن شده است.

استفاده از یک سیال هیدرولیک به‌منظور انتقال نیرو در این دستگاه‌ها موجب شده که اعمال فشار بسیار زیاد تنها با کمک فشار دادن یک پدال کوچک امکان‌پذیر شود. طبیعتاً این قابلیت باعث شده تا کارایی این قیچی‌ها بهبود چشم‌گیری یابد و به یک ابزار پرکاربرد تبدیل شود.

انتقال نیرو در دستگاه‌های هیدرولیکی با کمک یک سیال واسطه که سیال هیدرولیک نام دارد، انجام می‌شود. این موضوع موجب انتقال کند نیرو در این دستگاه‌ها در مقایسه با دستگاه‌های مکانیکی می‌شود و نحوۀ اعمال فشار با سرعت کمتری انجام می‌گیرد. این ایراد احتمالی در پروژه‌هایی که سرعت عمل  در آن اولویت است، ایجاد مشکل خواهد کرد.

قیچی گیربکسی

این قیچی در واقع یک ابزار صنعتی بزرگ با قابلیت برش میلگردهایی تا سایز 70 میلی‌متر است. قیچی گیربکسی با کمک یک گیربکس قدرتمند که به یک موتور تک فاز یا 3 فاز متصل است، کار می‌کند. این قیچی در پروژه‌های ساختمانی عظیم یا کارگاه‌های خم و برش میلگرد کاربرد دارد.

تصویر قیچی گیربکسی

نحوۀ عملکرد قیچی گیربکسی بر اساس کار یک چرخ‌دنده و میل‌لنگ سنگین در یک راستا است. به همین دلیل است که این دستگاه می‌تواند نیروها را در یک راستا هم‌جهت کند و انرژی لازم برای برش میلگرد را به دست آورد.

مزایا و معایب قیچی گیربکسی

اصلی‌ترین مزیت این دستگاه، سرعت بالا در برش میلگرد توسط آن است؛ اما در مقابل، وزن زیاد، ابعاد بزرگ، قیمت بیشتر و استهلاک بالا از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. با این حال برای ساخت پروژه‌های ساختمانی عظیم استفاده از قیچی گیربکسی مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ زیرا سرعت برش بالایی دارد.

ویژگی یک قیچی میلگردبر ایده‌آل

در هنگام خرید قیچی میلگرد بر به نکات زیر توجه کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید:

  • قیچی‌های میلگردبر انواع مختلفی دارند. یک قیچی ایده‌آل باید دارای ابعاد مناسب، راندمان و قدرت بالایی باشد؛
  • بتوان آن را به‌راحتی جابه‌جا کرد؛
  • بدنه و قطعات هیدرولیکی و برقی آن از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد؛
  • مصرف برق کمی داشته باشد؛

تیغه‌ها و لبه‌های بُرنده یک قیچی ایده‌آل باید از مواد با کیفیت و مستحکم ساخته شود و قدرت بُرندگی بالایی داشته باشد.

بخوانید: آشنایی با تمامی روش‌های برش تیرآهن

سخن  پایانی

امروزه شرکت‌های زیادی در داخل و خارج از کشور در زمینه تولید انواع قیچی میلگردبر فعالیت دارند که این تنوع ممکن است شما را برای انتخاب بهترین دستگاه دچار سردرگمی کند. ما در این متن سعی کردیم انواع میلگرد بُر را معرفی کنیم تا قبل از استفاده آشنایی کاملی با این ابزارها داشته باشید.

برای خرید و اطلاع از آخرین قیمت میلگرد به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شمارۀ 0414180 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

انواع قیچی میلگردبر را نام ببرید؟

قیچی دستی، قیچی هیدرولیکی و قیچی گیربکسی

۰۱۲۱۲
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱