نبشی‌کشی دیوار چیست؟ | آشنایی کامل با نبشی‌کشی در انواع دیوار

نبشی‌کشی دیوار چیست؟ | آشنایی کامل با نبشی‌کشی در انواع دیوار

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه

به دلیل آسیب‌پذیر بودن دیوار بایستی از راهکارهایی جهت پایدارسازی و دوام دیوارها استفاده شود، نبشی‌کشی دیوار جزو اقدامات پایدارسازی به شمار می‌رود. در ادامه راجع به استفاده نبشی در دیوار سازه صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

در سازه‌های مختلف از دیوار برای جداسازی فضا استفاده می‌شود. همچنین دیوارها می‌توانند در انتقال بار در اجزای مختلف سازه نقش داشته باشند و ایمنی ساختمان را در برابر ریزش افزایش دهند.

‌‌

انواع دیوار در سازه شامل دیوارهای داخلی، دیوارهای خارجی، دیوار حائل، دیوار عایق، دیوار باربر و دیوار غیرباربر است. هر کدام از این دیوارها در سازه وظیفه‌ای را برعهده دارند.

البته باید گفت دیوارها بر اساس تحمل فشار در 4 دسته قرار می‌گیرند؛ دیوارهای خارجی حامل، دیوارهای خارجی غیرحامل، دیوارهای داخلی حامل و دیوارهای داخلی حامل.

اتصال دیوارها به سازه باید به‌نحوی انجام شود که در اثر خیز تیرهای زیر و بالای دیوار، جابجایی نسبی طبقات و یا عوامل وارد آورنده نیروی خارج از صفحه از جمله زلزله، باد و ...، قطعه دیوار پایدار بماند و عملکرد آن حفظ شود و از ایجاد ترک شدید در دیوار جلوگیری کند.

 به همین منظور از نبشی در دیوارها استفاده می‌شود. با رعایت فاصله نبشی‌کشی دیوار، دیوار داخلی و خارجی سازه اجرا می‌شود در ادامه استفاده از نبشی در انواع دیوارها و سازه‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نبشی‌کشی دیوار در سازه بتنی

در اجرای دیوار ممکن است از نبشی استفاده شود. نبشی‌کشی دیوار سازه بتنی، بیشتر در دیوارهای خارجی کاربرد دارد. دیوارهای خارجی، دیوارهایی هستند که مشرف بر خیابان و بیرون ساخته می‌شوند.

این دیوارها دارای بازشوهایی هستند که نیاز است برای اجرای آن از دیگر مقاطع فولادی نیز استفاده شود. نبشی از جمله مصالح فولادی کاربردی در دیوار است. نبشی‌کشی دیوار باید طبق اصول و ضوابط مربوطه اجرا شود.

تصویر نبشی فولادی

در ضوابط طراحی دیوار رعایت این موارد مهم است؛

  • دیوارها بایستی برای تمامی بارهایی که به آنها وارد می‌شوند از جمله بارهای برون محوری و بارهای جانبی طراحی می‌شوند.
  • اعضای فشاری به‌طور یکپارچه با دیوارها ساخته می‌شوند.
  • برای تامین پایداری و مقاومت دیوار باید آنها را به قطعات متقاطع مجاور مانند بام، کف، سقف، پشت‌بندهای دیواری، دیوارهای متقاطع یا شالوده مهار کرد.
  • طول افقی دیوار که به عنوان ناحیه موثر برای هر یک از بارهای متمرکز قائم در نظر گرفته می‌شود، نباید از پهنای سطح اثر و یا از فاصله مرکز بارهای متمرکز تجاوز کند. در صورت انجام تحلیل دقیق‌تر، این طول را می‌توان تغییر داد.
  • در کل طراحی و اجرای دیوار باید به‌گونه‌ای باشد تا تغییرشکل و ترک‌خوردگی به حداقل برسد. از نبشی‌کشی دیوار ممکن است برای رعایت ضوابط گفته شده استفاده شود.

البته مواردی که تا اینجای دانشنامه گفته شد مربوط به دیوار بتنی است. از نبشی‌کشی دیوار برای دیوار سازه فولادی نیز استفاده می‌شود.

نبشی‌کشی دیوار در سازه فولادی

دیوارها در ساختمان‌های فولادی شامل دیوارهای باربر و دیوارهای غیرسازه‌‎ای است. در ترکیب تیر درگاه ممکن است از مقطع نبشی استفاده کنند.

در اجرای تیر درگاه می‌توان از مقاطع قوطی و یا نبشی استفاده کرد. تیر درگاه بالای دیوار بالاتر از تیر درگاه بالای بازشو اجرا می‌شود. در جزئیات اجرای تیر درگاه مرکب ممکن است از یک ترک و دو عدد نبشی سرد نورد شده و یا از هر مقطع یک عدد استفاده شود.

در این حالت طول نبشی باید به‌گونه‌ای باشد که ساق قائم نبشی بتواند در هر انتها حداقل به یک تکیه‌گاه متصل شود. ساق افقی نبشی نیز باید به مقطع بالایی متصل گردد.

‌‌

در نصب نبشی‌کشی دیوار در هر دو سازه بتنی و فولادی بهتر است موارد گفته شده رعایت گردد. البته ناگفته نماند دیوار آجری و سفالی ممکن است در هر دو سازه بتنی و فولادی اجرا شود.

نبشی در دیوار پانلی

آیین‌نامه 2800 برای نصب نبشی در دیوار پانلی ضوابط زیر را تعیین کرده است. دیوارهای پانلی کارخانه‌ای که به صورت نوارهای قائم در طول دیوار نصب می‌شوند مجاز به استفاده در ساختمان‌ها به عنوان دیوار خارجی می‌باشند.

در این حالت دیوار به‌صورت یک دال یک طرفه عمل می‌کند. دیوار باید با استفاده از نبشی یا المان مشابه در جهت خارج از صفحه، در تراز سقف و کف مهار شود. در این حالت باید اتصال پانل دیوار در تراز سقف با نبشی به‌صورت کشویی بوده و دیوار اجازه جابجایی داخل صفحه را داشته باشد. در این نوع دیوارها نیازی به اجرای وادار نمی‌باشد.

بهتر است بدانید که دیوارهای پانلی‌ای مجاز به استفاده در صنعت ساختمان هستند که دارای گواهی‌نامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باشند. استفاده از دیوارهای خارجی پانلی در بیمارستان‌ها موکدا توصیه می‌شود.

تصویر نبشی بال مساوی

نبشی در دیوار بلوکی

در دیوارهای بلوکی، دیوار مشابه با یک پوسته و دال دو طرفه طراحی می‌شود. در این حالت جداسازی در جهت داخل صفحه و مهار در جهت خارج از صفحه می‌تواند توسط نبشی‌های فولادی و یا بست‌های U شکل متصل به دال سازه‌ای در تراز سقف و نبشی یا بست‌های U شکل متصل به ستون‌ها در دو انتهای دیوار و وادارهای میانی انجام گردد.

نبشی‌های فولادی می‌توانند منقطع یا پیوسته باشند که باید برای نیروی خارج از صفحه طراحی شوند. در این دیوارها باید از المان مسلح‌کننده میلگرد بستر مورب یا نردبانی برای دیوارهای دارای ملات ماسه سیمان و از بست‌های فولادی منقطع یا پیوسته برای دیوارهای دارای ملات بستر نازک و یا محصولات جدید مانند نوارهای مش الیاف، جهت یکپارچه‌سازی و حفظ پیوستگی دیوار استفاده نمود. در دیوارهای با ارتفاع کمتر از 3/5 متر لزومی به اجرای وادار انتهایی در نزدیکی ستون نمی‌باشد.

نصب نبشی دیوار

نبشی با طول 6 و 12 متری تولید می‌شود و در صورت نیاز می‌توان هر کدام را تهیه کرد. برای نصب نبشی این مقطع را به‌وسیله جوشکاری یا تسمه به پروفیل و مقاطع بالایی و کناری متصل می‌کنند. در سازه بتنی قبل از بتن‌ریزی، نبشی‌کشی دیوار انجام می‌شود و میلگردهای طولی به نبشی‌ها جوش داده می‌شوند.

در سازه فولادی نبشی را با جوشکاری یا به کمک تسمه به درگاه دیوار نصب می‌کنند. اگر در این نوع سازه از آجر یا سفال برای ساخت دیوار استفاده شود، برای ایستایی کامل دیوار از نبشی استفاده می‌شود.

بعد از اجرا و نصب نبشی دیوار، بقیه دیوارچینی و بتن‌ریزی انجام می‌شود. سپس با اجرای مراحل نازک‌ کاری، ساخت دیوار سازه به اتمام می‌رسد.

نصب این مقطع فولادی با حضور ناظر و مجری ساختمان و تحت نظارت کامل ایشان انجام می‌شود.

بخوانید: خرید نبشی | پیش از خرید نبشی چه نکاتی را باید رعایت کنید

جمع‌بندی

در این دانشنامه توضیح دادیم که نبشی‌کشی دیوار چقدر اهمیت دارد و برای حفظ استحکام دیوار باید اجرا شود. به‌ویژه در مناطقی که مستعد زلزله هستند رعایت موارد اجرایی بسیار ضروری است. همچنین برای استفاده از نبشی در انواع دیوار، نظارت و کنترل مهندسین سازه الزامیست.

برای بررسی قیمت نبشی به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید و برای خرید این مقطع از طریق شماره 0414180 با مجموعه در ارتباط باشید.

۰۲۲۹۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱