شاخصه‌های مقایسه‌ای دو کارخانه آذر فولاد امین و فولاد آذربایجان میانه

شاخصه‌های مقایسه‌ای دو کارخانه آذر فولاد امین و فولاد آذربایجان میانه

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 7 دقیقه

طی چهار دهه گذشته صنعت آهن و فولاد تغییرات چشمگیری داشته است. در سال 1980 حدود 716 میلیون تن فولاد در جهان تولید شده و کشورهایی مثل روسیه، ژاپن، ایالات متحده آمریکا، آلمان، چین، ایتالیا، فرانسه، لهستان، کانادا و برزیل به ترتیب بیشترین میزان تولید در جهان را شامل می‌شوند. این رقم در سال 2014 به 1665 میلیون تن فولاد در جهان رسید؛ و نیز لیست کشورهای پیشرو در تولید، تغییر اساسی کرد و چین رتبه اول را به خود اختصاص داد.

صنعت تولید آهن و فولاد پایه و اساس برای توسعه اقتصاد صنایع مرتبط با آن است. صنعت آهن و فولاد ارتباط تنگاتنگی با صنایع شیمیایی دارد. و این نشانگر این است که صنعت آهن و فولاد توانایی کمک به رقابت تولیدکنندگان ملی و همچنین رشد اقتصاد ملی را به همراه دارد. بنابراین این صنعت از جایگاه ویژه‌ای در سطح تولید و اقتصاد برخوردار است.

در لیست تولیدکنندگان ایران 12 تولید کننده در زمینه آهن آلات در شمال غرب کشور وجود دارد که 8 مورد از این کارخانه‌ها در آذربایجان شرقی موقعیت یافته‌اند. آذر فولاد امین و فولاد آذربایجان، دو تولیدکننده مهم منطقه و کشور هستند که قصد داریم در این مقاله به بررسی پارامترهای تولید، موقعیت حمل و نقل و قیمت محصولات بپردازیم.

فولاد آذربایجان (میانه)

تصویر نام تجاری فولاد آذربایجان میانه

مجتمع فولاد آذربایجان در 3 کیلومتری شهر میانه و در زمینی به مساحت 48 هکتار احداث شده است این کارخانه فعالیت خود را از سال 1368 با ظرفیت تولید 550 هزار تن سالانه آغاز کرد. کارخانه فولاد آذربایجان جزو برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران می‌باشد. نام تجاری فولاد میانه دو F روبروی هم می‌باشد. برای رفتن به کانال تلگرام قیمت میلگرد میانه بر روی لینک کلیک کنید.

آذر فولاد امین

تصویر لوگو آذر فولاد امین

در سال 1390 آذر فولاد امین با اخذ مجوز در خط تولید نورد آهن و خط تولید ذوب آغاز به فعالیت کرده است. فعالیت‌های انجام شده از جانب مجموعه فولاد امین در طی سال‌های گذشته در راستای تولید میلگرد فولادی در انواع استاندارد تایید شده می‌باشد، کیفیت خروجی محصولات، این کارخانه را به جایگاه ویژه‌ای در بازار آهن ایران رسانده است و همچنین در صادرات میلگرد نقش شایانی ایفا می‌کند. 

آذر امین با تولید سالانه 300 هزار تن فعالیت خود را آغاز کرد و در تلاش است با احداث فاز 2 و 3 کارخانه میزان تولیدی سالانه را افزایش دهد. موقعیت کارخانه آذر فولاد امین در 91 کیلومتری شهرستان میانه و 79 کیلومتری تبریز واقع شده است. نام تجاری فولاد امین AFA Steel می‌باشد.

شرکت آذر فولاد امین نسبت به کارخانه فولاد آذربایجان دیرتر شروع به کار کرده است اما در همین مدت زمان به یکی از بهترین تولیدکننده‌های میلگرد فولادی در ایران تبدیل شده که نیاز عمرانی بخش عظیمی از کشور را پاسخ‌گو می‌باشد.

صنایع آذر فولاد امین با به کار گرفتن تکنولوژی نوین و استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های استاندارد، بخشی از نیاز فولاد ایران و منطقه را تامین می‌کند. این مجموعه باز پس گیری کالا در صورت عدم انطباق با استاندارد تایید شده را مورد ضمانت قرار می‌دهد.

شاخص مقایسه دو کارخانه

تصویر ریخته گری فولاد
  • قیمت محصولات
  • محصولات تولیدی
  • حمل و نقل و محل کاخانه
  • استانداردهای ملی و بین المللی

پارامترهایی که برای مقایسه دو کارخانه در این مطلب در نظر گرفته شده، جزو مواردی می‌باشند که هم از نظر خریدار و هم از جانب تولیدکننده مهم و تاثیرگذار تلقی شده‌اند. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، قیمت گذاری بر روی محصولات توسط تولید کننده دچار اختلال می‌شود؛ بازار خرید و فروش آهن نیز با توجه به میزان ساخت و ساز و تقاضا مشتری دچار نوسان است، با این حال تولیدکننده در نظر دارد که افزایش قیمت در کیفیت محصول تاثیری نداشته باشد؛ کنترل این قضیه در بازار آشفته فعلی دشواری‌های خاص خود را به دنبال دارد. برای استعلام قیمت میلگرد می‌توانید با شماره 04133250280 تماس گرفته و با مشاوران ما در ارتباط باشید.

فروش و قیمت گذاری محصولات

عوامل زیادی نظیر نوسانات ارز، میزان تقاضای بازار، مواد اولیه، عوامل سیاسی و خیلی عامل ریز و درشت دیگر در تعیین قیمت آهن آلات تاثیر گذار می‌باشد. از این رو قیمت میلگرد و دیگر اقلام فولادی ثابت نبوده و روزانه با نوسان و کم و زیاد شدن قیمت همراه است. مجموعه عصر آهن بستری فراهم کرده است تا مشتریان و مخاطبان به صورت آنلاین از طریق وبسایت و فضای مجازی به قیمت روز و لیست تولیدی کارخانه مورد نظر دسترسی داشته باشند.

هر دو کارخانه آذر امین و فولاد میانه، بخشی از میلگرد تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. البته چالش‌ها و نوسانات بازار ارز، صادرات میلگرد را دچار اختلالات جدی کرده است. قیمت کالای صادراتی با قیمت فروش داخلی متفاوت است برای اطلاع از نرخ روز محصولات هر دو کارخانه می‌توانید به وبسایت عصر آهن مراجعه کنید.

لازم به ذکر است با توجه به عرضه میلگرد میانه در بورس، قیمت آن متناسب با قیمت عرضه بورس تعیین می‎شود و در حدود این بازه قیمتی به فروش می‌رسد. در بازار داخلی میلگرد میانه به نسبت میلگرد آذر امین با قیمت پایین تری معامله می‌شود.

بخوانید: همه چیز درباره ی صادرات میلگرد از کشور ایران

محصولات تولیدی

تصویر قالب گیری میلگرد

این دو کارخانه در محصولات تولیدی تفاوتی با هم نداشته و هر دو در زمینه تولید میلگرد در بازار آهن حضور دارند. فولاد آذر امین با عرضه میلگرد در سایزهای 8 تا 32 لیست کامل‌تری در استاندارد A2 و A3 نسبت به فولاد میانه ارائه می‌کند اما فولاد آذربایجان میانه در استاندارد A3 در سایز 10 تا 32 میلگرد تولید می‌کند.

برای دسترسی به لیست کامل محصولات و قیمت میلگرد آذر امین کلیک کنید.

برای دسترسی به لیست کامل محصولات و قیمت میلگرد میانه کلیک کنید.

وزن محصولات آذر فولاد امین با توجه به سایز میلگرد که در شاخه 12 متری عرضه می‌شود از 4/6 کیلوگرم تا حدود 73 کیلوگرم متغیر است. با بررسی جدول آذر فولاد امین و میلگرد میانه، سبک وزن بودن میلگرد آذر امین از میانه به سادگی قابل تشخیص است.

حمل و نقل و محل کارخانه

هر دو کارخانه با قرارگیری در شمال غرب کشور و نزدیکی به مرز کشورهایی همچون آذربایجان و ترکیه، در امر صادرات نقش مهمی دارند زیرا حمل و نقل آسان و سریع بوده و هزینه‌های مربوط به آن با توجه به محل دیگر کارخانجات تولید فولاد ایران، تا حدودی کمتر می‌شود. این دو تولید کننده به راحتی محصولات خود را در اختیار دیگر کشورها قرار می‌دهند.

هزینه حمل و نقل

هر دو کارخانه به دلیل واقع شدن در استان آذربایجان شرقی، بهترین گزینه برای خریداران در شمال غرب کشور می‌باشد تا هزینه حمل مناسب‌تر و تخلیه بار سریع‌تری داشته باشند. وزن محصول خریداری شده و مسافت حمل بار، قیمت نهایی در حمل و نقل را مشخص می‌کند.

استانداردهای ملی و بین المللی

استاندارهای تولیدی کارخانه آذر فولاد امین:

DIN 488-2: 2009

ISO 6935 -2: 2007

GOST 5781 -82: 1993

JIS G 3112: 2010

BS 4449: 2009

ASTM A 615: 2005

تصویر مراحل ساخت میلگرد فولادی

استانداردهای تولیدی کارخانه فولاد آذربایجان میانه:

ISO 10002: 2018

ISO 45001: 2018

ISO 14001: 2015

هر دو کارخانه گواهی مرغوبیت کالا جهت اطلاع از سطح کیفی محصول را به مشتری ابلاغ می‌کنند، این مورد در صادرات محصولات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

جمع بندی

با توجه به اینکه در جای جای ایران، معادن با ارزش آهن وجود دارد و سنگ آهن به عنوان ماده اولیه جهت تولید میلگرد و انواع مقاطع فولادی از این معادن به دست می‌آید، از این رو وجود کارخانه تولید آهن آلات امری طبیعی بوده تا نیاز جامعه و بازار را پاسخگو باشد.

دو کارخانه مهم در زمینه تولید میلگرد یعنی فولاد آذربایجان میانه و آذر فولاد امین از لحاظ لیست محصولات، قیمت تولید و حمل و نقل بررسی شد. تیم تولید محتوای عصر آهن در نظر دارد با مطالعه این بخش از دانشنامه، انتخاب مطمئن و سریع داشته باشید.

برای دسترسی سریع به آهن آلات موجود در بازار و قیمت روز آهن و فولاد می‌توانید با واحد مشاوره عصرآهن با شماره ۰۴۱۳۳۲۵۰۲۸۰ در تماس باشید، کارشناسان ما راهنمای شما خواهند بود. سایت عصر آهن تمام اطلاعاتی را که در مورد محصولات آهن و فولاد، قیمت، کاربرد و فروشندگان این محصولات نیاز دارید، برای شما فراهم کرده است. 

۱۷۱۳۵۰
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱