تهاتر آهن آلات چیست و چرا انجام می‌شود؟

تهاتر آهن آلات چیست و چرا انجام می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۸ آبان ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا ممکن است بدون دخالت پول، معاملاتی در بازار آهن انجام بگیرد؟ مقاطع آهن با چه چیزی تهاتر می‌شوند؟

در این مقاله قصد داریم در مورد قدیمی‌ترین شکل تجارت یعنی تهاتر که در بین افراد و شرکت‌ها رایج است، صحبت کنیم. اگر قصد انجام مبادله‌ای در قالب تهاتر آهن آلات دارید یا اصلاً نمی‌دانید شرایط و قوانین این نوع معامله چیست حتماً تا پایان مقاله، همراه ما باشید. 

تهاتر چیست؟

تهاتر، مبادله کالاها یا خدمات، مبادله‌ای بین دو یا چند طرفین است. این نوع مبادله، بدون استفاده از پول انجام می‌شود. طی این مبادله، یک کالا یا خدمت توسط یکی از طرفین در ازای دریافت کالا یا خدمت دیگری  تبادل می‌شود. به این فرایند تهاتر می‌گویند. بیایید به معنای لغوی کلمۀ تهاتر (Barter) در فرهنگ‌های فارسی نگاهی بیاندازیم.

تهاتر در فرهنگ فارسی این‌چنین نوشته شده است:

گواهی که همدیگر را کاذب کند گواهانی که همدیگر را تکذیب کنند.

همچنین این کلمه در فرهنگ معین به تعبیر زیر است:

دعوی بین دو کس که ادعای هر دو طرف باطل شود یا معاملۀ جنس با جنس.

یک مثال ساده برای قرارداد تهاتر، نجاری است که برای یک کشاورز حصار چوبی می‌سازد. به‌جای اینکه کشاورز پول نقد برای دستمزد کار و مصالح به سازنده بپردازد، می‌تواند در عوض، محصول یا مواد غذایی به نجار بدهد.

این همان مبادلۀ کالا به کالا است که در زمان‌های قدیم، هنگامی که پول وجود خارجی نداشت در بین انسان‌ها رواج بود. هر کس کالایی (مثل دام یا محصولات کشاورزی) داشت یا خدمتی (مثل خیاطی یا نجاری) می‌توانست انجام دهد با استفاده از معاملۀ کالا به کالا، لوازم موردنیاز خود را تهیه می‌کرد.

امروزه این معامله در معاملات گسترده هم به‌کار می‌رود و با استفاده از آن کالاهای تخصصی نیز در قبال هم مبادله می‌شوند. نظیر معاملات ملکی، آهن‌آلات، مواد اولیه، مصالح و بسیاری کالاهای کاربردی دیگر. در ادامه راجع‌به تهاتر آهن آلات بیشتر صحبت خواهیم کرد. 

بخوانید: آیا سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان صحت دارد؟

منظور از تهاتر آهن آلات چیست؟

طبق تعریفی که در بالا برای تهاتر نوشتیم در بازار آهن‌آلات هم این روش معاملاتی انجام می‌شود و با استقبال بالایی همراه است. منظور از تهاتر آهن آلات، مبادلۀ پایاپای و بدون پرداخت پول است که بین طرفین انجام می‌شود. تهاتر مقاطع آهنی طبق روش و قوانینی که دو طرف معامله به توافق می‌رسند، انجام می‌شود. 

انواع تهاتر در بازار آهن

انواع تهاتر در بازار آهن‌آلات به سه روش زیر انجام می‌شود:

انواع تهاتر در بازار آهن

تهاتر کالا به کالا

منظور از تهاتر کالا به کالا، معامله‌ای است که در آن هر دو طرف کالایی را در قبال کالای دیگر، دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال تهاتر میلگرد با دیگر مصالح ساختمانی (مانند سیمان)، تهاتر تیرآهن با میلگرد یا تهاتر میلگرد (یا هر مقطع فولادی) با ملک.

تهاتر کالا به خدمت

در بازار آهن منظور از تهاتر کالا به خدمت، تهاتری است که در قبال مقاطع فولادی مانند میلگرد خدمت یا خدماتی را ارائه دهد. طبق توافق صورت گرفته، طرفی که کالا را دریافت کرده است باید خدمت رسانی یا همکاری‌های لازمی که در قرارداد ذکر شده را انجام دهد.

اگر بخواهیم مثالی برای این نوع معامله در بازار آهن بگوییم، تهاتر میلگرد در قبال اجرای سازه بتنی را می‌توان نام برد. (این مثال‌ها برای آشنایی بهتر بیان می‌شوند و ممکن است در بازار واقعی انواع مختلف و متفاوتی داشته باشند).

تهاتر خدمت به خدمت

معامله‌ای است که هر دو طرف برای انجام خدمات متقابل، توافق می‌کنند. این نوع تهاتر در بازار آهن آلات به سلیقه و نیاز طرفینِ معامله ربط دارد. 

رایج‌ترین نمونۀ تهاتر آهن آلات در بازار آهن تهاتر میلگرد، تیرآهن، ورق فولادی یا هر مصالحی با ملک است. یعنی ممکن است سازندۀ ملک یکی از واحدهای مسکونی را با میلگرد موردنیاز ساختمان تهاتر کند. به این معنی که فروشنده در مقابل میلگرد فروخته شده ملک یا واحد مسکونی دریافت می‌کند.

مزایا و ویژگی‌های تهاتر در بازار آهن

در این قسمت می‌خواهیم مزایای تهاتر آهن آلات را با شما در میان بگذاریم. اینکه تهاتر آهن‌آلات چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد. در ادامه انواع مزایای آن را بخوانید:

  • امکان تهیۀ مصالح ساختمانی بدون پرداخت هزینه؛
  • افزایش قدرت خرید؛
  • باعث افزایش ساخت‌وساز املاک می‌شود (رونق صنعت سازندگی)؛
  • تهاتر مانع از صرف وقت و هزینۀ است؛
  • امنیت معامله بالا است؛
  • به افراد این امکان را می‌دهد تا کالایی که به آن نیاز ندارند را در قبال کالای دلخواه معامله کنند؛
  • ایجاد رابطۀ تجاری بین شرکت‌ها یا افراد؛
  • از تهاتر می‌توان در بازار بورس و سهام برای تأمین منابع مالی استفاده کرد.

شرایط انجام تهاتر آهن آلات

برای انجام معاملۀ پایاپای ابتدا باید کالا را در نظر بگیرید اینکه می‌توانید با چیزی که نیاز دارید مبادله کنید، ارزش آن را تخمین بزنید، به دنبال شریک مبادله‌ای بگردید که مایل به مبادله کالا با شما است، اکنون می‌توانید معامله تهاتر انجام دهید.

در انجام معاملۀ تهاتر باید سه شرط زیر، توسط طرفین رعایت شود:

  1. هر دو طرفِ معامله باید با شروط تعیین شده در قرارداد موافق باشند و توانایی انجام موارد ذکر شده را داشته باشند؛
  2. ارزش کالا یا خدمات باید با هم برابری داشته باشد؛
  3. باید میزان افزایش، کاهش و نوسان قیمت کالای تهاتر شده در روزهای آینده، در نظر گرفته شود.

قوانین تهاتر انواع مقاطع آهنی

بعد از شرایط انجام تهاتر، موردی که باید رعایت شود قوانین مربوط به انجام این معامله است. مواردی از قبیل:

  • حجم آهن‌آلات تهاتر باید در تناژ بالا باشد (مثلاً بیش از 1000 تن)؛
  • قبل از ثبت قرارداد، طرفین باید توافق کنند که تمام کالا یا خدمات در قبال کالا یا خدمتی دیگر تهاتر می‌شود یا درصدی از معامله شامل تهاتر است؛
  • تهاتر آهن آلات ممکن است بین دو فرد یا چندین فرد حقیقی و حقوقی انجام شود؛
  • باید محل و زمان پرداخت دو دین، یکسان باشد.

بخوانید: منظور از میلگرد مچینگ چیست؟ | چگونه میلگرد مچینگ بخریم؟

سخن آخر

رکود در صنعت ساختمان و کاهش خریدوفروش ملک از مشکلاتی است که به‌دلیل کمبود نقدینگی در جامعۀ امروز ما به وجود آمده است. تهاتر آهن آلات را می‌توانی یکی از بهترین راهکارهای افزایش فروش در عمران و سازندگی دانست. این نوع معامله با افزایش قدرت خرید، موجب بیشتر شدن تعداد پروژه‌های ساختمانی می‌شود. علاوه بر تهاتر ملک، تهاتر انواع مصالح ساختمانی با یکدیگر یا با خدمات نیز در بازار آهن انجام می‌شود. 

ما در این مقاله، شما را با روش تهاتر مقاطع آهنی و انجام تهاتر در بازار آهن آشنا کردیم. هر سؤالی داشتید می‌توانید از بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

برای بررسی قیمت آهن و خرید انواع مقاطع فولادی به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شماره 0414180 در تماس باشید. کارشناسان بخش فروش در خرید بهینه، راهنمای شما خواهند بود.

منابع:

economictimes, investopedia

۳۱۲۲۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱