منظور از میلگرد مچینگ چیست؟ | چگونه میلگرد مچینگ بخریم؟

منظور از میلگرد مچینگ چیست؟ | چگونه میلگرد مچینگ بخریم؟

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 6 دقیقه

دنیای بورس کالا پر از اصطلاحات مختلف است که آشنایی با هر کدام به شناخت بیشتر بورس کالا و بهتر انجام‌دادن معاملات می‌شود. این اصطلاحات در معاملات بورس کالای میلگرد و انواع مقاطع آهنی هم استفاده می‌شود.

به همین منظور در این مقاله با یکی از اصطلاحات مهم و پرکاربرد آشنا خواهیم شد که در بورس کالای ایران و معاملات میلگرد و آهن‌آلات استفاده می‌شود.

معاملات مچینگ و میلگرد مچینگ را مورد بحث قرار خواهیم داد تا با شناخت آن اطلاعاتتان را بیشتر کنید و در بورس کالا، عکس‌العمل بهینه‌ای داشته باشید.

خرید میلگرد از بورس کالا

خرید میلگرد و دیگر مقاطع آهنی از بورس کالا در 3 مرحلۀ زیر انجام می‌شود:

  1. انتخاب کارگزار؛
  2. خرید کد بورسی؛
  3. خرید میلگرد از بورس کالا.

برای خرید آهن‌آلات از بورس کالا، ابتدا باید کارگزاری معتبری را انتخاب کنید سپس در قدم دوم کد بورسی را از طریق کارگزاری دریافت نمایید و در نهایت در بورس کالا معاملات خود را انجام دهید.

البته شما می‌توانید بدون داشتن کد بورسی نیز از بورس کالا خرید کنید. برای این کار باید از طریق عاملیت‌های فروش اقدام کرده و سفارش خود را برای این‌شرکت‌ها ارسال کنید. سپس شرکت مربوطه در روز و ساعت تعیین شده، از جانب شما معاملۀ درخواستی را ثبت می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با نحوۀ ثبت سفارش از بورس کالا، آشنایی کامل با مراحل آن و نکات مهمی که در هنگام خرید از بورس کالا باید رعایت کرد، مقالۀ زیر را مطالعه کنید:

بخوانید: راهنمای کامل خرید میلگرد از بورس کالا

منظور از معامله مچینگ چیست؟

در تالار بورس کالا، "حجم کالای عرضه شده" از روز قبل معامله مشخص می‌شود. بعد از شروع عرضۀ معاملات تا پایان معاملات، "حجم تقاضا" ارائه می‌شود.

به عبارتی خرید و فروش در بورس کالا با عرضه اولیۀ محصولات آغاز می‌شود و در طول مدت زمان سفارش‌گیری در بورس کالا، حجم تقاضا برای کالای عرضه شده ثبت می‌شود.

اگر معاملات به اتمام رسید و "حجم تقاضا" کمتر از "حجم عرضه"، ثبت شد یعنی همۀ حجم عرضه شده به فروش نرسید، مقدار باقی‌مانده به‌عنوان کالای مچینگ به فروش می‌رسد.

بگذارید منظورمان از مچینگ را واضح‌تر بیان کنیم؛ به‌عنوان مثال 1000 تن سیمان (حجم عرضه) در بورس کالا عرضه شده است. برای 1000 تن حدود 500 تن (حجم تقاضا) تقاضا ثبت شده است. حجم باقی مانده 500 تن است به این حجمی که تقاضا نداشته کالای مچینگ گفته می‌شود.

به مقدار باقی مانده از حجم عرضه شده، کالای مچینگ گفته می‌شود. البته به خاطر داشته باشید به مچینگ، خرید کالای مازاد هم گفته می‌شود.

بورس کالا، تمام کالاهای فروخته نشده را یکجا در جدول جداگانه‌ای در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

چگونه از حجم کالای مچینگ مطلع شویم؟

برای اینکه از کالای مچینگ و کالاهای مازاد اطلاع داشته باشید می‌توانید به صفحۀ اطلاعیۀ عرضه‌های مازاد مراجعه کنید. برای این کار طبق تصویر زیر از قسمت بازارها، اطلاعیه عرضه مازاد را انتخاب نمایید:

تصویر اطلاعیه عرضه مازاد

لازم به ذکر است کالاهایی که در بخش «اطلاعیۀ عرضه مازاد» قرار می‌گیرند، کامل نیستند؛ به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کالاهایی که به‌صورت مچینگ معامله می‌شوند و خرید آن‌ها باید با کارگزاری تماس بگیرید.

میلگرد مچینگ چیست؟

عرضه میلگرد، هر هفته در روز چهارشنبه از طریق وب‌سایت رسمی بورس کالای ایران اطلاع‌رسانی می‌شود. فرض کنید حجم کالای قابل عرضه برای میلگرد یکی از تولیدکنندگان فولاد 3000 تن ارائه شده است. بعد از شروع زمان خرید و فروش، میزان تقاضا به‌نسبت حجم کالای قابل عرضه برای محصول مورد نظر، ثبت می‌شود.

به زبان ساده‌تر یعنی اینکه عرضه‌کننده، مقدار حجمی برای کالایی که قصد فروش دارد مشخص می‌کند سپس هر خریدار میزان درخواست خود را ثبت خواهد کرد. با پایان یافتن معاملات، میزان تقاضا و حجم قرارداد مشخص می‌شود.

با فرض همان 3000 تن برای میلگرد ادامه می‌دهیم؛ در نظر می‌گیریم برای آن 3000 تن، 800 تن تقاضا وجود دارد و همۀ این 800 تن معامله شده است. اگر هشتصد تن را از سه‌هزار تن کم کنیم، 2200 تن باقی می‌ماند این مقدار باقی مانده به‌عنوان میلگرد مچینگ به فروش می‌رسد.

کالای مچینگ دقیقا مانند میلگرد مچینگ است و هر کالایی که در تالار بورس کالا معامله نشود به‌عنوان معاملات مچینگ به فروش می‌رسد.

لازم به ذکر است :

اگر در بورس کالا، تمام حجم عرضه شدۀ میلگرد به فروش نرسد، مقدار باقی‌مانده از حجم عرضه، بعد از اتمام زمان معاملات به‌عنوان کالای مازاد در معاملات مچینگ فروخته می‌شود. میلگرد مچینگ با قیمت پایه، عرضه می‌گردد.

چگونه آمار معاملات را بررسی کنیم؟

برای مشاهده آمار معاملات انجام شده و اطلاع از میزان حجم عرضه و حجم قرارداد، باید به صفحۀ آمارهای فیزیکی در وب‌سایت رسمی بورس کالا، مراجعه نمایید.

برای این کار ابتدا به وب‌سایت بورس کالا از طریق لینک مقابل https://www.ime.co.ir/  وارد شوید؛ سپس از قسمت آمارها، روی آمار معاملات فیزیکی کلیک کنید. طبق تصویر زیر:

تصویر مشاهده آمار معاملات در بورس کالا

بعداز ورود به صفحۀ آمار معاملات فیزیکی، دسته‌بندی گروه‌ها را طبق تصویر زیر تعیین کنید. یعنی همۀ گروه‌های اصلی را روی "صنعتی"، همۀ گروه‌ها را روی "فولاد" تنظیم کنید و در قسمت زیرگروه، "میلگرد متوسط" را انتخاب کنید؛ سپس روی گزینۀ نمایش کلیک کرده و نتایج را بررسی کنید.

تصویر بررسی حجم عرضه، تقاضا و قرارداد در بورس کالا

به این ترتیب می‌توان از میزان میلگرد مچینگ اطلاع داشت؛ یعنی اگر داده‌های نوشته شده در ستونِ "حجم عرضه"، "تقاضا" و "حجم قرارداد" را بررسی کنید از مقدار میلگرد فروخته نشده مطلع خواهید شد. این قسمت از جدول به‌عنوان مرحلۀ چهارم در تصویر بالا نشان داده شده است.

نحوه خرید میلگرد مچینگ

برای خرید میلگرد مچینگ ابتدا باید حجم عرضه مازاد را بررسی کنید (در متن دانشنامه، نحوۀ بررسی حجم عرضه را آموزش دادیم) سپس با مشخص کردن تناژ درخواستی‌تان، برای ثبت سفارش اقدام کنید.

تنها راه ثبت سفارش میلگرد مچینگ و دیگر مقاطع آهنیِ عرضه مازاد، سفارش از طریق کارگزاری است؛ یعنی شما باید اطلاعات لازم را به کارگزاری خود ابلاغ نمایید تا خریدتان در اسرع وقت ثبت گردد.

لازم است اشاره کنیم که شما برای خرید تمام کالاهای مچینگ و کالای عرضه مازاد تنها از طریق کارگزاری معتبر می‌توانید اقدام کنید.

نکته مهم:

نکتۀ بسیار مهم درباره مچینگ این است که کالاهای مازاد با قیمت پایه به فروش می‌رسند و قیمت رقابتی روی این کالاها گذاشته نمی‌شود.

سخن آخر

اینکه خرید از بورس کالا مورد اطمینان است هیچ شکی در آن نیست؛ اما برای اینکه خرید درستی از بورس کالا انجام دهید باید با اصطلاحات آن آشنایی کاملی داشته باشید. شناخت کامل نحوۀ خرید از بورس کالا باعث می‌شود تا مانند افراد باتجربه در این بازار رفتار کنید.

در این مقاله سعی کردیم تمام موارد مربوط به میلگرد مچینگ و کالای مازاد را توضیح دهیم؛ هر سوالی دراین‌باره داشتید از بخش "ارسال دیدگاه" با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

برای بررسی قیمت میلگرد و خرید آن می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شمارۀ 0414180 در تماس باشید.

۲۶۱۵۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱