میلگرد CK45 چیست؟ مشخصات و کاربردها

میلگرد CK45 چیست؟ مشخصات و کاربردها

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از پرکاربردترین آلیاژهایی که در صنایع بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد، فولاد CK45 است که با کربن ترکیب می‌شود. از این فولاد، محصولات مختلفی مانند میلگرد CK45 تولید می‌شود که به‌دلیل وجود کربن از انعطاف پذیری و استحکام مناسبی برخوردار است.

در این مطلب قصد داریم از کاربردها، ویژگی‌ها و استانداردهای این محصول بیشتر صحبت کنیم.

میلگرد CK45 چیست؟

یکی از میلگردهای پرکاربرد در صنایع مختلف که  ۰/۴۵ درصد کربن دارد، میلگرد CK45 است. تفاوت‌ این مدل با میلگرد معمولی (ST37) درصد کربن بالای آن است که به آن قابلیت کشش و استحکام بیشتری می‌بخشد.

این میلگرد به‌دلیل وجود کربن برای جوشکاری مناسب نیست. بنابراین، باید تحت حرارت قرار بگیرد تا آماده جوشکاری شود.

فرایند حرارت دادن به میلگرد آلیاژی CK45 بدین گونه است که در ابتدا در دمای 650 تا 700 درجه سانتیگراد پخته می‌شود. سپس در دمای 1150 تا 900 درجه روی آن فرآیند آهنگری صورت می‌‌پذیرد و در نهایت در دمای  820 تا 860 درجه تحت تابکاری و سختی قرار می‌گیرد. بدین ترتیب این میلگرد فولادی برای استفاده در موارد مختلف آماده می‌شود.

لازم به‌ذکر است که میلگرد‌های CK45 به‌دلیل کم بودن کروم جزو میلگرد فولادی ضد زنگ محسوب نمی‌شوند.

فولاد CK45 چیست؟

فولاد دارای ترکیبات و عناصر مختلفی است. به‌همین دلیل، در انواع متفاوتی تولید می‌شود و در صنایع خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. باتوجه به عناصر و کربن موجود فولاد به سه دسته کربن بالا، متوسط و کم تقسیم می‌شود‌. فولاد CK45 در دسته کربن متوسط قرار دارد که در آن علاوه‌بر 45 درصد کربن از عناصر دیگری مانند منگنز 0/65 و نیکل 0/25 درصد استفاده شده است. به‌همین دلیل در گروه فولاد آلیاژی جای می‌گیرد.

برای به‌دست آوردن این فولاد، عناصر تشکیل دهنده آن‌را در کوره‌های آلیاژسازی به آهن مذاب اضافه می‌کنند و فرایند ریخته‌گری را انجام می‌دهند تا محصول نهایی بوجود آید. به‌دلیل ویژگی‌هایی مانند استحکام بالا، مقاومت کششی و مقاومت بالای آن در برابر ضربه، این فولاد یکی از رایج‌ترین انواع فولاد به‌شمار می‌رود.

استانداردها و مشخصات میلگرد CK45 چیست؟

میلگردهای کربن متوسط یا همان میلگرد CK45 در بازار‌ ایران با نام‌های مختلفی مانند C60،‌ V945 و 1060 تولید می‌شوند.

مهم‌ترین استانداردی که برای تولید میلگرد آلیاژی CK45 استفاده می‌شود، SAE آمریکا و DIN آلمان است به‌همین دلیل، این فولاد را با کدهای 1.1191 و 1045 نیز می‌‌شناسند. در جدول زیر به مشخصات کلی این میلگرد اشاره می‌کنیم:

استانداردها و مشخصات میلگرد CK45

کاربردهای میلگرد CK45 چیست؟

خواص مکانیکی میلگرد CK45 موجب شده در صنایع مختلف و ساخت قطعات مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

از ویژگی‌های مهم فولادCK45 استحکام، کشش و در دسترس بودن آن‌ است. این محصول در صنایعی که به میلگردهایی با سختی بالاتر نیاز دارند، به‌کار می‌رود.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد آلیاژی CK45 عبارتند از:

  • ساخت تجهیزات الکتریکی و نظامی
  • یاتاقان و غلطک‌های الکتریکی
  • شفت و چرخ دنده
  • صنعت متالوژی
  • ساختمان‌ سازی
  • ساخت ابزار
  • ساخت کشتی
  • پیچ و مهره
  • میل لنگ
  • براکت

تولید کنندگان میلگرد CK45 در ایران

باتوجه به کاربردهای زیاد این میلگرد، چندین کارخانه‌ در ایران به تولید این محصول می‌پردازند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

کارخانه فولاد یزد

یکی از تولید کنندگان فولاد CK45 در ایران کارخانه فولاد یزد است که در آن میلگردهای CK45 از قطر 12 تا 200 میلی‌متر تولید می‌شوند.

از مزیت‌های این کارخانه، قیمت مناسب، کیفیت بالا و رعایت استاندارد وزن میلگرد است. از تولیدات کارخانه فولاد یزد می‌توان به میلگردهای ساده و آجدار، میلگردهای خم و برش خورده استاندارد و غیره اشاره کرد.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در ایران است که انواع میلگرد از جمله میلگرد بازالت، میلگرد CK45، میلگرد FRP و بسیاری دیگر را به بازار روانه می‌کند. حجم بالای تولیدات این کارخانه در کنار کیفیت مناسب آن موجب شده تا بسیاری از صنایع از محصولات ذوب آهن اصفهان استفاده کنند.

میلگردهای CK45 که در کارخانه ذوب آهن تولید می‌شود دارای قطر 120 تا 900 میلی‌متر ‌است و دربرابر خوردگی، سایش و ضربه مقاومت بالایی دارد.

کارخانه فولاد اکسین خوزستان

از تولیدکنندگان مهم میلگرد آلیاژی CK45 در ایران، کارخانه فولاد اکسین خوزستان است که از کارگاه‌های پیشرفته برای تولید این محصول استفاده می‌کند. در این کارخانه، کارگاه ذوب و ریخته‌گری وجود دارد که در آن میلگردهای CK45 حرارت داده می‌شوند.

مجتمع صنعتی اسفراین

این کارخانه که در خراسان شمالی قرار دارد یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد آلیاژی است.

قطر میلگردهای CK45 اسفراین از 220 میلی‌متر شروع می‌شود و برای ساخت محصولات مختلف از جمله مته‌های حفاری کاربرد دارد.

علاوه‌بر کارخانه‌های داخلی، برخی از افراد برای خرید میلگرد به سراغ محصولات خارجی می‌روند. این میلگردها اغلب از کشورهای اکراین، روسیه و آلمان به ایران وارد می‌شوند و مشتریان مخصوص به خود را دارند.

مشاوره و خرید میلگرد CK45 از عصرآهن

خرید آنلاین میلگرد CK45 یکی از راه‌های دسترسی سریع‌تر به‌ این محصول است. در همین راستا، فروشگاه آنلاین عصر آهن این محصول و سایر کالاهای حوزه‌ آهن و فولاد را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتریان برساند.

در سایت عصر آهن شما می‌توانید به برندهای مختلف تولید کننده میلگرد دسترسی داشته باشید و قیمت‌ روز این کالا را مشاهده کنید. کارشناسان فروشگاه آنلاین عصر آماده پاسخگویی به سوالات شما و همچنین دریافت سفارشات هستند. برای سفارش خرید می‌توانید با شماره تلفن‌ 0414180 تماس بگیرید.

۰۱۹۴
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱