میلگرد فولادی چیست؟ انواع و مزایا

میلگرد فولادی چیست؟ انواع و مزایا

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۴ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه

میلگرد فولادی یک مقطع فولادی استوانه‌ای شکل است که معمولاً از فولاد ساختمانی ساخته می‌شود.این نوع میلگردها از طریق فرآیندهایی مانند ذوب و ریخته‌گری فولاد تولید می‌شوند. میلگرد فولادی یکی از اصلی‌‍‌ترین مواد مورد استفاده در صنعت ساختمانی محسوب می‌شود که دوام و استحکام بنا را تضمین می‌کند.

امروزه حتی با پیشرفت علم و تکنولوژی در این صنعت، جایگزینی با این سطح از مقاومت و کاربرد به‌جای میلگرد فولادی شناخته نشده است.

در ساخت یک بنا، میلگرد آلیاژی به صورت شبکه‌ای در بتن قرار می‌گیرد تا مقاومت و پشتیبانی لازم را در برابر هرگونه آسیب از جمله خمش، شکستگی، ترک خوردگی و غیره تامین کند.

انواع میلگرد فولادی

این نوع میلگرد دارای انواع مختلفی از نظر اندازه، شکل و درجه است که می‌توان آنها را به دسته‌های مختلفی گروه‌بندی کرد.

از نظر شکل به 4 نوع تقسیم می‌شود شامل:

میلگرد ساده، آجدار، کلاف ساده و کلاف آجدار.

از طرف دیگر از نظر جنس نیز می‌توان میلگردها را به 4 گروه، فولادی کربنی، فولادی ضد زنگ، میلگردهای کامپوزیت ساخته شده از الیاف شیشه و میلگرد بازالت تقسیم کرد.

میلگرد ساده و آجدار

سطح میلگرد فولادی ساده به شکل یکدست و گرد است. این میلگردها در اندازه‌های مختلف از 6 میلی‌متر تا 50 میلی‌متر موجود هستند.

میلگرد ساده در بتن برای اهداف خاص، مانند رولپلاک در درزهای انبساط (جایی که میله‌ها باید در یک آستین فلزی یا کاغذی بلغزند)، برای اتصالات انقباضی در جاده‌ها و باندها، و برای مارپیچ ستون استفاده می‌شود. مزیت آن‌ها این است که به راحتی بریده شده و بدون آسیب نیز خم می‌شوند.

برای ساختمان‌های سازه‌ای مانند پل‌ها و سایر سازه‌های سنگین، میلگرد فولادی ساده پیشنهاد نمی‌شود. این موضوع به دلیل عدم اتصال زیاد بین بتن و فولاد، لغزش بیشتر و مقاومت کمتر است. در این موارد بهتر است از میلگرد آجدار استفاده شود.

تفاوت مهم میلگرد فولادی ساده و آجدار در مقاومت بیشتر آن به دلیل آجدار بودن سطح میلگرد است.

کلاف ساده و آجدار

میلگردهای کلاف همانطور که از نامش پیداست کلاف‌های پیچیده‌ای هستند که در سازه‌های ساختمانی و صنعتی کاربرد فراوانی دارند و در اندازه‌های مختلف در بازار یافت می‌شوند.

در 4 دسته و از سایز 5.5 تا 16 میلی‌متر موجود است. سایزهای 5.5 تا 8 در بازار به عنوان سیم شناخته می‌شوند. قابل ذکر است که این محصول در کارخانه‌ها تا سایز 12 تولید می‌شود و سایزهای بالاتر به صورت سفارشی است.

میلگرد کلاف آجدار به دو دسته A2 و A3 تقسیم می‌شود و قیمت آن در بازار براساس دسته‌بندی و سایز تعیین می‌شود. در موارد زیادی از جمله ساختمان، خرپا و تیرآهن، سیم بکسل، سیم خاردار، زنجیرهای فلزی، پیچ دار، صنایع الکترود سازی و جوشکاری، توری نرده، صنعت فنرسازی و غیره کاربرد دارند.

میلگرد فولادی کربنی

میلگرد فولادی کربنی از ترکیب آهن و کربن تشکیل می‌شود که رایج‌ترین نوع میلگرد فولادی از نظر جنس است. برای مثال میلگرد ck45، با میانگین کربن 0.45 درصد به عنوان فولاد کربن متوسط طبقه‌بندی می‌شود.

ck45 یکی از پرکاربردترین فولادهای کربنی غیرآلیاژی در استاندارد آلمان است. این محصول دارای خواص کششی و ماشین کاری مطلوبی است، بنابراین به طور گسترده در زمینه ساخت ماشین‌آلات استفاده می‌شود.

میلگرد فولادی ضد زنگ

به دلیل وجود مقادیر بالای کروم و نیکل در برابر شرایط جوی، آب، اسیدها و محیط‌های با دمای بالا مقاوم هستند. جدای از این عناصر، فولادهای ضد زنگ با عناصر اضافه شده مانند مس و تیتانیوم نیز برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگرچه از نیکل و مولیبدن در تولید میلگرد آلیاژی برای بهبود خواص ضد زنگ فولاد استفاده می‌شود، این عنصر اصلی کروم است که تضمین کننده ضد زنگ بودن فولاد است.

میلگرد آلیاژی

لازم به توضیح است بسته به کاربرد میلگرد، از فلزات دیگری نیز در ترکیب ساخت میلگرد استفاده می‌شود که به آن میلگرد آلیاژی می‌گویند.

در آن به غیر از کربن، عناصر آلیاژی دیگری به نسبت‌های مختلف وجود دارد. این ترکیب شیمیایی عناصر موجود در میلگرد آلیاژی در ساختار داخلی فولاد است که می‌توان به نسبت‌های مختلف به فولاد اضافه کرد و خواص متفاوتی به آن داد.

به همین دلیل واضح است که قیمت میلگرد آلیاژی می‌تواند نسبت به کربنی بیشتر باشد.

مزایای میلگرد فولادی

میلگرد فولادی دارای مزایای متعددی است که آن را به یک گزینه محبوب برای مهندسان و سازندگان تبدیل می‌کند. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

مقاومت در برابر کشش

بتن به تنهایی مقاومت کششی کمی دارد، بنابراین میلگرد آلیاژی برای تقویت آن و افزایش مقاومت در برابر بارهای کششی استفاده می‌شود. این امر به سازه‌ها اجازه می‌دهد تا در برابر نیروهایی مانند باد، زمین لرزه و وزن خود مقاومت کنند.

شکل پذیری

می‌توان این نوع میلگرد را به اشکال مختلف بدون شکستگی یا ترک خوردگی شکل داد. این امر باعث می‌شود که برای ساخت و سازهای پیچیده مناسب باشد.

دوام

میلگرد فولادی یک ماده بسیار بادوام است که می‌تواند در برابر عوامل محیطی مختلف از جمله خوردگی، زنگ زدگی و سایش مقاومت کند.

هزینه

به طور کلی یک ماده نسبتاً ارزان است، که آن را به یک گزینه مقرون‌به‌صرفه برای بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز تبدیل می‌کند.

قابلیت بازیافت

تجدید پذیر ساخته شده است و می تواند بازیافت شود. این امر باعث می شود که یک ماده سازگار با محیط زیست باشد.

کارخانجات سازنده میلگردهای فولادی

از دیرباز کارخانه‌های تولید میلگرد فولادی از مهم‌ترین کارخانه‌های کشور به حساب می‌آیند. با توجه به نیاز روزافزون میلگردهای آلیاژی در داخل و خارج از کشور، تعداد این کارخانه‌ها رو به افزایش است. از قدیمی‌ترین این کارخانه‌ها، ذوب آهن اصفهان است که سال 1344 تاسیس شده است. این کارخانه از انواع میلگردهای این صنعت را در لیست تولیدات خود دارد.

کارخانه‌های دیگر تولید میلگرد فولادی شامل، تولیدی فولاد سپید فراب کویر، فولاد نطنز، فولاد آلیاژی ایران، تولیدی فولاد سپید فراب کویر، مجتمع فولاد راد همدان، نورد گرم سمنان، ظفر بناب، مجتمع فولاد شاهرود، صنایع نورد فولاد گلستان، مجتمع فولاد الیگودرز، روهینا جنوب؛ گروه نورد فولاد کاران افق و تعداد بسیار زیادی دیگری است.

مشاوره و خرید میلگرد از عصر آهن

همان طور که در بالا اشاره شد، شما برای خرید میلگرد با تولید کنندگان قدیمی و جدید بسیار زیادی مواجه هستید که انتخاب بهترین آن از نظر کیفیت و قیمت برای شما حائز اهمیت است. با مشاوره و خرید از عصر آهن، می‌توانید از مشاوره رایگان این شرکت بهره‌مند شوید.

ما با کارشناسان متخصص در این زمینه برای خرید بهینه‌ و مطلوب انواع میلگردهای فولادی آماده خدمت‌رسانی به مشتریان هستیم.

۰۲۶۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱