ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد؟ | آشنایی کامل با نحوه تولید آن

ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد؟ | آشنایی کامل با نحوه تولید آن

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ورق یکی از مقاطعی است که در صنعت فولاد ایران به تولید می‌رسد و کاربردهای زیادی دارد. آیا از انواع ورق، ورق روغنی را می‌شناسید و با نحوه تولید و کاربرد آن آشنایی دارید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی از جمله ورق‌های تولید شده به روش نورد سرد می‌باشد. ورق روغنی بیشتر برای کاربردهای فنی و یا مواردی که زیبایی شناسی در آن مهم است استفاده می‌شود. این نوع ورق از ورق سیاه تحت فشار زیاد تولید می‌شود، از این رو مقاومت بالایی دارد.

ورق نورد سرد یا ورق روغنی دارای تلرانس ابعادی دقیق‌تر، کیفیت سطح بهتر و خواص مکانیکی بهبود یافته‌تر نسبت به ورق نورد گرم دارد. با استفاده از فرآیند نورد سرد امکان تولید ورق فولادی نازک‌تر نیز فراهم است و ورق با ضخامت‌های کم نیز تولید می‌شود که در فرآیند نورد گرم قابل تولید نیست. همان‌طور که گفته شد این نوع فولاد برای کاربردهایی که ظرافت و دقت لازم است بسیار ایده‌آل می‌باشد.

این نوع ورق در ابعاد و انواع مختلف تولید شده و در بسیاری از صنایع، طرفدار زیادی دارد. انواع ورق روغنی و دلیل اینکه چرا در هنگام نورد، سطح ورق روغن‌کاری می‌شود را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

ورق روغنی

انواع ورق روغنی

استاندارهای اعمال شده برای ورق روغنی در کشورهای مختلف، متفاوت است. گریدبندی فولاد براساس شکل، ضخامت، آلیاژ، ابعاد، خواص مکانیکی، کیفیت سطح و دیگر پارامترها صورت می‌گیرد.

ورق روغنی در بازار آهن ایران در سه دسته معمولی، نیمه کشش و فوق کشش تقسیم‌بندی می‌شود. هر کدام از این ورق‌ها کاربرد منحصر به فرد خود را دارند.

ورق روغنی معمولی از فولاد ST12، ورق روغنی نیمه کشش از فولاد ST13 و ورق روغنی فوق کشش از فولاد ST14 ساخته می‌شود.

همچنین اگر بخواهیم ورق روغنی را براساس ابعاد دسته‌بندی کنیم، در 3 سایز استاندارد دسته‌بندی می‌شود. ضخامت ورق روغنی استاندارد حدودا 0/3 الی 3 میلی‌متر است که در عرض 100 الی 125 میلی‌متر تولید و عرضه می‌شود.

عمده‌ترین سایزبندی تولیدکنندگان ورق روغنی در ایران در سه اندازه 1/2، 2/2 و 3/3 است. برای محاسبه وزن ورق روغنی می‌توانید به دانشنامه فرمول محاسبه وزن آهن آلات مراجعه کنید و با استفاده از فرمول وزن ورق فولادی، وزن مقطع مورد نظر را به دست آورید.

کاربرد ورق روغنی چیست؟

عمده‌ترین صنایعی که از ورق روغنی استفاده می‌کنند، ساختمان سازی، ماشین‌آلات و خودروسازی است.

در صنعت ساختمان‌سازی، ورق نورد سرد عمدتاً برای ساخت سازه‌های فولادی، انواع پروفیل بسته و باز، عناصر اجرایی نماکاری، درب و پنجره و خیلی موارد دیگر کاربرد دارد.

در صنعت خودروسازی و ماشین‌سازی، ورق روغنی عمدتا برای ساخت بدنه وسیله نقلیه به کار برده می‌شود. ورق روغنی باید شکل‌پذیری خوبی را فراهم کند و همچنین سطح مناسبی برای اجرای مواد پوششی مثل رنگ را داشته باشد.

از دیگر کاربردهای این نوع ورق می‌توان به ساخت ظروف غذاخوری و لوازم خانگی اشاره کرد. اما بزرگترین مصرف‌کننده ورق روغنی تولیدکنندگانی هستند که مقاطع ساختمانی و یا ابزار آلات فلزی عرضه می‌کنند.

این تولیدکنندگان با استفاده از تجهیزات مدرن، کالا و قطعات ساخته شده از ورق فولادی را برش، خم، ماشین‌کاری و مته‌کاری می‌کنند.

نحوه تولید ورق روغنی

برای تولید ورق نورد سرد طبق این مراحل ورق تهیه شده از نورد گرم بعد از شسته شدن در اسید، زیر غلتک قرار می‌گیرد و تحت فشار ضخامتش کمتر می‌شود. ممکن است برای کمتر کردن ضخامت ورق، مقطع مورد نظر چندبار از زیر غلتک عبور داده شود.

ورق روغنی نیز به همین روش زیر غلتک نورد سرد قرار می‌گیرد. منتها با این تفاوت که قبل از انجام فرآیند، سطح ورق روغن کاری می‌شود.

تصویر فرآیند تولید ورق روغنی

چرا ورق روغنی را روغن‌کاری می‌کنند؟

این کار به این دلیل است که ورق به آسانی نورد شده و ضخامت آن در نازک‌ترین ابعاد حاصل شود. همچنین از نیروی حاصل از نورد بر سطح مقطع کاسته می‌شود، سایش و اصطکاک غلتک کمتر می‌شود و انجام فرآیند راحت‌تر انجام می‌پذیرد.

اصلی‌ترین دلیلی که روغن‌کاری انجام می‌گردد این است که از زنگ زدن ورق جلوگیری کامل به عمل آید و دمای ورق کاسته شود. همچنین مایع روغنی و روانساز سرعت غلتک‌کاری ورق را افزایش می‌دهد.

بخوانید: آشنایی با تولیدکنندگان ورق فولادی در ایران

ورق روغنی به چه روشی روغن‌کاری می‌شود؟

روغن کاری ورق در نورد سرد به 2 روش پاشش مدار بسته و پاشش مستقیم صورت می‌گیرد.

در روش پاشش مستقیم ماده روغنی به طور مستقیم روی مقطع پاشیده می‌شود. در این روش روغن استفاده شده غلظت بیشتری دارد؛ اما در روش دوم یعنی در فرآیند پاشش با مدار بسته از روغن با غلظت کمتر استفاده می‌گردد. در این روش همزمان با خنک کاری ورق، دستگاه نیز خنک می‌شود. تنها مشکلی که در روش اول وجود دارد این است که روغن مصرف بالایی دارد.

تولیدکنندگان ورق روغنی

از جمله تولیدکنندگان ورق روغنی در ایران می‌توان به فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد. این کارخانه یکی از بهترین تولیدکنندگان ورق در ایران می‌باشد.

جمع بندی

در طول این مقاله سعی شد به معرفی ورق روغنی و انواع آن بپردازیم. این نوع ورق روغنی همان طور که در طول متن اشاره شد، تحت فرآیند نورد سرد تولید می‌شود. برای اطلاعات بیشتر متن را کامل بخوانید و اگر نظر و یا سوالی در مورد ورق روغنی و خرید ورق روغنی داشتید، با ما در ارتباط باشید.

برای اطلاع از قیمت ورق و خرید آن به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید و یا با شماره 0414180 در تماس باشید.

۰۳۹۳۵
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱