فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز

فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 7 دقیقه

فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز و مهندسی عمران به آرامی استقبال می‌شوند و به جایگاه استفاده متداول می‌رسند. زیرا نوع رفتار سیستم جدید و نیز پیامدهای پیش آمده آن، غیر قابل پیش بینی است. جلب اعتماد به سیستم سازه‌ای جدید با نظریه مهندسی ارتباط مستقیم دارد به همین دلیل سیستم‌های سازه‌ای قبلی نمی‌توانند به سادگی جایگزین پیدا کنند.

استفاده از فناوری نوین در صنعت ساختمان به افزایش مقاومت سازه در عین کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد. بسیاری از خطاها و بلاهای مهندسی نه به خاطر طراحی و استفاده از سیستم سازه‌ای نامناسب، بلکه به خاطر اجرا نادرست و تعمیر و نگهداری بد، رخ داده است. مطمئنا در آینده شاهد روش‌های جدید بیشتری برای ساخت سازه‌ها خواهیم بود تا هم مقاومت و ایمنی سازه افزایش یابد و هم توجیه اقتصادی بهتری داشته باشد.

فناوری در ساختمان چیست؟

در حالی که روش و سیستم ساخت و ساز در صنعت ساختمان سال‌های زیادی است که تثبیت شده، این اشتباه می‌باشد که ابداعات و تکنیک‌های جدید فناوری را کنار بگذاریم و از آنها استفاده نکنیم.

فناوری در صنایع مختلف روز به روز دچار تغییر و دگرگونی می‌شود و این تغییرات و پیشرفت‌ها در صنعت ساخت و ساز نیز مداخله می‌گردد. با تغییر ساختار مصالح ساختمانی همچون میلگرد و تیرآهن و نیز تغییر روش‌های ساخت می‌توان گفت فناوری‌های جدید در پروژه‌ها نقش پیدا کرده است.

برای دسترسی به قیمت روز میلگرد و لیست محصولات کلیک کنید.

بنابراین برای دوام و پایداری در دنیای جدید باید پیرو تکنولوژی و فناوری‌های جدید بود و پروژه‌های ساختمانی خود را بی نصیب از مصالح و فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز نکرد. ضرورت ساخت مسکن، افزایش ایمنی و استفاده از مصالح باکیفیت و مقاوم را به دنبال دارد و مهم است که با رعایت اصول مهندسی، ایمنی عملیات پروژه انجام شود و تمامی ساخت و سازها مطابق با اصول و مقررات ملی ساختمان باشد.

منظور از فناوری در ساختمان، همان طور که پیشتر گفته شد استفاده از تکنولوژی و فرآیند ساخت جدید در اجرا و مصالح مورد مصرف است. هدف از استفاده از فناوری‌های جدید در ساختمان بالا بردن سرعت ساخت، مقاوم سازی، عدم تخریب محیط زیست، کاهش هزینه‌های ساخت، کاهش میزان مصرف انرژی و مصرف بهینه مصالح می‌باشد.

با دقت و توجه در چشم انداز مهندسی ساختمان، کشورهای توسعه یافته قصد دارند با سرمایه گذاری روی فناوری‌های نوین درصد استفاده از روش‌های جدید را سال به سال بیشتر کنند. این روند کمک می‌کند تا تغییرات را پذیرا باشند و یک گام جلوتر از رقبا قدم بردارند. ساخت مسکن با تکنولوژی نوین به مراتب اقتصادی‌تر و بهینه‌تر می‌باشد.

در ادامه با معرفی فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز جهان، نگاهی دقیق‌تر به برخی از این فناوری‌ها خواهیم انداخت.

سیستم قاب فولادی سبک نورد سرد

تصویر سازه فولادی سبک نورد سرد

این سیستم ساختمانی مدرن از فولادهای گالوانیزه شده ساخته می‌شود که به وسیله نورد سرد تولیده شده‌اند. این سازه‌ها سبک وزن بوده و در اجرای پروژه‌هایی با تعداد طبقات محدود ( حدودا تا 5 طبقه) مورد استفاده واقع می‌شوند. قاب فولادی سبک نورد سرد یا Light Gauge steel Frame موسوم به (LSF) است.

به طور کلی سازه سبک نورد سرد با هدف سرعت در اجرا و بهره‌وری، افزایش بازیافت مصالح و حفظ محیط زیست، افزایش مقاومت و پایداری بالا و سبک‌تر کردن و کاهش جرم ساختمان اجرا می‌شود.

در ساخت سازه SLF مصالح گوناگونی مانند فلزات سرد نورد، فولادهای گرم، چوب و بتن در آن نقش خاصی دارند.

برای دسترسی به قیمت روز تیرآهن و لیست محصولات کلیک کنید.

فولاد سرد از ورق فولادی گالوانیزه ساخته می‌شود که به وسیله پرس کردن ورق‌های برش خورده یا رول فرمینگ، شکل داده می‌شوند. در این نوع شکل دهی‌ها از حرارت و گرم کردن استفاده نمی‌کنند بنابراین به آنها فولاد سرد می‌گویند. تولید این محصولات نسبت به تولیدات نورد گرم از هزینه‌های کمتری برخوردار هستند.

تصویر مصالح گالوانیزه

براساس علت‌های گوناگون در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت و استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز، قاب‌های فولاد سرد مورد توجه مصرف کنندگان در جهان قرار گرفته است. استفاده از LSF به مراتب از دیگر سیستم‌های سازه‌ای باصرفه‌تر می‌باشد زیرا با کاهش هزینه، فضای باز بیشتری با اجرای تیر و سقف‌های بلندتر را ممکن می‌شود.

استفاده و اجرا ستون CFT

تصویر ستون CFT

از جمله مقاطعی که در سازه‌های مدرن جایگاه ویژه‌ای دارد می‌توان به ستون CFT اشاره کرد. این نوع مقطع فولادی با بتن پر می‌شود. لوله فولادی پر شده با بتن، مقاومت کششی و انعطاف پذیری بالایی دارد. ستون CFT جزو مقاطع کامپوزیت می‌باشد که از دو مصالح مختلف ساخته شده است.

مقاطع مختلط ویژگی هر دو مصالح به کاربرده شده را با هم دارند. در واقع در این مقاطع، المان اجرا شده سختی پذیری، شکل پذیری و ظرفیت جذب انرژی فولاد و بتن را یکجا خواهد داشت. ستون‌های لوله‌ای پر شده با بتن در دو حالت نیمه پر و کاملا پر اجرا می‌شوند. برای مطالعه بیشتر در این زمینه به لینک زیر مراجعه کنید.

بخوانید: آشنایی با ستون CFT| راهکاری برای استفاده از مصالح نوین

نانو لوله کربنی

نانو لوله کربنی در داخل موادی نظیر فلزات، چوب، شیشه و بتن تعبیه می‌شوند تا استحکام و تراکم کششی را افزایش دهند. سنسورهای اندازه گیری نانو در اعضای سازه برای نظارت بر سلامت ساختمان استفاده می‌شود. این ماده جدید بسیار کاربردی بوده و از جمله مصالح مفید در راستای کاهش ترک سازه است.

این فناوری جدید به مهندسان سازه این توانایی را می‌دهد که ترک‌ها و شکستگی‌های ساختمان را قبل از به وجود آمدن به وسیله نظارت بر تنش درون مصالح ساختمانی پیش بینی کنند. نانو لوله‌ها مقاومت کششی و کشسانی بسیار زیادی دارند.

نرم افزارهای پیشرفته مدل سازی و تجزیه و تحلیل

از جمله شگفتی‌های دنیای مدرن استفاده از نرم افزار مدل سازی است. مهندسین این امکان را دارند که با استفاده از انواع نرم افزارها، بهترین نوع مصالح را در اندازه و کاربری مدنظر و با در نظر گرفتن ویژگی‌های منطقه‌ای انتخاب کنند. پشتیبانی سازه‌ای توسط نرم افزار موجب می‌شود تا در کوتاهترین زمان سازه‌ای با ایمنی و مقاومت زیاد ساخته شود. در غیر این صورت بایستی زمان زیادی برای محاسبه صرف می‌شد بنابراین ساختارهای نوآورانه با استفاده از این امکانات حاصل می‌شود.

بتن خود ترمیم شونده

بتن خود ترمیم شونده (Self-Healing Concrete)، به عنوان بتن هوشمند معرفی شده‌ است که قادر به ترمیم ترک‌ها، ساییدگی و پارگی بتن است. این فناوری به دلیل وجود سیلیکات سدیم می‌باشد که با بتن مخلوط می‌شود. هنگام به وجود آمدن ترک، سیلیکات سدیم در مخلوط بتن ترک می‌خورد تا خلا به وجود آمده را با یک ماده ژله‌ای پر کند. استفاده از بتن خود ترمیم شونده موجب می‌شود تا هزینه کمتری صرف تعمیر المان‌ها به ویژه در قسمت فونداسیون شود و سازه ساخته شده از لحاظ ایمنی تقویت میابد.

ساختمان سبز

ساختمان سازی و مصالحی که برای ساخت استفاده می‌شود بر روی محیط زیست بسیار تاثیرگذار است به همین علت فناوری‌ها و مصالح نوین بیشتر برای سازگاری با محیط زیست ساخته می‌شوند. ساختمان‌های سبز با نحوه کارکرد و فرآیند ساخت سازگار با محیط زیست و حفظ انرژی می‌باشند. استفاده از فناوری ساختمان سبز یک سرمایه گذاری مطلوب و پر سود برای شرکت‌های ساختمانی است.

در این نوع ساختمان‌ها از انرژی آب و انرژی تجدید پذیر خورشید استفاده می‌شود. مواد سمی و پایدار در محیط زیست در این سازه‌ها جایگاهی ندارد و بیشتر مواد بازیافتی مصرف می‌شود. بنابراین باعث حفظ منابع طبیعی و اکوسیستم می‌شود.

مصالح ساخته شده از فایبر

تصویر میلگرد FRP

از جمله مصالح و مواد مدرن در ساخت و ساز مصالحی هستند که توسط مواد فایبری و پلیمری ساخته می‌شوند. این مواد علاوه بر داشتن استحکام زیاد در برابر خوردگی و حملات مواد شیمیایی مقاوم هستند. همچنین دارای وزن سبک‌تری نیز می‌باشند. این مصالح قیمت بیشتری نسبت به مصالح فولادی دارند اما با توجه به اینکه هزینه تعمیر و نگهداری ثانویه و نیز خسارات ناشی از تخریب وجود ندارد، مقرون به صرفه‌تر از دیگر سیستم‌های سازه‌ای می‌باشد.

بخوانید: میلگرد FRP | راه حل نهایی برای خوردگی میلگرد

جمع بندی

مهندسین سازه در دنیای مدرن می‌توانند سازه‌هایی ایجاد کنند که نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری داشته باشند و راحتی و فناوری هوشمندانه بیشتری نسبت به گذشته ارائه دهند. سعی کردیم انواع فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز که امروزه بسیار پرکاربرد هستند را معرفی کنیم.

برای خرید و اطلاع از قیمت تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید، همچنین می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۴۱۳۳۲۵۰۲۸۰ با مشاورین ما در تماس باشید تا خریدی مناسب و مقرون به صرفه را تجربه کنید.

۸۵۳۸۲
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱