افزایش حجم معاملات شمش در بورس کالا

افزایش حجم معاملات شمش در بورس کالا

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۲ آذر ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 1 دقیقه

هفته گذشته در معاملات بورس کالای روز سه شنبه، شاهد افزایش حجم معاملات بودیم. کاهش قیمت پایه برای عرضه شمش فولاد باعث شد تا رونق قابل توجهی در معاملات شمش در چند ماه اخیر به وجود آید.

باید خاطر نشان کرد در معاملات انجام شده در روز 17 آذر ماه سال 1400، فقط افزایش حجم معاملات در بورس کالا دیده شد و حدود 41 هزار تن از عرضه شمش به فروش نرسید. در واقع از 183 هزار تن شمش فولاد در نهایت 142 هزار تن شمش ثبت فروش شد در حالی که 228 هزار تن تقاضا از جانب فعالان اقتصادی ثبت شده بود.

از دیگر موارد قابل توجه در معاملات شمش هفته پیش در بورس کالا این بود که بیشترین میانگین بهای معاملات در چند ماه اخیر ثبت شد.

با توجه به اینکه قیمت پایه عرضه شمش در هفته گذشته با کاهش همراه بود حجم معاملات در سه ماه گذشته یعنی از مهر ماه با بیشترین میزان تقاضا روبرو بود؛ حتی با دقت در آمار یکسال گذشته و در مقایسه با آذر ماه سال 99 این میزان بیشترین میزان حجم معامله شمش فولادی بازار آهن در بورس کالا می‌بود.

با کاهش تقاضا در فصول سرد سال و کاهش قیمت شمش بنابر دلایل متعدد پیش بینی می‌شود در معاملات شمش بعدی نیز قیمت پایه کاهش داشته و یا ثابت باشد و با این میزان نرخ با افزایش حجم خرید مواجه خواهیم بود.

منابع معتبر جهانی کاهش قیمت شمش ایران را وابسته به کاهش قیمت جهانی بیلت و مقاطع فولادی می‌دانند. به این ترتیب که تقاضای تجار برای خرید مواد اولیه محصولات فولادی از ایران کاهش یافته است؛ این کاهش‌ها منجر به پایین آمدن نرخ شمش و بیلت در بازار جهانی و داخلی آهن آلات می‌گردد.

شمش ایران با خرید کشور مصر در آبان ماه امسال منجر به بهبود خرید و فروش بین المللی آهن آلات شده بود. اما این معامله کوتاه مدت به تنهایی در بهبود کلی تاثیر چندانی نداشته است.

البته شنیده‌ها حاکی از این است که معاملات شمش بیلت ایران به امارات متحده عربی با قیمت 620 تا 625 دلار در هر تن در حال انجام است. با عملی شدن این معامله، رونق صادرات رو به بهبود خواهد بود.

بیشترین عاملی که باعث کاهش تقاضا در بازار آهن گشته است کاهش ساخت و سازها در این دوره از سال می‌باشد، با آغاز فصل ساخت و ساز ممکن است قیمت و تقاضا با هم افزایش داشته باشد.

با مراجعه به وبسایت عصرآهن از قیمت روز میلگرد، قیمت آهن آلات صادراتی همچنین اخبار مربوط به بازار آهن اطلاع داشته باشید. و نیز برای خرید مستقیم از کارخانه از طریق شماره 04133250280 با واحد فروش ما در ارتباط باشید.

۱۹۰۱۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱