دکسیون چیست و چه کسی اولین بار آن را ساخت

دکسیون چیست و چه کسی اولین بار آن را ساخت

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۴ آذر ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از محصولاتی که از فولاد ساخته می‌شود دکسیون است. احتمالا بیشترین جایی که دکسیون به چشمتان خورده قفسه کتابخانه، فروشگاه و انبارها می‌باشد. در ادامه می‌خواهیم راجب این وسیله و کاربردهای بیشتر آن صحبت کنیم. دکسیون دقیقا چیست؟ چگونه ساخته می‌شود و چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

دکسیون یک مقطع فولادی زاویه دار است که روی آن به صورت مشبک شده و دارای سوراخ‌هایی بر روی سطح می‌باشد. اصلی‌ترین کاربرد دکسیون در قفسه سازی است. این محصول از لحاظ ظاهری شبیه به نبشی می‌باشد اما کاربرد آنها با هم متفاوت است. برای اطلاع از قیمت نبشی و دسترسی به لیست تولیدکنندگان نبشی بر روی لینک کلیک کنید.

تصویر دکسیون
تصویر دکسیون فولادی - مقطع دکسیون مشابه نبشی است با این تفاوت که سوراخ‌هایی بر روی آن ایجاد می‌کنند.

دکسیون چیست؟

شکاف‌های موجود در روی این مقطع فولادی در اتصال آنها به یکدیگر و یا به دیگر مقاطع بسیار کاربردی است همچنین این سوراخ‌ها از خم شدن المان جلوگیری می‌کنند. دکسیون در طول‌های مورد نیاز قابل برش است و چون در اندازه و مقیاس‌های متنوع می‌توان تهیه کرد در بسیاری از موارد کاربرد دارد.

قفسه‌هایی که با استفاده از دکسیون ساخته می‌شوند ممکن است با طبقات فلزی، چوبی و آلومینیومی ترکیب شوند. قابل توجه است که قطعات لوازم و مبلمان ساخته شده از دکسیون به راحتی قابل جدا شدن هستند. از جمله مزیت‌های نبشی دکسیون مونتاژ سریع و آسان آن در طول و اندازه‌های متعدد می‌باشد. دکسیون در دو صورت استاندارد و سفارشی به خطر تولید می‌رسد.

بخوانید: تاریخچه تولید نبشی در ایران | معرفی بهترین تولید کنندگان نبشی در ایران

انواع کاربرد دکسیون

  • ساخت قفسه
  • ساخت نیمکت و مبلمان
  • ساخت مبلمان صنعتی و نیمکت کاری
  • براکت گذاری لوازم گوناگون
  • براکت گذاری برای قفسه‌های چوبی و سیمی
تصویر قفسه فلزی
تصویر قفسه‌هایی که با استفاده از دکسیون ساخته شده‌اند.

اولین استفاده از دکسیون

دکسیون از دهه 1950 به طور گسترده برای قفسه بندی خانگی و تجاری، قفسه‌های انبار و غرفه‌های نمایشگاهی استفاده می‌شود. اما قبل از آن در سال 1937 شخصی به نام کومینو Demetrius Comino Portrait که اهل استرالیا بود در لندن شرکت چاپ داشت. او برای دسته بندی محصولات چاپی خود از قفسه‌های چوبی استفاده می‌کرد. با این حال نارضایتی او از ضعف قفسه‌های چوبی و سنتی برای نگهداری کاغذ و دیگر وسایل در روند کار او تداخل ایجاد می‌کرد.

همین مشکل او را به استفاده از نوارهای فولادی برای ابداع یک سیستم قفسه بندی فلزی سوق داد. در سال 1939 میلادی او به شرکت Accles & Pollock را در بیرمنگام که یک شرکت تولیدکننده لوله فولادی بود، سفارش ساخت یک مقطع فولادی زاویه دار با شکاف‌هایی بر روی آن را داد؛ سپس با استفاده از آن قفسه را برای انبار خود ساخت.

جنگ جهانی دوم توسعه و ساخت بیشتر این محصول را به تعویق انداخت تا اینکه سرانجام کومینو توانست یک کارخانه کوچک در چینگفورد در شمال شرق لندن را برای تولید این محصول بخرد. در این کارخانه اولین قفسه‌های مقاوم با استفاده از دکسیون ساخته شدند. البته این شخص چاپگر، مصالح فولادی دیگری نیز در این کارخانه به تولید رساند.

داستان تاریخچه پیدایش و اولین استفاده از دکسیون بر این اساس بود. بعد از این ابداع قفسه‌های محکم‌تری تولید و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت به طوریکه در انبارهای بسیار بزرگ ساخت قفسه بدون دکسیون امکان پذیر نخواهد بود.

لازم به ذکر است :

دکسیون با اینکه بسیار مقاوم است اما وزن سبک تری نسبت به نبشی هم طول خود دارد و این به دلیل وجود مشبک‌هایی است که بر روی آن ایجاد می‌کنند. وجود این سوراخ‌ها علاوه بر این که در سبک شدن وزن آن تاثیرگذار هستند، اتصال پیچ و دکسیون‌ها را به هم آسان می‌کند.

فرآیند ساخت دکسیون

دکسیون از جنس فولاد است و برای ساخت آن از چند غلتک کمک می‌کنند تا زاویه 90 درجه بین 2 بال آن ایجاد شود. بعد از شکل گیری کامل بر روی آن شکاف ایجاد می‌کنند. این شکاف‌ها با استفاده از حفاری و عملیات حرارتی انجام می‌شود. لیزر و برش قوسی از جمله ان روش‌ها می‌باشد.

تصویر دکسیون بال نامساوی
نمونه‌ای از دکسیون بال نامساوی که شکاف‌های متفاوتی نیز دارد.

روی این فلز را می‌توان به لایه‌ای از گالوانیزه اندود کرد تا مقاومت در برابر خوردگی آن افزایش یابد. دکسیون ممکن است به شکل نبشی و یا سپری تولید شود با این تفاوت که دارای مشبک‌هایی بر روی سطح می‌باشد. همان طور که گفته شد برای اتصال دکسیون‌ها به هم از پیچ استفاده می‌کنند اما در صورت نیاز به وسیله جوشکاری نیز به هم متصل می‌گردد زیرا مواد تشکیل دهنده آن بسیار مناسب عملیات حرارتی نظیر جوشکاری است.

عناصر تشکیل دهنده این قفسه‌های فلزی معمولا فولاد، کروم، آهن گالوانیزه، آلومینیوم و آهن است تا مقاومت مناسبی ارائه دهند. آهن استفاده شده در دکسیون با آهن مصالح ساختمانی تفاوت اساسی دارد و از کربن کمتری تشکیل شده است و دارای درجه خلوص بالایی می‌باشد از همین رو بسیار مقاوم در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی، ضربه و خراش است.

از جمله مزیت‌هایی که قفسه‌های فلزی دارند تحمل وزن زیاد، خاصیت ارتجاعی بالا، عدم شکستگی و امکان تغییر ابعاد می‌باشد.

بخوانید: 4 روش گالوانیزه کردن فولاد | تفاوت فولاد ضد زنگ با فولاد گالوانیزه

جمع بندی

در این دانشنامه سعی شد به معرفی محصولی بپردازیم که موارد استفاده آن را بسیار دیده باشید ولی از اسم آن مطلع نبودید و یا اگر هم اسم آن را می‌دانستید قطعا از تاریخچه ساخت و پیدایش آن اطلاع نداشتید. به طور کامل تاریخچه دکسیون بررسی شد و انواع کاربرد نحوه ساخت آن در اختیار شما قرار داده شده است. لطفا مطالعه کنید و نظرات و دانش خود را با ما از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

با مراجعه به وبسایت عصرآهن از قیمت روز نبشی، قیمت آهن آلات صادراتی همچنین اخبار مربوط به بازار آهن مطلع شوید. و نیز برای خرید مستقیم از کارخانه از طریق شماره 04133250280 با واحد فروش ما در ارتباط باشید.

۴۱۲۰۵
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱