تاریخچه تولید نبشی در ایران | معرفی بهترین تولید کنندگان نبشی در ایران

تاریخچه تولید نبشی در ایران | معرفی بهترین تولید کنندگان نبشی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 6 دقیقه

نبشی، از کاربردی‌ترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان

نبشی یکی از مقاطع فولادی مهم در صنعت ساختمان سازی می‌باشد که در انواع و اشکال مختلف تولید می‌شود و کاربردهای زیادی در ساخت سازه‌های گوناگون دارد. این مقطع از زمان‌های گذشته شناخته شده بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت. در ادامه این مطلب، تاریخچه تولید نبشی در ایران را بررسی می‌کنیم.

تصویر نبشی

نبشی چیست؟

قبل از بررسی تاریخچه تولید نبشی در ایران بهتر است با مفهوم آن آشنا شوید. نبشی پروفیلی یکی از مقاطع پرکاربرد در ساختمان سازی است که اضلاع آن برهم عمود هستند و به شکل L طراحی می‌شود که به این ضلع‌های عمود بر هم بال می‌گویند. نبشی‌ها از لحاظ ظاهری به دو دسته بال نامساوی و بال مساوی تقسیم می‌شوند و از آن‌ها برای ساخت بخش‌های مختلف ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

نبشی تولید شده در ایران

تاریخچه تولید آهن و پروفیل در ایران

برای این که بهتر با تاریخچه تولید نبشی در ایران آشنا شوید، بهتر است با تاریخچه تولید آهن نیز آشنا باشید. استفاده از مقاطع آهنی در ایران، به دوران باستان بر می‌گردد و آن‌ هم به دلیل پیدا شدن اشیای فرسوده آهنی مانند تیغه‌های خنجر، چاقو و ... در مناطق مختلف ایران است.

اما افزایش استفاده از مقاطع آهنی و پیشرفت‌های مختلف در صنایع تولید فولاد، از سه قرن پیش، یعنی در زمان قاجار و با راه اندازی کارخانه ذوب آهن انجام شد. البته این کارخانه با هر مشکل و یا مانعی که مواجه می‌شد متوقف می‎‌شد تا این که در سال 1346 و به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی، اولین کارخانه تولید فولاد توسط بخش خصوصی در اهواز آغاز به کار کرد.

تاریخچه تولید نبشی در ایران

بعد جنگ جهانی دوم، به تدریج جمعیت ایران افزایش یافت و با بهبود وضع اقتصادی و زندگی مردم، نیازها و تمایلات برای ساخت خانه‌های جدید و مدرن بیشتر از قبل شد. در آن زمان بیشتر از چوب و یا خشت برای ساخت بخش‌های مختلف ساختمان‌ها استفاده می‎‌شود اما با توجه به شرایط اقلیمی و در دسترس نبودن چوب کافی در بخش‌های مختلف ایران، مردم به استفاده از آهن و آلومینیوم برای ساخت خانه‌های خود روی آوردند.

به همین دلیل، واردات آهن و نبشی به داخل کشور افزایش پیدا کرد. تولید انواع پروفیل و نبشی در جهان، در حدود 100 سال پس از تولید لوله انجام شد اما در ایران، ابتدا نبشی‌ها تولید و استفاده شدند. در ایران ابتدا از این مقاطع برای ساخت درب و پنجره به عنوان جایگزینی مناسب برای چهارچوب‌های چوبی استفاده شد که از اصلی‌ترین دلایل آن‌ هم می‌توان به افزایش جمعیت، در دسترس نبودن چوب کافی و همچنین پایین بودن قیمت نبشی‌ها در ایران اشاره کرد.

مقطع نبشی فولادی

اگر بخواهیم به تاریخچه تولید نبشی در ایران نگاهی بیندازیم، مجموعه‌ها و کارخانه‌های بسیار زیادی بودند که در روند تولید آن، نقش مهمی را بازی کرده‌اند. در سال 1346 اولین شرکت تولید کننده انواع پروفیل و نبشی در ایران تاسیس شد و تا سال 1357، این تعداد به 11 واحد تولیدی در ایران تبدیل شد.

بخوانید: تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک | خصوصیات و کاربردهای مختلف آن‌ها

معرفی برخی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده نبشی در ایران

پس از انقلاب اسلامی، تحولات بسیار زیادی در صنایع تولید آهن در ایران انجام شد و اگر بخواهیم مقطع عطفی در تاریخچه تولید نبشی در ایران در نظر بگیرم، می‌توانیم به این دوران اشاره کنیم. پس از انقلاب اسلامی، کارخانه‌های بسیار زیادی در ایران تاسیس شد که این مجموعه‌ها توانستند تمامی نیازهای داخلی را پوشش دهند و محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند. در ادامه برخی از این کارخانه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

کارخانه فولاد کوهپایه

کارخانه مقاطع سبک و نیمه سنگین فولادی کوهپایه در 35 کیلومتری ظرق اصفهان و حد فاصل اصفهان نائین، در شهرک صنعتی سگزی در زمینی به مساحت 32 هکتار با زیربنای صنعتی بالغ بر 17 هکتار واقع شده است. مراحل طراحی و ساخت این کارخانه از سال 1379 با هدف تولید مقاطع فولادی به روش نورد گرم آغاز و در سال 1382 به بهره‌برداری رسید.

محصولات کارخانه فولاد کوهپایه، شامل نبشی بال مساوی و بال نامساوی، ناودانی، سپری، تسمه، چهارگوش و ریل جرثقیل در ابعاد و ضخامت‌های گوناگون می‌باشد. این شرکت دارای استانداردهای ملی ایران به شماره‌های 13968 برای انواع نبشی و شماره 4477 برای ناودانی و نیز دارای گواهینامه مدیریت کیفیت ISO9001-2015 می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این کارخانه، تضمین کیفیت ذکر شده طبق استاندارد و مشخصات خالص مورد نظر مشتری می‌باشد. مجموعه فولاد کوهپایه با استفاده از تکنولوزی‌های برتر در خط تولید خود و کنترل کیفیت بسیار قوی بر تمام مراحل تولید، از مرحله تامین مواد اولیه تا بارگیری محصول نهایی، توانسته کیفیت محصولات خود را تضمین کند و محبوبیت بالایی در صنعت تولید این محصولات پیدا کند.

فولاد اصفهان

یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های تولید فولاد در تاریخچه تولید نبشی در ایران مجموعه فولاد اصفهان می‌باشد. در شرکت در سال 1374 به منظور تولید محصولات فولادی گرم نوردیده در شهرک صنعتی اشترجان، واقع در 30 کیلومتری جنوب غربی اصفهان تاسیس شد. این شرکت در سال‌های اول نسبت به تولید نبشی گرم نوردیده فولاد ساختمانی به عنوان اولین تولید کننده بخش خصوصی در تاریخچه تولید نبشی در ایران شناخته می‌‎شد و در سال‌های بعد نسبت به افزایش تنوع تولید محصولات از جمله نبشی صنعتی، آرک معدن و ناودانی، افزایش کمیت و به خصوص افزایش کیفیت محصولات اقدام کرد. 

کارخانه فولاد اصفهان

فولاد شکفته مشهد

کارخانه فولاد مشهد در سال 1330، با هدف تولید انواع لوازم ریخته‌گری و لوازم سنجش آغاز به کار کرد. این کارخانه در کیلومتر 20 جاده مشهد قوچان و در شهرک صنعتی فناری‌های برتر واقع شده است. از جمله مهم‌ترین محصولات تولید این شرکت، می‌توان به نبشی، ناودان و بیلت اشاره کرد. این واحد صنعتی که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌ها در تاریخچه تولید نبشی در ایران شناخته می‌شود، امروزه با بهره‌مندی از نیروی متخصص و ماهر، می‌تواند سالانه 100 هزار تن مقاطع فولادی تولید کند و بخش بزرگی از نیازهای داخلی را برطرف کند. قیمت نبشی شکفته به نسبت کیفیت آن نسبت به رقبا مناسب تر می‌باشد.

نبشی فولاد شکفته مشهد

شرکت فولاد ناب تبریز

شرکت فولاد ناب تبریز، به عنوان یکی از پیشگامان صنعت فولاد در بخش خصوصی در تاریخچه تولید نبشی در ایران شناخته می‎شود. این شرکت به منظور بهره‌برداری از توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی دو کشور ایران و ترکیه و با سرمایه گذاری مشترک خارجی، در سال 1382 در شهر تبریز به ثبت رسید. عملیات اجرایی آماده سازی فونداسیون خط تولید از ابتدای سال 1383 آغاز و تجهیزات خط تولید وارد کشور شد.

شرکت فولاد ناب تبریز

کارخانه فولاد ناب تبریز واقع در 35 کیلومتری غرب تبریز در زمینی به وسعت 60 هزار کیلومتر می‌باشد و دارای 20 هزار متر مربع فضای سرپوشیده شامل سالن‌های انبار، امور اداری، تولید، سالن‌های غذا خوری، خانه بهداشت کارگری و کارگاه ابزار سازی می‌باشد. از جمله مهم‌ترین محصولات تولیدی توسط این مجموعه، می‌توان به انواع نبشی، برای صنایع ساختمانی، انرژی و ماشین سازی اشاره کرد.

صبا فولاد منظومه

کارخانه صبا فولاد منظومه از سال 1389 در زمینه تولید انواع نبشی و ناودان و مقاطع سبک فولادی در سایز‌های مختلف، در شهر اصفهان آغاز به کار کرد. این واحد تولیدی در حال حاضر با به کارگیری  50 نیرو متخصص به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم، علاوه بر تولید انواع نبشی، در زمینه فروش ضایعات ذوبی و شمش فولادی نیز مشغول به کار می‌باشد.

صبا فولاد منظومه با استفاده از تجهیزات روز دنیا و به کارگیری از نیروی متخصص، محصولاتی  با کیفیت تولید می‌کند و ظرف مدت کمی در میان تولیدکنندگان برتر آهن آلات کشور قرار گرفته است. این واحد تولیدی در حال حاضر دارای ظرفیت سالانه 90 هزار تن نبشی از سایزهای 100-40 و ناودانی از سایز 100-60 می‌باشد.

نورد فولاد تهران

یکی دیگر از قدیمی‌ترین کارخانه‌هایی که در تاریخچه تولید نبشی در ایران باید به آن اشاره کنیم، کارخانه فولاد تهران می‌باشد.  این مجموعه با هدف تولید انواع مقاطع فولادی در سال 1373 با نام آتا با مجوز رسمی اداره صنایع استان تهران تاسیس شد.

این شرکت فعالیت خود را در زمینه نورد گرم آغاز کرد و انواع مقاطع فولادی از قبیل میلگرد، نبشی و ناودانی را تولید می‌کند. نخستین واحد فولاد سازی این مجموعه در سال 1373 آغاز و در سال 1375 با ظرفیت 6400 تن در یک شیفت کاری به بهره‌برداری رسید. محصولات فولاد تهران در حال حاضر با ظرفیت عملی 100 هزار تن در سال با کیفیت بهینه تولید و مستقیما وارد بازار می‌شود.

همچنین در سال 1386 نیز عملیات تاسیس دومین واحد فولاد سازی این مجموعه در زمینی به مساحت 8040 متر مربع آغاز شد و طی دو سال مراحل اداری، طراحی و عملیات عمرانی آن به پایان رسید. در حال حاضر این واحد با نام تجاری جویا نورد فولاد تهران، سالانه 100 هزار تن از انواع مقاطع فولادی را در دو شیفت کاری تولید می‌کند.

بخوانید: دکسیون چیست و چه کسی اولین بار آن را ساخت

سخن پایانی

در این مطلب از سایت عصر آهن، شما را با تاریخچه تولید نبشی در ایران آشنا کردیم و برخی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان داخلی آن را نیز معرفی کردیم. نبشی از مهم‌ترین مقاطع استفاده شده برای صنایع ساختمان می‌باشد که در انواع مختلف و با کاربردهای گوناگونی تولید می‌‎شود. قیمت این نوع از مقاطع متاثر از شرایط اقتصادی بازار است و همواره دارای نوسان می‌باشد. برای اطلاع از قیمت نبشی می‌توانید وارد صفحه مخصوص این پروفیل‌ها در سایت عصرآهن شوید و برای خرید آن‌ها اقدام کنید.

۰۱۹۰۸
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱