تیرآهن IPE چیست؟ مشخصات و کاربردها

تیرآهن IPE چیست؟ مشخصات و کاربردها

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تیرآهن یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی محسوب می‌شود که انواع مختلفی دارد. تیرآهن IPE از رایج‌ترین مدل‌های تیرآهن در‌ ایران است که توانایی تحمل بارهای سنگین را دارد. این تیرآهن‌ در تاسیسات صنعتی، ساختمان‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد ‌و پایه‌ای قابل اعتماد برای سازه محسوب می‌شود.

تیرآهن IPE به شکل I انگلیسی است و در تولید آن از استانداردهای سختگیرانه‌ اروپایی پیروی می‌شود.

تیرآهن IPE چیست؟

تیرآهن IPE یکی‌ از مدل‌های پرکاربرد محسوب می‌شود که ضخامت بال و جان آن یکسان است‌. این تیرآهن نیم پهن، دو بال در ابتدا و انتها دارد که هر دو از ضخامتی برابر برخوردار هستند.

از مشخصات تیرآهن ipe می‌توان به ارتفاع 80 تا 600 میلی‌متری آن اشاره کرد. در‌ ایران سایزهای 120 تا 300 میلی‌متر بیشتر استفاده می‌شود.

تیرآهن IPE در انواع مختلف تولید و دسته‌بندی می‌شود‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به معمولی و سبک اشاره کرد. این مدل تیرآهن‌ها از لحاظ وزن، عرض بال و ارتفاع با یکدیگر متفاوت هستند.

استانداردهای تیرآهن IPE چیست؟

این تیرآهن به‌دلیل رعایت استانداردهای سخت‌گیرانه از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است‌. براساس جدول اشتال تولید می‌شود و مانند تیرآهن هاش از استانداردهای مختلفی پیروی می‌کند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • استاندارد تیرآهن ipe اروپا
  • استاندارد ایران مخصوص ساخت تیرآهن
  • DIN 1025-5
  • استاندارد ۷۹۱ برای تیرآهن گرم نوردیده بال نیم پهن موازی (I-2)
  • استاندارد EN 10034

مشخصات تیرآهن IPE چیست؟

تیرآهن IPE دارای بال‌‌ و جانی با ضخامت یکسان است. این ویژگی‌ آن‌ را از محصولات مشابه متمایز می‌سازد. همچنین، این تیرآهن نسبت به محصولات مشابه وزن سبک‌تری دارد. در صورت افزایش وزن و سایز جان، ضخامت بالا‌ها نیز‌ به‌طور مساوی افزایش پیدا می‌کنند.

در هنگام خرید، می‌توانید اسم آن‌ها را کنار این محصول مشاهده کنید. به‌طور مثال، تیرآهن 300 IPE که عدد 300 ارتفاع این تیر آهن را نشان می‌دهد.

از دیگر مشخصات تیرآهن ipe توان به عرض آن اشاره کرد که از 46 تا 220 میلی‌متر را شامل می‌شود. طول این تیرآهن نیز از 8 تا 16 متر متغیر است.

کاربردهای تیرآهن IPE

به‌دلایلی متنوعی مانند اشغال فضای کمتر و سهولت در نصب و اجرا در سازه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندارد تیرآهن IPE به‌گونه‌ای است که آن‌را برای ساختمان‌هایی که به استحکام بیشتری نیاز دارند، مناسب می‌سازد.

همچنین از مقاومت خمشی بالایی برخوردار است و بار وارد شده به سازه‌ها را به‌راحتی به زمین منتقل می‌کند. این مشخصات موجب شده که در موارد بسیاری کاربرد داشته باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. تیرآهن راه پله
  2. تیرهای فولادی ستون
  3. تیر آستانه
  4. سازه خرپا
  5. تیر کف
  6. نعل درگاه
  7. تیرآهن لانه زنبوری
  8. استفاده در ماشین‌آلات و تجهیزات
کاربردهای تیرآهن IPE

تولیدکنندگان تیرآهن IPE در ایران

از مهم‌ترین تولیدکنندگان تیرآهن ipe در ایران عبارتند از:

کارخانه ذوب آهن اصفهان

این کارخانه که در استان اصفهان قرار دارد یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه محسوب می‌شود. کارخانه ذوب آهن اصفهان تیرآهن INP و IPE را مطابق با استانداردهای ایران و اروپا تولید می‌کند.

کارخانه آریان فولاد

تجهیزات مدرن کارخانه آریان فولادموجب شده که محصولات آن از کیفیت بالایی برخوردار باشند و به کشورهای دیگر صادر شوند. از تولیدات مهم آریان فولاد می‌توان به تیرآهن‌های بال پهن ‌و نیم پهن اشاره کرد.

کارخانه فایکو

این کارخانه تیرآهن‌های IPE و IPN را در سایزهای 14 تا 26 تولید می‌کند. فایکو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران محسوب می‌شود که بخش بزرگی از بازار را در اختیار دارد.

شاهین بناب

این کارخانه به تولید تیرآهن IPE سبک و معمولی طبق استاندارد اروپایی و جدول اشتال می‌پردازد.

جهان فولاد غرب

کارخانه جهان فولاد غرب در استان کرمانشاه قرار دارد و به تولید تیرآهن‌های نیم پهن و عریض می‌پردازد. تیرآهن‌های ipe این کارخانه در سایزهای 80 تا 200 میلی‌متر تولید می‌‌شود. برای خرید تیرآهن کرمانشاه می‌توانید به سایت عصرآهن مراجعه کنید.

فولاد ناب تبریز

فولاد ناب تبریز جزو کارخانه‌هایی است که تیرآهن از محصولات اصلی آن محسوب می‌شود. این کارخانه تیرآهن‌هایی در سایز 14، 16 و 18 را طبق استانداردهای اروپا و ایران تولید می‌کند.

از‌ دیگر تولیدکنندگان تیرآهن IPE می‌توان به فولاد ناب تبریز، فولاد ایران، ظفر بناب، فولاد یزد و ماهکار اشتهارد اشاره کرد.

مشاوره و خرید تیرآهن از عصر آهن

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که افراد ساکن در مناطق مختلف کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ عدم دسترسی به محصولات فولادی درجه یک و با قیمت مناسب است. سایت عصرآهن به‌منظور حل این مشکل، به شما امکان می‌دهد تا محصولات مختلفی از جمله تیرآهن IPE را به‌راحتی و به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

در سایت عصر آهن می‌توانید قیمت تیرآهن برندهای مختلف را مشاهده کنید و مشخصات آن‌ها را بخوانید‌. مشاوران و کارشناسان عصرآهن آمادگی دارند تا به سوالات شما پاسخ دهند و سفارش‌تان را پیگیری کنند. کافیست با شماره تلفن 0414180 تماس بگیرید و محصول موردنظرتان را سفارش دهید.

۰۲۴۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱