مالیات ارزش افزوده آهن ‌آلات چیست؟

مالیات ارزش افزوده آهن ‌آلات چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 6 دقیقه

هر کالا یا خدمتی شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شود تا ارزش هر مرحله از تولید یا ارائه آن کالا و خدمت حفظ شود. این مالیات کم‌وبیش روی هر کالا افزوده می‌شود. مالیات ارزش افزوده آهن آلات، موضوع بحث این سری از دانشنامه‌ عصرآهن است. اگر می‌خواهید با ارزش افزوده فولاد و قانون ارزش افزوده آهن‌فروشان آشنا شوید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

بهتر است قبل از هر چیزی با کلیات مالیات بر ارزش افزوده آشنا شویم.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده از جمله مالیات‌های مستقیم است و در چند مرحله اضافه می‌شود؛ یعنی در مراحل مختلف واردات، تولید یا توزیع یک کالا، درصدی از ارزش افزوده اخذ می‌گردد.

این مالیات نه‌تنها برای کالا بلکه برای خدمات ارائه شده نیز در مراحل مختلف اضافه می‌شود. همچنین مالیات بر ارزش افزوده تنها برای مصرف‌کننده نیست و برای تولیدکنندگان کالا یا ارائه دهندگان خدمات هم مشمول می‌شود.

مالیات ارزش افزوده به‌صورت درصدی از بهای فروش کالا یا خدمات در هنگام فروش از خریداران اخذ و به‌صورت فصلی به سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌شود. به مالیات بر ارزش افزوده VAT گفته می‌شود که خلاصه VALUE ADDED TAX است.

مالیات بر ارزش افزوده باید پرداخته شود و هر کالا یا خدمتی که با پول ارزش‌گذاری می‌شود، مشمول مالیات ارزش افزوده است.

قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1387 در کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب گردید و پس از موافقت مجلس با این طرح، اجرای آزمایشی آن تایید شد.

وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه‌ای به تاریخ 1388/6/22 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی، آموزش و پرورش کشور و به استناد تبصره (3) ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده با ارائۀ 4 ماده مربوط، آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کردند.

نمودار تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده
روند کلی تنظیم و تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده

قانون مالیات بر ارزش افزوده مشتمل بر 53 ماده و 47 تبصره در جلسه‌ای به تاریخ 1387/02/17 کمسیون مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتادوپنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب گردید پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت 5 سال در تاریخ 1387/3/2 به تائید شورای نگهبان رسید.

در نمودار بالا مراحل روند کلی تنظیم و تصویب قانون کنونی مالیات بر ارزش افزوده را مشاهده می‌کنید. از سال 1380 که لایحه در وزارت امور اقتصادی و دارایی تنظیم شد تا تایید نهایی آن در بهار سال 1387 نشان داده شده است.

همان‌طور که اشاره شد هرگونه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده در زمان خرید توسط مودیان اعم از واردکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و صادرکنندگان که در این نظام مالیاتی به‌عنوان عامل وصول و نه پرداخت‌کننده مالیات محسوب می‌گردند، طلب ایشان از دولت محسوب و به‌صورت فصلی با سازمان امور مالیاتی کشور تسویه می‌گردد.

به‌عنوان مثال مراحل تولید یکی از مقاطع فولادی مانند میلگرد را در نظر بگیرید؛ از زمان عرضه مواد اولیه تا تولید شمش، تولید مقطع فولادی، توزیع آن، توزیع به آهن‌فروشی تا تحویل به مصرف‌کننده، در هر مرحله ارزشی روی محصول گذاشته می‌شود.

به همین علت کالای تولید شده شامل مالیات بر ارزش افزوده است. در ادامه مالیات ارزش افزوده آهن‌آلات را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

بخوانید: ۲۵ اصطلاح رایج در بازار آهن

آشنایی با مالیات ارزش افزوده آهن آلات

طبق مواردی که در بالا گفته شد همین مالیات بر ارزش افزوده روی انواع مقاطع آهنی و محصولات فولادی اعمال می‌شود. در تمام مراحل تولید هر یک از محصولات فولادی نظیر میلگرد، تیرآهن، شمش و... مالیات اخذ خواهد شد.

یعنی از مرحله تولید مواد اولیه تا فروش در هر یک از مراحل، مالیات ارزش افزوده آهن آلات روی کالا اعمال خواهد شد.

نرخ مالیات ارزش افزوده فولاد و تمام مقاطع آهنی از سال 94 به بعد 9 درصد است. این نرخ قبل از سال 94 کمتر بود؛ طی یک برنامه 5 ساله، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده آهن‌آلات و برخی کالاها تایید شد و تا به امروز این قانون اجرا می‌شود.

در واقع مالیات ارزش افزوده آهن‌ آلات در سال 1401 9درصد ارزش‌گذاری شده است.

بیایید نرخ مالیات ارزش افزوده آهن آلات و دیگر کالاها را در 5 سال گذشته بررسی کنیم:

تصویر نرخ مالیات ارزش افزوده
نرخ مالیات بر ارزش افزوده طی برنامه پنج‌ساله پنجم

نکته: به‌موجب حکم بند (ط) تبصره (9) قانون بودجه سال 1393 کل کشور مقرر گردید از آغاز سال 1393 علاوه‌بر افزایش قانونی نرخ مالیات بر ارزش افزوده، یک واحد در صد به‌عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزودۀ سهم دولت اضافه شود.

لازم به ذکر است مالیات ارزش افزوده آهن آلات در هنگام خرید از کارخانه یا انبار آهن روی محصول اضافه می‌شود. قیمت‌هایی که در وب‌سایت عصرآهن برای انواع مقاطع آهنی نوشته شده است با احتساب 9 درصد مالیات ارزش افزوده است. یعنی قیمت نهایی در خرید مصرف‌کننده، قیمت‌های درج شده در سایت است.

بخوانید: عصرآهن، فضایی برای بررسی قیمت آهن آلات

مالیات ارزش افزود آهن‌ آلات چه مزایایی دارد؟

  • شفاف‌سازی تدریجی مبادلات اقتصادی به دلیل ویژگی خود کنترلی این مالیات و قابلیت ردیابی در زنجیره واردات، تولید، توزیع و صادرات
  • حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید
  • تشویق صادرات
  • اخذ مالیات بیشتر از آن دسته از افراد جامعه که کالاها و خدمات غیرضروری بیشتری مصرف می‌کنند
  • افزایش مستقیم و غیرمستقیم میزان درآمدهای مالیاتی و نسبت آن از کل درآمدهای جاری دولت
  • جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف بر مصرف محصول یا خدمت نهایی
  • حمایت از تولیدکننده داخلی (واردات کالا علاوه‌بر ارزش و حقوق گمرکی مشمول این مالیات نیز خواهد بود)

چه کسانی باید در نظام مالیات ارزش افزوده آهن آلات ثبت‌نام کنند؟

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط زیر مشمول ثبت‌نام در نظام مالیاتی ارزش افزوده آهن آلات هستند:

  • تمامی واردکنندگان
  • تمامی صادرکنندگان
  • کلیه اشخاصی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آن‌ها در سال 1386 سه میلیارد ریال یا بیشتر بوده است
  • کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آن‌ها در پنج‌ماهه آغازین سال 1387، یک میلیارد و دویست پنجاه میلیون ریال یا بیشتر باشد (به‌غیر از اصناف)

نحوه محاسبات مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟

مالیات بر ارزش افزوده بر اساس اصول و استانداردهای حسابداری و با تکیه بر روش صورت‌حساب ارائه می‌شود. این مالیات در هنگام خرید، هنگام فروش و در پایان هر دوره مالیاتی پرداخته می‌شود.

در هنگام خرید، خریدار اضافه بر کالای خریداری شده، حاصل‌ضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بهای آن کالا را به فروشنده می‌پردازد.

در هنگام فروش، فروشنده اضافه بر بهای محصول، حاصل‌ضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بهای کالای فروخته شده را از خریدار اخذ می‌کند.

در پایان هر دوره مالیاتی نیز مودی مابه‌التفاوت مالیات بر ارزش افزوده پرداختی در زمان خرید با مالیات اخذ شده در زمان فروش را به‌صورت دوره‌ای سه ماه یکبار به سازمان امور مالیاتی می‌پردازد.

امیدواریم با خواندن این متن با قانون ارزش افزوده آهن‌فروشان، مالیات بر ارزش افزوده آهن‌فروشان، درصد محاسبه مالیات آهن‌فروشان و مالیات ارزش افزوده آهن آلات آشنا شده باشید. هر سوالی در این زمینه داشتید می‌توانید در بخش دیدگاه بپرسید تا در سریع‌ترین زمان به آن پاسخ دهیم.

جمع‌بندی

همان طور که در متن اشاره شد مالیات ارزش افزوده آهن آلات و تمام مقاطع فولادی 9 درصد است. در هنگام خرید و فروش انواع مقاطع آهنی این مالیات اخذ می‌شود و روی قیمت نهایی محصول تاثیرگذار است.

برای بررسی قیمت آهن و انواع مقاطع آهنی می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید، قیمت‌های نوشته شده در وب‌سایت عصرآهن با احتساب 9 درصد مالیات ارزش افزوده نوشته شده است.

۰۲۴۳۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱