لیست 7 کشور دارای بیشترین ذخایر معادن آهن در جهان

لیست 7 کشور دارای بیشترین ذخایر معادن آهن در جهان

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۷ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه

معادن آهن منبع اصلی مواد اولیه برای صنعت آهن و فولاد در جهان می‌باشند؛ تقریبا تمام (۹۸ درصد) سنگ آهن استخراج شده از معادن صرف فولادسازی می‌شود. این ماده اولیه در ۵۰ کشور یافت می‌شود که در ادامه می‌خواهیم ۷ کشوری که بیشترین ذخایر سنگ آهن را داراست معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

از شرق تا غرب کره زمین، تنها تعداد انگشت شماری از کشورها ادعای داشتن بزرگترین معادن آهن در سراسر جهان را دارند. سنگ آهن از جمله مواد اولیه مهمی می‌باشد که عمدتا در صنعت فولاد سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرضه بالای آن در سطح جهان از سمت کشورهایی است که دارای بیشترین ذخایر معدنی هستند.

طبق گزارشات سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا (USGS)، ذخایر سنگ آهن خام جهان تا سال ۲۰۱۹ حدود ۱۷۰ میلیارد تن بود که ۸۱ میلیارد تن آهن از آن حاصل می‌شد. قابل توجه است حدود ۲/۵ میلیارد تن فلز آهن در سال ۲۰۱۹ از معادن سراسر جهان استخراج شده است.

براساس اطلاعات این سازمان میزان تولید جهانی فلز آهن در سال ۲۰۲۰ حدود ۲/۴ میلیارد تن بود که در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش ناچیزی داشته است.

لازم به ذکر است استرالیا بیشترین میزان تولید سنگ آهن در جهان را دارد و از غنی‌ترین مناطق سنگ آهن در جهان است. در ادامه کشورهایی که بیشترین معادن آهنی در جهان را دارند معرفی خواهیم کرد.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ استخراج معدن نظیر ریو تینتو (Rio Tinto)، بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton) و آنگلو امریکن (Anglo American) در کشور استرالیا که ۲۸ درصد از ذخایر سنگ آهن جهان در آن قرار دارد، شرکت تاسیس کرده‌اند.

سنگ آهن به دلیل تقاضای زیاد از جانب صنعت فولاد سازی، یکی از کالاهای مورد تقاضا در جهان می‌باشد. قیمت سنگ آهن نظیر دیگر کالاهای معدنی از سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرده است.

تحلیل گران علت افزایش قیمت را محدودیت‌هایی که ویروس کرونا در فعالیت صنعتی جهان اعمال کرده است می‌دانند و معتقد هستند این عامل موجب به هم خوردن برخی برنامه ریزی‌ها شده است. در زیر کشورها به ترتیب حجم ذخایر لیست شده‌اند:

لیست کشورهای دارای بیشترین ذخایر معادن آهن

در حال حاضر، برخی از کشورهایی که دارای بیشترین ذخایر معادن آهن در جهان هستند عبارتند از:

استرالیا

تصویر معادن آهن

استرالیا عظیم‌ترین معدن آهن در جهان را دارد که میزان استخراج سالانه آن در حدود ۴۸ میلیارد تن می‌باشد. بیشتر معادن سنگ آهن این کشور در غرب استرالیا به ویژه در منطقه پیلبارا (Pilbara) و نیز جنوب استرالیا قرار دارد.

با توجه به این فراوانی، استرالیا بزرگ ترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است و می‌توان گفت صادرات سنگ آهن بزرگ‌ترین منبع درآمد برای این کشور می‌باشد (چیزی در حدود ۵۹ میلیون دلار در سال). قابل توجه است یکی از بیشترین خریداران سنگ آهن استرالیا، صنعت فولاد سازی چین است.

بخوانید: ترکیبات سنگ آهن | روش استخراج و تبدیل آن به فولاد

برزیل

برزیل با ۲۹ میلیارد تن رده دوم ذخایر بزرگ سنگ آهن در جهان را از آن خود کرده است. بیشترین منبع این کشور در معدن کاراجاست واقع در ایالت شمالی پارا می‌باشد. در سال ۲۰۱۹ حدودا ۴۸۰ میلیون تن سنگ آهن در برزیل تولید شده است.

روسیه

25 میلیارد تن از ذخایر سنگ آهن جهان در روسیه قرار دارد که این کشور را در رتبه سوم فهرست ذخایر جهانی قرار می‌دهد. وجود این میزان از معادن آهن، صنعت رو به رشد فولاد سازی روسیه را حمایت می‌کند.

براساس گزارش‌های (USGS) این کشور در سال ۲۰۱۹، ۹۹ میلیون تن سنگ آهن تولید کرده است و این میزان تولید سالانه کشور روسیه را به بزرگ‌ترین تولیدکننده در اروپا و پنجمین کشور در جهان تبدیل کرده است. ذخایر روسیه در غرب کشور و در نزدیکی رشته کوه اورال واقع شده است.

تصویر معدن سنگ آهن

چین

کشور چین در لیست بزرگترین ذخایر سنگ آهن جهان با در بر داشتن ۲۰ میلیارد تن در رتبه چهارم قرار دارد؛ اما سومین تولیدکننده فولاد بعد از کشور استرالیا و برزیل است.

در حال حاضر بیش از نیمی از نیاز مصالح فولادی جهان از این کشور تامین می‌شود. لیائونینگ، سیچوان، هبی، مغولستان و شانکسی (Liaoning, Sichuan, Hebei, Inner Mongolia and Shanxi) از غنی‌ترین مناطق سنگ آهن چین هستند.

میزان سنگ آهن تولید شده در چین پاسخ گوی تقاضای صنایع فولاد و ساخت و ساز آن نیست به همین دلیل از کشورهای دیگر مواد اولیه برای کارخانجات فولاد خود وارد می‌کند.

بزرگی صنعت فولاد سازی چین باعث شده است تا برای تکمیل تولیدات داخلی، حدود ۶۹ درصد از واردات سنگ آهن در جهان را به خود اختصاص دهد.

لازم به ذکر است :

دو روش برای استخراج آهن وجود دارد؛ استخراج زیرزمینی و استخراج روباز (سطحی). انتخاب یکی از روش‌ها برای استخراج، به عمق دسترسی به سنگ آهن بستگی دارد ولی عموما در معادن آهن از روش استخراج سطحی استفاده می‌شود. این فرآیند شامل حفاری، انفجار، بارگیری و باربری است.

اوکراین

این کشور حدود ۶/۵ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن خام دارد و بیشتر در مناطق مرکزی آن قابل دسترس است. استخراج معادن آهن اوکراین برعکس کشور چین از میزان نیازهای داخلی آن فراتر است به همین علت موجب بهبود صادرات این کشور آسیایی شده است.

صادرات سنگ آهن برای اوکراین به منبع درآمد مهمی تبدیل شده و بیشتر به چین، لهستان و جمهوری چک ارسال می‌شود.

کانادا

ذخایر سنگ آهن کانادا در رتبه ششم جهان قرار دارد و میزان آن حدودا ۶ میلیارد تن است. کانادا با تولید ۵۴ میلیون تن هشتمین کشور تولیدکننده سنگ آهن در جهان است.

هند

کشور هند با داشتن ۵/۵ میلیارد تن سنگ آهن در رتبه هفتم این لیست قرار گرفته است. این کشور از نظر میزان تولید فولاد در جهان در جایگاه چهارم و پیش از کشور روسیه قرار دارد.

از معادن مواد اولیه بسیار غنی می‌باشد و معادن آهن آن در همه جای کشور گسترده شده است. هند ۱۰ درصد از تولیدات جهانی سنگ آهن را به خود اختصاص داده است این درصد حدودا ۲۳۰ میلیون تن می‌باشد.

بخوانید: زنجیره فولاد | صنایع دخیل در ساخت فولاد کشور و اهمیت آن‌ها در تولید فولاد

معادن سنگ آهن در ایران

تصویر استخراج سنگ آهن

ایران یکی از دارندگان ذخایر سنگ آهن خام در جهان است. این میزان از مواد اولیه، تامین کننده نیاز تولیدات داخلی است. حجم تولید سالانه سنگ آهن در کشورمان حدود ۵۰ میلیون تن می‌باشد.

معادن آهن در ایران در شش نقطه از کشور گسترده شده است. این معادن بیشتر در شهرهایی مثل کرمان، اراک، کاشان، اصفهان، خراسان، قم و قزوین یافت می‌شود.

از جمله شرکت‌های سنگ آهن ایران می‌توان به سنگ‌آهن چادرملو، توسعه معدن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، جلال‌آباد (فکور صنعت)، گهر زمین، سنگ‌آهن مرکزی، اپال پارسیان سنگان، صنعتی و معدنی توسعه فراگیر، معدنی و صنعتی گل‌گهر و صنایع معدنی فولاد سنگان اشاره کرد.

طبق بررسی‌های انجام شده ذخایر سنگ آهن ایران ۱۷ تا ۱۹ سال دوام خواهد داشت و باید برای این مشکل فکری اساسی شود.

جمع بندی

سنگ آهن پس از استخراج به کک، آهن اسفنجی و گندله تبدیل می‌شود سپس برای ساخت فولاد فرآیندهایی را طی می‌کند و به مقاطع مورد استفاده در صنعت ساختمان و دیگر صنایع تبدیل می‌گردد.

در این مقاله کشورهایی که بیشترین ذخیره معادن آهن را دارند معرفی شده است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که سنگ آهن مورد نیاز خود را تولید می‌کند.

برای دسترسی سریع به آهن آلات موجود در بازار و قیمت آهن آلات می‌توانید با واحد مشاوره عصرآهن از طریق شماره ۰۴۱۴۱۸۰ ارتباط برقرار کنید، کارشناسان ما راهنمای شما خواهند بود.

سایت عصرآهن تمام اطلاعاتی را که در مورد محصولات آهن و فولاد، قیمت، کاربرد و فروشندگان این محصولات نیاز دارید، برای شما فراهم کرده است.

۱۲۹۶۰۴
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱