نگاهی به بازار آهن در یک سال گذشته | آرشیو قیمت آهن آلات سال 1401

نگاهی به بازار آهن در یک سال گذشته | آرشیو قیمت آهن آلات سال 1401

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه

سال 1401 سالی پر از نوسان برای بازار آهن بود. به‌طوری که هر پیش‌بینی در بازه‌های زمانی مختلف، برخلاف تصورات و تحلیل‌های گفته شده از آب در می‌آمد. قیمت آهن در سال 1401 در مقایسه با سال‌های قبل رفتار و نوسان متفاوتی داشت.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به وضعیت قیمت انواع مقاطع آهنی در یک‌سال گذشته بیندازیم. برای بررسی بازار آهن سال 1401 تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قیمت آهن در سال 1401

برای بررسی قیمت آهن در طول سال‌های گذشته باید از نمودار قیمت آهن 1401 استفاده کنیم. برای درک بهتر و بیشتر نوسان در بازار، ما در ادامه نمودار انواع مقاطع فولادی را در اختیار شما خواهیم گذاشت و هر کدام را در بازه‌های مختلف بررسی خواهیم کرد.

لازم است بدانید که برای هر مقطع، پرطرفدارترین تولیدکنند‌ه‌ را انتخاب کرده‌ایم. برای شروع از مقطع پرفروش میلگرد شروع می‌کنیم.

قیمت میلگرد در سال 1401

در سال 1401 میلگرد از آن دسته مقاطعی بود که نوسان و تغییرات قیمتی زیادی به خود دید. در برخی مواقع از سال شرایطی به‌وجود آمده بود که خریدار و مصرف‌کننده تصمیم درستی برای خرید نمی‌توانست بگیرد. البته به‌راحتی می‌توان گفت که خریدار در سال گذشته در بیشتر مواقع از سال با سردرگمی مواجه شده بود.

در هر بازۀ زمانی افزایش یا کاهش قیمت میلگرد که باعث سردرگمی مصرف‌کننده شده بود به دلایل مختلفی مربوط می‌شد.

نمودار قیمت میلگرد در سال 1401

نمودار زیر نمودار قیمت میلگرد شاهین بناب (فولاد صنعت بناب) است. اگر به نمودار دقت کنید متوجه خواهید شد که در سه ماه نخست سال قیمت میلگرد در کانال 18 هزار تومان تقریباً ثابت بود.

با ورود به تابستان کاهش شدیدی در قیمت میلگرد و آهن به‌وجود آمد. علت این کاهش ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و کاهش قیمت جهانی آهن، مذاکرات برجام و کاهش میزان عرضه و تقاضا بود.

با گذر از شهریورماه و شروع فصل سرما پیش‌بینی می‌شد قیمت آهن در سال 1401 به کمترین میزان خود برسد؛ اما با تغییر شرایط بازار ارز، قیمت میلگرد نیز دچار نوسان شد.

بیشترین قیمت میلگرد در سال 1401 در اسفند ماه با نرخ 32,500 تومان و کمرین قیمت در مردادماه با نرخ 15,100 ثبت شده است (این قیمت‌ها برای میلگرد شاهین سایز 14 با استاندارد A3 است).

نمودار قیمت میلگرد در سال 1401

قیمت تیرآهن در سال 1401

قیمت تیرآهن در مقایسه با قیمت میلگرد نوسان کمتری را تجربه کرده است؛ یعنی در بازه‌های زمانی مختلف کاهش یا افزایش ناگهانی نداشته است. اگر به نموداری که در ادامه قرار داده‌ایم دقت کنید، متوجه خواهید شد.

نمودار قیمت تیرآهن در سال 1401

در نمودار زیر کاملاً مشخص است که قیمت تیرآهن از ابتدا تا انتهای سال 1401 شیب نزولی داشته و دائماً در حال افزایش بوده است.

نمودار زیر مربوط به تیرآهن IPE ذوب آهن اصفهان سایز 18 است. قیمت تیرآهن هم برخلاف انتظارات و پیش‌بینی‌ها در اسفندماه به بیشترین نرخ خود رسید و در مرداد ماه کمترین قیمت را به‌صورت هفته‌های متوالی تجربه کرد.

نمودار قیمت آهن در سال 1401 در هفته‌های آخر اسفندماه کاهش داشته است. امیدواریم در سال آینده این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

نمودار قیمت تیرآهن در سال 1401

نمودار قیمت نبشی در سال 1401

برای نمودار نبشی، نبشی 40×40×4 آریان فولاد را انتخاب کرده‌ایم. اگر به نمودار زیر توجه کنید متوجه خواهید شد قیمت نبشی کمترین قیمت را در شهریور تا آبان 1401 تجربه کرده است. نبشی نیز مانند دیگر مقاطع در زمستان با افزایش قیمت روبرو بود و این شرایط تا اسفندماه ادامه داشت.

نمودار قیمت نبشی در سال 1401

نمودار قیمت ناودانی در سال 1401

تغییر قیمت ناودانی در طول یک‌سال گذشته تقریبا مشابه نوسانات قیمت نبشی بود. اگر به نمودار زیر نگاه کنید متوجه تغییرات قیمت این مقطع در یک‌سال گذشته خواهید شد. 

قیمت ناودانی در 3 ماه اول سال 1401 در کانال 18 الی 19 هزار تومانی قرار داشت. با آمدن تابستان که از قضا بهترین زمان برای ساخت‌ساز و پروژه‌های عمرانی است، قیمت ناودانی وارد کانال کاهشی شد. روند کاهش قیمت ناودانی تا آخر شهریور ادامه داشت.

کمترین قیمت ثبت شده برای ناودانی در سال گذشته، 16500 تومان به‌ازای هر کیلو بود که در شهریور ماه، به این میزان خرید و فروش می‌شد.

از پاییز 1401 قیمت ناودانی نیز مانند دیگر مقاطع وارد کانال افزایشی شد و قیمت روزبه‌روز افزایش یافت. به‌طوری که بیشترین قیمت ناودانی در اسفندماه با نرخ حدود 32 هزار تومان رقم خورد.

در این قسمت نوسان قیمت آهن را با استفاده از نمودار ناودانی فولاد ناب بررسی کردیم. این نمودار برای ناودانی سنگین 6 متری فولاد ناب است. کمترین قیمت 17600 تومان و بیشترین قیمت 24250 تومان است.

نمودار قیمت ناودانی در سال 1401

نمودار قیمت پروفیل در سال 1401

اختلاف کمترین و بیشترین قیمت پروفیل در سالی که گذشت زیاد است. برای بررسی قیمت پروفیل، کارخانۀ فولاد مهر سهند را انتخاب کرده‌ایم که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقطع پروفیل در ایران به‌ویژه شمال‌غرب کشور است.

کمترین قیمت ثبت‌شده برای پروفیل حدود 19 هزار تومان و بیشترین قیمت حدود 41 هزار تومان است. به‌ترتیب کمترین قیمت در فصل تابستان و بیشترین قیمت در فصل زمستان بوده است. 

دلیل افزایش و کاهش نابه‌هنگام قیمت ناودانی به شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه، قیمت ارز و دلار و میزان تقاضا در بازار مربوط می‌شد.

برای درک بیشتر قیمت پروفیل در یک سال گذشته، نمودار زیر را بررسی کنید.

نمودار قیمت پروفیل در سال 1401

نمودار قیمت ورق در سال 1401

نمودار قیمت ورق سیاه فولاد کاویان را در زیر مشاهده می‌کنید. این نمودار نشانگر نوسان قیمت ورق در سال 1401 است.

قیمت ورق در ابتدای سال 26 هزار تومان بود که با گذشت ماه‌ها رفته رفته کاهش یافت. این روند کاهشی تا آخر شهریور ادامه داشت و از فصل پاییز شروع به افزایش کرده و نوسان افزایشی تا اسفندماه ادامه پیدا کرد.

نمودار قیمت ورق در سال 1401

سخن آخر

در سال 1401 بازار آهن چندان رونق خوبی نداشت. همان طور که در نمودار انواع مقاطع آهنی مشاهده کردید قیمت بیشتر آهن‌آلات در 6 ماه نخست سال کمتر از 6 ماهه دوم بود.

هنگامی که بازار کاهشی باشد، مصرف‌کننده تصمیم درستی برای خرید نمی‌تواند بگیرد و همیشه در انتظار کمترین قیمت، خرید خود را به تعویق می‌اندازد. اگر هم بازار افزایشی باشد، التهاب تشویش‌گر در انتظار خریدار و فروشنده خواهد بود.

ازاین‌رو یک سال گذشته حال‌وهوای مناسبی برای خرید و فروش نبود. امیدواریم سال 1402 از نظر رونق و تولید بهبود بهتری داشته باشد. 

۳۱۹۱۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱