پیش بینی قیمت آهن در سال 1402

پیش بینی قیمت آهن در سال 1402

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۵ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقاطع فولادی و آهن‌آلات از اهمیت بسیاری در صنایع مختلف برخوردارند و در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات به عنوان عناصر حیاتی در تولید و ساخت قطعات مختلف از جمله در صنایع خودروسازی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند. در شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور و با افزایش نرخ دلار، بسیاری از مشتریان علاقه دارند بدانند که کدام زمان برای خرید مقاطع فولادی بهترین است؟ همچنین، آیا قیمت آهن افزایش می‌یابد یا خیر؟

در این مقاله، قصد داریم علاوه بر بررسی تغییرات قیمت آهن در سال ۱۴۰2، پیش‌ بینی قیمت آن در سال آینده را نیز مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

فهرست مطالب

قیمت گذاری آهن آلات در سال 1402

قیمت‌گذاری آهن‌آلات تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. برای ارائه پیش‌ بینی دقیق درباره قیمت آهن در سال 1402، باید همه این عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات را مورد بررسی دقیق قرار دهیم. این عوامل بسیار متنوع هستند و بر اساس آن‌ها می‌توانیم به پیش‌ بینی قیمت آهن بپردازیم. بنابراین، در ادامه مقاله، عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات را جزئی‌تر بررسی خواهیم کرد.

  • میزان عرضه و تقاضا

در بازار آهن‌آلات، میزان تولید و عرضه تاثیر بسزایی در تعیین قیمت دارد. به طور کلی، افزایش تولید و عرضه آهن‌آلات معمولا منجر به کاهش قیمت محصولات می‌شود، زیرا با افزایش تامین، مصرف‌ کنندگان بیشترین فرصت را برای خرید با هزینه کمتر دارند. از طرف دیگر، با کاهش میزان مصرف و تقاضا، قیمت‌ها معمولا افزایش می‌یابد؛ زیرا تولید کنندگان می‌توانند محصولات را با قیمت بالاتر عرضه کردعه و تا حد ممکن سودآوری کنند.

به علاوه، عوامل دیگری همچون تغییرات در هزینه‌های تولید، میزان وضعیت اقتصادی، تاثیرات سیاست‌های دولت و تحولات جهانی نیز می‌توانند بر تعیین قیمت آهن‌آلات تاثیرگذار باشند. برای همین، بررسی دقیق و جامع این عوامل در پیش‌ بینی و تحلیل قیمت بازار آهن‌آلات حائز اهمیت است.

  • میزان تقاضا در بازار مسکن

تاثیرات تقاضا در بازار مسکن بر قیمت تیرآهن بسیار حائز اهمیت است. در سال‌های اخیر، رکود ناشی از تورم در بازار مسکن به میزان بی‌سابقه‌ای تاثیر گذاشته است که در نتیجه، تقاضا برای تیرآهن و میلگرد نیز کاهش یافته است. این وضعیت باعث تردید سرمایه‌ گذاران در زمینه احیای بازار مسکن شده است. با این حال، پیش‌ بینی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است با تورم افسار گسیخته در بازار مسکن در سال 1402 مواجه نشویم. این به این معنی است که کارشناسان تصور می‌کنند در حداقل 6 ماه آینده، بازار مسکن به تورم نخواهد خورد و ثبات قیمت‌ها در سال جدید مشاهده خواهیم کرد. پیش‌ بینی نرخ تورم مسکن در سال جدید، رقمی بین تورم مسکن در سال گذشته و تورم فعلی می‌باشد. بنابراین، این پیش‌ بینی‌ها ممکن است باعث ترغیب سرمایه‌ گذاران به ورود به این بازار شود و احتمالا با افزایش تقاضا برای آهن، رشد ملایمی در قیمت تیرآهن را تجربه خواهیم کرد.

  • نیاز از صنایع وابسته

نیاز صنایع وابسته به آهن‌آلات نقش مهمی در تعیین قیمت میلگرد و آهن دارد. صنایعی همچون خودروسازی، پتروشیمی، بسته‌بندی، ساخت و ساز و سایر صنایع به طور گسترده از آهن‌آلات برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. در نتیجه، افزایش عملکرد و رشد این صنایع می‌تواند تقاضا برای آهن‌آلات را افزایش دهد.

با این حال، باید توجه داشت که تاثیر تقاضای داخلی (صنایع داخلی) در قیمت‌ گذاری آهن‌آلات به تنهایی ممکن است محدود باشد. چرا که قیمت‌ها به طور مستقیم تحت تاثیر عوامل دیگری همچون عرضه جهانی، تورم، تغییرات ارزی و توافقات تجاری جهانی نیز قرار دارند. بنابراین، برای پیش‌ بینی دقیق قیمت میلگرد و آهن، باید بازارهای جهانی را نیز در نظر گرفت و تاثیر عوامل مختلف را تحلیل کرد.

  • قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی در سال 1402

وضعیت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت تیرآهن دارد. همانطور که در ابتدای دی ماه سال جاری مشاهده کردیم، افزایش نرخ دلار منجر به افزایش غیرمنتظره در قیمت تیرآهن شد. اگر نرخ تورم به نسبت 50 درصد نزدیک بماند و ارزش ریال در مقابل دلار کاهش یابد، با احتمال زیاد باید انتظار افزایش قیمت آهن در سال جدید را داشت.

عواملی همچون نوسانات ارزی و تغییرات در ارزش پول ملی نقش مهمی در قیمت‌ گذاری محصولات و مواد اولیه ایفا می‌کنند. افزایش هزینه واردات مواد اولیه ناشی از کاهش ارزش ریال نسبت به ارزهای دیگر باعث افزایش هزینه تولید تیرآهن می‌شود و در نتیجه، قیمت آهن نیز بیشتر می‌شود.

باید توجه داشت که در بازار بورس کالا، قیمت پایه‌ای عرضه براساس نیمای دلار تعیین می‌شود. بنابراین، افزایش نرخ دلار منجر به افزایش قیمت در معاملات میلگرد و آهن خواهد شد، زیرا رابطه وثیق و تنگاتنگی بین دلار و قیمت فولاد وجود دارد.

  • نرخ تورم

تاثیر نرخ تورم بر قیمت آهن و میلگرد به واقعیت و شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد و می‌تواند بسیار متفاوت باشد. دو سناریوی مطرح شده توسط صندوق بین‌ المللی پول نشان‌ دهنده این امکان است که تورم در سال 1402 به دو شکل متفاوت اتفاق بیافتد.

در صورتی که سناریوی خوش‌بینانه اتفاق بیافتد و تورم به زیر 20 درصد بیافتد، قیمت آهن و میلگرد نیز ممکن است با رشد ملایم متناسب با نرخ تورم افزایش یابد. اما در سناریوی دوم که نرخ تورم بالای 50 درصد باشد، افزایش نرخ تورم می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های تولید مواد اولیه آهنی شود و در نتیجه قیمت‌های محصولات فولادی نیز افزایش یابد.

به علاوه، تورم می‌تواند تاثیراتی بر تقاضا و تعاملات بازار داشته باشد. افزایش تورم ممکن است تقاضای مصرف‌ کنندگان را تحت تاثیر قرار دهد و تاثیرات متفاوتی بر بازار آهن داشته باشد. بنابراین، تحلیل دقیق از تاثیرات تورم در شرایط واقعی بازار لازم است تا تخمین دقیقتری از قیمت آهن و میلگرد در سال 1402 ارائه شود.

  • بازار جهانی

پیش‌ بینی‌ها برای بازار جهانی فولاد در سال 2023 نسبت به سایر سال‌ها چندان امیدوار‌ کننده نمی‌باشند. شیوع و گسترش بیماری کووید-19 و محدودیت‌های اجرایی در کشور چین، منجر به ایجاد رکود سنگین در این صنعت شده است. همچنین، جنگ میان روسیه و اوکراین منجر به افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها گردیده است. علاوه بر این، افت اقتصادی جهانی و تغییرات اقلیمی تقاضای کاهشی در بازار تیرآهن در اکثر کشورها، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه را به همراه داشته‌اند. به همین دلیل، پیش‌ بینی‌ها برای بازار فولاد در سال جدید به همراه افزایش نرخ تورم و قیمت‌ها می‌باشد. درصورتی‌که تقاضای کافی از سوی بازار وجود نداشته باشد، ممکن است بازار فولاد، به‌ویژه صنعت تیرآهن، با رکود سنگینی روبرو شود.

  • عوارض اعمال شده بر صادرات

باید به این نکته هم توجه کرد که عوارضی که بر صادرات محصولات مانند میلگرد و آهن اعمال می‌شوند، می‌توانند تاثیر زیادی بر قیمت‌گذاری این محصولات داشته باشند. با افزایش این عوارض بر صادرات کالا، قیمت این محصولات نیز به طبع افزایش خواهد پیدا کرد.

  • وضعیت بورس کالا 

وضعیت بورس کالا و تغییرات در ارزش سهام شرکت‌های تامین‌کننده می‌تواند به طور مستقیم بر تخمین قیمت میلگرد و آهن تاثیر بگذارد. این تغییرات می‌توانند باعث تغییرات در قیمت‌ها و شرایط بازار آهن‌آلات شوند.

  •  میزان صادرات و واردات 

میزان صادرات و واردات میلگرد و آهن می‌تواند تحت تاثیر تغییرات سیاسی و اقتصادی کشورها قرار گیرد و به طور مستقیم بر تخمین قیمت این محصولات تاثیر بگذارد. ارزش ارزهای دیگر نسبت به ارز محلی بالاتر بوده و می‌تواند تاثیر مستقیمی بر میزان تقاضا و قیمت محصولات فولادی داشته باشد.

سخن آخر

با توجه به اطلاعات ارائه شده، می‌توان نتیجه گرفت که پیش‌ بینی قیمت میلگرد و آهن در سال 1402 با توجه به عوامل گوناگونی که شامل تورم، وضعیت ارز، تقاضا و عرضه، عوارض صادرات و واردات، وضعیت بورس کالا و سایر عوامل موثر در بازار فولاد می‌باشد، بسیار پیچیده است. بنابراین، هرگونه پیش‌ بینی نهایی نیاز به بررسی دقیق‌تر و مستندتر این عوامل دارد.

۰۳۱۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱