مروری بر بازار آهن در ۹ ماه گذشته

مروری بر بازار آهن در ۹ ماه گذشته

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 8 دقیقه

تحلیل بازار آهن در صنعت فولاد به عنوان دو مولفه اساسی، تاثیرگذاری بسیاری در اقتصاد جهانی و کشورهای مختلف دارد. پیش بینی دقیق قیمت این مواد در آینده، امری بسیار حیاتی برای برنامه ‌ریزی و تصمیم ‌گیری در صنعت فولاد است.

بررسی عوامل کلیدی تاثیرگذار بر قیمت آهن از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این مقاله از وبسایت عصرآهن مروری بر بازارآهن در ۹‌ ماه گذشته از سال ۱۴۰۲ خواهیم داشت سپس روش‌های مختلف پیش‌ بینی و تحلیل بازار آهن را بررسی خواهیم کرد.

با بهره ‌گیری از داده‌های تاریخی و تحلیل‌های پیشین، مدل‌های پیش ‌بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ را ارزیابی و مقایسه خواهیم نمود. این اقدامات به دلیل نوسانات پویای قیمت در بازارهای جهانی، به عنوان یکی از چالش‌های اساسی صنعت فولاد، اهمیت بسیاری دارد.

برای اطلاعات بیشتر در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

قیمت گذاری آهن آلات در سال ۱۴۰۲

قیمت‌ گذاری آهن ‌آلات به عوامل متعددی وابستگی دارد. برای دقت در پیش ‌بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲، باید تمامی عوامل تاثیرگذار بر قیمت این محصولات را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

چندین عامل موثر بر قیمت آهن ‌آلات وجود دارد که باید آن‌ها را به صورت جامع مورد بررسی قرار داد تا بتوان به پیش‌ بینی دقیق قیمت آهن پرداخت. در اینجا، به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن‌ آلات می‌پردازیم.

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا نقش حیاتی در تعیین قیمت بازار آهن ‌آلات ایفا می‌کند. واقعیت این است که هرچه تولید و عرضه آهن ‌آلات در بازار بیشتر شود، قیمت محصولات کاهش می‌یابد؛ اما با کاهش میزان مصرف و تقاضا، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

میزان تقاضا در بازار مسکن

تقاضا در بازار مسکن می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت آهن داشته باشد. در سال‌های اخیر، رکود ناشی از تورم در بازار مسکن، تاثیر بسیاری بر میزان تقاضا برای آهن آلات داشته و سرمایه ‌گذاران را درباره احیای بازار مسکن دچار تردید کرده است.

اما پیش‌ بینی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است در سال ۱۴۰۲، با تورم افسارگسیخته در بازار مسکن رو به ‌رو نشویم.

به عبارت دیگر، کارشناسان معتقدند که حداقل تا ۶ ماه آینده، مسکن ممکن است دچار تورم نشود و در سال جدید، استحکام قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود. پیش‌ بینی نرخ تورم مسکن نیز در سال جدید در رنجی بین تورم مسکن در سال گذشته و فعلی قرار دارد.

بنابراین، این پیش‌ بینی‌ها ممکن است سرمایه ‌گذاران را به سمت بازار جلب کند و باعث افزایش تقاضا برای آهن و رشد ملایم در قیمت آهن گردد.

نیاز صنایع وابسته 

یکی از عوامل موثر در پیش‌ بینی قیمت آهن، نیاز صنایع وابسته است. صنایعی مانند خودروسازی، پتروشیمی، بسته ‌بندی و برخی صنایع دیگر، از آهن ‌آلات بهره می‌برند و در صورت افزایش عملکرد این صنایع، تقاضا برای محصولات آهن ‌آلات نیز افزایش خواهد یافت.

البته، باید توجه داشت که برای تحلیل رشد تقاضا در صنایع فولادی، بازارهای جهانی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا رشد تقاضا در صنایع داخلی تاثیر چندانی بر روند قیمت ‌گذاری نخواهد داشت.

قیمت دلار و تاثیرات آن بر قیمت آهن

قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی در سال ۱۴۰۲

وضعیت ارز، به طور مستقیم بر قیمت آهن تاثیر می‌گذارد. افزایش نرخ دلار در اوایل امسال باعث افزایش غیرمنتظره قیمت تیرآهن شد.

اگر نرخ تورم نزدیک به ۵۰ درصد باقی بماند و ارزش ریال در مقابل دلار کاهش یابد، ممکن است به افزایش قیمت آهن در سال جدید شاهد باشیم.

واحد پول کشور ایران نسبت به ارزهای معروف جهانی مانند دلار و یورو بسیار کاهش یافته است که باعث افزایش هزینه واردات مواد اولیه شده و در نتیجه، قیمت آهن ‌آلات افزایش می‌یابد.

قیمت پایه‌ای در بورس کالا بر اساس دلار نیمایی تعیین می‌شود و افزایش نرخ ارز نیمایی باعث افزایش قیمت معاملات آهن می‌شود؛ زیرا رابطه تنگاتنگی بین دلار و قیمت فولاد وجود دارد.

نرخ تورم

پیش ‌بینی‌های صندوق بین ‌المللی پول درباره نرخ تورم در سال ۱۴۰۲، دو سناریو متفاوت را مطرح می‌کند. سناریوی اول، که به ‌طور خوش‌ بینانه است، پیش‌ بینی می‌کند که با اصلاحات شاخص‌های پولی و مالی، تورم کشور تا دو سال آینده زیر ۲۰ درصد خواهد بود و در این حالت، قیمت آهن نیز با رشد ملایم متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

بخوانید: تحلیل بازار آهن | پیش ‌بینی قیمت میلگرد در نیمه دوم 1402

اما سناریوی دوم، در صورت عدم تغییرات محسوس در شرایط اقتصادی، پیش‌ بینی می‌کند که نرخ تورم به بالای ۵۰ درصد افزایش یافته و در این محدوده باقی می‌ماند. در این شرایط، قیمت‌ها در بازار آهن نیز رشد خواهند داشت.

تاثیر نرخ تورم بر تخمین قیمت آهن حائز اهمیت است، زیرا با افزایش نرخ تورم، قیمت مواد اولیه آهنی نیز افزایش می‌یابد و این تغییرات بر قیمت کلی این محصولات تاثیرگذار خواهد بود.

بازار جهانی

پیش ‌بینی‌ها برای بازار جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ انگیزه‌ بخش نیستند. افزایش گسترده کرونا و محدودیت‌های مربوط به آن در چین، رکود سنگینی را در این بازار به وجود آورده است.

همچنین، جنگ بین روسیه و اوکراین با تورم بازار و افزایش قیمت‌ها همراه بوده است.

علاوه بر این، رکود اقتصادی جهانی و تغییرات اقلیمی، تقاضا برای تیرآهن را در اکثر کشورهای جهان، به ‌ویژه کشورهای در حال توسعه، کاهش داده است.

به همین دلیل، پیش ‌بینی‌ها برای بازار جهانی فولاد در سال جدید، افزایش قیمت‌ها همراه با نرخ تورم را پیش ‌بینی می‌کند. اما اگر تقاضای کافی از سوی بازار وجود نداشته باشد، ممکن است رکود سنگینی در صنعت فولاد و به ویژه در بخش تیرآهن ایجاد شود.

ارتباط قیمت آهن و میزان صادرات و واردات آهن

میزان صادرات و واردات

یکی از عوامل موثر بر قیمت آهن، میزان صادرات و واردات این محصولات است. معمولا تغییرات سیاسی در کشورها می‌تواند بر صادرات و واردات تاثیر بگذارد و گاها قوانین جدیدی توسط کشورها تصویب می‌شود که بر قیمت این محصولات اثرگذار است.

ارزش ارز کشورهای دیگر نسبت به ایران افزایش یافته و تقاضا برای صادرات آهن‌ آلات افزایش یافته است. این میزان صادرات می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت این محصولات داشته باشد.

هزینه حمل ‌و نقل محموله 

هزینه حمل و نقل برای صادرات و واردات محصولات نهایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین، هزینه حمل و نقل مواد اولیه از جمله قراضه آهن و فلزات خاص مانند نیکل که از طریق سایر کشورها تامین می‌شوند، نقش مهمی در تعیین قیمت‌ها دارد.

انتخاب نوع روش بین‌ المللی حمل و نقل مانند  CFR، CIF، FOB  و سایر روش‌ها، امری بسیار حیاتی است و اشتباه در این انتخاب ممکن است منجر به پرداخت هزینه‌های اضافی گردد.

دوره‌های زمانی

دوره‌های زمانی مختلف نیز بر تحلیل قیمت آهن تاثیرگذار هستند. عواملی همچون تعطیلات، تغییرات آب ‌و هوایی، متغیرهای فصلی و شرایط زمانی دیگر بر تولید آهن‌ آلات و در نتیجه قیمت نهایی آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

برای مثال، در فصل زمستان به دلیل سردی هوا و شرایط آب‌ و هوایی خاص، میزان فعالیت‌های ساخت و ساز کاهش می‌یابد که موجب تاثیر بر قیمت آهن ‌آلات می‌شود.

عوامل دیگری همچون سیاست‌های وزارت صنعت، تجارت و معدن، سیاست‌های بازار بورس کالا، اختصاص بودجه به بخش عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و سایر عوامل نیز بر تخمین قیمت آهن ‌آلات تاثیر گذارند.

دلیل اهمیت پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲

بدون شک، پیش ‌بینی قیمت‌ها همواره با شک و تردیدهایی همراه است و نمی‌توان به طور قطعی ادعا کرد که پیش ‌بینی‌ها همیشه درست خواهند بود.

با این حال، بازار آهن، تاثیرات مستقیمی بر قیمت مسکن و سایر بخش‌های خدماتی و ساختمانی دارد.

پیش ‌بینی قیمت‌ها در این بازار ممکن است نگرش سرمایه ‌گذاران به این بخش‌ها را تغییر داده و تا حدودی جهت و جایگاه بازار را تعیین نماید.

پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده

بدون شک، تحلیل قیمت آهن نیازمند دانش تخصصی است. متخصصان در این زمینه با بررسی اخبار، تحلیل بنیادی و تکنیکال این کار را انجام می‌دهند.

اما شما نیز با مرور عوامل تاثیرگذار در بازار آهن، می‌توانید قیمت آینده را پیش بینی کنید و با دانش بیشتر نسبت به خرید و فروش آن، تصمیمات مناسبی بگیرید.

بهترین راه برای پیش‌ بینی قیمت‌ها، مشاوره با متخصصان و استفاده از منابع معتبر است. این افراد با مطالعه تاریخچه قیمت‌ها و تحلیل عوامل موثر در تغییرات قیمت، دید دقیقی از بازار پیدا می‌کنند.

بخوانید: مقایسه تیرآهن‌های بازار آهن | تیرآهن کوثر اهواز و تیرآهن ظفر بناب

سپس با مراجعه به اخبار مهم داخلی و خارجی، تاثیر این اخبار بر قیمت‌ها را بررسی و با استفاده از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال به تحلیل دقیق قیمت‌ها می‌پردازند.

تحلیل بنیادی شامل مطالعه آمار و اطلاعات شرکت‌ها و عوامل تاثیرگذار در طولانی مدت است، در حالی که تحلیل تکنیکال با استفاده از چارت‌ها به تحلیل قیمت‌ها در کوتاه مدت می‌پردازد. در این روزها، استفاده از تحلیل تکنیکال و پیگیری اخبار برای پیش‌ بینی قیمت آهن رایج است.

سخن آخر

بازار آهن در ۹ ماه گذشته شاهد تحولات قابل توجهی بوده است. نوسانات قیمتی، افزایش و کاهش‌های متوالی و تغییراتی در میزان عرضه و تقاضا از ویژگی‌های این بازار بوده‌اند.

در این مدت، با توجه به عوامل گوناگونی همچون شرایط سیاسی و اقتصادی جهان، تورم، نوسانات در بازار نفت، وضعیت صادرات و واردات، این بازار با چالش‌های زیادی مواجه شده است.

تحولات در بازار آهن نه تنها بر تولید و مصرف داخلی بلکه بر صادرات و واردات نیز تاثیر گذاشته است. نوسانات در قیمت ‌گذاری و تغییرات تورم در بازار جهانی، از جمله عواملی هستند که در قیمت‌های آهن و محصولات مشتقه آن تاثیرگذار بوده‌اند.

همچنین، تغییرات در میزان سرمایه‌ گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد، به ‌ویژه در صنعت ساختمانی و خودروسازی، نیز تاثیرگذار بر بازار آهن بوده است. افزایش یا کاهش تقاضا در این صنایع، قیمت‌ها را مستقیما تحت تاثیر قرار داده است.

در نهایت، نوسانات نرخ ارز و تغییرات در شرایط جهانی همچنان از مهم‌ترین عواملی هستند که به ‌طور مستقیم بر بازار آهن تاثیر می‌گذارند و ادامه این تحولات ممکن است در آینده نیز بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

۱۱۶۴
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱