تحلیل بازار آهن | پیش ‌بینی قیمت میلگرد در نیمه دوم 1402

تحلیل بازار آهن | پیش ‌بینی قیمت میلگرد در نیمه دوم 1402

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 7 دقیقه

پیش ‌بینی قیمت میلگرد یک عامل بسیار حیاتی در زمینه کاری پیمانکاران و فعالان صنعت ساخت و ساز است. تعیین میزان سرمایه ‌گذاری لازم برای شروع پروژه‌های ساخت و همچنین زمان مناسب برای سرمایه‌ گذاری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. قیمت آهن ‌آلات، به ویژه قیمت میلگرد و تیرآهن، از جمله عوامل موثر در قیمت نهایی مسکن و هزینه‌های ساخت و ساز محسوب می‌شوند. همچنین، نرخ ساختمان‌ سازی همواره به قیمت آهن ‌آلات وابسته است.

در این مقاله از وب سایت عصرآهن، به پیش ‌بینی قیمت میلگرد تا ابتدای سال ۱۴۰۳ پرداخته خواهد شد و تلاش شده است تا یک دیدگاه جامع درباره روند قیمت میلگرد ارائه شود. این تحلیل به کمک داده‌های موجود و تجربیات گذشته در زمینه بازارهای فلزات، تحلیل‌های اقتصادی، عوامل سیاسی و اجتماعی مرتبط با صنعت ساخت و ساز صورت گرفته است.

توجه به روند تاریخی قیمت میلگرد، عوامل تاثیرگذار مانند تغییرات در بازار جهانی و تحولات در صنعت ساخت و ساز به عنوان نکات مهمی در این تحلیل مطرح شده‌اند. همچنین، بررسی نرخ ساختمان‌ سازی و نقش آهن ‌آلات در تعیین هزینه‌های پروژه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

تحلیل قیمت میلگرد و آهن‌آلات در 6 ماه اول 1402

پس از سال پرفراز و نشیب ۱۴۰۱، قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ با آرامش نسبی در حدود ۲۴ هزار تومان آغاز شد. اما، این آرامش به زودی پایان یافت و قیمت میلگرد به کانال ۲۸ و ۲۹ هزار تومان افزایش یافت. پس از این افزایش، نرخ میلگرد شروع به اصلاح تدریجی کرد و در تابستان ۱۴۰۲ به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.

اصلاحات قیمت میلگرد در اوایل سال به دلیل تثبیت و اصلاح قیمت دلار در محدوده ۴۹ و ۵۰ هزار تومان بوده است. در ادامه، در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت میلگرد را بررسی می‌کنیم و آنها را با قیمت فعلی میلگرد مقایسه خواهیم کرد.

پیش ‌بینی قیمت میلگرد در پاییز و زمستان 1402

در پاییز و زمستان ۱۴۰۲، قابلیت تاثیرگذاری بیشترین تغییرات قیمت میلگرد به دلیل نوسانات ارز و کاهش تقاضا را خواهد داشت. با در نظر گرفتن اشباع بازار میلگرد در بخش تولید، می‌توان پیش ‌بینی کرد که ترکیبی از افزایش و رکود در قیمت میلگرد به وجود خواهد آمد. با شروع فصل سرما، احتمالا میزان ساخت ‌و ساز کاهش یافته و به علت اشباع بازار و کاهش تقاضا، بازار میلگرد با رکود مواجه خواهد شد. با این حال، لازم به ذکر است که با توجه به تورم بالا (بیش از ۶۰ درصد)، هر نوع رکودی در بازار میلگرد نسبت به آرامش قبل از طوفان قرار خواهد گرفت.

همچنین، باید منتظر ماند و بررسی کرد که چگونه زمزمه‌های حذف عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا تاثیرگذار خواهند بود و چه اثری بر قیمت میلگرد خواهند داشت. این عوامل می‌توانند به عنوان پارامترهای مهم در تحلیل و پیش ‌بینی قیمت میلگرد در دوره‌های آینده مد نظر قرار گیرند.

عوامل دخیل و تاثیرگذار بر قیمت آهن

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات شامل میزان تامین و تقاضا، نرخ ارز، تغییرات نرخ تورم، سیاست‌های حکومتی، عوامل اقتصادی جهانی، شرایط اقتصادی داخلی، شناخت برند تولید کننده و هزینه حمل و نقل می‌باشند. در ادامه، این عوامل به صورت دقیق توضیح داده می‌شوند تا امکان پیش ‌بینی بهتری از قیمت آهن آلات ایجاد شود.

عرضه و تقاضا

تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت آهن آلات بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، در صورت افزایش فعالیت‌های ساخت و ساز و توسعه زیرساخت‌ها، تقاضا برای آهن آلات افزایش می‌یابد و این افزایش تقاضا ممکن است باعث افزایش قیمت آهن آلات شود. در مقابل، در شرایط کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز و رکود اقتصادی، تقاضا برای آهن آلات کاهش می‌یابد و این ممکن است منجر به کاهش قیمت آهن آلات گردد.

در بازار، نوسانات عرضه و تقاضا به دلیل عوامل مختلفی رخ می‌دهند. به عنوان مثال، در زمان‌هایی از سال که بارندگی کمتر است، تقاضا برای محصولات آهنی افزایش می‌یابد و با کمبود عرضه، قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد. علت افزایش تقاضا معمولا به بالا رفتن فعالیت‌های ساخت و ساز مرتبط با شرایط آب و هوایی برمی‌گردد.

به طور کلی، درک عواملی که تاثیرگذار بر عرضه و تقاضا هستند، به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات در مورد پیش‌ بینی و مدیریت قیمت آهن آلات بگیرند.

نرخ ارز

نرخ ارز در ایران به دلیل نوسانات بالایی که تجربه می‌کند، عمدتا بر قیمت آهن آلات تاثیرگذار است و به این ترتیب، دیگر عوامل از جمله عرضه و تقاضا نیز تا حدی تحت تاثیر این نوسانات قرار می‌گیرند. مردم عموما با توجه به نمودار قیمت دلار و تغییرات آن، تلاش می‌کنند قیمت آهن را پیش ‌بینی کنند.

برای مثال، در صورتی که روند کاهشی در نرخ دلار مشاهده شود، احتمال کاهش قیمت آهن وجود دارد. همچنین، برای پیش‌ بینی قیمت آهن در آینده، این عامل را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل در نظر گرفت.

تاثیرات روانی قیمت دلار نیز باید در نظر گرفته شود. با نوسانات دلار، واکنش‌های هیجانی در مردم ظاهر می‌شود و خرید و فروش در بازار، همچنین پیش‌ بینی قیمت آهن نیز ممکن است تحت تاثیر این هیجانات قرار گیرد. هر اتفاق مهم مثبتی که از شرایط سیاسی به وجود بیاید، می‌تواند عاملی برای کاهش ناگهانی نرخ دلار و در نتیجه، کاهش شدید قیمت آهن آلات باشد.

سیاست‌ها و شرایط اقتصادی کشورهایی که بخش اعظم تولید فولاد جهان را بر عهده دارند، می‌توانند باعث نوسانات در بازار فولاد جهانی شوند و تورم در این کشورها ممکن است باعث افزایش قیمت آهن آلات گردد.

عوامل جهانی

تغییرات در قیمت آهن در بازار جهانی به طور مستقیم بر قیمت بازار در تمامی کشورها، از جمله ایران، تاثیرگذار است. به عنوان مثال، اگر تقاضا در بازار جهانی افزایش یابد، ممکن است قیمت آهن نیز روند افزایشی پیدا کند. با توجه به اینکه سنگ آهن ماده اولیه‌ای برای تولید مقاطع فولادی است، نوسانات در قیمت جهانی سنگ آهن می‌تواند قیمت‌ها در بازار مقاطع فولادی را تغییر دهد. علاوه بر این، مواد اولیه مانند کک، نیکل، کروم و قراضه آهن نیز تاثیرگذار بر قیمت فولاد در بازار هستند.

برند تولید کننده

برندهای تولید کننده در سراسر کشور، با بهره ‌گیری از تجهیزات متنوع، مقاطع فولادی را به بازار عرضه می‌کنند. با در نظر گرفتن استانداردها و تجهیزات تولید، هر یک از این برندها ممکن است کیفیتی متفاوت نسبت به دیگران داشته باشند. بنابراین، اثر کیفیت و دقت ساخت را نمی‌توان در مقایسه قیمت‌ها نادیده گرفت.

کیفیت می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل رقابتی در بازار مقاطع فولادی محسوب شود و مصرف ‌کنندگان همواره به دنبال محصولات با کیفیت و قیمت مناسب هستند.

به عنوان مثال، قیمت دو تولید کننده ممکن است متفاوت باشد و دلیل اصلی این تفاوت به میزان کیفیت محصولات هر کارخانه بازمی‌گردد. این امر نشان‌ دهنده اهمیت و تاثیر مستقیم کیفیت در تعیین قیمت محصولات فولادی است.

هزینه باربری

هزینه‌های حمل و نقل از محل بارگیری تا تخلیه یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب کارخانه تولید کننده محسوب می‌شود و بر قیمت نهایی سفارش اثر می‌گذارد. از سوی دیگر، اگر قیمت سوخت تحت شرایط داخلی و خارجی تغییر کند، هزینه حمل و نقل نیز تغییر خواهد کرد و این تغییرات بر قیمت نهایی محصول در محل مصرف تاثیر خواهد گذاشت.

اطلاع از قیمت روز آهن در وب ‌سایت عصرآهن

مطالب ارائه شده در این مقاله بر اساس نظر کارشناسان عصرآهن است و سعی در پیش ‌بینی قیمت آهن درنیمه دوم سال ۱۴۰۲ دارد. با توجه به تعداد زیادی از عواملی که بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند، امکان دقیق پیش‌ بینی شرایط آینده وجود ندارد و لازم است در نظر گرفت که اتفاقات غیرمنتظره ممکن است موجب افزایش یا کاهش ناگهانی در قیمت‌ها شوند.

استعلام قیمت محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد از طریق وبسایت عصرآهن یا تماس تلفنی امکان‌پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره تلفن ۴۱۸۰-۰۴۱ تماس حاصل فرمایید و از تجربیات کارشناسان عصرآهن بهره‌ مند شوید.

خرید میلگرد به قیمت کارخانه از عصرآهن

شرکت عصرآهن، با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه عرضه انواع مقاطع فولادی، به عنوان یک نهاد برجسته در این حوزه فعالیت دارد. حضور کارشناسان مجرب در این شرکت، عصرآهن را قادر می‌سازد تا بهترین راهنمایی را به مصرف ‌کنندگان عزیز ارائه دهد. با دریافت مشاوره‌های لازم در خصوص روند قیمت‌ها و پیش ‌بینی قیمت آهن در آینده، شما می‌توانید با اطمینان مقاطع فولادی را با بهترین قیمت به دست آورید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان عصرآهن، می‌توانید با شماره تلفن ۴۱۸۰-۰۴۱  تماس حاصل فرمایید. این اقدام به شما کمک خواهد کرد تا بهترین تصمیمات در خصوص خرید میلگرد با بهترین قیمت را انجام دهید.

بخوانید: راهنمای خرید مستقیم میلگرد از کارخانه

سخن آخر

سعی کردیم در این مقاله تمام عواملی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بر قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم این تجزیه و تحلیل، به شما اطلاعات کافی در خصوص چگونگی تحولات بازار میلگرد در آینده ارائه داده باشد.

۲۴۹۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱