مقایسه پروفیل سبک و سنگین | آیا پروفیل سنگین به پروفیل سبک برتری دارد؟

مقایسه پروفیل سبک و سنگین | آیا پروفیل سنگین به پروفیل سبک برتری دارد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پروفیل سبک و سنگین دو نوع متفاوت از مقطع پروفیل است؛ درست مثل ناودانی سبک و سنگین یا نبشی سبک و سنگین. اما پروفیل سبک و سنگین هر کدام از ورق متفاوتی ساخته می‌شوند و چند تفاوت عمده با هم دارند. در ادامه با معرفی پروفیل سبک و سنگین، تمام تفاوت‌های بین این دو را بررسی خواهیم کرد.

تولیدات پروفیل ایران تماما پاسخ‌گوی نیاز و تقاضای داخل کشور می‌باشد و تولیدکنندگان پروفیل با تولید انواع این مقطع در تلاشند تا سایز و ابعاد مختلف پروفیل در بازار آهن به راحتی یافت شود. پروفیل سبک و سنگین از جمله انواع پروفیل می‌باشد که هر یک نیاز بخشی از صنایع را جبران می‌کند.

پروفیل چیست؟

پروفیل از جمله مقاطع تولید شده از فولاد است که هم در ساختمان و هم در صنعت به کار برده می‌شود. پروفیل در انواع مختلف قوطی مربع و مستطیل، قوطی گالوانیزه، قوطی صنعتی و پروفیل درب و پنجره تولید می‌شود. هر کدام از انواع پروفیل، شکل هندسی متفاوتی دارند.

پروفیل صنعتی به قطعاتی گفته می‌شود که در صنعت خودروسازی و صنایع مشابه به کار برده می‌شود. کاربرد پروفیل درب و پنجره مشخص است و پروفیل قوطی در ساخت و ساز و کاربری‌های مورد نیاز استفاده می‌گردد.

پروفیل همانند بیشتر مقاطع فولادی-ساختمانی توسط نورد گرم تولید می‌شود. با استفاده از خم‌کاری، پرس و اتصال ورق فولادی این مقطع به تولید می‌رسد. بیشتر پروفیل‌های قوطی (قوطی مربع و قوطی مستطیل) از نورد گرم ساخته می‌شوند.

پروفیل فولادی را از لحاظ وزن‌بندی می‌توان به دو دسته پروفیل سبک و پروفیل سنگین تقسیم‌بندی کرد. در ادامه با پروفیل سبک و سنگین بیشتر آشنا می‌شویم.

انواع پروفیل سبک و سنگین در کاربری‌های مختلفی به کار برده می‌شود. ابعاد، ضخامت، سایز، وزن و فرآیند تولید این مقاطع متفاوت و متنوع می‌باشد.

بخوانید: معرفی انواع پروفیل قوطی | بررسی کاربرد و ویژگی ساختاری آنها

پروفیل سنگین چیست؟

پروفیل سنگین در دو نوع قوطی مستطیلی و قوطی مربعی تولید می‌شود. انواع پروفیل سنگین در دو دسته صنعتی و ساختمانی توسط تولیدکنندگان پروفیل ساخته می‌شود.

پروفیل سنگین در ابعاد متنوعی ساخته می‌شود و ضخامت این مقاطع از 1/5 میلی‌تر بیشتر است. برای ساخت این پروفیل از ورق سیاه استفاده شده و همان‌طور که گفته شد طی نورد گرم تولید می‌شود.

استحکام خمشی بالای پروفیل سنگین از ویژگی‌های مهم و حائز اهمیت آن است. از دیگر ویژگی‌های این نوع پروفیل می‌توان به سختی زیاد، استحکام پیچشی بالا، قابلیت جوش‌پذیری بیشتر و بهتر و قیمت مناسب‌تر اشاره کرد.

کاربرد پروفیل سنگین

از آنجایی که پروفیل سنگین تحمل بالایی در برابر انواع نیروهای وارده دارد، از این مقطع می‌توان در صنایع خاصی استفاده کرد. خصوصیات مکانیکی پروفیل سنگین باعث می‌شود که از آن در کاربری‌هایی که نیاز به تحمل بالای مقطع است، بیشتر به کار برده شود. انواع کاربرد پروفیل سنگین را در زیر آورده‌ایم.

  • ساخت تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی
  • صنعت خودروسازی
  • ساخت ماشین‌آلات سنگین
  • ساخت ستون در و پنجره

تولیدکنندگان پروفیل سنگین

تصویر پروفیل مستطیلی

پروفیل سبک چیست؟

پروفیل سبک به پروفیلی گفته می‌شود که طی فرآیند نورد سرد ساخته شده باشد. همچنین برای ساخت این نوع پروفیل به جای ورق سیاه از ورق روغنی استفاده می‌شود.

اصولا ضخامت ورق سبک کمتر از 1/5 میلی‌متر است بنابراین برای ساخت پروفیل سبک از ورق روغنی با ضخامت کمتر از 1/5 میلی‌متر استفاده می‌شود. استفاده از ورق کم ضخامت باعث کمتر شدن وزن پروفیل می‌شود.

برای تولید ورق فولادی از استاندارد DIN 2394 و EN 10219-29 استفاده می‌کنند. پروفیل سبک نیز با توجه به کاربرد آن مصرف زیادی در صنعت دارد.

با توجه به اینکه پروفیل سبک از ورق روغنی ساخته می‌شود در تنوع وزنی بالایی ارائه می‌شود. همچنین در ابعاد مختلفی نیز به تولید می‌رسد. شکل‌پذیری مناسب، قابلیت جوش‌پذیری بالا و کیفیت عالی در سطح از جمله دیگر ویژگی‌های پروفیل سبک است.

همچنین باید اشاره کرد که پروفیل سبک قابلیت آبکاری مناسبی دارد. این نوع پروفیل در کل ویژگی و خصوصیات منحصر به فرد زیادی دارد.

کاربرد پروفیل سبک

  • ساخت ابزارآلات
  • ساخت انواع مبلمان
  • دوچرخه‌سازی
  • ساخت کانتینر
  • اسلحه‌سازی
  • صنعت کشاورزی
  • تولید و ساخت لوازم خانگی
تصویر پروفیل مربعی

تولیدکنندگان پروفیل سبک

تولیدکنندگان پروفیل در ایران که پروفیل سبک تولید می‌کنند در لیست زیر آورده شده است:

  • کارخانه پروفیل ساوه
  • خاور صنعت هما
  • توسعه فولاد ساب قزوین

تفاوت پروفیل سبک و سنگین در چیست؟

با توجه به آنچه خوانده شد تفاوت بین پروفیل سبک و سنگین را متوجه شده‌اید. اما اگر بخواهیم این موارد را دسته‌بندی کنیم به تفاوت‌هایی که در ادامه اشاره می‌کنیم ختم می‌شود:

  • ضخامت پروفیل سنگین بیشتر از ضخامت پروفیل سبک است. همان‌طور که گفته شد ضخامت پروفیل سنگین از 1/5 میلی‌متر بیشتر است اما ضخامت پروفیل سبک کمتر از 1/5 میلی‌متر خواهد بود. این تفاوت در ضخامت‌ پروفیل باعث افزایش و کاهش وزن مقطع خواهد بود.
  • با توجه به مورد اول، تفاوت بعدی بین پروفیل سبک و سنگین، وزن دو مقطع است. پروفیل سنگین با توجه به ضخامت و ابعادی که دارد سنگین‌تر از پروفیل سبک خواهد بود. وزن پروفیل سبک و سنگین در تعیین کاربری و قیمت آن تاثیر دارد.
  • میزان تحمل پروفیل سنگین در برابر نیروهای فشاری وارده بیشتر است.
  • پروفیل سبک توسط نورد سرد و پروفیل سنگین توسط نورد گرم تولید می‌شود.
  • مهم‌ترین تفاوت بین پروفیل سبک و سنگین، تفاوت در قیمت این دو مقطع می‌باشد. اما به دلیل وزن‌ و سایزبندی متفاوت نمی‌توان دقیق گفت کدام نوع پروفیل گران‌تر است. پارامتر قیمت به طول، وزن و ضخامت مقطع بستگی کامل دارد. برای بررسی قیمت روز پروفیل به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید و از قیمت لحظه‌ای آن مطلع شوید.

هیچ یک از این دو پروفیل نام برده نسبت به دیگری برتری ندارد. یعنی نمی‌توان گفت از لحاظ کیفیت، مقاومت، کاربرد و مواد اولیه پروفیل سبک بهتر است یا پروفیل سنگین.

هر دو مقطع با توجه به کاربرد و نحوه تولید، استفاده منحصر به فردی دارند. با توجه به ضخامت و سایزی که دارند انتخاب شده و در جایگاه مربوط به خود استفاده می‌شوند. البته چون پروفیل سنگین ضخامت بیشتری دارد و براساس فرآیند نورد گرم تولید می‌شود، مقاومت بهتری در برابر نیروهای وارده از خود نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

در این دانشنامه بررسی کردیم پروفیل سبک و سنگین چیست و هر کدام چه تفاوت‌هایی با هم دارند. روش تولید، نوع ورق، سایز و وزن این دو مقطع فولادی با هم تفاوت دارد و در کاربری‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای بررسی قیمت پروفیل و خرید این مقطع می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید و یا از طریق شماره 04133250280 با کارشناسان ما در تماس باشید.

۲۱۷۰۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱