معرفی انواع پروفیل قوطی | بررسی کاربرد و ویژگی ساختاری آنها

معرفی انواع پروفیل قوطی | بررسی کاربرد و ویژگی ساختاری آنها

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 6 دقیقه

با شناخت انواع پروفیل و آگاهی کامل از ویژگی‌های ساختاری و ابعادی آنها به راحتی می‌توان در مصارف مورد نیاز نوع مناسب را انتخاب کرد. در این مقاله هر چیزی که لازم است در رابطه با پروفیل قوطی بدانید بررسی خواهد شد، با ما همراه باشید.

قوطی فولادی

قوطی پروفیل فولادی جزو مصالح قوی، محکم و با دوام است که در مقطع مربع، مستطیل و دایروی ساخته می‌شود. البته پروفیل Z شکل، چهارچوب و پروفیل مخصوص درب و پنجره نیز وجود دارد که در کاربری مخصوص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مقاطع فولادی اغلب از جنس آلومینیوم، گالوانیزه و فولاد ساخته می‌شوند و شامل آلیاژهایی نظیر منگنز، تیتانیوم و تنگستن می‌باشند.

تصویر قوطی فولادی

قوطی‌های فولادی از یک طرف محور خود توسط جوشکاری درز داده می‌شوند که عموما از ورق فولادی طی فرآیند نورد گرم یا نورد سرد ساخته شده‌اند.

قوطی جوشکاری شده با اتصال دو سر ورق فولادی و جوشکاری آن به دست می‌آید. فرآیند جوشکاری مورد استفاده در ساخت قوطی بسته به نوع مواد، ضخامت قوطی پروفیل و ترجیح تولیدکننده انتخاب می‌شود. فرآیندهای متداول جوشکاری شامل جوش مقاومتی، جوش القایی با فرکانس بالا و جوشکاری لیزری است. پس از انجام فرآیند جوشکاری بر روی لوله، قوطی در اندازه‌های مشخص بریده شده و مواد و قسمت‌های اضافی جوش برداشته می‌شود.

بخوانید: انواع پروفیل؛ و هر آنچه که درباره آن باید بدانید

پروفیل قوطی ستونی

تصویر پروفیل قوطی ستونی

قوطی ستونی با استفاده از فرآیند نورد گرم تولید می‌شود و استحکام بسیار بالایی دارد. در ساخت قوطی ستونی از شمش فولادی در داخل کوره با دمای 1700 درجه سانتی گراد استفاده می‌شود. به این ترتیب که فولاد مذاب شده در شکل‌های دلخواه نورد می‌شود و بعد از ریخته گری در قالب، پروفیل باز ساخته می‌شود، و یا ورق فولادی تولید شده از شمش را به شکل قوطی درآورده و با جوشکاری محکم می‌کنند.

این نوع پروفیل به تحمل وزن زیاد و استحکام بالا معروف است و به این دلیل در ساخت و ساز و صنعت بسیار کاربرد دارد.

از آلیاژهای مهم پروفیل قوطی ستونی می‌توان کربن و منگنز را نام برد. همچنین این مقطع فولادی قابلیت جوشکاری بالایی دارد و در ساختمان و دیگر صنایع بسیار پرکاربرد است. پروفیل قوطی ستونی به دو نوع پروفیل قوطی ساختمانی و پروفیل قوطی صنعتی تقسیم می‌شود که از نظر وزن، ساختار و ضخامت با هم تفاوت دارند.

برای بررسی جدول سایزبندی پروفیل قوطی فولاد مهر سهند و فولاد سبز گیلان بر روی نام کارخانه کلیک کنید.

پروفیل قوطی ساختمانی

برای ساخت قوطی ستونی ساختمانی از ورق سیاه استفاده می‌شود که در سایز و ضخامت‌های متنوع به عرصه تولید می‌رسد. همین طور که از نام این محصول مشخص است بیشتر در ساختمان سازی استفاده می‌شود. ضخامت قوطی ستونی با توجه به ضخامت ورق سیاه استفاده شده متغییر است و ممکن است ضخامتی بین 2 تا 6 میلی‌متر داشته باشد. ابعاد مقطع از 100 تا 140 میلی‌متر و عموما با طول 6 متر قابل خرید است.

پروفیل قوطی صنعتی

قوطی ستونی ساختمانی و صنعتی از لحاظ ساختار هندسی چند تفاوت عمده با هم دارند. قوطی ستونی صنعتی از سایز 6 میلی متر به بالا در طول 12 متر تولید و عرضه می‌شود و وزن آن زیاد است. این پروفیل‌ها در برابر وزن زیاد استحکام خیلی زیادی دارند. وزن این پروفیل‌ها نسبت به نمونه قوطی ستونی ساختمانی بیشتر بوده و نیز قیمت خرید بالایی دارند.

انواع کاربرد پروفیل قوطی ستونی

  • ساخت و ساز؛ ساخت پل عابر پیاده، نماهای ساختمان، ساخت انواع پایه، درب و پنجره، پوشش سقفی
  • صنعت ماشین آلات به ویژه جرثقیل و ماشین آلات سنگین
  • ساخت حفاظ در کاربری‌های مختلف
  • ساخت لوازم و تجهیزات پزشکی
  • صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها
  • همچنین در مصارف عمومی مانند ساخت تجهیزات آزمایشگاهی، ساخت میز تحریر و صندل، انواع یدک کش‌ها کاربرد دارد.

بخوانید: همه چیز درباره پروفیل

پروفیل قوطی مربع و مستطیل

تصویر پروفیل قوطی مربع

برای ساخت قوطی مربع و مستطیل نیز از ورق فولادی استفاده می‌شود. این مقاطع ضخامت، طول و سایزهای متفاوتی دارند و بسته به نوع ابعاد در کاربری مخصوص خود به کار برده می‌شوند. طول پروفیل قوطی از 3 تا 12 و ضخامت 0/5 تا 3 میلی‌متر قابل ساخت است. ضخامت‌های کمتر در ساخت مبلمان و میز و ضخامت‌های بیشتر در صنعت عمران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قوطی مربع با ابعاد 10 در 10 تا 500 در 500 میلی‌متر و قوطی مستطیلی با عرض 40 و طول 100 تا ابعاد بزرگ‌تر ساخته می‌شود. برای مشاهده ابعاد و وزن قوطی‌های موجود در بازار و همچنین بررسی قیمت روز پروفیل به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید.

جالب است بدانید که :

از پروفیل قوطی مربع و مستطیل بیشتر در آهن کشی آسانسور استفاده می‌شود.

کاربرد قوطی مستطیلی و مربعی

تصویر پروفیل قوطی مستطیل
  • ساخت و ساز؛ ساخت نمای انواع ساختمان‌های اداری و تجاری
  • ساخت لوازم خانگی نظیر انواع قفسه و مبلمان
  • صنایع خودروسازی
  • ساخت تجهیزات و لوازم پزشکی
  • ساخت ادوات کشاورزی

بخوانید: تاریخچه ساخت و نحوه اجرای آهن کشی آسانسور

پروفیل قوطی گالوانیزه

طی فرایندی پروفیل قوطی آهنی و فولادی با استفاده از فلز روی پوشش داده می‌شود تا مقاومت در برابر خوردگی پروفیل افزایش پیدا کند، محصول به دست آمده با روکش روی، قوطی گالوانیزه نامیده می‌شود. تمامی قوطی‌ها و پروفیل‌های فولادی قابلیت روی اندود شدن دارد و انجام این فرآیند موجب محافظت از فولاد در محیط‌های خورنده بویژه محیط‌های قلیایی و مرطوب می‌شود. ابعاد و ضخامت قوطی گالوانیزه طبق سایزبندی قوطی مربعی و مستطیلی است.

از پروفیل گالوانیزه بیشتر در ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود. در قسمت‌هایی از سازه که در مجاورت رطوبت قرار دارند همچنین ساخت انواع لوله‌ها نیز کاربرد دارد. قوطی گالوانیزه براساس فرآیند نورد سرد و گرم تولید می‌شود. نوع دیگری از پروفیل گالوانیزه وجود دارد که U شکل است و در ساخت سقف سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قوطی گالوانیزه در طول 6 متر، ضخامت 2 تا 4 میلی‌متر و در ابعاد 20 در 20 تا 100 در 100 در مقاطع مربعی و مقاطع مستطیلی براساس استاندارد تولید و به بازار ارائه می‌شود.

بخوانید: 4 روش گالوانیزه کردن فولاد | تفاوت فولاد ضد زنگ با فولاد گالوانیزه

پروفیل درب و پنجره

تصویر پروفیل درب و پنجره

از پروفیل و قوطی فلزی در ساخت درب و پنجره ساختمان بسیار استفاده می‌شود؛ زیرا استحکام کافی داشته و عایق مناسبی در برابر عوامل بیرونی می‌باشد. در ساخت درب و پنجره از دو مدل پروفیل فولادی باز و بسته استفاده می‌شود. پروفیل باز در نوع Z و U تولید می‌شود و در چهارچوب بازشو مورد استفاده قرار می‌گیرد. قوطی فولادی نیز به عنوان پروفیل بسته کاربرد دارد.

جمع بندی

پروفیل قوطی به دلیل استحکام بالایی که دارد در انواع کاربری‌ها نظیر ساختمان سازی، صنعت ماشین آلات، ساخت در و پنجره، پتروشیمی و پالایشگاه و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید این پروفیل در ابعاد متنوع باعث افزایش محبوبیت و استفاده آن می‌گردد. در این مقاله انواع قوطی فولادی پرمصرف معرفی و کاربردهای آنها بررسی شد.

برای اطلاع از قیمت قوطی پروفیل و همچنین دیگر اقلام آهنی می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید.  در صورت نیاز به مشاوره رایگان در خصوص خرید میلگرد و آهن آلات می‌توانید با شماره 04133250280 با ما در تماس باشید، تیم پشتیبانی عصرآهن پاسخ گوی سوالات شما می‌باشد.

۴۲۵۱۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱