تاریخچه ساخت و نحوه اجرای آهن کشی آسانسور

تاریخچه ساخت و نحوه اجرای آهن کشی آسانسور

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۵ خرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

با توجه به افزایش روز افزون ساخت و سازها به ویژه سازه‌هایی با تعداد طبقات زیاد نیاز به آسانسور با هدف راحتی مصرف کنندگان افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر آهن کشی آسانسور توسط مصالحی مانند نبشی، تیرآهن، استیل، ناودانی و مقاطع تو خالی فولادی اجرا می‌شود. در این نوشته پیرامون نحوه اجرا و آهن کشی آسانسور سازه بحث خواهیم کرد.

آسانسورها با در نظر گرفتن عواملی مانند ارتفاع ساختمان، تعداد افرادی که به هر طبقه ورود می‌کنند و دوره مصرف، برای یک ساختمان طراحی می‌شوند درادامه در مورد آهن کشی آسانسور و نحوه افزایش مقاومت و ایمنی چاهک آسانسور بحث خواهد شد.

آسانسور به عنوان سکویی باز یا بسته جهت بلند کردن افراد یا حمل بار به طبقات بالاتر در داخل سازه اجرا می‌شود؛ که امروزه عضو اصلی ساختمان‌های بلند تجاری و مسکونی می‌باشد، هدف اصلی ساخت آسانسور افزایش رفاه و ایمنی در سازه است.

بخوانید: چگونه از نبشی کشی برای تقویت و استحکام سازه استفاده می‌کنند؟

تصویر آهن کشی آسانسور

تاریخچه ساخت آسانسور

آسانسورهای دستی برای حمل بار در انبارها و کارخانجات تولید از اوایل دهه 1600 مورد استفاده قرار گرفتند. آسانسور مدرن امروزی زاده طرحی است که اولین بار توسط الیشا جی اوتیس (Elisha G.Otis) در نمایشگاه جهانی نیویورک در سال 1853 میلادی به نمایش گذاشته شد. از ویژگی‌های بارز این آسانسور و دلیل اصلی استقبال از آن، ایمن بودن آن به طوری که در زمان شکستن کابل‌های بالابر، آسانسور نگه داشته می‌شد، بود.

اولین آسانسورها با قدرت بخار کار می‌کردند و کابل‌ها را می‌چرخاندند. در سال 1871 اولین آسانسورهای هیدرولیکی با استفاده از فشار آب به عنوان منبع تغذیه معرفی شدند. نخستین آسانسور برقی موفق در سال 1889 نصب گردید و برق به سرعت به منبع مورد قبول تبدیل شد.

آسانسورهای الکتریکی دارای دو مزیت قابل توجه هستند؛ اول اینکه برق به راحتی در ساختمان در دسترس است و هر ساختمانی که مجهز به آسانسور باشد دارای برق نیز خواهد بود. مورد دوم اینکه آسانسورهای برقی هیچ محدودیتی در ارتفاع طبقات ندارند و با استفاده از یک کابل و سیستم قرقره در تعداد طبقات زیاد به راحتی قابل استفاده هستند.

در آسانسورهای اولیه، سیستم‌های کنترلی به اپراتورهای انسانی نیاز داشتند تا سرعت آسانسور و پایین آمدن آن را تنظیم کنند، آسانسور را در هر طبقه متوقف و درها را باز و بسته کنند. در دهه 1950 سیستم کنترل دکمه اتوماتیک جایگزین کنترل دستی شد. همچنین درب آسانسورهای مدرن اتوماتیک باز و بسته می‌شود تا در صورت بسته نشدن در از کار افتاده و از آسیب‌ و خسارات احتمالی جلوگیری کند.

ساختمان‌های اداری مدرن معمولا دارای چند آسانسور با یک سیستم کنترل واحد هستند و هدف سیستم کنترل به حداقل رساندن متوسط زمانی است که هر مسافر از زمان فشار دکمه تماس آسانسور تا رسیدن می‌گذراند.

در ویدئو زیر می‌توانید آهن کشی چاله آسانسور را مشاهده کنید.

بخوانید: همه چیز درباره ناودانی

آهن کشی آسانسور و نکات اجرایی

تصویری از چاهک آسانسور

آهن کشی آسانسور از چهارچوبی فولادی برای رسیدن به دوام و مقاومت بالا ساخته می‌شود. مجموعه‌ای از تیرهای فولادی، بر روی چاه آسانسور نصب شده و برای نصب کابین آماده میشود همچنین قرقره را برای کابل بالابر نگه می‌دارند.

چارچوب فولادی نصب شده بر روی دیوار سکوی آسانسور را اصطلاحا به شکل گهواره نگه می‌دارد. صفحات کناری و دیواره آسانسور معمولا از ورق استیل ساخته می‌شوند و از داخل با روکش تزئینی اصلاح می‌شوند. نرده‌ها و سایر روکش‌های داخلی ممکن است از جنس استیل ساخته شده و با پوشش ظاهری پوشانده شوند.

نبشی کشی آسانسور، انجام عملیات درون چاه آسانسور را شامل می‌شود. همین جا نیاز است اشاره کنیم که چاه آسانسور به فضای تونل مانندی که از پایین ترین بخش سازه تا آخرین طبقه ادامه می‌یابد، می‌گویند به پایین ترین قسمت چاه آسانسور چاله یا چاهک آسانسور گفته می‌شود.

برای به کار انداختن آسانسور نیاز به اجرای ستون و مقاطعی در داخل چاه آسانسور است و برای اتصال این ستون‌ها نیاز به کارگزاری کلاف‌ها می‌باشد. ستون‌های اجرا شده باید مقاومت کافی برای تحمل کابین و بارهای وارده از جانب کابین را داشته باشند تا ایمنی افراد و آسانسور را تامین کنند.

ریل‌های انتقال به بالا و پایین آسانسور نیز از جنس فولاد می‌باشند و به دیواره داخلی چاه آسانسور که از بالا ساختمان به پایین می‌رسند متصل می‌شوند. برای ثابت نگه داشتن این ریل نیاز است تا آهن کشی اجرا شود تا حرکت آسانسور علاوه بر حفظ ایمنی، بدون لرزش و تکان اضافی باشد. جهت اجرای آسانسور اطلاعات مربوط به مکان و نوع و تعداد مصالح مصرفی باید از نقشه‌های ساختمانی برداشته شود. نقشه آهن کشی آسانسور توسط مهندس و با نرم افزار تخصصی انجام می‌گیرد.

آهن کشی آسانسور حتما باید بر طبق استانداردهای اصولی اجرا شود. به دلیل اینکه آهن کشی حکم نگهدارنده آسانسور را دارد باید از کیفیت اجرایی و مصالح بالایی برخوردار باشد تا به دنبال آن خسارات و عدم ایمنی کاهش یابد.

مراحل ساخت آسانسور

تصویر نصب کابین آسانسور
  1. واگن آسانسور در کارخانه سازنده آسانسور با استفاده از روش‌های استاندارد برش فلز، جوشکاری و فرم دهی ساخته می‌شود. پس از اتمام ساخت، روکش داخلی نصب می‌گردد.
  2. مونتاژ آسانسور در سایت ساختمان. دیواره‌های چاه آسانسور قالب بندی و بتن ریزی شده است و مراحل آهن کشی آسانسور توسط نبشی و ناودانی انجام گرفته است.
  3. ریل‌ها، نردبان سرویس، رمپ و تمامی تجهیزات پشتیبانی نصب می‌گردد.
  4. جرثقیل وزنه تعادل نصب و آزمایش می‌شود.
  5. سپس جرثقیل به واگن آسانسور وصل می‌گردد و آن را بلند می‌کند. همچنین چرخ‌ها به ریل متصل شده و واگن با احتیاط به بالا و پایین حرکت داده می‌شود.
  6. موتور بالابر،کنترل کننده و سایر تجهیزات اتاقک نصب می‌شود. موتور مستقیما روی قرقره کابین آسانسور قرار می‌گیرد.
  7. کابل‌ها متصل شده و اتصلات الکتریکی تکمیل می‌شود.

برای کنترل ایمنی و استانداردهای اجرایی باید بعد از نصب و قبل از شروع به کار اقدامات لازم انجام گیرد و سلامت و ایمنی آسانسور تایید شود. لازم به ذکر است برای ساختمان های بلند که نیاز به 2 یا چند آسانسور است حتما به تعداد آسانسورهای مورد نیاز چاه آسانسور کار گذاشته می‌شود.

نکات مهم آهن کشی آسانسور

تصویر چاه آسانسور
  • اغلب مواقعی که در یک ساختمان منابع و لوله‌های آبی آسیب ببیند، آب به ته چاه آسانسور نشت می‌کند. همچنین خراب شدن پمپ مخزن نصب شده در چاه بالابر بسیار مهم و مشکل ساز می‌باشد. در بررسی‌های بعد از اجرا آسانسور این مورد نیز باید در نظر گرفته شود.
  • در جوشکاری نبشی‌های آسانسور باید توجه داشته باشید که دو نبشی به کمک یک ورق فولادی به هم وصل شوند و لبه‌های دو نبشی هرگز جوشکاری نشود چون از استحکام پایینی برخوردار خواهد بود. برای اطمینان از کیفیت جوش‌ها تست جوش انجام می‌شود.
  • وزن قابل تحمل هر ساختمان منحصر به فرد است و به دست آوردن میزان این تحمل و تعداد ستون و آهن آلات مورد نیاز توسط نرم افزار مهندسی تعیین می‌شود.
  • حتما مصالح و آهن آلات مصرفی قبل از شروع به اجرا کنترل شود و در صورت زدگی و یا کمبود مصالح اقدامات لازم انجام شود.

در نتیجه برای محکم و ثابت نگه داشتن کابین و ریل‌های متصل به آن درون چاه آسانسور را آهن کشی می‌کنند که به وسیله اجرای ستون و کلاف گذاری انجام می‌شود. در واقع این عملیات همان طور که پیشتر گفته شد برای برای جلوگیری از هرگونه تکان و لرزش هنگام استفاده از آسانسور می‌باشد. همچنین آهن کشی آسانسور نیروها و بارهای وارده را تحمل می‌کند.

جمع بندی

در حال حاضر در ساخت آهن کشی آسانسور و سیستم حمل و نقل آنها تغییر چندانی به وجود نیامده است. سیستم کنترل آسانسورها در حال توسعه است و با توجه به تجارب گذشته و پیش بینی نیازهای آینده به منظور کاهش زمان انتظار مصرف کننده در حال پیشرفت هستند. استفاده از مصالح استاندارد و سالم و به کارگیری نیروی ماهر در ساخت آسانسور بدیهی بوده و از پیشامدهای جبران ناپذیر جلوگیری می‌کند.

در این مقاله به تشریح درباره ساخت آسانسور، آهن کشی آسانسور و شرح مختصری از تاریخچه آن پرداخته شد. برای دسترسی سریع به آهن آلات موجود در بازار و قیمت نبشی می‌توانید با واحد مشاوره عصرآهن با شماره ۰۴۱۳۳۲۵۰۲۸۰ در تماس باشید، کارشناسان ما راهنمای شما خواهند بود.

۰۲۱۷۰
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱